پیام خراسان

آخرين مطالب

برانگیختن حس طمع اهالی خراسان با یک چمدان پول گفتگو

برانگیختن حس طمع اهالی خراسان با یک چمدان پول
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - پلیس فتا / رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی در هشداری تازه از شگرد "خیّرنمای "خارج از کشور پرده برداشت.
سرهنگ جهانشیری، رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی سرهنگ جواد جهانشیری در تشریح خبر بیان داشت: تعداد بیش از ده تن از شهروندان خراسانی با در دست داشتن مرجوعه قضایی به پلیس فتا استان مراجعه و درخواست دادخواهی خود را از کلاهبرداری شکل گرفته به روش دریافت مبلغ یک میلیون دلار و صرف آن در امدادرسانی به نیازمندان تحت عنوان امور خیریه را داشتند ، این افراد که با خیال مدد رسانی فریب تماس اینستاگرامی فردی ناشناس و نامسلط به زبان فارسی را خورده بودند همگی در دام کلاهبردار یا کلاهبرداران سایبری گرفتار شده و جمعا بیش از پانصد میلیون تومان را از دست داده بودند.
سرهنگ جهانشیری افزود: در بررسی های نخستین توسط کارشناسان پلیس فتا استان مشخص شد فرد کلاهبردارنقشه خود را طوری طراحی کرده که گویی این فرد صرفا از روی انسانیت قصد کمک به همنوع خود را داشته و با انتخاب اتفاقی افراد از شبکه اجتماعی اینستاگرام حس والای نیکوکاری و انفاق را در کاربر قربانی القاء کرده و جای هیچ شکی را برای کاربر قربانی باقی نمی گذارد و با تماس های متمادی از وی می خواهد هزینه انتقال یک میلیون دلار وجه نقد به ایران را با پرداخت 6000هزار دلار و هزینه های مالیاتی آن را متقبل گردد.
وی تصریح کرد : متهم در فاز بعدی طوری نقشه خود را به پایان رسانده که اگر زمان از دست برود این مبلغ توسط دولت متبوع وی لغو خواهد شد و بدین ترتیب این پیام در شبکه های اجتماعی در حال گسترش می باشد و همچنان کاربران رود باور را به سمت خود می کشاند.
رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی ادامه داد: ناگفته پیداست که شیادان فضای مجازی این بار با شگردی جدید اما با مختصات مشابه پرونده «کلاهبرداری نیجریه ای» به سراغ کاربران فضای سایبری آمئه اند. کلاهبرداران این افراد را قدم به قدم در جورچینی از پیش طراحی شده وارد کرده و آن ها را با وعده دستمزد کلان برای این اقدام انسان دوستانه، وسوسه کرده اند. قربانیان که به راحتی فریب وعده و وعیدهای شیادان را خورده بودند، برای یک سراب چند میلیون دلاری، میلیون ها تومان به شکل های مختلف به متهمان این پرونده پرداخت کرده بودند، اما پس از پرداخت مبالغی چشمگیر، دیگر خبری از کلاهبرداران و وعده های شیرینشان نمی شود و به جای آن یک دنیا آه و حسرت برای قربانیان می ماند.
این مقام مسئول نمونه ای از پرونده های متشکله با محتوای ذکر شده را چنین مطرح کرده که مردی جوان از اهالی یکی از مناطق اطراف شهرستان قوچان بود. چندی پیش فردی در اینستاگرام با او ارتباط می گیرد و ادعاهای فوق را مطرح می کند. فرد تماس گیرنده مدعی بوده که ایرانی است اما ساکن آمریکا. او ادامه می دهد که در حادثه یازدهم سپتامبر تاریخی ایالات متحده، یکی از عزیزانش را از دست می دهد و سال هاست که به دنبال دریافت غرامت بابت این موضوع است. حالا پس از گذشت این همه سال دولت آمریکا با پرداخت این مبلغ موافقت کرده اما مشکلات حقوقی پیش پای اوست که تنها یک هم وطن داخل کشور می تواند مشکل او را حل کند.
رئیس پلیس فتا استان گفت : فرد تماس گیرنده که متوجه رغبت شهروند قوچانی به ماجرا می‌شود، تیر خلاص را به پیکره این تماس ها می زند با ادعای اینکه او خودش دست از این پول شسته و می خواهد حداقل خدمتی به کشورش کرده باشد، مدعی می شود که اگر یک مؤسسه خیریه در ایران حساب بین المللی داشته باشد و اقداماتش ثبت جهانی شده باشد، می توان با عنوان حرکت های انسان دوستانه این وجوه را به حساب آن ها واریز کرد.
وی افزود: در ادامه نامه های زیادی به زبان انگلیسی به دست شهروند قوچانی می رسد که طبق اعلام شهروند آمریکایی براساس همین نامه ها امکان واریز وجه به حساب مؤسسات خیریه وجود دارد. شهروند قوچانی که حتی نتوانسته بود یک خط از این نامه ها را ترجمه کند از یک جا به بعد به اظهارات این فرد اعتماد کرده و اعلام می کند که می خواهد در این اقدام بشردوستانه سهیم باشد.
سرهنگ جهانشیری تصریح کرد :شهروند خارجی، با استقبال از این تصمیم آن را شجاعانه می خواند اما اعلام می کند که مشکلات مالیاتی یکی از مباحث موجود در این پرونده است و تا مالیات این غرامت پرداخت نشود، دولت ایالات متحده هم مبلغ را واریز نمی کند. از اینجا به بعد فرد تماس گیرنده مدعی می شود که آهی در بساط ندارد و به این شکل مرد قوچانی را وادار می کند تا هزینه های مالیاتی را بپردازد و این مبلغ را از روی همان چندهزار دلاری که قرار است پرداخت شود به اضافه هزار دلار دستمزد بردارد.
این مقام مسؤل گفت: پرداخت مبلغ به ظاهر مالیات به یک کیف پول دیجیتال برای حل مشکلات قوانین بین المللی تقریبا آخرین قطعه این پازل مجرمانه بوده است و از آن به بعد دیگر خبری از آن فرد به ظاهر آمریکایی نمی شود و این مرد جوان متوجه می شود که فریب یک شیاد را خورده است.
سرهنگ جهانشیری ادامه داد : پس از بررسی های لازم کارشناسان دریافتند که این افراد در یک تله مجازی گرفتار شده اند و شیادان با مهندسی ذهن آن ها و تماس های مکرر تصویری آن ها را به این باور رسانده اند که خارج از کشور سکونت دارند. اما ماجرای پرداخت ها برای هر فرد به یک شکل بوده است از غرامت حوادث یازدهم سپتامبر تا ارثیه یک میلیون دلاری که در پیچ و خم مشکلات اداری گیر کرده است و با گشوده شدن لایه های پنهان این پرونده مشخص شد که شیادان با استفاده از تماس های واتس اپی و اینستاگرامی در یک بازه طولانی مدت اقدام به فریب این افراد کرده اند و 4 شاکی که تنها دیروز به پلیس فتای استان مراجعه کرده بودند اعلام کردند در اینستاگرام فریب خورده اند.
رئیس پلیس فتای خراسان رضوی توصیه کرد:اگر شهروندی در گردابی این چنینی گرفتار شده که شیادان از او خواسته اند برای دوری از مشکلات امنیتی حاصل از دریافت پول از آمریکا این موضوع را محرمانه نگه دارد، می تواند در تماس با مرکز فوریت های پلیسی فتا به شماره 096380 از صحت ماجرا مطمئن شوند و یا با آدرس الکترونیکی به نشانی www.cyberpolice.ir از بروز ترین اخبار و حوادث و آموزش های پیشگیرانه در حوزه فضای سایبری مطلع گردند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/410087/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی