پیام خراسان

آخرين مطالب

افزایش ریزگردها چالش مهم زیست محیطی کشور مقالات

افزایش ریزگردها چالش مهم زیست محیطی کشور
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -

پیام خراسان


افزایش ریزگردها چالش مهم زیست محیطی کشور، پرندگان به «هیرم» مهاجرت کردند، کم شدن آب دریاچه زریوار مریوان، موش‌ها در مشهد تجمع کردند، غازهای خاکستری مهمان تالاب کانی برازان شدند، لاشه پلنگ در چشمه کوه استهبان پیدا شد، را دربسته محیط زیست ایمنا، بخوانید.
به گزارش خبرنگار ایمنا، علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به چالش‌های زیست محیطی جهان اظهار کرد: گرم شدن زمین و افزایش ریزگردها از چالش‌های مهم زیست محیطی دنیا و به ویژه ایران است.
وی روز گذشته در دیدار با آیت الله سیدمحمدعلی علوی گرگانی گفت: ذخایر و منابع آبی، میزان بارش، خاک، پوشش گیاهی و اموری از این دست امروزه ملاک عمل بسیاری از حاکمان کشورهای دنیا در برقراری ارتباط و همکاری با سایر ملت‌ها شده است.
رئیس سازمان محیط زیست کشور افزود: گرم شدن زمین و افزایش ریزگردها از چالش‌های مهم دنیا و به ویژه کشور ما است؛ چالش دیگر ما این است که صنعتگران و صاحبان صنایع نوعاً اولویت خود را به تولید و مسائل اقتصادی معطوف می‌کنند و مباحث زیست محیطی از این رهگذر دچار خسارت و آسیب جدی می‌شود.
وی تصریح کرد: قانون اساسی ایران در خصوص مسائل زیست محیطی یکی از مترقی‌ترین قوانین موجود در جهان است اما با این وجود در اجرا دچار مشکلاتی زیادی است.
معاون رئیس جمهور همچنین گفت: با توجه به جایگاه ویژه شهر قم انتظار می‌رود که مسائل مربوط به آلاینده‌ها، پوشش گیاهی، خاک، فضای سبز، پساب، پسماند و غیره در این شهر الگویی برای سایر شهرها باشد.

پیام خراسان

پرندگان به «هیرم» مهاجرت کردند خدانظر انصاری رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لارستان اظهار کرد: تالاب هیرم با وسعتی حدود چهار هزار هکتار در جنوب استان فارس و در فاصله 35 کیلومتری شمال شرق شهرستان اوز واقع شده است.
وی با تاکید بر اینکه اگر 250 میلیمتر بارندگی سالانه در حوزه آبریز این تالاب صورت بگیرد کاملاً آبگیری می‌شود، افزود: این تالاب در بدترین شرایط کم بارشی و خشکسالی نیز تا حدود 20 درصد آب دارد هرساله از اوایل آبان ماه مهاجرت پرندگان به این تالاب آغاز می‌شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست لارستان تصریح کرد: عمده جمعیت پرندگان این تالاب فلامینگوها، درناهای خاکستری، کفچه نوک، انواع مرغابی‌ها، اگرت‌ها، حواصیل، چنگرها، خوتکا، پلیکان و پرندگان شکاری نظیر سنقر تالابی است.
وی اظهار کرد: جمعیت این تالاب در بعضی از سال‌ها در مقطعی از سال حتی تا شش هزار بهله هم فراتر رفته، و پرندگانی نظیر درناها، پلیکان‌ها، کفچه نوک‌ها، حواصیل و اگرتها و دیگر گونه‌ای مرغابی به این تالاب مهاجرت و زمستان گذرانی می‌کنند. فلامینگوها، چنگرها، پلیکان و بعضی دیگر از گونه‌ها بومی دیگر در این تالاب جوجه‌آوری می‌کنند.
انصاری افزود: خشکسالی، اسکان تعداد زیادی خانوار عشایری در حاشیه تالاب، و شکار غیر مجاز از مهمترین عوامل تهدید کننده این تالاب است. پیش بینی تعداد پرندگان مهاجر به این تالاب در سال جاری بستگی به میران آبگیری تالاب دارد، اما به نظر می‌رسد که بین 3 تا 5 هزار پرنده به این تالاب مهاجرت کنند.
به گفته وی؛ به نظر می‌رسد که امسال رشد مهاجرت پرندگان مهاجر به تالاب هیرم حدود 15 تا 20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد. در حال حاضر 20 درصد این تالاب آب دارد و عمق آن از سه متر در سرچشمه تا بیست سانتیمتر در دیگر نقاط متغیر می‌باشد و دارای یک چشمه دائمی و آب آن کاملاً شور می‌باشد.

پیام خراسان

آب دریاچه زریبار مریوان 40 درصد کاهش یافت دریاچه بین‌المللی زریبار مریوان دارای یک هزار و 200 هکتار نیزار، سه هزار و 400 هکتار پناهگاه حیات وحش و 2 هزار و 300 هکتار تالاب است و هفتمین تالاب ثبت شده ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کنوانسیون بین‌المللی رامسر است که فرآیند ثبت آن از یک دهه پیش آغاز شده بود.
ابراهیم همت بلند گفت: امسال در مقایسه با سال گذشته، 20 میلیون مترمکعب از حجم آب دریاچه زریبار مریوان کم شده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست مریوان ادامه داد: وجود چاه‌های زیاد اطراف دریاچه برای تأمین آب بخش کشاورزی و شرب، اثر خشکسالی را بر زریبار بیشتر کرده است.
همت بلند تاکید کرد: از آنجایی که زریبار، محیطی بسته است و آب در آن جریان ندارد، میزان خودپالایی آن کاهش می‌یابد و آلودگی‌های اطراف هم تغذیه گرایی آب را افزایش داده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر فاضلاب سه روستای ضلع شرقی زریبار وارد این تالاب شده و شبکه فاضلاب روستاهای ضلع غربی هم مشکل دارد و در شرایط بارندگی، مقداری از آن سرریز و وارد دریاچه می‌شود.
همت بلند آتش سوزی در نیزارها را از جمله عوامل افزایش آلودگی در این دریاچه عنوان کرد و افزود: علاوه بر ورود فاضلاب، سوختن مکرر نیزارها، باعث برگشت مواد معدنی داخل لاشه نیزارها به آب، افزایش پتاسیم و فسفاف درون آب و تغذیه‌گرایی و آلودگی بیشتر دریاچه می‌شود.
وی با اشاره به از بین رفتن بیش از 200 هکتار از نیزارهای زریبار از ابتدای امسال تاکنون بر اثر وقوع حریق خبر داد و گفت: با پایش انجام شده 70 درصد آتش سوزی‌ها در همان ابتدا مهار شد اما شش مورد آتش سوزی از کنترل خارج و باعث خسارات زیادی شد.

پیام خراسان

هسته مرکزی مشهد محل تجمع موش شده است محمد پذیرا مدیر محیط زیست و توسعه پایدار شهری شهرداری مشهد اظهار کرد: مبارزه با موش‌ها در مشهد از سال 96 آغاز شد که در آن زمان 60 کانون تجمع موش در مشهد شناسایی شد.
وی افزود: بیشترین محل تجمع موش‌ها در هسته مرکزی شهر و محل تخلیه بار و تردد خودروهای باری است که نژاد این موش‌ها نیز بندری است. واگن‌هایی که از بنادر بار را به مرکز شهر منتقل می‌کنند از عوامل انتشار این موش‌ها هستند لذا اطراف راه‌آهن و سیلوهای گندم از محل‌های اصلی تمرکز موش‌ها هستند.
مدیر محیط زیست و توسعه پایدار شهری شهرداری مشهد ادامه داد: با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان طعمه‌ای برای از بین بردن موش‌ها در مشهد تولید می‌شود که هیچ آسیبی متوجه محیط زیست و پرندگان نمی‌کند.
پذیرا گفت: موش موجودی قلمروطلب است و در محدوده‌ای که برای کاهش آن مبارزه صورت می‌گیرد، در محدوده دیگری پخش می‌شود. در حال حاضر کانون تجمع موش‌ها در مشهد به 11 نقطه کاهش یافته، اما کنترل آنها در این نقاط بسیار دشوارتر و هزینه‌برتر از گذشته است.

پیام خراسان

1500 قطعه غاز خاکستری میهمان تالاب " کانی‌برازان" مهاباد شدند فاروق سخنور رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد اظهار کرد: کارشناسان این اداره در پایش‌های خود از تالاب کانی برازان این تعداد غاز خاکستری مهاجر و دیگر پرندگان آبزی و کنار آبزی را مشاهده و شمارش کردند.
وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود با آبیگری این تالاب در روزهای آینده نیز به تدریج بر تعداد این غازها افزوده شود، ادامه داد: این پرندگان مهاجر مدتی در این تالاب و دیگر تالاب‌های سواحل جنوبی دریاچه ارومیه به منظور استراحت و تغذیه توقف می‌کنند و سپس کوچ خود را به مناطق جنوبی ادامه می‌دهند.
سخنور تصریح کرد: تالاب بین‌المللی "کانی برازان" مهاباد طی ماه‌های گذشته به دلیل کاهش نزولات آسمانی 70 درصد از آن خشک شده بود ولی با تدبیر به موقع مسؤولان و انتقال 2.5 میلیون متر مکعب آب به پیکره آن، جان دوباره گرفته و زندگی در آن جریان یافت.
وی افزود: با انتقال این حجم از آب به این تالاب و بارندگی پاییزه اخیر در این شهرستان این تالاب دوباره به مرحله شادابی و سرزندگی خود رسیده و شرایط مناسبی را برای مهاجرت انواع پرندگان مهاجر و بومی به این تالاب به وجود آورده است.
سخنور اضافه کرد: علاوه بر این، تعداد غاز خاکستری بیش از سه هزار بال انواع پرندگان مهاجر دیگر شامل چنگر، اردک نوک پهن، اردک سرسبز، گیلار، فلامینگو، تنجه و هشت قطعه قوی فریادکش نیز وارد تالاب کانی برازان شده‌اند.

پیام خراسان

بازمانده لاشه یک پلنگ در چشمه کوه خم استهبان پیدا شد ذبیح‌الله محمدی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان استهبان اظهار کرد: پس از درج خبر "مشاهده لاشه یک فرد پلنگ توسط گروه کوهنوردی داراب در نزدیکی چشمه کوه خم (از مناطق آزاد شهرستان استهبان) بلافاصله یگان حفاظت محیط زیست شهرستان استهبان به منظور بررسی موضوع به منطقه عزیمت و در حوالی چشمه کوه خم، بازمانده لاشه پلنگ بالغی را پیدا کرده که حدود 10 روز از تلف شدن آن می‌گذشت و قسمت‌های عمده لاشه به جز سر حیوان از بین رفته بود.
وی افزود: به دلیل از بین رفتن بخش عمده‌ای از لاشه، نمی‌توان در مورد علت دقیق تلف شدن پلنگ اظهار نظر کرد، اما با توجه به از بین رفتن جمعیت علفخواران در منطقه آزاد کوه خم که نتیجه آن، کاهش طعمه و ایجاد تعارض با دامداران منطقه است، شکار غیرمجاز حیوان نیز در کنار عوامل طبیعی محتمل است.
کد خبر 533296

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/426515/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی

احیای بیش از 300 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد