پیام خراسان

آخرين مطالب

سد افتتاح‌شده ابیورد خراسان رضوی، همچنان تشنه‌ مقالات

سد افتتاح‌شده ابیورد خراسان رضوی، همچنان تشنه‌
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -

پیام خراسان


به گزارش ایرنا، "هر هفته الف-ب-ایران" عنوان پویشی بود که وزیر نیروی دولت دوازهم برای افتتاح هفتگی طرحهای بزرگ و مهم صنعت آب و برق کشور مطرح کرد و در چهارچوب این پویش بیش از 220 طرح با هزینه 33 هزار میلیارد تومان در سطح 31 استان کشور طی سال 1398 مورد بهره‌برداری قرار ‌گرفت.
"سد ابیورد" شهرستان مرزی درگز، واقع در شمال استان خراسان رضوی نیز در قالب پویش "هر هفته الف-ب-ایران" در سوم دیماه 1398 طی مراسمی با حضور وزیر وقت نیرو به بهره‌برداری رسید.
شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در آن تاریخ اعلام کرد: عملیات ساخت سد مخزنی خاکی ابیورد در مسیر "رودخانه زنگلانلو" واقع در جنوب شرقی درگز سال 1383 آغاز شده بود که سوم دیماه 98 با پایان عملیات اجرایی آماده بهره‌برداری شد.
سد 43 میلیون مترمکعبی ابیورد با رعایت تمامی پروتکل ها و سرمایه‌گذاری 2 هزار و 150 میلیارد ریال ساخته شده است.
این سد خاکی با هسته رسی و با ارتفاع 62 متر از پی و بستر رودخانه و طول تاج 175 متر در جنوب شرقی شهرستان درگز واقع شده است و ظرفیت ذخیره سازی آن 31 میلیون مترمکعب از رواناب رودخانه است و تونل انتقال آب این سد نیز ظرفیت عبور 50 متر مکعب آب بر ثانیه را دارد.
تامین آب آشامیدنی و بهداشتی شهر درگز و روستاهای این محدوده، مدیریت سیلابها، تامین آب مورد نیاز صنایع فعال در منطقه و همچنین گلخانه‌ها از اهداف ساخت سد ابیورد عنوان شده است.

پیام خراسان

بروز مشکل و توقف آبگیری سد
در بهار سال 1399 خراسان رضوی شاهد باران‌های پرحجمی بود اما نیمه اردیبهشت ماه همان سال فرماندار وقت درگز در گفت و گو با ایرنا گفت: پس از آبگیری آزمایشی سد ابیورد، این سد تازه به میزان 2 میلیون مترمکعب آبگیری شد اما آبگیری سد فعلا به واسطه برخی مسائلی که در سد وجود دارد، متوقف شده و لازم است آبها تخلیه شود تا عملیات بتن ریزی تکمیل گردد.
علی فراهی افزود: هنوز کارهایی برای تحویل نهایی سد لازم است که باید انجام گیرد، آبگیری برای آزمایش سد انجام شد و مشخص شد در حد جریان یک شیر آب خانگی در حدود 200 متر پایین تر از سد، آب مانند چشمه کوچکی از زمین خارج می‌شود لذا مقرر شد ابتدا پیمانکار مطابق تعهد خود با تزریق بتن مشکل مذکور را برطرف کند تا سد به طور کامل به آب منطقه ای تحویل شود.
فرماندار وقت درگز اضافه کرد: فعلا سد ابیورد آبگیری نمی شود و آب پشت سد در حال تخلیه است تا با تخلیه کامل امکان تزریق بتن و برطرف کردن مشکل فراهم شود.
در همان تاریخ مدیر دفتر طرح های توسعه منابع آب شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: سد در حالت کلی مشکل ندارد اما یک سری کارهای ناتمام دارد که باید به اتمام برسد و سپس آبگیری انجام شود.
حمیدرضا بیاتی افزود: آبگیری آزمایشی و افتتاح اولیه را انجام داده ایم و باید یک سری اقدامات تکمیلی انجام شود که آبگیری نهایی را انجام دهیم.
وی با اشاره به تداوم فعالیت پیمانکار ساخت سد خاطرنشان کرد: کل ماجرا پیچیده نیست، بحث اصلی ما کمبود شدید اعتبار و بدهی خیلی زیاد به پیمانکاران است لذا باید کار به اتمام برسد تا بهره برداری نهایی صورت بگیرد.
در روند پرفراز و نشیب ساخت این سد در منطقه مرزی کشورمان با ترکمنستان، نباید از وقوع حادثه شکستن تونل انحرافی انتقال آب سد چشم پوشی کرد.

پیام خراسان

نشتی تونل انحراف آب
در خردادماه سال 98 نیز در زمان آبگیری آزمایشی سد، تونل انحرافی انتقال آب آن دچار نشتی شد که مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در تشریح این واقعه گفته بود: پس از آبگیری آزمایشی تونل انحرافی انتقال آب "اسپیان" در پروژه سد ابیورد درگز مشخص شد که بخشی از این تونل دچار نشتی آب شده است.
کاظم جم افزود: پس از این حادثه که خسارتی برای زمین های کشاورزی ایجاد نکرده بود، آبگیری تونل متوقف شد و ماشین آلات شرکت آب منطقه‌ای در حال ترمیم محدوده‌ای شدند که آب از آن نشست کرده است.
وی تاکید کرد: ساخت این سد به پایان رسیده است و هم اکنون درصدد برنامه ریزی جهت دعوت از مقامات کشوری برای افتتاح آن هستیم.
پس از گذشت 2 سال از افتتاح سد ابیورد؛ حسن رزمیان، نماینده مردم شهرستان درگز در مجلس شورای اسلامی در جریان سفر استاندار وقت به این شهرستان از افتتاح زودهنگام سد و نبود بودجه کافی برای تکمیل آن به شدت انتقاد کرده بود.

پیام خراسان

افتتاح زودهنگام و بسته شدن ردیف بودجه سد
سرپرست فرمانداری درگز نیز هفته گذشته در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: متاسفانه وزیر نیروی دولت گذشته پروژه سد ابیورد شهرستان درگز را در سال 98 بدون اینکه به اتمام رسیده باشد، افتتاح کرد.
مهدی دقیقیان افزود: متاسفانه سد ابیورد فقط افتتاح شد اما آماده بهره برداری نبود و تکمیل نهایی سد به 60 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد.
وی گفت: به لحاظ قانونی وقتی پروژه ای به بهربرداری می رسد، ردیف بودجه آن قطع می شود و الان دست ما زیر سنگ مانده است و دنبال راهکاری برای تامین منابع آن هستیم.
سرپرست فرمانداری درگز با بیان اینکه شبکه پایاب سد نیز هنوز تکمیل نشده است، گفت: در حال حاضر پیمانکاران این پروژه شامل سد و شبکه پایاب 120 میلیارد ریال طلبکاری دارند که این میزان برای هر یک از پیمانکاران یاد شده 60 میلیارد ریال است.
وی همچنین گفت: برای رفع مشکل درز ایجاد شده در سد نیز باید سه مرحله تزریق سیمان مخصوص به آن انجام شود که تاکنون 2 مورد آن انجام شده و یک مورد دیگر هنوز باقی مانده است.
آبگیری سد نیازمند 15 میلیارد ریال اعتبار
سرپرست فرمانداری درگز ادامه داد: ابیورد تنها سد در کشور است که افتتاح شده اما آبگیری نشده است و برای آبگیری و اجرای عملیات نهایی، تزریق سیمان و درزگیری طرح 15 میلیارد ریال اعتبار نیاز است، که در صورت تامین این اعتبار آبگیری سد آغاز خواهد شد.
دقیقیان گفت: ساختمان سد آماده است اما مسائل فنی آن هنوز باقی مانده است، از طرفی به دلیل طلبکاری سنگین پیمانکار برخی وسائل و تجهیزات خود را فروخته است.
شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افتتاح زودهنگام را رد کرد
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در خصوص مسائل مطرح شده درباره سد ابیورد به خبرنگار ایرنا گفت: افتتاح سد با حضور وزیر نیرو مربوط به 2 سال پیش است و مطالب مطرح شده درخصوص افتتاح زودهنگام و قطع بودجه سد، صحت ندارد.
کاظم جم افزود: تنها دریچه آبگیری سد اشکالاتی داشته است که اکنون اقدامات لازم برای تعمیر دریچه و تکمیل نهایی سد در حال انجام است.
با این حال خبرها حکایت از اقدام بازرسی کل خراسان رضوی در خصوص بررسی طرح سد ابیورد در شهرستان درگز دارد.

پیام خراسان

ورود سازمان بازرسی به موضوع سد ابیورد
بر اساس اعلام بازرسی کل خراسان رضوی بازدیدهای شهرستانی مسوولان این نهاد نظارتی از شهرستان های قوچان و درگز در استان آغاز شده است.
مهدی دقیقیان، سرپرست فرمانداری درگز در این خصوص به ایرنا گفت: هفته گذشته بازرس کل خراسان رضوی پس از سفر به قوچان، به شهرستان مرزی درگز نیز سفر کرد و از فرمانداری، شهرداری ها، بانکها، ادارات و پروژه های عمرانی شهرستان به ویژه سد ابیورد، که هنوز به بهره برداری نرسیده است، بازدید نمود.
بر اساس اعلام شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، این استان دارای 32 سد در حال بهره برداری (از جمله سد ابیورد) در شهرستان های تربت حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان است.
توان ذخیره سازی آب سدهای بزرگ و در حال بهره برداری استان خراسان رضوی در مجموع یک میلیارد و 572 میلیون متر مکعب است که یک میلیارد و 211 میلیون متر مکعب از این مقدار مربوط به سد دوستی، مشترک بین ایران و ترکمنستان است.
برچسب‌ها ترکمنستان افتتاح طرح شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی درگز رضا اردکانیان شرکت مدیریت منابع آب ایران

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/427204/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن برخی مناطق خراسان جنوبی

خبر‌های کوتاه 6 اردیبهشت 1403 از شهرستان‌ های خراسان رضوی

میزان بارش باران در 24 ساعت گذشته خراسان جنوبی اعلام شد

خراسان رضوی در تولید نان کامل در کشور پیشرو است

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استانها

آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی

خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود

بیش از 70 پروژه سلامت در خراسان شمالی آماده راه اندازی است‌

10 محور شریانی و غیر شریانی کشور همچنان مسدود است

آماده‌باش و پشتیبانی 6 شعبه هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف

هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن خراسان جنوبی

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها طی 2 روز آینده

تخلیه روستاهای بحرانی زیرکوه‌

آماده‌باش و پشتیبانی 6 شعبه هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف

قهرمانی نسر در مسابقات جودوی نونهالان خراسان رضوی

آماده‌باش و پشتیبانی 6 شعبه هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی در بیرجند و خوسف

تداوم بارش‌ها در خراسان رضوی تا شنبه

مناظرات دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در مشهد کلید خورد

تخلف عرضه خارج از شبکه 66 کیسه آرد خبازی در بیرجند

برای دومین بار؛ تزریق 5 هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی

شناسایی 832 خودرو با تخلف حمل اضافه تناژ بار در استان قزوین

کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد

تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است

مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» چه گفت؟!

(تصاویر) شکسته شدن 2 بند خاکی در زیرکوه / تخلیه برخی از روستا‌ها به علت سیلاب

آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار

طغیان رودخانه‌ها؛ هشدار وقوع سیلاب در سه استان جنوبی کشور

خراسان جنوبی در محاصره سیل ؛ بعضی روستاها تخلیه شدند | انسداد برخی محورهای مواصلاتی + تصاویر

جاده تربت جام -صالح آباد خراسان رضوی بازگشایی شد

آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی

آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی برای خدمات‌رسانی به مردم

آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی؛ تخلیه برخی از روستاهای زیرکوه

بارندگی منجر به کندی حرکت در برخی مسیرهای اصلی مشهد شده است

حضور خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024

تاکید بر رفع آسیب‌های جامعه از سوی مسئولان

25 میلیمتر باران در مشهد بارید

تاکید نماینده ولی فقیه بر رسیدگی بیشتر مسئولان به آسیب های اجتماعی

تخلیه روستاهای بحرانی/ خسارت جانی در زیرکوه نداشتیم

تلاطم رودخانه علی‌سالار در بشرویه

جاماندگان کنکور در خراسان جنوبی فرصت مجدد دارند

تصاویر دوچرخه‌های رنگارنگ سرقتی در گوشی یک دزد

فیلم| سخنان امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب درباره حادثه طبس

تالاب کجی نمکزار نهبندان 30 درصد آبگیری شد

سیل به برخی راه‌های ارتباطی خراسان جنوبی خسارت زد / فرصت مجدد برای جاماندگان کنکور

حاجی آباد زیرکوه در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی

شیشه 36 در خراسان جنوبی

باید، حول محور وحدت از آرمان‌های انقلاب دفاع کنیم

اعزام یک هزار و 500 زائر در سه روز اول عملیات حج عمره

️پوشش 100 درصدی طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور

فصول مناسب برای سفر به مشهد چه زمانی است؟