پیام خراسان

آخرين مطالب

روزگار سیاه زرشک/ حکایتی که هر سال تکرار می‌شود اجتماعي

روزگار سیاه زرشک/ حکایتی که هر سال تکرار می‌شود
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -

پیام خراسان


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، شاید در باور‌ها نگنجد که در خطه‌ای از ایران زمین با نام خراسان‌جنوبی انحصار تولید محصولی با نام زرشک در ایران و جهان از آن این نقطه است، اما این انحصار نه تنها عایدی را نصیب دستان پینه بسته و خراشیده از تیغ‌های تیز این یگانه و تک محصول جهان طی این سال‌ها نکرده است بلکه سال به سال هم عمق خراش آن به واسطه نبود ساز و کار مناسب در تعیین قیمت بیشتر شود و همانند همیشه سود و عایدی هم اگر باشد نصیب دلالان و واسطه‌ها شود و سر زرشک کار مثل همیشه بی‌کلاه بماند.
طی این سال‌ها به ویژه از زمانی که تغییر اقلیم (استمرار 20 ساله خشکسالی‌ها) در خراسان‌جنوبی به وقوع پیوست اغلب زمین‌های کشاورزی در شهرستان‌های زرشک‌خیز استان مانند زیرکوه، قاینات، درمیان و سربیشه جای خود را به درختان زرشک این محصول کم آب‌بر و متناسب با اقلیم استان داد به طوری که اکنون اگر به این نقاط زرشک‌خیز سر بزنید دشت‌ها و مزارع آن پوشیده شده از این مرواید‌های قرمز رنگی که هر فصل زیبایی خاص خود را دارد و در فصل طلایی سال که لباس قرمز خود را می‌پوشد خود می‌شود یک جاذبه گردشگری و یک موقعیت خاص برای شناساندن این محصول به دیگر مردمان در ایران و جهان و به صورت ویژه‌تر تازه خوری این مراوید دریای خراسان‌جنوبی.
رسانه‌ها بار‌ها از روزگار سیاه این تک محصول خراسان‌جنوبی نوشته‌اند و از داد زرشک‌کاران گفته‌اند، اما همانند همیشه آنچه به جایی نرسیده فریاد این قشر زحمت‌کش و سنگ زیرین آسیاب است.
زخمی که دهان باز کرد
باز دوباره که فصل برداشت مرواید‌های سرخ از دل دریای انحصاری زرشک در خراسان‌جنوبی آغاز شد و زخم‌های و خراش‌های تیغ‌های بی‌تدبیری و شعارگونه مسئولان هم برای حمایت از زرشک‌کاران دهان باز کرد چرا که عده‌ای بهره برداران این محصول هنوز زرشک‌های سال قبل را به واسطه کسادی بازار آن هم به دلیل همه گیری ویروس کرونا در جهان در تالار‌های زرشک خشک‌کنی دپو دارند و بیشتر این محصول هم به واسطه این که آفت‌زده شده خریدار ندارد.
آن‌هایی هم که موفق به فروش محصول قبل از آفت زدن شده‌اند نیز به واسطه این که زرشک خود را به مدت به دلالان فروخته‌اند هنوز عایدی دست آن‌ها را نگرفته است.
به گفته اغلب زرشک‌کاران که بیشتر آن‌ها را خرده مالکان تشکیل می‌دهند وقتی چرتکه می‌اندازند به ویژه در سال آبی جاری که خست آسمان هم بیش از سال‌های دیگر در خراسان‌جنوبی بود اگر محصول را همان طور به حال خود رها کنند و هیچ داشت و برداشتی نداشته باشند بیشتر به نفع آن‌هاست چرا که گاهی هزینه‌هایی که برای آبیاری یا خرید آب تانکری و کارگری و ... این محصول متقبل می‌شوند خیلی بیشتر از عایدی آن‌ها از فروش زرشک‌شان است.
چالش کمبود جا و مکان
دیگر چالشی که زرشک‌کاران اکنون با آن مواجه‌اند کمبود فضا و مکان برای خشک کردن این محصول است که چرا زرشک‌های سیاه و آفت‌زده سال قبل روی دستشان مانده و جایی برای خشک‌کردن محصول تازه ندارند.
خراسان‌جنوبی رکورد دار تولید این تک محصول در ایران و جهان است و آنطور که مسئولان حوزه جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرده‌اند امسال از 18 هزار و 600 هکتار اراضی زیرکشت مروارید‌های سرخ استان 110 هزار تن زرشک‌تر برداشت خواهد شد.
دلالان تعیین کننده قیمت!
آنطور که اغلب زرشک‌کاران طی این سال‌ها به آن رسیده‌اند این است همانند همیشه دلالان تعیین‌کننده قیمت‌ها هستند نه زرشک‌کار و خبرگان این حوزه! چرا اگر در بازار یا همانند سایت دیوار زرشک‌تر تا 15 هزار تومان قیمت می‌خورد، اما از زرشک‌کار سر درخت 7 هزار تومان خریده می‌شود.
آن‌ها به قیمت‌های بسیار پایین تعاون روستایی در خرید تواقفی نیز اشاره کردند و اینطور گفتند که همان تعداد اندک واحد‌های فراوری زرشکی که در استان وجود دارد ساز و کار درستی برای خرید و نوبت‌دهی ندارند که این اقدام هم سبب می‌شود تا محصول کشاورز دچار خسارت شود.
دلیل دپو و انبار کردن زرشک یا همان خشک به فروش رسانده زرشک هم از دید آن‌ها این است که وقتی برای محصول در این برهه خاص یعنی خشکسالی این قدر زحمت و هزینه متحمل می‌شوی چطور دلت می‌آید که آن را ارزان به دست دلال و خریدار بدهی برای همین اغلب زرشک زرشکاران از سال قبل در انبارهاست و اکنون که دوباره فصل برداشت این محصول فرا رسیده مجبوری باز هم ارزان به واسطه‌ها و دلالان بفروشی.
اغلب زرشک‌کاران بر این عقیده‌اند وقتی بهره‌برداری می‌بیند فقط رنج و زحمت از این همه زحمت کشید طی یک سال یا گاهی دو سال، چون به دلیل محصول دهی یک سال درمیان زرشک نصیبش می‌شود ترجیح می‌دهد همان سردرخت و با قیمت بسیار کم محصولش را به دلالان و واسطه‌ها بفروشد.

پیام خراسان

حمایت‌هایی که دردی دوا نمی‌کند
آن‌ها ضمن بیان اینکه تسهیلاتی که جهاد کشاورزی به آن‌ها برای ساخت بارگاه‌های زرشک خشک‌کنی و ... می‌دهد دردی از آن‌ها دوا نمی‌کند و بر قسط و قرض‌هایشان می‌افزاید، خواسته آن‌ها از متولیان امر خرید تضمینی زرشک است.
به گفته برخی از زرشک‌کاران درمیانی هر چند نهاد معین این شهرستان (بنیاد علوی) توانسته با خرید زرشک مرهمی بر زخم‌های عمیق به فروش نرفتن این محصول در شهرستان زرشک‌خیز استان باشد، اما بیشتر زرشک‌کاران قبل از اینکه این نهاد وارد گود خرید شود محصول خود را به فروش رسانده‌اند. همچنین لازم است برای خرید این محصول در همه مجالس و محافلی که برگزار می‌شود نماینده‌ای هم حضور داشته باشد تا راهکار درست ارائه دهد.
عایدی امسال استان از زرشک
آنطور که مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی هم پیش بینی می‌کند از 18 هزار و 600 هکتار زیرکشت زرشک در استان 110 هزار تن زرشک‌تر برداشت شود.
رضایی با بیان اینکه تعداد بهره‌برداران تولید زرشک در استان 38 هزار خانوار هستند، می‌افزاید: بیشترین سطح زیر کاشت زرشک استان به قاینات با 6 هزار هکتار سطح زیر کاشت اختصاص دارد.
به گفته او برداشت زرشک که از اواخر مهر آغاز شده تا نیمه آذر در استان ادامه دارد و سال گذشته 22 هزار تن زرشک خشک از سطح زیرکاشت این محصول در خراسان‌جنوبی برداشت شد.
برد با واسطه‌ها
هرچند «وحید ضیائیان‌احمدی» رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان‌جنوبی ابتدای برداشت این محصول از زرشک‌کاران خواسته بود که در فروش محصول سال قبل خود عجله نکنند چرا که به دلیل رفع محدودیت‌ها و هوشمند سازی قرنطیه‌ها امید است زرشک به قیمت بالاتری به فروش برسد، اما آن طور که قراین و شواهد و گفته‌های زرشک‌کاران بر می‌آید باز هم برد با واسطه‌ها و دلالان بود که زرشک‌ها را مدت دار از زرشک‌کاران خریده بودند و اگر زرشک‌های آفت زده که اکنون خریداری ندارد اگر هم داشته باشد به قیمت بسیار کمی می‌خرند و، چون خیلی خشک شده است عایدی چندانی نصیب زرشک کاران نمی‌شود.
چالش اصلی زرشک
آنطور که از گفته‌های رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی هم بر می‌آید، بازاریابی و فروش مشکل اصلی زرشک در استان است چرا که این محصول مزیت‌دار خراسان‌جنوبی توسط دلالان از افراد مختلف با کیفیت‌های متفاوت خریداری و مخلوط می‌شود و این موضوع بعد در ارائه محصول به بازار‌های صادراتی مشکل ایجاد می‌کند.
به گفته وی اگر حداقل 20 درصد محصول زرشک را به صورت تازه به بازار ارائه شود، حجم زیادی از مشکل کشاورزان کاسته می‌شود.
قوسی با تأکید بر اینکه باید بارگاه‌های زرشک را همه کشاورزانی که سطح زیر کشت بالای 2 هزار متر دارند، ایجاد کنند، ادامه می‌دهد: در زمینه فروش و بسته‌بندی زرشک تازه باید به صورت ویژه ورود کنیم.
وی با بیان اینکه مشکلات صنایع و واحد‌های تولیدی در حوزه زرشک را باید جمع‌بندی کنیم، می‌افزاید: زرشک در کشور مغفول مانده و راهکار آن حضور در نمایشگاه‌ها، معرفی برند ویژه و تولید محصولات فراوری شده است.
خیلی سخت است که متولیان امر آگاه و واقف به دانه دانه درد‌ها و رنج‌هایت باشند، اما هر سال همان چالش‌ها تکرار شود و شاید هم هر سال دریغ از پارسال باشد و این حکایت زرشک‌کاران خراسان‌جنوبی که هر سال تکرار می‌شود.
منبع: فارس
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/421409/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است

خروش نمازگزاران خراسان شمالی در حمایت از عملیات وعده صادق