پیام خراسان

آخرين مطالب

شفیعی در صحن شورا اعلام کرد؛

بدهی معوقه 37 هزار میلیارد تومانی مترو به سیستم بانکی/ پیگیری برای رفع موانع قانونی واردات اتوبوس کارکرده شهرداری تهران

بدهی معوقه 37 هزار میلیارد تومانی مترو به سیستم بانکی/ پیگیری برای رفع موانع قانونی واردات اتوبوس کارکرده
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران توضیحاتی درباره اهم فعالیت‌های اجرایی در سال جاری و مشکلات ناوگان حمل و نقل عمومی به اعضای شورای اسلامی شهر تهران ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار شهر ، سید مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در هجدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، یکی از مهم‌ترین عرصه‌های بروز خدمات شهری را حوزه حمل و نقل دانست و بیان کرد: براساس گزارشات، منابع مالی موجود در شرایط فعلی هیچ تناسبی با مشکلات و نیازهای حوزه حمل و نقل ندارد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه 37 هزار میلیارد تومان بدهی معوقه به سیستم بانکی از سال‌های پیش در حوزه مترو وجود دارد، افزود: همین بدهی باعث شده بخش زیادی از خدمات شبکه بانکی به شرکت مترو دچار اختلال جدی شود.
شفیعی در ادامه بیان کرد: تکمیل خطوط فعلی شبکه مترو 35 هزار میلیارد تومان منابع، توسعه خطوط انشعابی به 36 هزار میلیاد تومان دیگر، ساخت خطوط 8 تا 11 مترو طبق طرح جامع حمل و نقل ریلی تهران به 201 هزار میلیارد تومان و برای خطوط اکسپرس به 70 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است. درمجموع به 378 هزار میلیارد تومان برای اجرای این اقدامات تنها برای شبکه مترو تهران نیاز است.
او با بیان اینکه بیش از 90 درصد ناوگان اتوبوسرانی فرسوده است؛ عنوان کرد: برای تأمین 6 هزار دستگاه اتوبوس به 30 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است.
به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ تهیه تجهیزات جانبی، ساخت ایستگاه‌ها، نگهداشت، نوسازی و سایر اقدامات با این منابع موجود شهرداری قابل اجرا نیست. تنها می‌توان بخشی از وضع موجود را حفظ کرد و اقداماتی برای بهبود بخشی از خدمات انجام داد.
تعریف منابع درآمدی جدید در حوزه حمل و نقل عمومی
شفیعی با اشاره به بی توجهی دولت طی سال‌های گذشته به عنوان بزرگ‌ترین تأمین کننده مالی به حوزه حمل و نقل عمومی، گفت: عقب ماندگی موجود به دلیل این است که بار تأمین منابع مالی همیشه بر دوش شهرداری گذاشته شده بود. با این شرایط اقدام تحولی که جزو شعارها و اهداف مدیریت شهری جدید است، مقدور نیست مگر اینکه منبع جدید درآمدی تعریف شود که یکی از این منابع تهاتر نفت است. باید ظرفیت‌های موجود در دولت برای این موضوع بکار گرفته شود و تهاتر از طریق نفت در اولویت قرار گیرد.
او با بیان اینکه از طریق ستاد ملی کرونا درخواست‌هایی ارسال شده است تا تأمین ناوگان اتوبوس و مترو از طریق تهاتر نفت انجام شود، افزود: همچنین باید به مشارکت بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل عمومی توجه کرد. لایحه‌ای تقدیم شورا شده تا مشارکت بخش خصوصی در توسعه حمل و نقل عمومی به صورت جدی اجرایی شود.
معاون شهردار در ادامه خبر داد: قراردادی هم اخیراً با بخش خصوصی برای تأمین اتوبوس یکی از خطوط منعقد شده است تا بخش خصوصی خودش تأمین کننده ناوگان باشد. این امر نیازمند تصویب لایحه در شورای اسلامی شهر تهران است.
استفاده از ظرفیت ماده 12 برای توسعه حمل و نقل پاک
شفیعی درباره توسعه حمل و نقل پاک و انسان محور، توضیح داد: اغلب این بخش در برنامه‌ها مغفول مانده است. باید به اسکوتر و دوچرخه برقی به صورت جدی نگاه کرد. اما با فرهنگ سازی توصیه‌ای و منابع محدود این دو مورد به نتیجه نمی‌رسد. ظرفیت‌های قانونی توسعه حمل و نقل پاک نظیر ماده 12 وجود دارد که تاکنون استفاده نشده است.
او در ادامه گفت: در شورای اقتصاد طرحی مطرح است که بتوان ما به ازای صرفه جویی که در مصرف سوخت از طریق دوچرخه سواری می‌شود، به کسی که این اقدام را انجام می‌دهد منابع آن برگردانده شود. این طرح می تواند یک اقدام تحولی باشد. پیش بینی می شود که بخش بسیاری از شهروندان با دریافت منابع نقدی می توانند وارد این موضوع شوند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره اقدامات امسال شهرداری در حوزه مترو، توضیح داد: افتتاح چهار ایستگاه دیگر مترو تا پایان سال در برنامه 1400 قرار دارد. همچنین اخذ مجوز سیر قطار ملی و فعال سازی قرارداد 630 دستگاه واگن جز برنامه‌های امسال است.
نیمی از سهم پیش پرداخت قرارداد 630 واگن را شهرداری پرداخت کند
او در ادامه اضافه کرد: حدود چهار سال می‌شود که قرارداد 630 دستگاه واگن مترو در دولت معطل مانده است. اخیراً جلسه‌ای با معاون اول ریاست جمهوری برگزار شده که 15 درصد پیش پرداخت که حدود 3 هزار و 700 میلیارد تومان می‌شود را دولت پرداخت کند. اما دولت می‌گوید که 7 و نیم درصد همین پیش پرداخت را شهرداری پرداخت کند که شهرداری برای این موضوع اعلام آمادگی کرده است اما دولت درباره سهم خود هنوز اقدامی انجام نداده است. اگر دولت همین امروز پیش پرداخت را بپردازد حدود 28 ماه آینده نخستین بخش واگن‌ها به دست شهرداری می‌رسد.
او درباره خط 6 و 7 بیان کرد: 9 کیلومتر از بخش میانی خط 6 مترو تهران از میدان امام حسین (ع) تا تربیت مدرس باید امسال به بهره برداری برسد. سال آینده باید 10 ایستگاه باقی مانده و بهره برداری از توسعه جنوبی به طول 8 کیلومتر با چهار ایستگاه صورت گیرد. سال 1401 باید پنج کیلومتر از خط 7 مترو تهران با سه ایستگاه افتتاح شود.
شفیعی با بیان اینکه ساخت و تکمیل چهار پایانه دولت آباد، آزادگان، اکباتان و تختی در برنامه قرار دارد؛ عنوان کرد: توسعه خطوط انشعابی در خط 4 (توسعه شرقی و غربی) در اولویت قرار دارد که امسال کار اجرایی توسعه شرقی و فاز نخست توسعه غربی آغاز می‌شود. همچنین درحال برنامه ریزی تأمین منابع مالی برای توسعه خطوط جدید مترو از خططوط 8 تا 11 هستیم.
کسری 1467 دستگاه واگن برای خطوط فعلی مترو
معاون شهردار با بیان اینکه در مجموع حدود هزار و 467 دستگاه واگن برای خطوط موجود مترو کسری وجود دارد، گفت: 60 درصد از واگن‌های DC، 20 درصد واگن‌های AC و 70 درصد واگن‌های دوطبقه از مرز استاندارد اورهال عبور کرده‌اند.
به گفته شفیعی؛ امسال 12 رام قطار AC و دو رام قطار DC و 12 واگن دو طبقه اورهال خواهد شد.
او درباره وضعیت ناوگان تاکسیرانی توضیح داد: عمر متوسط وضعیت ناوگان سواری 9 سال و ناوگان ون 13 و نیم سال است. ناوگان ون 100 درصد به فرسودگی رسیده است و بخشی از چرخه خدمت خارج شده است. سهم سفر تاکسیرانی پیش از کرونا 23/8 درصد بوده که درحال حاضر از سه میلیون به یک و نیم میلیون جابجایی در روز رسیده است.
به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ قرارداد 175 دستگاه اتوبوس منعقد شده و 110 دستگاه آن طی روزهای آینده تحویل شهرداری خواهد شد و مابقی ظرف یک ماه آینده تحویل داده می‌شود.
شفیعی با بیان اینکه باید قرارداد 100 دستگاه اتوبوس دیگر منعقد شود، افزود: این قرارداد براساس ظرفیت اوراق مشارکت انجام می‌شود. همچنین 20 دستگاه ون مناسب سازی شده ویژه معلولان و جانبازان درحال تحویل است.
تحویل بخش اول اتوبوس‌های طرح مصوبی ستاد کرونا تا 7 ماه آتی
او در ادامه اضافه کرد: طبق وعده ستاد ملی کرونا تخصیص 2 هزار دستگاه اتوبوس به شهر تهران درحال پیگیری از طریق تهاتر با نفت است. وعده داده شده که حداکثر طی هفت ماه آینده نخستین بخش اتوبوس‌ها تحویل داده شود.
معاون شهردار تهران درباره رفع مشکل مخازن گاز 500 دستگاه اتوبوس، توضیح داد: مخازن گاز 500 دستگاه اتوبوس نیز مجوز استاندارد را دریافت کرده و تحویل خودروساز شده است که درصورت تأییدیه مجوز خودروسازان ایران خودرو و شهاب سازان، نصب مخازن گاز تا پایان امسال انجام خواهد شد.
شفیعی با بیان اینکه اورهال 300 دستگاه اتوبوس نیز درحال انجام است، گفت: خرید 500 دستگاه اتوبوس از منابع شهرداری و اوراق مشارکت جزو برنامه‌های میان مدت شهرداری است.
او ضمن ارزشمند خواندن بکارگیری 150 دستگاه اتوبوس برقی با مشارکت بخش خصوصی، عنوان کرد: نخستین بار است که بخش خصوصی در حمل و نقل انبوه بر مشارکت می‌کند. قرارداد 50 دستگاه اتوبوس منعقد شده است. بخش خصوصی منتظر تصویب لایحه هستند که در این صورت یک خط اتوبوس برقی با سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرا خواهد شد.
معاون شهردار تهران در ادامه خبر داد: پیگیری برای رفع موانع قانونی واردات اتوبوس کارکرده با کارکرد پایین درحال انجام است که این تجربه در وزارت راه صورت گرفته است. در حوزه شهری هنوز از این ظرفیت استفاده نشده است اما یک بخش خصوصی پیشنهاد این اقدام را ارائه کرده است.
به گفته شفیعی؛ افزایش سهم سامانه اتوبوسرانی در مجموعه حمل و نقل عمومی نیز درحال پیگیری است.
او با بیان اینکه باید مدهای مختلف حمل ونقل عمومی با یکدیگر پیوسته شوند، افزود: این موضوع یک حلقه مفقوده‌ایست که نیاز به اجرای یک‌سری اقدامات نرم افزاری دارد.
ضرورت بازنگری در ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی
معاون شهردار درباره بازنگری اتوبوسرانی و مترو، گفت: باتوجه به اینکه از آخرین بازنگری شبکه اتوبوسرانی و تاکسیرانی می‌گذرد، هر دو این شبکه باید بازنگری شوند و مکان یابی ایستگاه‌ها و اعزام برنامه اتوبوس‌ها اصلاح شود.
شفیعی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اقدامات در حوزه تاکسیرانی نوسازی ناوگان است؛ گفت: نوسازی 10 هزار دستگاه تاکسی فرسوده درحال پیگیری است و تا امروز سه هزار دستگاه نوسازی شده‌اند. باید طرح ویژه‌ای در حمایت از معیشت رانندگان در بخش تاکسیرانی و اتوبوسرانی ارائه شود.
او ضمن تأکید بر اجرای هوشمندسازی در حوزه تاکسیرانی، بیان کرد: این موضوع در یک فاز اجرا شده اما به دلایل سلایق مدیریتی جمع آوری شد. باید کل ناوگان تاکسیرانی به صورت جدی تحت نظارت سیستم هوشمند قرار گیرد. بخش قابل توجهی از ناوگان تحت خدمت نیستند چرا که نظارتی بر عملکرد آن‌ها صورت نمی‌گیرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان، خبر داد: ساخت و اجرای اولین آزمایشگاه مرجع پایش آلودگی هوا در حد استانداردهای بین المللی نیز درحال پیگیری است و زمین احداث بنای آن تأمین شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/422341/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) نهبندان رسید

علما حافظان مرزهای دینی هستند

57 سال؛ میانگین سنی حجاج ایرانی در سال 1403

تامین سوخت کشاورزان جغتای با فناوری نوین

انتقاد تند علم الهدی از تلاش برای بازگرداندن خواننده ها و هنرمندان خارج نشین به ایران /بخاطر جذب حداکثری باید عناصر ناپاک و ضدانقلاب به کشور برگردند؟

کددار شدن درمانگاه تامین اجتماعی بردسکن

عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد

دستگیری 5 متهم حفاری غیرمجازو کشف 2 دستگاه گنج‌یاب در نیشابور

محمدسیفی بار دیگر طلای ووشو جهان را تصاحب کرد

ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است

داورزن هزار و 700 نفر شتر دارد

بارش شدید باران در بردسکن

8200 خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند

پاکسازی محیط زیست توسط کودکان شهر زاوه در هفته زمین پاک + تصاویر

انتقال دانش آموزان مناطق مرزی خراسان جنوبی با خودروهای ارتش به محل آزمون کنکور

بیشترین خسارت سیل به راه‌های مواصلاتی خراسان جنوبی

کشف 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز‌های خراسان رضوی

پایان آزمون سراسری با رقابت داوطلبان گروه علوم تجربی

حاجیان ایرانی با میانگین سنی 57 سال عازم حج تمتع می‌شوند

میانگین سنی حجاج عازم حج تمتع 57 سال است

بانک‌ها اعتبارات را به سمت تولید سوق دهند

تامین سوخت مورد نیاز کشاورزان جغتای با استفاده از فناوری نوین

انتقاد امام جمعه باخرز از وضعیت تنها بیمارستان شهرستان

کنکور سراسری 1403 - مشهد

ساخت نمونک خودرو آتش نشانی باتلاش دانش آموزان نیشابور

روحانیون کاروان‌های حج مشعل داران معارف و مناسک هستند

(ویدئو) مهارت یک مرد در صید مار کبرا با بطری 20 میلیون بار دیده شد

یک فوتی و یک مصدوم بر اثر انفجار گاز در نیشابور

حادثه انفجار گاز در یک منزل مسکونی در نیشابور

رویکرد ما برای ارتقاء بهداشت روانی باید جامعه‌محور شود

ماجرای مشکل مرزی جدید با طالبان؛ سوءتفاهم بود

تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه

ویدیوئی از دانش‌آموزانی که به دلیل سیل به کنکور نرسیدند

‏سرقت موبایل پشت چراغ قرمز سر چهارراه در مشهد!

کارگران سربازان انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی با دشمن هستند

بر تلاش مسئولان برای تحقق شعار سال تأکید کرد

فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

زائران بیت الله الحرام با شناخت و معرفت به زیارت خانه خدا بروند

اخبار کوتاه خراسان رضوی / 7 اردیبهشت

قانون حجاب و عفاف باید در کشور اجرا شود

آرامگاه فردوسی از جاذبه‌های پربازدید و دیدنی مشهد

حمله به رفح برای اسرائیل فاجعه‌بار خواهد بود

گوزن سفید

برگزاری کنکور سراسری 1403گروه علوم تجربی در خراسان رضوی

اندیشه‌ امام در عملیات وعده صادق نمود پیدا کرد

میدان داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

کتاب «یوسف گم گشته باز آید» در ماهشهر منتشر شد

اماکن مرتبط با مقاومت در کتاب‌های درسی معرفی شوند

بحث روز؛ VAR در فوتبال، قاضی عادل یا قاتل روح ورزش محبوب ما؟