پیام خراسان

آخرين مطالب

استاندار خراسان جنوبی مطرح کرد:

اعطای گواهینامه‌های هنری؛ نشان دهنده قوام هنر در خراسان جنوبی اجتماعي

اعطای گواهینامه‌های هنری؛ نشان دهنده قوام هنر در خراسان جنوبی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان جنوبی استاندار خراسان جنوبی گفت: اعطای گواهینامه‌های هنری به فرهیختگان، نشان دهنده قوام و ارزشمندی هنر در استان است.

حمید ملانوری، امروز شنبه یکم آبان در مراسم اعطای گواهینامه درجه یک هنری به دو تن از هنرمندان عرصه موسیقی نواحی استان اظهار کرد: دریافت گواهینامه‌های دکترا توسط هنرمندان استان مایه افتخار است و باید به تناسب ظرفیت های موجود، زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم تا از این توفیقات به درستی استفاده کنیم.
به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: اعطای این درجات، حکایت از جایگاه ارزنده استان در زمینه دارا بودن جاذبه‌های گرانسنگ به ویژه در حوزه منابع انسانی دارد.
استاندار ضمن تبریک این توفیق، به جایگاه هنر و هنرمند در جامعه بشری اشاره کرد و تصریح کرد: در استانی مانند خراسان‌ جنوبی که مهد فرهنگ و هنر است، قدر و منزلت هنرمند و هنر بر هیچ کس پوشیده نیست.
ملانوری، زبان هنر را بران و دارای نفوذ خواند و گفت: با استفاده از زبان هنر به خوبی می‌توان ناقل هر گونه پیام یا نقدی بود.
وی با تأکید بر اینکه هنر سرشار از لطافت ایرانی در رشته های مختلف نمود دارد، اظهار کرد: یکی از این هنرها، موسیقی نواحی است که برگرفته از اداب، سنن، رسوم و عقاید یک منطقه است.
به گفته وی؛ موسیقی نواحی، بیان کننده حرکات، سکنات و اقداماتی است که مردم جامعه انجام می دهند و با غم، اندوه، شادی و همه رفتارهای جامعه است.
استاندار با اشاره به نیاز انسان به محیط بانشاط و روحیه شاداب برای فعالیت گفت: این هنر است که با رشته های مختلف خود، می تواند این شرایط را رقم بزند و این انگیزه و روحیه را ایجاد کند.
ملانوری با بیان اینکه بیش از یک سال و نیم است که درگیر بیماری کرونا هستیم، تصریح کرد: بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، بیش از 50 نوع آسیب اجتماعی ناشی از این بیماری بر جامعه تحمیل شده است که جبران این آسیب‌ها در دوران پساکرونا، هزینه‌های زیادی به همراه خواهد داشت.
وی یادآور شد: ما در ستاد مدیریت بیماری کرونا از دستگاه‌های متولی خواستیم با کمک هنر و با استفاده از ظرفیت هنرمندان محتواهایی تولید کنیم که فضای جامعه را به سمت نشاط ببرد.

پیام خراسان


ناصر نبی زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، به زحمات و تلاش های استاد ابراهیم و استاد محمد سلم آبادی در راستای حفظ نواهای سنتی منطقه اشاره کرد و گفت: این عزیزان سالیان طولانی است که پرچم موسیقی نواحی را به دوش می‌کشند و در مراسم ها و مناسبت های رسمی و غیر رسمی این سنت کهن را به آیندگان منتقل می‌کنند.
وی با بیان این که در فضای فعلی که موسیقی های غربی و شرقی به جای موسیقی‌های سنتی در بین جوانان رواج پیدا کرده‌اند، اهمیت کار این اساتید بیشتر مشخص می‌شود، ادامه داد: موسیقی نواحی اقتباسی از آیین‌ها، جنگ ها، نبردها، لحظات غم و شادی مردم منطقه است و نیاز به توجه ویژه تری دارد.
نبی زاده از اداره کل میراث فرهنگی استان به واسطه اختصاص دادن بخشی از باغ تاریخی اکبریه به فعالیت‌های مکتبخانه موسیقی نواحی استان قدردانی کرد و افزود: امیدواریم بتوان در این بستر برای حفظ و گسترش موسیقی نواحی و این سنت های اصیل تلاش کرده و ظرفیتی را برای قدردانی از تلاشگران این عرصه فراهم کنیم.
وی خاطرنشان کرد: تا پیش از این مراسم، تنها دو استاد گرانقدر محمدعلی کیانی نژاد نوازنده ساز نی و مهدی اسماعیلی مود هنرمند خوشنویس، در استان دارای درجه یک هنری بودند و امروز مفتخریم که درجه یک هنری را به دو استاد دیگرمان در حوزه موسیقی تقدیم کنیم. پرونده تعدادی از اساتید هنرمند نیز در حال پیگیری است تا منتج به اهدای درجه یک هنری شود.

پیام خراسان

سلم آبادی‌ها نمونه شاخصی از مردمان فرهنگ مدار این خطه
حسن رمضانی، مدیر کل اداره میراٍث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیز گفت: برادران سلم آبادی نمونه شاخص و بارزی از مردمان فرهنگ مدار این خطه هستند که بدون هیچ مواجبی، مقام‌های سنتی منطقه را حفظ کردند.
وی بیان کرد: یکی از جذابیت های خراسان جنوبی آیین ها و آداب و سنن مردم این خطه است.
به گفته وی وجود کویر صعب العبور اطراف این منطقه موجب کوتاه شدن دست متجاوزان به فرهنگ مردم شده و شاهد اجرای سنت ها و مراسمات دارای ریشه تاریخی در نقاط مختلف استان هستیم.
وی با بیان اینکه برادران سلم آبادی نمونه شاخص و بارزی از مردمان فرهنگ مدار این خطه هستند، ادامه داد: این اساتید بدون هیچ مواجبی، مقام های سنتی این خطه را حفظ کردند و به امروز رساندند.
رمضانی با اشاره به اینکه آواها و نواهای این گروه و سایر گروه های نواحی استان توام با زندگی است، خاطرنشان کرد: هدف از راه اندازی مکتبخانه موسیقی نیز احیا و گسترش آواها و نواهایی است که ممکن است در گذر زمان از دست بروند.
وی از استاندار خراسان جنوبی درخواست کرد تا جهت خریداری سیستمی برای ضبط با کیفیت این آثار و نگه داشتن آن ها برای نسل های آینده در این مکان مساعدت داشته باشند.
گفتنی است؛ مراسم اهداء گواهینامه درجه یک هنری (دکترای تخصصی موسیقی) به استاد ابراهیم و محمد سلم آبادی با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی و هنرمندان استان در محل مکتب خانه موسیقی نواحی برگزار شد. در این مراسم به آقایان ابراهیم و محمد سلم آبادی، مدرک دکترای تخصصی هنری اهدا شد. استاد ابراهیم سلم آبادی متولد 1336 است که در زمینه نوازندگی دهل و دایره 50 سال سابقه دارد.
وی مدرس دهل، دایره، رقص‌های محلی و آیینی است و کسب مقام برتر در جشنواره های معتبر استانی و ملی از جمله نوازنده برتر موسیقی اقوام دیوار یخی بیرجند، نوازنده برتر جشنواره آب در شعر ایران زمین و داور جشنواره منطقه ای شرق کشور در بیرجند، تنها بخشی از موفقیت های استاد ابراهیم سلم آبادی است.
استاد محمد سلم آبادی متولد 1324 است که در زمینه نوازندگی سرنا 60 سال سابقه دارد و از نوازندگان برتر ساز سرنا در ایران است. کسب مقام برتر در جشنواره های معتبر استانی و ملی از جمله نوازنده برتر موسیقی اقوام دیوار یخی بیرجند، نوازنده برتر جشنواره آب در شعر ایران زمین نیز بخشی از توفیقات وی است.

پیام خراسان

پیام خراسان

انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/421496/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علی. چ در مشهد دستگیر شد/ پاتوق شیما راز تبهکاری هایشان را لو داد

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

آبگیری 3 میلیون 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

بازگشایی مسیر روستای خدا آفرید_ بشرویه

نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

حریق منزل مسکونی در شهرک شهید رجایی مشهد

حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد

برپایی 1064 شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

خبرهایی از حج، نمایشگاه کتاب و اختلاف‌ مجریان تلویزیون

دور دوم انتخابات مجلس در هشت حوزه انتخابیه کشور تمام الکترونیک خواهد بود

آمادگی شمشیربازان خراسانی برای حضور در لیگ برتر

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

سیلی که آرزوهای دانش آموزان را با خود برد

کشف 72 هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

اعتبار 6 همتی برای توسعه زیرساخت‌های ورزش خراسان رضوی با تحقق مولدسازی

هشدار نارنجی؛ رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

علت انتقال 6 نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

بازگشت 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی