پیام خراسان

آخرين مطالب

مهاجرت معکوس نیازمند برنامه‌ریزی است

توانمندسازی روستائیان برای جلوگیری از مهاجرت مقالات

توانمندسازی روستائیان برای جلوگیری از مهاجرت
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ضعف فعالیت‌های اقتصادی در روستا، بیکاری، مسکن فرسوده و کم آبی از جمله عواملی است که موجب مهاجرت روستائیان خراسان جنوبی به شهر و سکونت در بافت های ناکارآمد و یا روستاهای حاشیه شهر شده است.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها: اینکه می‌گوئیم روستاها سلول‌های اقتصادی یک جامعه هستند که توسعه آن در نهایت به پیشرفت پایدار جامعه می‌انجامد، اغراق نیست.
بی شک در یک جامعه ایده‌آل، روستا یک واحد تولیدی فعال در حوزه‌های اقتصادی، صنایع دستی و دامپروری است که نه تنها نیازهای خود را تأمین می‌کند، بلکه بخشی از نیازهای زندگی شهری نیز از روستاها تأمین می‌شود.
اما متأسفانه در خراسان‌جنوبی به واسطه خشکسالی‌های متمادی و آسیب‌های شدید به بخش کشاورزی و عدم برنامه‌ریزی مستمر برای اشتغال روستاییان نه تنها وضعیت مردمان روستایی در سال‌های اخیر بهبود نیافته بلکه موجب مهاجرت از روستا به شهر شده است.
ضعف فعالیت‌های اقتصادی در روستاها
مصطفی نخعی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به طور طبیعی نبود زیرساخت‌های لازم و فعالیت‌های ضعیف اقتصادی موجب شده روستاها و مناطق عشایری کارکرد اصلی خود یعنی تولید را در حد مطلوب نداشته باشند.
وی بیان‌کرد: در بسیاری از روستاها مکانیزم طبیعی و خودکفایی در تولید محصولات مختلف کشاورزی و لبنی و صنایع دستی و …به دلیل بی توجهی‌ها کاهش پیدا کرده و شاهد شرایط سخت و ناگواری هستیم که موجب مهاجرت از روستا می‌شود.

پیام خراسان


اقدامات تأثیرگذار در ثبات جمعیت روستایی
نماینده مردم نهبندان و سربیشه با اشاره به اینکه بسیاری از روستاهای ما یا خالی از سکنه شده و یا با کاهش جمعیت رو به رو شده‌اند، گفت: این مسئله بسیار مشهود است که به ویژه در مناطق مرزی می‌توان دید.
نخعی گفت: برخی از اقدامات چون ساخت مسکن روستایی و کمک دولت و بنیاد مسکن تا حدی به مهاجرت معکوس کمک کرد که البته شرایط سخت اقتصادی زندگی شهری نیز بر این موضوع مزید بر علت شد.
وی ادامه‌داد: اقدامی مثل عوائد سوخت مرزنشینی در روستاهای مرزی انگیزه‌ای برای ماندگاری روستاییان مناطق مرزی شد که نشان می‌دهد که اگر برنامه‌ریزی کنیم می‌توانیم به ثبات جمعیت در روستا و حتی مهاجرت معکوس کمک کنیم.
آخرین واریزی عوائد سوخت مرزنشینی اسفند ماه بوده است
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس گفت: البته روند کند مسکن سازی روستاییان که معمولاً با نگاه پروژه‌ای صورت می‌گیرد و یا در مورد عوائد سوخت مرزنشینی که آخرین واریزی مربوط به اسفند سال گذشته است، مردم را سردرگم و ناامید می‌کند.
نخعی افزود: یک نکته مهم و اساسی دیگر این است که باید به مردم روستا آموزش فعالیت اقتصادی بدهیم که متأسفانه مغفول مانده است.
سید رضا حسینی، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد خراسان‌جنوبی نیز به خبرنگار مهر گفت: مشوق‌هایی برای بازگشت مددجویان از شهر به روستا در نظر گرفته شده است.
اقدامی برای تشویق مددجویان به بازگشت به روستا
وی با بیان اینکه توجه ویژه به اشتغال و مسکن روستاییان موجب کاهش حاشیه‌نشینی روستاییان در شهرها می‌شود، ادامه‌داد: در اولویت قرارگرفتن مددجویان روستایی برای دریافت خدمات مسکن علاوه بر فعال نگه‌داشتن و توسعه طرح‌های اشتغال‌زایی، موجب محرومیت‌زدایی از چهره روستاها می‌شود.
معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد خراسان جنوبی، یادآور شد: علاوه بر مسکن، تسهیلات ویژه برای اشتغال‌زایی روستاییان در نظر گرفته‌ایم که امیدواریم در راستای مهاجرت معکوس مؤثر باشد.
حجت‌الاسلام یدالله وحدانی‌نیا، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: پدیده مهاجرت از روستا به شهر آن هم به لحاظ خشکسالی سال‌های اخیر و زرق و برقی که در جامعه شهری وجود دارد، طی سالیان گذشته رو به رشد بوده است.
وی افزود: از آنجایی که امکان تهیه مسکن مناسب در بافت جدید شهر خصوصاً با افزایش بی رویه قیمت مسکن برای مهاجرت کنندگان از روستا به شهر وجود ندارد، به ناچار در حاشیه شهر یا بافت‌های ناکارآمد و قدیمی و یا در روستاهای نزدیک شهر سکنی می‌گزینند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: این دسته از مهاجران از طرفی برای انطباق خود با دیگر ساکنین و تأمین مایحتاج خویش به مشاغل کاذب و حتی ارتکاب جرم چون فروش مواد مخدر رو می‌آورند.
وحدانی نیا اظهار کرد: تا در عمل برای ایجاد مشاغل در روستاها خصوصاً برای نسل جوان و حمایت‌های مادی و معنوی برای جامعه هدف روستایی در بخش‌های مختلف کشاورزی و دامداری و پرورش طیور و ایجاد کارگاه‌های تولیدی زود بازده و … اقدامی انجام نگیرد، نمی‌توان جامعه روستایی را در روستا نگه داشت.

پیام خراسان

خراسان جنوبی یکی از هفت استان مهاجر فرست
وی با بیان اینکه برای این مهم دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف مسئولیت دارند و باید جهاد گونه اقدام کنند، افزود: در این زمینه جزیره‌ای کارکردن هم اثر بخش نیست.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در سنوات گذشته که پدیده مهاجرت از روستا به شهر مورد توجه مسؤلین قرار گرفت، طبق بررسی‌هایی که انجام شد در سطح کلان کشوری استان خراسان‌جنوبی یکی از هفت استان مهاجرفرست تشخیص داده شد که داشتن چنین رتبه‌ای زیبنده استان فرهنگی ما نیست.
وحدانی نیا گفت: با عنایت به مطالبه‌گری که در کارگروه پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد شهر ذیل ستاد بازآفرینی شهری استان در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان داشتیم و با تعامل و همکاری دستگاه‌های مختلف خصوصاً در شهرستان هدف در استان، در شهرستان نهبندان آن هم در سه دهستان نهبندان و میغان برابر اعلام دستگاه‌ها و گزارشات واصله اقدامات خوبی انجام گرفته است.
وی اظهار کرد: با طرح‌هایی مثل حمایت از جامعه روستایی مرز نشین و همچنین با حمایت‌های معیشتی که انجام شده شاهد مهاجرت معکوس هم بودیم که از شهرها به روستاها برگشتند.
معاون دادگستری خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: هرچند اجرای هر طرحی اگر با دقت و ظرافت و پیش بینی برخی مسائل پیش رو نباشد در دل خود آسیب‌هایی دارد که نمونه آن طرح پرداخت وجوه نقدی به مرزنشینان است.
مسئله ما روستاهای حاشیه شهر بیرجند است
وحدانی نیا بیان‌کرد: حاشیه نشینی در قالب آنچه که در دیگر کلان شهرها وجود دارد، در بیرجند و حتی دیگر شهرها نداریم و بیشتر حاشیه نشینی که تا به حال مد نظر بوده و مراقبت می‌طلبد در روستاهای نزدیک به شهر است.
وی یادآور شد: در این زمینه دستگاه‌های متولی اراضی از منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، اوقاف و …باید بیشتر از گذشته مراقبت کنند تا تصرف نسبت به اراضی و ساخت وساز غیر مجاز و تغییر کاربری غیر مجاز انجام نگیرد.
معاون دادگستری خراسان جنوبی گفت: اینگونه نباشد که در نتیجه غفلت، به خود بیاییم و ببینیم ساخت و سازی انجام شده و حتی افرادی در حاشیه شهر ساکن شدند بعد دنبال اجرای قانون باشیم.
عدم پاسخگویی دفتر امور روستایی استانداری
گفتنی است مجموعه خبرگزاری مهر ، سوالاتی پیرامون مسائل مرتبط با مهاجرت از روستا به شهر در خراسان‌جنوبی را برای دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان‌جنوبی ارسال کرد که بعد از گذشت 10 روز هیچ پاسخی دریافت نشد.
در نهایت با مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان‌جنوبی تماس گرفته شد که در پاسخ اشاره کردند که چرا خبرنگاران سوالات تکراری مطرح می‌کنند و ما جز همان آمار سال 1395 آمار دیگری نداریم چون آمارگیری هر 10 سال یک بار انجام می‌شود و آمار سال 95 هم بارها تکرار شده است.
بعد از این گفتگوی تلفنی باز هم چند روزی را برای ارسال پاسخ‌ها منتظر ماندیم که متأسفانه بی نتیجه بود.
گفتنی است اگر بخواهیم به آمار سال 95 استناد کنیم مدیرکل دفتر روستایی و شوراهای استانداری خراسان‌جنوبی در مهرماه 95 خبر از مهاجرت گسترده روستاییان در این استان می‌دهد و بیان کرده است که هزار و 703 روستای خراسان جنوبی خالی از سکنه شده و روند مهاجرت در استان به دلیل خشکسالی‌ها در حال افزایش است.
همچنین بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن کشور که در سال 95 انجام شده 59 درصد از جمعیت خراسان جنوبی شهری و 41 درصد نیز روستایی هستند که این آمار در تاریخ 26 اسفند 95 در خبرگزاری مهر درج شده است.
اکنون سوال این است که آیا با وجود آمارهای به روز نبوده، می‌توان برنامه‌ریزی دقیقی برای روستاییان انجام داد و آیا می‌توان بر اساس آمارهای پنج سال قبل برای امروز برنامه‌ای تدوین کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/426116/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رودابِ خراسان رضوی لرزید

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد