پیام خراسان

آخرين مطالب

انتخاب خراسان جنوبی به عنوان اولین استان اجرای طرح تحول با پیگیری‌های بسیار جدی استاندار اجتماعي

انتخاب خراسان جنوبی به عنوان اولین استان اجرای طرح تحول با پیگیری‌های بسیار جدی استاندار
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -

پیام خراسان


مدیرکل دفتر اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با پیگیری‌های بسیار جدی استاندار، خراسان جنوبی به عنوان اولین استان اجرای طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور انتخاب شد.
به گزارش برنا از خراسان جنوبی؛ مولابیگی با بیان این مطلب در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی استان،خاطرنشان کرد: اجرای طرح تحول زمین‌شناسی رخداد بسیار مبارکی است که استان‌های دیگری در کمین جذب اعتبار آن بودند اما با پیگیری ‌های بسیار جدی استاندار، خراسان جنوبی به عنوان اولین استان انتخاب شد.
وی تأکید کرد: مجموعه سازمان زمین‌شناسی و ایمیدرو به مسئولان خراسان جنوبی در اولین تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین ایمیدرو، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت لبیک گفتند که حاصل آن دسترسی به ذخایر معدنی، ایجاد اشتغال و توسعه پایدار در استان خواهد بود.
به گفته وی؛ سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی به عنوان سازمان تخصصی، کار تهیه اطلاعات پایه زمین‌شناسی و ارائه آن به بخش خصوصی را برعهده دارد که در نتیجه این فعالیت ها، طی سال ‌های اخیر شاهد پویایی و تحول در حوزه فعالیت‌های زمین‌شناسی هستیم.
مدیرکل دفتر اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر این که خراسان جنوبی باید به عنوان بهشت زمین‌شناسی معرفی شود، اظهار داشت: بزرگان زمین‌شناسی از ایران به عنوان بهشت زمین ‌شناسی یاد می‌کنند و در این زمینه استان‌های کرمان و یزد بیشتر معرفی شده اند .
مولابیگی با اشاره به این که اگر خراسان جنوبی به عنوان بهشت زمین‌شناسی معرفی نشده، به خاطر عدم وجود پتانسیل های لازم نیست، ادامه داد: اگر اکتشافات و اطلاعات عمقی در این استان، انجام شود، خراسان جنوبی به عنوان بهشت زمین‌شناسی معرفی خواهد شد.
وی متذکر شد: در حال حاضر آذربایجان غربی سردمدار معادن طلای کشور است اما خراسان جنوبی نیز در این مسیر قرار گرفته و اگر اطلاعات و اکتشافات تکمیل شود به ذخایر معدنی زیادی دست خواهیم یافت.
مدیرکل دفتر اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از دلایلی که استان‌های کشور از لحاظ دسترسی به منابع معدنی عقب مانده‌اند این است که معادن دست عده ای حبس شده و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و رئیس جمهور نیز به این قضیه اهتمام داشته و فرموده اند که باید در این زمینه بیشتر کار شود.
به گفته وی؛ ایران جزو 15 کشور برتر در زمینه ذخایر معدنی کشف شده است و چه بسا بخش های زیادی از این ذخایر معدنی پنهان مانده و هنوز کشف نشده اند.
مولابیگی گفت: براساس سیاستی که از سال 92 و 93 در وزارت صمت اجرا می‌شود، 285 پهنه معدنی به مساحت 850 هزار کیلومتر مربع به شرکت‌های دولتی و خصوصی واگذار شده که 25 فقره معادل 100 هزار کیلومتر مربع و 12 درصد پهنه‌ها در این استان بوده است.
وی افزود: حاصل این پهنه‌ها دسترسی به 80 منطقه امیدبخش بوده و 12 پروانه اکتشافی تاکنون در استان صادر شده است.
وی تصریح کرد: یکی از عواملی که باعث شده بخش معدن مقداری عقب بماند بخشی‌نگری و صنفی‌نگری در جامعه مدیریتی ما است که این آفت در بخش کلان و ملی است.
مدیرکل دفتر اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اکنون جزیره‌ای به مسایل اقتصادی نگاه می‌کنیم و اگر جایی قرار است معدن شود باید به صورت علمی و منطقی باشد و نباید احساسی برخورد کرد.
وی با بیان اینکه واقعیت جامعه باید در نظر گرفته شود افزود: یکی از دلایل فعال نشدن معادن همین است که امیدواریم این آفت از جامعه مدیریتی ما رخت بربندد.
مولابیگی گفت: حدود 328 پروانه اکتشاف جاری در استان خراسان جنوبی وجود دارد و 76 فقر گواهی کشف صادر شده اما این استان علیرغم همه کاستی‌ها پیشتاز در بخش معدن است و رتبه اول تا هفتم را در برخی زمینه‌ها دارد.
وی افزود: مجموع اشتغال معادن کشور 170 هزار نفر است که رقم بسیار نازل و پایینی است در حالی که باید یک میلیون و 700 هزار نفر حداقل اشتغال داشته باشیم.
مدیرکل دفتر اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: سهم خراسان جنوبی از این میزان حدود 12 هزار نفر است که در حال حاضر 500 معدن در این استان فعال و 200 معدن غیرفعال است.
وی اظهار داشت: به لحاظ میزان استخراج در سال 600 میلیون تن ذخایر معدنی داریم و سهم این استان 22 میلیون تن است و از مجموع این میزان 300 میلیون تن در سه نوع ماده معدنی سنگ آهن، سنگ آهک و مس است.
مولابیگی سهم استخراج اسمی معادن خراسان جنوبی را چهار درصد کشور اعلام کرد و گفت: سهم استان در ذخایر مواد معدنی 2 میلیارد تن است که پنج درصد سهم کشور است.
وی با تاکید بر اینکه وزارتخانه به دنبال ثبت برخی مواد معدنی به عنوان برند ملی و بین‌المللی است افزود: در سطح کشور تاکنون حدود 13 نوع ماده معدنی ثبت ملی شده است.
مدیرکل دفتر اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از این تعداد هشت ماده از قبیل زغالسنگ طبس، بنتونیت، سنگ گرانیت سبز، سنگ مرمریت رنگی، سنگ گرانیت گل پنبه‌ای نهبندان، سنگ آندولزیت نهبندان، سنگ منیزیت و بازالت سربیشه مربوط به خراسان جنوبی است که به زودی در سطح بین المللی هم ثبت خواهند شد.
وی با بیان اینکه تاکنون در کشور سه ماده معدنی در سطح بین‌المللی ثبت شده است اظهار داشت: برای امسال نیز در حال پیگیری برای ثبت هفت ماده معدنی در سطح ملی از جمله فلورید، سنگ گارنت، سنگ قیمتی فردوس، سنگ عقیق شجر زیرکوه، سنگ قیمتی سه قلعه، پتاس طبس و منیزیت مربوط به خراسان جنوبی است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/419977/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

62.3 درصد اعتبارات تملک و دارایی‌های خراسان جنوبی تخصیص یافته است

تعداد مراکز ترک اعتیاد در خراسان شمالی به 127 مرکز می‌رسد

مشکل سیل‌های جوادیه بجنورد از کجا آب می‌خورد؟ + فیلم

بعد از «وعده صادق» سفیر سوییس برای نخستین بار به سپاه احضار شد

اختصاص 30 درصد از مالیات واحدهای تولیدی به عمران گناباد

تا سه سال آینده کمبود فضای آموزشی استان رفع می‌شود

راه حل اصلی برخورد با فاضلاب‌های خطرناک، اجرای یکسان قانون برای همه است

واکنش امام جمعه مشهد به حمله ایران به اسرائیل |‌ غیر از قدرت نمایی زبان دیگری اثر نمی کند

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

کشف بیش از یک کیلو گرم مواد مخدر بلعی از سه قاچاقچی در بردسکن

ساختن از پایه با مدیران کاربلد دوای ورزش خراسان رضوی است

شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی از میانگین کشوری فراتر رفت

تبیین حساب 100 امام با حضور ائمه جماعات شهر بجنورد در بنیاد مسکن

راز پویایی هنر انقلاب بارور شدن اندیشه انقلابی است

یک کشته در حادثه واژگونی خودروی حامل سوخت قاچاق در محور خواف به قاین

پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

پیشرفت 70 درصدی ساخت مسکن ملی مهرگان مشهد

سفیر سوییس بعد از «وعده صادق» برای نخستین بار به سپاه احضار شد

جبران کمبود 5هزار کلاس درس در خراسان رضوی تا سه سال آینده

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برق هیچ چاه مجاز دارای اضافه برداشت در خراسان شمالی شارژ نمی شود

77 درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است

استطاعت جسمی بیش از 65000 زائر حج تمتع تأیید شد

راه‌ اندازی پایگاه ملی عطارشناسی در مشهد

قیمت قارچ در میادین تره بار شهرداری تهران کاهش یافت

خراسان رضوی در جایگاه دوم انجام پایش های نظارتی در کشور

کلاهبرداری 2 میلیاردی با ترفند فروش طلا در سایت واسطه‌گر

اجرای طرح جدید شورای نماز در روستا‌های همدان برای اولین بار در کشور

کسب رتبه دوم خراسان رضوی در پایش‌ های زیست محیطی کشور

بازدید استاندار خراسان رضوی از طرح تعریض پل دهرود

واژگونی و حریق خودروی حامل سوخت قاچاق در خواف/ راننده جان باخت

تحویل واحدهای مسکن ملی مهرگان در مشهد تا پایان سال

2446 واحد مسکونی در شهرک مهرگان مشهد در حال ساخت است

رسیدگی به پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد در دادسرا

برای اولین‌بار در تاریخ؛ داور تکواندوی ایرانی به پارالمپیک دعوت شد

بیانیه جمعی از جامعه قرآنی مشهد در حمایت از عملیات«وعده صادق»

ترامپ بار دیگر دادگاهی شد

صدور 96 جواز تاسیس واحدهای صنعتی و تولیدی در تربت حیدریه

تشییع پیکر ابوالشهداء حاج رجبعلی دهنوی در مشهد+عکس

محکومیت یک میلیارد ریالی جریمه عرضه خارج از شبکه کود شیمیایی در نهاوند

معرفی برگزیدگان مسابقات بوچیا جام برکت و کرامت در مشهد

برنامه ریزی برای راه اندازی بازار میوه و تره‌بار و ایجاد میدان عرضه دام در فیروزکوه

سامانه بارشی در راه خراسان جنوبی

مانده 1280 میلیارد تومانی اعتبارات تملک دارایی‌های خراسان جنوبی

700 واحد مسکن روستایی خراسان شمالی بهره برداری شد

قتل خانوادگی در شیروان/ دستگیری قاتل در کمتر از یک ساعت

چالش تامین کودهای کشاورزی در خراسان شمالی

سه طرح هادی در شیروان افتتاح شد

قاتل شهروند شیروانی دستگیر شد

چه تعداد زائر تهرانی عازم عربستان می‌شود؟