پیام خراسان

آخرين مطالب

کابلی که دزد بُرد مقالات

کابلی که دزد بُرد
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- نیمه‌شب است و از بی‌خوابی در حال گشت زدن در شبکه‌های مجازی و سایت‌های خبری هستم، روی یک فیلم کلیک می‌کنم تا باز شود، ظواهر امر از دریافت تصاویر حکایت دارد اما در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتد، دوباره تلاش می‌کنم و کم‌کم خواب بر چشمانم چیره می‌شود.

صبح دیرتر از خواب برمی‌خیزم و به دنبال تماس با تاکسی سرویس هستم ولی دریغ از یک بوق خشک و خالی برای نشان دادن اتصال که نشان از قطعی ارتباط با مودم می دهد و به من می فهماند که امروز نخواهم توانست از تاکسی اینترنتی استفاده کنم.
سریع از خانه خارج می‌شوم، در خیابان چشم می چرخانم تا اگر خودرویی در گذر بود، دربست کرایه کنم ولی ازدحام مقابل مغازه سوپرمارکتی و لعن و نفرین هایی که مغازه‌دار بلند بلند نصیب فرد یا افرادی می کند توجه مرا جلب می‌کند، "نامرد همه کابلهای خیابان رو برده"، "بر پدر و مادرش..."، "عجب دزدی بوده".
بخش خبر رادیوی تاکسی می گوید: سرقت کابل‌های مخابراتی در سطح شهرها و روستاهای استان خراسان رضوی در سال‌های اخیر حدود 10 برابر افزایش داشته است.
اینها گفته‌های مدیرعامل شرکت مخابرات منطقه خراسان رضوی است که می افزاید: در این راستا نیازمند همکاری در حوزه‌های شهری، امنیتی و نظامی هستیم و از مردم تقاضا داریم با مشاهده فردی که روی تجهیزات مخابراتی کار می‌کند، نسبت به این موضوع حساس شده و اگر فرد، لباس فرم و کارت شناسایی نداشت، مراتب را به سامانه 110 اطلاع‌رسانی کنند.
حسن اروجی اضافه می کند: هم‌اکنون نگهداری یک خط تلفن ثابت برای مخابرات ماهانه 17 هزار تومان هزینه دارد.
پشت میز اداره می نشینم و رایانه را روشن می‌کنم، تا کارهای محول شده را پیگیری کنم ولی ذهنم درگیر است و در جست و جوها متوجه می‌شوم، در طول چند سال اخیر تعداد مشترکان تلفن ثابت در استان از 2 میلیون و 700 هزار مورد به 2 میلیون و 400 هزار مشترک رسیده و این در حالی است که تعداد مشترکان تلفن همراه از چهار میلیون و 500 هزار مشترک به 6 میلیون مشترک افزایش پیدا کرده است.
190 هزار متر کابل‌کشی مجدد تلفن به خاطر سرقت
در بین صفحه های خبری توجه من به تیتر افزایش سرقت کابل تلفن به واسطه شیوع کرونا جلب می‌شود و خبر را می‌خوانم که معاون شبکه مخابرات منطقه خراسان رضوی گفت: سرقت کابل تلفن در مشهد و دیگر شهرستان‌های خراسان رضوی از ماههای پایانی سال 98 و با آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون افزایش قابل توجهی یافته است.
غلامرضا شرکتی افزود: در نیمه اول سال جاری ارتباط 53 هزار مشترک تلفن در خراسان رضوی به علت سرقت کابل قطع شد که بیشتر این سرقت ها مربوط به شهر مشهد بود و این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.
وی بیان کرد: با وجود محدودیت منابع و گستردگی شبکه، نسبت به رفع خرابی و برقراری ارتباط مشترکان در خراسان رضوی در اسرع وقت اقدام شده است.
شرکتی ادامه داد: بدین منظور برای برقراری ارتباط مشترکان که کابل های تلفن آنها به سرقت رفته بود، در نیمه اول امسال حدود 190 هزار متر کابل کشی تلفن در خراسان رضوی تجدید شده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی شبکه متاسفانه بیشترین سرقت مربوط به شبکه کابل تلفن ثابت و از نوع کابل مسی رخ می دهد، اما سرقت در سایت های BTS , شبکه فیبر نوری (هوایی) و کابل های برق حدفاصل شبکه برق و تجهیزات مخابراتی نیز گزارش شده است.
قوانین بازدارنده نیست
تا اینجا متوجه شدم که کرونا اقتصاد همه مردم و حتی سارقان را نیز تحت تاثیر قرار داده و از سوی دیگر با توجه به کم کردن تعداد زندانیان و به مرخصی رفتن آنها برای ایجاد فاصله اجتماعی در زندان، احتمالا برخی افراد، با وجود تادیب در زندان، اکنون در بازگشت به جامعه به حرفه قبلی خود باز گشته اند.
ادامه خبر برایم اینگونه روشن می‌کند که معاون شبکه مخابرات منطقه خراسان رضوی ادامه داد: تاکنون قانونی مختص سرقت تجهیزات مخابراتی تصویب نشده و به نظر می‌رسد برخورد با این جرائم تاکنون بازدارندگی لازم را نداشته است.
البته در ماده 659 قانون مجازات اسلامی آمده است: هر کس وسائل و متعلقات مربوط به تاسیسات مورد استفاده عمومی که به هزینه دولت یا با سرمایه دولت یا سرمایه مشترک دولت و بخش غیردولتی یا به وسیله نهادها و سازمان‌های عمومی غیر دولتی یا موسسات خیریه ایجاد یا نصب شده مانند تاسیسات بهره‌برداری آب و برق و گاز و غیره را سرقت نماید به حبس از یک تا پنج سال محکوم می‌شود و چنانچه مرتکب از کارکنان سازمان‌های مربوطه باشد به حداکثر مجازات مقرر محکوم خواهد شد.
و شاید منظور وی تبدیل این جرایم به حکم تعزیری و پرداخت رقم نقدی آن است که با توجه به تورم باید به‌روزتر شود.
با فراگیر شدن کرونا بیشتر کسب و کارها و نیازهای مردم بر بستر اینترنت سوار شده است و آموزش مجازی مدارس و دانشگاهیان نیز از این قاعده مستثنی نبود و بر همین اساس دولت سعی در ایجاد شرایط مناسب برای بهره مندی مردم کرد و بر همین اساس معاون شبکه مخابرات در ادامه مطلبش تاکید دارد: با توجه به اهمیت پایداری ارتباط مشترکان در تداوم کسب و کار و بحث های آموزشی، موضوع سرقت کابل تلفن اکنون از اهمیت زیادی برخوردار است و باید برای جلوگیری از آن چاره اندیشی اساسی شود.
وی ادامه داد: استفاده از فناوری های فیبر نوری، ارتباط رادیویی و کافوهای نوری در شبکه از راهکارهای مقابله با پدیده سرقت است که با توجه به گستردگی شبکه و تنوع تجهیزات، تمهیداتی در این زمینه پیش بینی و اجرا شده است.
معاون شبکه مخابرات خراسان رضوی گفت: با توجه به وقوع نوع سرقت کابل که ممکن است به قطع یک مشترک و یا یک محدوده منجر شود، گسترش و توسعه شبکه موبایل برای ایجاد دسترسی مشترکان به شبکه مخابراتی در این زمینه موثر خواهد بود.
مهاجرت از تلفن ثابت به همراه
برای اجرایی شدن این موضوع باید هزینه ای را در نظر بگیرم و به هر حال هر تغییری هزینه های خاص خود را دارد. در جستجوهای اینترنتی قیمت انواع گوشی، بسته های اینترنتی و دیگر هزینه های جانبی را برآورد می کنم ولی نکته مهم تر مطلبی بود که به نقل از مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه شمال شرق کشور خواندم.
محمد شمسایی گفت: سرقت تجهیزات از ایستگاههای مخابراتی و سایت‌های بی. تی. اس تلفن همراه هزینه زیادی را به اپراتورهای تلفن همراه تحمیل کرده است.
وی افزود: تداوم این روند در مجموع هزینه نگهداری تجهیزات و شبکه را برای اپراتورهای تلفن همراه به شدت افزایش داده است.
این مقام مسوول ادامه داد: سرقت کابلهای مسی شبکه مخابرات و تجهیزات سایتهای بی. تی. اس تلفن همراه آن قدر زیاد و سریع روی می‌دهد که اپراتورها برای تامین مجدد تجهیزات تاسیسات مخابراتی و راه‌اندازی شبکه ارتباطی با مشکل مواجه می‌شوند.
مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در استانهای گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی گفت: سرعت و دفعات این سرقتها به حدی است که مشاهده شده یک سایت مورد دستبرد سارقان در پی اقدامات تخصصی برای ترمیم و راه‌اندازی آن به فاصله تنها یک هفته دوباره مورد سرقت قرار گرفته است.
سیم و مس
از گذشته مردم به دنبال تبدیل فلزات گرانبها به سکه هایی بودند که در تعاملات اقتصادی خود از آن استفاده کنند و اکنون در روزگاری به سر می‌بریم که انتقال وجه در فضای اینترنتی در کمترین زمان ممکن رخ می دهد تا وجه نقد جا به جا شود.
درست است که دنیا پیشرفت هایی کرده است ولی مس موجود در این کابلها، هنوز ارزش ریالی بالای خود را دارد که در صنایع مختلف از آن استفاده می شود و افرادی که کابلها و سیم ها را به سرقت می برند، هدفی جز کسب منفعت مالی ندارند و این در ادامه گفته های شمسایی هویدا است که بیان کرد: کابین های بی. تی. اس تلفن همراه نیز در همین چهارچوب مورد دستبرد سارقان خرابکار قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: دزدان تجهیزات مخابراتی هنگام دستبرد به سایتها و مواجهه با فیبر نوری، کل کابین بی. تی. اس تلفن همراه را سرقت کرده و کابین را پس از لخت کردن، در گوشه‌ای رها می‌کنند و همین اقدام خرابکارانه سارقان تجهیزات مخابراتی، باعث وارد آمدن میلیاردها ریال ضرر به اپراتورهای تلفن همراه می‌شود.
مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه شمال شرق کشور گفت: سارقان خرابکار در دستبرد به پستهای بی. تی. اس تلفن همراه اقلامی چون فنس، باتری، کولر گازی، تجهیزات تخصصی خنک‌کننده، دوربین نظارتی و حتی بخشی از دکلهای مخابراتی را غارت می کنند.
شمسایی افزود: هم‌اینک به طور ماهانه گزارشهای متعددی از دستبرد سارقان دکلها و تجهیزات مخابراتی به مجموعه نظارتی شرکت مخابرات در شمال شرق کشور ارائه می‌شود گرچه گاه این سرقتها منجر به از کار افتادن سایتهای بی. تی. اس نمی‌شود ولی پایدار نگه داشتن فعالیت سایت و عملیات ارتباطی در چنین سایتهایی نیازمند هزینه و کار تخصصی برای تجهیز دوباره آنهاست.
وی ادامه داد: علاوه بر گزارش سرقتها به نهادهای امنیتی، انتظامی و استانداری های منطقه، ظرف چهار ماه اخیر اپراتورهای مخابراتی ملزم به رعایت الزامات امنیتی و ارتقای کارآیی تجهیزات برای مقابله با دستبرد به ایستگاههای مخابراتی شده‌اند.
زندگی شهری نیاز به امکانات خاص خود دارد و با سرقت کابل های مخابراتی چالش بزرگی برای مردم ایجاد می شود و سارقان هم هر از گاهی باز به محل قبلی مراجعه کرده و تجهیزات جدید را به سرقت می برند.
چه باید کرد؟
چنانکه به نظر می‌رسد سارقان حرفه‌ای تر شده اند و برای بازدارندگی ضروری است قوانین متناظر بر این حوزه نیز به روزتر شود و از سوی دیگر تشدید حضور نیروی انتظامی در معابر می تواند عاملی بازدارنده باشد.
موضوع بازدارندگی از سرقت نیاز به این دارد که مراکز نگهداری تجهیزات و کابلها از سوی شرکت مخابرات به گونه‌ای تعبیه شود که سارقان به راحتی نتوانند آن را تخریب کرده و تجهیزات را به سرقت ببرند.
از سوی دیگر با توجه به پیشرفت فناوری، باید هوشمندسازی این مکانها در دستور کار شرکت مخابرات قرار گیرد، همانگونه که مراکز شخصی و منازل باید برای کاهش سرقت اقدام به نصب برخی تجهیزات و هوشمندسازی محیطی کنند.
فعال کردن گشت های مشترک با حضور نیروی انتظامی و شرکت مخابرات از دیگر اقداماتی است که می تواند میزان این سرقت ها را کاهش دهد.
از آنجا که برخی از معتادان برای تامین نیازهای خود دست به سرقت می زنند لازم است برای آنها نیز بانکی اطلاعاتی تشکیل شود و مراکز جمع‌آوری و خرید ضایعات نیز باید تذکرات لازم را دریافت کنند تا به راحتی اقدام به خرید تجهیزات مسروقه نکنند.
برچسب‌ها
مشهد سرقت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران شرکت مخابرات ایران تلفن‌همراه شهر مشهد

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/426125/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین وضعیت قیمت گوشت، مرغ، روغن و برنج

کاهش محسوس قیمت انواع سکه و طلا؛ دلار در کانال 66 هزار تومانی قرار گرفت

قیمت پیامک 4 تومان افزایش یافت

قیمت شیر خشک تغییر کرد؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

مرغ ارزان شد

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

مرغ کیلویی چند؟

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

هوای کلانشهر مشهد آلوده شد

پاکسازی محیط شهری طبس از زباله با عنوان کمپین بی زباله

رنجش شهروندان دوگنبدان از تاخیر در راه اندازی خط تاکسی در محله باغ فردوس + تصویر

زیرساخت‌های خدمات بین راهی دیگ رستم متحول می شود

آغاز کشت محصولات بهاره در خراسان جنوبی

مسئولان خراسان‌ شمالی یک ساعت معلم می‌شوند

هشدار وقوع شورش در آمریکا درصورت بازداشت ترامپ

رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند

3×3 ریتریت؛ مکانی عالی برای دور شدن از زندگی پر هیاهوی شهری(+عکس)

تحقق 100 درصدی واکسیناسیون علیه بیماری لمپی اسکین در شهرستان درگز

افتتاح نمایندگی مجمع خیرین مدرسه ساز در چناران

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 1 اردیبهشت 1403+ جدول

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه اول اردیبهشت+ جدول فیلم و قیمت بلیت

سرانه فضای آموزشی مشهد مقدس یک متر افزایش یافت

کیفیت هوای مشهد در اولین روز اردیبهشت، ناسالم است

سرانه فضای آموزشی مشهد مقدس یک متر مربع افزایش یافت

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

تکمیل بیمارستان «عطار» نیشابور نیازمند 1600 میلیارد ریال اعتبار است

125ون طبق شیوه‌نامه وزارت کشور باید از طریق تاکسیرانی واگذار شود

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

کشف اموال مسروقه میلیاردی در شیروان

فصل طغیان آفات در کشاورزی خراسان‌شمالی

روزی برای سعدی‌پژوهان در نگین فیروزه‌ای شیراز

کیفیت هوای مشهد ناسالم است

خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد

کشف تعداد زیادی از اموال مسروقه در شیروان

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد

راز مدیران پتروشیمی بندر امام فاش شد / منابع آگاه از ریخت و پاش‌های زیاد خبر می‌دهند

علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان مشخص شد

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - شنبه 1 اردیبهشت

واگذاری 37 هزار و 528 مورد انشعاب برق در خراسان رضوی

درخشش فارغ التحصیل رشته مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد

موافقت با حضور یک هسته فناور جدید در مرکز رشد دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار