پیام خراسان

آخرين مطالب

چگونه در بحران کرونا بهبودی اقتصاد جهانی حاصل خواهد شد؟ اقتصادي

چگونه در بحران کرونا بهبودی اقتصاد جهانی حاصل خواهد شد؟
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی صندوق بین‌المللی پول (IMF) برای سال 2021 کاهش رشد جهانی 5.9 درصد را پیش‌بینی کرده بود و این میزان برای سال 2022 به میزان 4.9 درصد اعلام شده است. این پیش‌بینی‌ها چشم‌انداز نگران‌کننده‌ای برای کشورهای در حال‌توسعه کم‌درآمد خواهد بود و سیاست‌های پولی، اختلال در زنجیره‌ تامین و نابرابری واکسن این شکاف را افزایش می‌دهد. تاثیر طولانی‌مدت بیماری همه‌گیر کووید- 19 تولید ناخالص داخلی جهان در پنج سال آینده را 5.3 تریلیون دلار کاهش می‌دهد و جامعه جهانی برای جلوگیری از آن باید از دسترسی عادلانه واکسن اطمینان یابند.

به نقل از ویفروم، بهبود جهانی همچنان ادامه دارد اما در اثر همه‌گیری، ضعیف و در برخی از موارد متوقف شده است. سویه دلتا ویروس کرونا تعداد مبتلایان به بیماری کووید- 19 را نزدیک 5 میلیون نفر افزایش داده و مانع بازگشت کامل به حالت عادی شده است. شیوع بیماری همه‌گیر در پیوندهای مهم زنجیره تامین جهانی منجر به اختلال در عرضه بیش از حد انتظار و افزایش تورم در بسیاری از کشورها شده است. به‌طور کلی، خطرات برای چشم‌اندازهای اقتصادی افزایش یافته و سیاست‌های تجاری پیچیده‌تر شدند.
اختلاف گسترده چشم‌اندازهای اقتصادی در بین کشورها همچنان یکی از نگرانی‌های اصلی است. انتظار می‌رود، مجموع تولید گروه اقتصادی پیشرفته در سال 2022 روند پیش از همه‌گیری خود را بازیابد و در سال 2024 بتواند 0.9 درصد فراتر رود همچنین تولید کل بازارهای نوظهور و گروه در حال توسعه (به استثنای چین) 5.5 درصد باقی بماند که کمتر از پیش‌بینی قبل از همه‌گیری در سال 2024 است و منجر به عقب‌ماندگی بیشتر در بهبود استانداردهای زندگی در دنیا خواهد شد.
این اختلافات در نتیجه شکاف بزرگ واکسن و اختلافات بزرگ در حمایت از سیاست است. در حالی که حدود 60 درصد افراد در اقتصادهای پیشرفته به‌طور کامل واکسینه شده‌اند و برخی در حال دریافت واکسن هستند، 96 درصد از افراد در کشورهای کم‌درآمد واکسینه نشده‌اند.
اختلال در عرضه، چالش دیگری در سیاست ایجاد می‌کند. شیوع همه‌گیری و اختلالات آب‌وهوایی منجر به کمبود نهاده‌های کلیدی و کاهش فعالیت تولیدی در چندین کشور شده است و این کمبود عرضه در کنار آزاد شدن تقاضای فروپاشیده و افزایش قیمت کالاها باعث شده است که تورم قیمت مصرف‌کننده به سرعت در ایالات‌متحده، آلمان و بسیاری از بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه به سرعت افزایش یابد. قیمت موادغذایی در کشورهای کم‌درآمد با ناامنی غذایی شدیدتر، بیشترین افزایش را داشته است و بر بار مشکلات خانواده‌های فقیرتر می‌افزاید و خطر ناآرامی‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد.

پیام خراسان


اولویت‌های سیاست
اصلی‌ترین عامل‌مشترک در پشت این چالش‌های پیچیده، تداوم کنترل بیماری همه‌گیر بر جامعه جهانی است. بنابراین مهم‌ترین اولویت سیاست، واکسیناسیون حداقل 40 درصد از جمعیت هر کشور تا پایان سال 2021 و 70 درصد تا اواسط 2022 است. این‌ مورد بیان می‌کند که کشورهای با درآمد بالا ملزم هستند تا تعهدات اهدای دوز واکسن موجود را انجام دهند.
یکی دیگر از اولویت‌های فوری جهانی، کند کردن افزایش دمای کره‌ زمین و مهار اثرات سوء ناشی از تغییرات آب‌وهوایی است. این امر مستلزم تعهدات بلندپروازانه‌تری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در کنفرانس آینده تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد (COP26) است.
علاوه بر این، تلاش‌های چند جانبه هماهنگ برای اطمینان از نقدینگی بین‌المللی کافی برای اقتصادهای محدود و اجرای سریع‌تر چارچوب مشترک گروه 20 (20 اقتصاد برتر جهان) برای بازسازی بدهی‌های ناپایدار به کاهش اختلافات در کشورها کمک می‌کند.
ترکیب سیاست کلی باید با هدف حداکثر اشتغال پایدار و بر اساس شرایط همه‌گیری و اقتصاد محلی تنظیم شود و در عین‌حال از اعتبار چارچوب‌های سیاست محافظت شود. با محدودتر شدن فضای مالی در بسیاری از اقتصادها، هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی باید در اولویت قرار گیرد و با بهبود نتایج سلامت، تاکید سیاست‌ها باید به‌طور فزاینده‌ای بر اهداف ساختاری بلندمدت متمرکز شود.
سیاست‌پولی باید خط مقدم بین مقابله با تورم و ریسک‌های مالی و حمایت از بهبود اقتصادی را طی کند. کارشناسان در میان عدم‌قطعیت زیاد پیش‌بینی می‌کنند که تورم اصلی احتمالا تا اواسط سال 2022 برای گروه اقتصادهای پیشرفته و اقتصادهای نوظهور و در حال‌توسعه به سطح قبل از همه‌گیری بازگردد. با این حال، ناهمگونی قابل‌توجهی در برخی کشورها مانند ایالات‌متحده، انگلستان و برخی از بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه وجود دارد.
در حالی که سیاست‌های پولی به‌طور کلی می‌تواند تورم را مورد بررسی قرار دهند، بانک‌های مرکزی باید آمادگی لازم را داشته باشند تا در صورت افزایش ریسک‌های افزایش تورم در این بهبود ناخواسته، سریع‌تر اقدام کنند. درواقع شفافیت و اقدامات مداوم می‌تواند تا حد زیادی به اجتناب از حوادث غیر ضروری سیاسی منجر شود که بازارهای مالی را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد و بهبود جهانی را متوقف می‌کند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/420076/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود