پیام خراسان

آخرين مطالب

پرونده چهار کاروانسرای خراسان جنوبی روی میز یونسکو فرهنگي

پرونده چهار کاروانسرای خراسان جنوبی روی میز یونسکو
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - 23 کاروانسرای خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده و از این تعداد چهار کاروانسرا به همراه آثار دیگر کشور در دست بررسی سازمان یونسکو برای ثبت جهانی است تا این استان پنج اثر جهانی داشته باشد.

به گزارش ایرنا چهار اثر تاریخی از خراسان جنوبی به لحاظ شاخص‌های معماری با ارزش، در پرونده کاروانسراهای ایران نامزد ثبت جهانی شده‌اند که از این تعداد سه کاروانسرا در شهرستان طبس قرار دارد از جمله کاروانسرای چهل پایه که بین راه نایبند به راور قرار گرفته و از جذابیت خاصی برخوردار است.
ساخت کاروانسراها به عنوان آثار منحصر به‌فرد معماری، یادآور نیاکان هوشمند و هنرمند ماست که در جای جای این سرزمین پهناور ایران قرار گرفته‌اند و از جاذبه‌های گردشگری به‌ویژه برای گردشگران خارجی به شمار می‌روند.
کاروانسراها برای استراحت کاروان‌ها و مسافرانی ساخته شدند که در راه‌های باستانی و تاریخی رفت و آمد داشتند همچنین این بناها نقش مهمی در مبادلات اقتصادی و فرهنگی بین کشورها و تمدن‌های کهن ایفا ‌کردند.
اغلب کاروانسراها در استان کویری خراسان جنوبی را می‌توان به صورت بنایی با ایوان‌ها، حیاط مرکزی، ایوانچه‌هایی بر گرد حیاط، تالارهای چهار گوشه حیاط و اتاق‌هایی در پس ایوانچه‌ها تصور کرد که به خوبی نیاز کاروان‌ها را در مدت استراحت موقت فراهم کرده است.
از میان 23 کاروانسرای خراسان جنوبی که ثبت ملی شده، پرونده ثبت جهانی کاروانسراهای سرایان، ده محمد، خان و چهل پایه شهرستان طبس مورد ارزیابی و بررسی ارزیابان سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) قرار گرفته و امید است با ثبت این آثار در فهرست یونسکو شمار آثار ثبت جهانی خراسان جنوبی به پنج مورد برسد.
ثبت جهانی آثار، منافع متعددی مثل جلوگیری از تخریب و حفاظت از آن، اعطای کمک‌های مالی، حفاظتی و اطلاعاتی برای حفاظت از اثر ثبت شده دارد و مسائل اقتصادی ناشی از ثبت‌های تاریخی از دیگر نتایج ثبت جهانی است.
هرگاه اثری، ثبت جهانی شود خود به خود به فهرست مقاصد گردشگری داخلی و بین‌المللی نیز افزوده می‌شود که به‌طور حتم ورود گردشگر می‌تواند فواید مالی زیادی داشته باشد.
کارشناسان معتقدند ثبت جهانی یک اثر تاریخی در افزایش احساسات ملی‌گرایانه و هویتی نیز بسیار اثرگذار است و ریشه‌دار بودن آن ملت را اثبات می‌کند.

پیام خراسان


کاروانسرای چهل پایه، مامنی برای زائران
معاون‌ میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: یکی از کاروانسراهای نامزد ثبت جهانی، کاروانسرای چهل پایه در شهرستان طبس است که مرحله نخست مرمت آن پایان یافت.
علی شریعتی‌منش افزود: رباط چهل پایه در جنوبی‌ترین منطقه شهرستان طبس و نزدیکی روستای نایبند (بخش دیهوک) و در مسیر جاده دیهوک به راور قرار دارد.
وی گفت: کاروانسرای چهل پایه در درون دره‌ای به همین نام و در کنار چاه آبی قرار دارد که به آن جذابیت خاصی داده است.
معاون‌ میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی درباره نام چهل پایه گفت: این نام از ستون‌های سنگی راهنما در مسیر گرفته شده که تعداد قابل توجهی هستند و شاید ابتدا تعداد این ستون‌ها 40 مورد بوده است.
به گفته وی زیارت‌کنندگان استان‌های جنوبی ایران که به زیارت بارگاه مطهر امام رضا (ع) در مشهد می‌رفتند از کاروانسرای چهل‌ پایه می‌گذشتند.
شریعتی‌منش با بیان اینکه کاروانسرای چهل پایه مربوط به دوره قاجاریه است اظهار داشت: این کاروانسرا شامل هشتی ورودی، حیاط، بارانداز یا شترخان و حجره‌هایی در اطراف حیاط شاه‌نشین همچنین چهار برج در نمای بیرونی است.
وی افزود: در مجاورت بنا فضاهای با ارزش دیگری مانند حوض انبار، پایاب، آب انبار، مردخانه و برج نگهبانی است که هر یک دارای ویژگی‌های معماری و تاریخی هستند.
معاون‌ میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با اشاره به اتمام مرحله نخست مرمت این کاروانسرا بیان کرد: این مرحله از مرمت شامل خاکبرداری حیاط، شترخان و بام، بازسازی ازاره سنگی حیاط و سنگ فرش ورودی و داخل حجره‌ها و پیرایش محیط پیرامون بنا بوده است.
وی گفت: اعتبار تخصیص یافته بنا از محل اعتبارات ملی به مبلغ هزار میلیون ریال بوده است.
چشم‌نوازی بادگیرها در کاروانسرای خان
شریعتی‌منش کاروانسرای خان را از دیگر آثار نامزد ثبت جهانی در زنجیره کاروانسراهای ایران برشمرد و گفت: این اثر نیز در شهرستان طبس است که گام دوم مرمت و بازسازی آن را آغاز کرده‌ایم.

پیام خراسان


وی با بیان اینکه تزئینات آجری و بادگیر این بنا بسیار زیبا و چشم‌نواز است افزود: کاروانسرای خان مربوط به دوره قاجاریه است و در مسیر جاده قبلی طبس به یزد قرار دارد. 
معاون‌ میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: این اثر تاریخی شامل هشتی ورودی، حیاط، اصطبل و حجره‌هایی در اطراف حیاط شاه‌نشین همچنین بادگیر است.
وی گفت: در مجاورت بنا فضاهای باارزش دیگری مانند حوض انبار و قلعه مربوط به دوره صفوی قرار دارد.
شریعتی‌منش گفت: مرحله دوم مرمت این کاروانسرا که از گزینه‌های ثبت جهانی کاروانسراهاست شامل خاکبرداری حیاط، اصطبل، بازسازی ازاره آجری حیاط، حذف الحاقات و پیرایش محیط پیرامون بنا بوده است.
وی بیان کرد: مردم شریف روستای خان در این کار مهم یاریگر اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی بوده‌اند.
کاروانسرای ده محمد اثری تاریخی با طاق‌نماهای دلنواز
کاروانسرای ده‌ محمد نیز که مربوط به دوره قاجاریه است در مسیر طبس به بشرویه قرار دارد و این اثر تاریخی شامل هشتی ورودی، حیاط، اصطبل و حجره‌هایی در اطراف حیاط، شاه‌نشین همچنین چهار برج است.
طاق‌نماهایی در بیرون بنا نیز ساخته شده و مصالح اصلی به‌کار رفته در بنا سنگ و آجر است. 

پیام خراسان


همچنین در مجاورت بنا و در ضلع غربی آن آب‌انباری ساخته شده است.
معاون‌ میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: مرمت این کاروانسرا شامل خاکبرداری و دیوارچینی سنگی اصطبل (شترخان)، بازسازی برج و نمای بیرونی سنگی، حذف الحاقات و پیرایش محیط پیرامون بنا بوده است.
کتیبه‌ای با قدمت 400 سال در کاروانسرای سرایان
کاروانسرای سرایان از دیگر نامزدهای ثبت جهانی مربوط به دوره صفویه است و در بافت تاریخی شهر سرایان قرار دارد.
این کاروانسرا شامل هشتی ورودی، حیاط، یک اصطبل (شترخان) و حجره‌هایی در داخل و جداره بیرونی بنا، در چوبی و ایوان است.
شریعتی‌منش درباره این بنا گفت: کاروانسرا در مجموعه تاریخی شامل مسجد دوره صفوی، حمام با سنگ کتیبه به تاریخ 951 هجری قمری، آب انبار با کتیبه به تاریخ 1078 هجری قمری و بازار قدیمی شهر می‌شود.

پیام خراسان

وی افزود: مرمت این کاروانسرا و مجموعه تاریخی پیرامون آن از سال 84 آغاز شد و در سال جاری پایان یافت که اعتبار هزینه شده در این مجموعه بیش از 10 میلیارد ریال بوده است.
ارزیابی یونسکو از چهار کاروانسرای خراسان جنوبی
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با اشاره به بازدید اخیر ارزیاب یونسکو از کاروانسراهای خراسان جنوبی گفت: پس از پیشنهاد ثبت کاروانسراهای کشور در فهرست میراث جهانی و در ادامه بازدید از سایر استان‌ها، ارزیاب یونسکو هفته گذشته از چهار کاروانسرای خراسان جنوبی نیز بازدید کرد.

پیام خراسان


حسن رمضانی اظهار داشت: این بناها به دوران صفویه تا قاجاریه باز می‌گردد و طرح و نقشه معماری آنها با سایر کاروانسراها تفاوت‌هایی دارد.
وی افزود: وجود بادگیر، موقعیت قرارگیری شترخان‌ها، بناهای واجد ارزش پیرامونی، تزئینات آجری و مصالح به‌کار رفته از جمله این ویژگی‌هاست.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: از سال‌های گذشته مرمت و بازسازی این کاروانسراها آغاز شد و تاکنون بیش از 70 میلیارد ریال در کاروانسراهای خراسان جنوبی توسط بخش خصوصی و اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هزینه شده است.
وی بیان کرد: کاروانسراهای خراسان جنوبی به‌ همراه 56 کاروانسرای دیگر در سطح کشور به‌صورت زنجیره‌ای در دست بررسی سازمان یونسکو برای ثبت جهانی است و در صورت تایید، این پرونده‌ها در تابستان 1401 در مجمع یونسکو مطرح و تصویب نهایی می‌شود.
رمضانی افزود: تاکنون در خراسان جنوبی 23 کاروانسرا در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.
کاروانسراها و رباط‌های برون شهری از جمله بناهای تاریخی فرهنگی محسوب می‌شوند که معمولا در مسیرهای کاروانی با اهداف مشخص و بیشتر توسط حاکمان یا بانیان خیراندیش ساخته و وقف شدند.
در دوران متاخر اسلامی یکی از مهمترین محورهای مواصلات کاروانی از خراسان جنوبی عبور می‌کرده که کاروانسرای تاریخی شور از این جمله است.
ششمین اثر در انتظار ثبت جهانی هم آسبادهای خراسان جنوبی است و تاکنون 296 سنگ آسباد (آسیاب بادی) در این استان شناسایی شده است.
آثار تاریخی و طبیعی خراسان جنوبی در فهرست میراث جهانی در سال‌های اخیر به چهار اثر «باغ و عمارت اکبریه بیرجند»، «قنات بلده فردوس»، «بیابان لوت» و «روستای حوله بافی خراشاد» افزایش یافت.
قنات بلده فردوس و بیابان لوت (مشترک بین استان‌های خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان) سال 1395 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفتند و براساس اعلام شورای جهانی صنایع دستی در سال 1397 روستای خراشاد شهرستان بیرجند به عنوان روستای جهانی توبافی (حوله بافی) معرفی شد.
برچسب‌ها
کویر حلوان طبس خراسان جنوبی میراث فرهنگی یونسکو بنای تاریخی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/420041/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی

احیای بیش از 300 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد