پیام خراسان

آخرين مطالب

واکسن‌ هراسی و پیامدهای آن مقالات

واکسن‌ هراسی و پیامدهای آن
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- شایعات فضای مجازی در دوران شیوع کووید 19، اطلاعات نادرستی را در خصوص واکسیناسیون کرونا در بین افراد جامعه می پراکند که پیامد آن واکسن هراسی و واکسن گریزی در بین برخی از اقشار جامعه است.

بر اساس آمار رسمی حدود 16 درصد از جمعیت خراسان رضوی و کشور در برابر بیماری کووید 19 واکسینه نشده‌اند که این موضوع ریشه در عدم آگاهی مردم و انتشار اخبار دروغین در خصوص عوارض واکسن‌های کرونا دارد.
بر طبق تحقیقات انجام شده بعد از موج پنجم شیوع ویروس کرونا، 98 درصد بستری شدگان کرونایی در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و 85 درصد از فوت شدگان بیماران کرونایی، هیچ واکسن کرونایی را دریافت نکرده بودند.
پای سخن افراد واکسن نزده و به اجبار واکسن زده در مشهد
یکی از شهروندان مشهدی که تاکنون واکسن نزده است در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: همان طور که همه می‌دانیم ویروس کرونا یک ویروس جدید و ناشناخته است پس چه گونه می‌شود در مدت کوتاهی واکسن این بیماری با کیفیت مطلوب و بدون عارضه ساخته شود؟
حامد میرسپاسی افزود: باید قبول کرد که دریافت واکسن‌های کرونا هر کدامشان با عوارض و تبعاتی همراه است و در کمال تاسف واقعیت‌ها به مردم گفته نمی شود.
وی مدعی شد: یکی از بستگان با این که هیچ مشکلی نداشت 2 هفته پس از تزریق دز اول واکسن نوع کره‌ای فوت کرد و پزشکان علت آن را زدن واکسن قوی عنوان کرده بودند.
او اضافه کرد: واقعیت این است که من به دلیل عدم بیان واقعیت‌ها در کشورمان تمایل و اعتقادی به زدن واکسن کرونا به دلیل عوارض ناشناخته و عجیب و غریب احتمالی آن ندارم اما به خاطر شرایط و محدودیت‌های اعمال شده، چاره‌ای ندارم و تصمیم دارم واکسن بزنم.
یک کارمند دولت هم به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به میزان فوتی‌های افراد واکسن زده و مشاهده عوارض مختلف واکسیناسیون در آنها و همچنین بر اساس شنیده‌ها و دیده‌هایم در فضای مجازی مبنی بر این که ویروس کرونا برنامه‌ای از سوی دست‌های پشت پرده و صاحبان قدرت با هدف کنترل و تغییر دی. ان. ای افراد و راه‌اندازی یک بازی سیاسی و اقتصادی است به شدت با تزریق واکسن کرونا مخالف هستم.
سمر کامیاب که به اجبار همکاران و اطرافیان دز نخست واکسن کرونا را تزریق کرده است افزود: با توجه به این که ویروس کرونا ویروسی ناشناخته است و در هر موج این ویروس جهش پیدا می‌کند نمی‌توان به واکسن‌های موجود اعتماد کرد چرا که تزریق واکسن خود باعث ابتلا به کرونا می‌شود و وقتی نوبت اول واکسن آسترازنکا را دریافت کردم تا چند روز به شدت دچار عارضه‌هایی چون تب و لرز شدید و سردرد و بدن درد و سر گیجه و حالت تهوع و ضعف و بی حالی شدید شدم و با توجه به نزدیک بودن دز دوم آن به شدت از تزریق دوباره آن هراس دارم و به هیچ عنوان تمایلی برای دریافت آن ندارم.
وی ادامه داد: متاسفانه بر اساس مصوبه ستاد کرونا مبنی بر ممنوعیت حضور کارکنان واکسن نزده در محل کار نمی‌دانم باید چه کار کنم چرا که حاضرم همیشه ماسک بزنم و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنم اما واکسن نزنم و دوباره آن عوارض و آن حال بد را تجربه نکنم.
یکی دیگر از شهروندان مشهدی که ماه پیش یکی از بستگانش را به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دست داده بود در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا گفت: دایی‌ام که از تبعات بیماری کرونا اطلاع زیادی نداشت و تصور می‌کرد که واکسن کرونا تاثیری ندارد و اصل واکسیناسیون کرونا را نوعی توطئه از سوی دشمن می‌دانست با واکسن زدن به شدت مخالف بود به همین دلیل واکسن نزد و با توجه به این که طرفدار طب سنتی بود معتقد بود همان طور که می‌توان بیماری آنفلوآنزا را با داروهای گیاهی و طب سنتی از بین برد از این طریق می‌توان با بیماری کووید 19 نیز مقابله کرد.
ناصر هروی افزود: دیدگاه این مرحوم، در میان فامیل و دیگر بستگان نیز طرفدار داشت به گونه ای که آنها نیز به پیروی و تبعیت از دیدگاه ایشان با واکسیناسیون مخالف بودند اما بعد از این که دایی‌ام 2 ماه قبل به ویروس کرونا مبتلا شد و بعد از 40 روز بستری بودن به خاطر عوارض ناشی از کرونا در بخش آی. سی. یو بیمارستان فوت کرد این اتفاق باعث شد تا فامیل و بستگان بفهمند واکسن نزدن خیلی خطرناک است و این قضیه را جدی گرفتند و برای واکسیناسیون اقدام کردند.
وی ادامه داد: من هم تا آن زمان با واکسیناسیون کرونا مخالف بودم اما با این اتفاق ناگوار به این پی بردم که قضیه شوخی بردار نیست و واکسن زدن بهتر از واکسن نزدن است بنابراین من هم واکسن زدم و توصیه می‌کنم همه اقشار جامعه برای حفظ سلامت خود و دیگران واکسن بزنند.
واکسن هراسی پدیده‌ای خطرناک در دوران شیوع کرونا
رییس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام رضا(ع) مشهد که بیشترین بیماران کرونایی خراسان رضوی تا کنون در این بخش بستری شده‌اند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در کشور ما متأسفانه پدیده واکسن‌هراسی مشاهده می‌شود و این موضوعی بسیار خطرناک است و همواره معتقدیم که همه افراد واجد شرایط باید به سمت انجام واکسیناسیون کرونا بروند همچنین ما در همین مدت با افرادی مواجه بودیم که نگران دریافت یک واکسن خاص بودند اما مطالعات صورت گرفته نشان داده که همان واکسن 90 درصد اثربخشی داشته است.
دکتر علیرضا صداقت با اشاره به نگرش‌های نادرست و موانعی که باعث واکسن هراسی در جامعه شده است افزود: این تصورات اشتباه شامل عدم ایمنی کامل واکسیناسیون، اعتقاد به روش‌های جایگزینی مانند استفاده از دمنوش‌ها، تقویت کننده‌ها و اقدامات پیشگیرانه مانند ماسک، نگرانی از عوارض واکسن، امکان ردیابی و تغییرات دی.ان.ای فرد، ابتلا به کرونا پس از تزریق واکسن و عدم نیاز به واکسن در صورت قوی بودن سیستم ایمنی است.
وی ادامه داد: همه این دیدگاه‌ها نادرست و حاصل برداشت‌های غلط و یا نتیجه تبلیغات و خط دهی افردی سودجو به ویژه در فضای مجازی است لذا اگر به پرسشهای مردم پاسخ داده شود و آگاهی‌های آنان ارتقا یابد همه به فواید واکسیناسیون پی خواهند برد.
عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: مردم بدانند که هیچ چیزی جایگزین واکسیناسیون نخواهد بود در واقع چاه کرونا با واکسیناسیون پُر می‌شود و ماسک زدن و انجام سایر اصول بهداشتی تنها در حد موانعی بر سر چاه برای نیفتادن در داخل آن است.
صداقت افزود: بر پایه تحقیقات انجام شده بیشتر افراد جامعه پس از دریافت واکسن، عارضه ای نداشتند و تنها در کمتر از پنج درصد، عوارض جدی منجر به مراجعه به بیمارستان گزارش شده است.
وی ادامه داد: بر پایه این تحقیقات 90 درصد مردم نسبت به این که خود واکسن زدن باعث ابتلا به کووید می‌شود اعلام نگرانی کرده‌اند که این هم یک تفکر اشتباه است و در هیچ مرجعی علمی این موضوع تایید نشده است.
آمار نشان داده که واکسیناسیون کرونا بسیار مؤثر است
عضو هیات‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:با استناد به آمار، واکسیناسیون کرونا بسیار مؤثر است به شرط این‌که برادر دوقلوی واکسیناسیون که رعایت پروتکل‌های بهداشتی است را فراموش نکنیم چرا که واکسن، سطح ایمنی بدن را افزایش می‌دهد ولی رعایت پروتکل‌های بهداشتی چرخه انتقال ویروس کرونا را در سطح جامعه مختل می‌کند.
دکتر صادقت افزود:در حال حاضر بهترین و قابل‌اعتمادترین آماری که در سطح کشور وجود دارد آماری است که وزارت بهداشت و درمان منتشر کرده‌ است که نشان می دهد واکسیناسیون کرونا 89 درصد از بستری بیماران جلوگیری کرده‌است و این بسیار رضایت‌بخش است.
وی ادامه داد:در دانشگاه علوم پزشکی مشهد بعد از موج پنجم ویروس کرونا 98 درصد افرادی که بستری شدند حتی یک نوبت واکسن دریافت نکرده بودند و 97 درصد افرادی که فوت شدند 2 نوبت واکسن را دریافت نکرده‌ بودند یعنی به صورت کامل واکسیناسیون نشده بودند.
عضو هیات‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:می‌دانیم واکسن‌هایی که در حال حاضر در دنیاست از بستر و ساختار متفاوت و متعددی تشکیل شده‌ است و یکی از نگرانی‌هایی که هست این‌ است که واکسن‌های خارجی خوب است و واکسن‌های داخلی خوب نیست و نتایج آمارهای اشتباهی را در شبکه‌های مجازی منتشر می‌کنند.
واکسیناسیون و کاهش 87 درصدی فوتی‌ها و کاهش 16 برابری ابتلا و بستری در کشور
رییس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام رضا(ع) مشهد گفت: مطالعات انجام شده نشان داده است که میزان اثربخشی واکسن کرونا در کاهش 16 برابری ابتلا به کووید 19 و بستری ناشی از آن موثر است.
دکتر علیرضا صداقت افزود: در سطح جهانی میزان ابتلا، بستری و فوتی میان دریافت‌کنندگان واکسن کرونا و کسانی که این واکسن را دریافت نکرده‌اند اختلاف فاحشی دارد و درصد آن در میان گروه اول هشت دهم درصد و در میان گروه دوم 38 درصد بوده است.
وی ادامه داد: همچنین در ایران هم طبق مطالعات صورت گرفته بر روی 40 هزار و 798 فرد واکسینه شده نشان داده که این افراد تا 89 درصد از ابتلا، بستری و فوت به‌دور بوده‌اند و این مطالعات در مجموع روی 120 هزار فرد واکسینه شده انجام خواهد شد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تحقیقات انجام شده در بین 12 هزار و 800 فرد واکسینه شده از 20 استان کشور از جمله خراسان رضوی نشان می‌دهد که واکسیناسیون به میزان 87 درصد از فوتی‌های ناشی از کرونا در کشور جلوگیری کرده است.
صداقت افزود: برای پیشگیری از ابتلا باید 50 درصد افراد واجد شرایط هر 2 دُز واکسن کرونا را دریافت کنند و برای پیشگیری از بستری هم باید میزان افراد واکسینه شده کامل به 80 درصد برسد.
دریافت دُز مکمل و رسیدن به ایمن زایی نسبت به بیماری کرونا
رییس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام رضا(ع) مشهد گفت: برای رسیدن به ایمنی‌زایی بیماری کرونا در جامعه، افرادی که 6 ماه از تزریق واکسن آنها گذشته مانند کادر درمانی باید دُز مکمل را دریافت کنند.
دکتر صداقت افزود: واکسیناسیون همزمان و متعادل باعث ایمنی‌زایی افراد جامعه خواهد شد و اگر عده‌ای واکسن نزنند، عده‌ای دیگر در حال واکسن زدن باشند و عده‌ای از زمان دریافت واکسن آنها زمان زیادی گذشته باشد نمی‌توان به ایمنی‌زایی امیدوار بود.
وی اضافه کرد: هر چه قدر افراد جامعه بیشتر واکسن بزنند و واکسیناسیون کرونا برای اقشار جامعه همزمان انجام شود می‌توان تاثیرات ایمنی‌زایی 75 تا 80 درصدی جامعه را بیشتر انتظار داشت و مانند کشورهای دیگر به زندگی عادی بازگشت.
عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: واکسیناسیون، یک تصمیم فردی و شخصی نیست بلکه یک تکلیف اجتماعی است و همه افراد جامعه در این خصوص مسوولیت دارند.
وضعیت واکسیناسیون کرونا در خراسان رضوی
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در خصوص روند واکسیناسیون کرونا گفت: تا کنون پنج میلیون و 62 هزار و 343 نفر در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد واکسینه شده اند که از این تعداد سه میلیون و 177 هزار و 374 نفر دز اول و یک میلیون و 884 هزار و 969 نفر دز دوم را دریافت کرده اند.
دکتر سعید فردین‌فر افزود: تاکنون 80 درصد افراد بالای 18 سال و 79 درصد افراد بالای 12 سال در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند و دُز دوم تزریق شده هم شامل 51 درصد برای افراد بالای 18 سال و 43 درصد نیز برای افراد بالای 12 سال بوده است.
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: خوشبختانه پس از صحبت‌های اخیر مسوولان و کارشناسان و انعکاس آن در رسانه‌ها با وضعیت بهتری مواجه شدیم و از مردم می‌خواهیم که بدون توجه به اخبار کذب منتشر شده در فضای مجازی با اعتماد به مراکز واکسیناسیون کرونا مراجعه کنند و تأخیری در انجام این کار حیاتی نداشته باشند.
فردین‌فر افزود: واکسن‌های موجود کنونی برای افراد بالای 18 سال شامل نوبت اول و دوم سینوفارم و برکت و نوبت دوم آسترازنکا و اسپوتنیک است و خوشبختانه تنوع انواع واکسن برای عموم مردم وجود دارد و هر چهار واکسن مصرفی برای این گروه سنی تایید سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را دارد.
وی ادامه داد: تنوع در انتخاب برای دانش‌آموزان پایه‌های هفتم تا دوازدهم که گروه سنی 12 تا 18 سال هستند نیز وجود دارد و این افراد می‌توانند از واکسن سینوفارم یا سوبرانا که هر دوی آنها تأیید سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را دارد استفاده کنند.
برچسب‌ها
ستاد کرونا کرونا مشهد طرح واکسیناسیون کرونا پروتکلهای بهداشتی واکسن کووید 19 دانشگاه علوم پزشکی مشهد سازمان جهانی بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/426756/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی

پیش بینی بارش‌های رگباری در سطح شهرستان بردسکن تا پایان هفته

(ویدئو) ثبت رقص و حرکات پروتئین-لیپید برای اولین بار

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان دستگیر شد

فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(7 اردیبهشت 1403)

فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد

ششمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود

ادامه وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی