پیام خراسان

آخرين مطالب

روستاها؛ بسترساز رشد تولید/اقامتگاه های بومگردی مولد اشتغال پایدار هستند مقالات

روستاها؛ بسترساز رشد تولید/اقامتگاه های بومگردی مولد اشتغال پایدار هستند
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -

پیام خراسان


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، به اعتقاد کارشناسان، بر این اساس است که می‌توان به روستا و روستانشینی مولد به عنوان بسترساز توسعه پایدار امیدوار بود.
تحقق این مهم نیازمند بهبود وضعیت توزیع درآمد، افزایش و شتاب در اجرای طرح‌های عمران روستایی، کاهش شکاف دستمزد میان شهر و روستا، سرمایه‌گذاری و تعادل قیمت محصولات کشاورزی است.
اقدامات عملیاتی مناسب و پایدار در این چارچوب منجر به ترغیب روستاییان در پرهیز رضایتمندانه از مهاجرت به شهرها، تقویت و گسترش روستا‌های مولد با کارکرد اقتصادی موثر برای کلان جامعه خواهد شد.
بخش مهمی از بخش‌های برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور و از جمله برنامه ششم به توازن منطقه‌ای، توسعه روستایی و توانمند سازی اقشار آسیب‌پذیر توجه داشت و به موجب ماده 27 این قانون "دولت موظف است به منظور تحقق سیاست‌های کلی برنامه و اقتصاد مقاومتی، شناسایی و بهره برداری از ظرفیت‌های موجود در نواحی روستایی و ارتقای منزلت اجتماعی روستاییان و جایگاه روستا‌ها در اقتصاد ملی و ایجاد بستر لازم برای شکوفایی و پیشرفت عدالت محور روستا‌ها قدامات خاصی را انجام دهد. "
رونق سکونتگاه‌های روستایی به عنوان تبلور حیات اقتصادی و اجتماعی جامعه، از دیرباز نقش مهمی در توسعه پایدار روستایی و توسعه ملی کشور داشته است و این مساله موجب شده که اهمیت و جایگاه روستا‌ها به عنوان کانون‌های ارزشمند تولید و ثروت‌آفرینی در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های توسعه ملی پررنگ‌تر جلوه کند.
بیشتر بخوانید 
حمایت از توسعه اشتغال روستایی با ایجاد صندوق‌های خرد دولت سیزدهم توجه به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته و روستایی را محور اصلی برنامه‌های کوتاه و بلند مدت خود قرار داده و آیت الله رئیسی ریاست جمهوری و دولتمردان در سفر‌های استانی خود به خوبی به این مساله توجه دارند و مصداق بارز آن دیدار رئیس جمهوری در آغاز هر سفر استانی با مردم مناطق روستایی و عشایری است که فصل نویی را در توجه دولتمردان به مناطق محروم گشوده است.

پیام خراسان

این در حالی است که تداوم 20 ساله پدیده خشکسالی، افزایش مهاجرت جمعیت از مناطق روستایی به مناطق شهری گناباد و از این شهرستان به دیگر نقاط استان خراسان رضوی و حتی کشور به یکی از دغدغه‌های مهم مسؤولان و دست اندرکاران ذیربط تبدیل شده است.
60 درصد جمعیت 93 هزار نفری این شهرستان در مناطق شهری گناباد، بیدخت و کاخک و بقیه در 112 روستا ساکن هستند.
رویکرد دولت سیزدهم در توجه به مناطق روستایی و محروم نور امیدی را در دل مردم و مسوولان تابانده و نوید بخش آینده خوبی در توجه به این مناطق و از جمله مناطق روستایی جنوب خراسان رضوی و شهرستان گناباد است.
تمهیدات توامان اقتصادی و فرهنگی برای ماندگاری جمعیت در روستا‌ها
ابوالقاسم شفیعی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد در این خصوص گفت: تمهید مناسب و پایدار ساخت زیرساخت‌هایی همچون راه و مسکن در افزایش رضایتمندی روستاییان موثر است، ولی تاثیر چندانی در ماندگاری جمعیت روستانشین ندارد.
او "جذابیت‌های فریبنده شهرنشینی" را محرکی موثر بر میل به مهاجرت از روستا‌ها توصیف کرد و افزود: دولت سیزدهم باید در کنار ایجاد زیرساخت‌ها، با توجه بیشتر به امور رفاهی و فرصت‌های شغلی، تمایل روستانشینان را به مهاجرت کاهش دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد ادامه داد: حفظ نیروی کار و جمعیت در روستا‌ها همراه با زمینه‌سازی موثر و مناسب برای خلق فرصت‌های شغلی به طور بدیهی منجر به افزایش فعالیت‌های تولیدی دارای ارزش افزوده در این مناطق می‌شود.
شفیعی بیان کرد: نیل به این هدف، علاوه بر رویکرد اقتصادی و اقدامات محلی مناسب، نیازمند کار فرهنگی موثر و اقناعی مبتنی بر گرایش‌های فرهنگی و اجتماعی برای جلب مشارکت روستانشینان است.
او تصریح کرد: توانمندسازی حرفه‌ای و افزایش مهارت‌های شغلی متناسب با محیط و ظرفیت هر روستا تاثیری بسزا بر افزایش ماندگاری جمعیت در روستا‌ها دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد تاکید کرد: آموزش به تنهایی منجر به توانمند سازی روستاییان نمی‌شود و باید با رویکرد‌های فرهنگی و اجتماعی در کنار رویکرد اقتصادی در این زمینه تلاش کرد، چون این مساله موجب افزایش اشتغال پایدار در مناطق روستایی می‌شود.
شفیعی اظهار کرد: باید با تغییر نگرش‌ها و تقویت نهاد‌های محلی و تشکل‌های مردم نهاد متناسب با ظرفیت هر منطقه برای توانمندسازی روستاییان برنامه ریزی مدونی کرد.
اشتغال پایدار از طریق اقامتگاه‌های بومگردی
مهدی ذوالفقاری مسئول اقامتگاه‌های بومگردی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد هم گفت: توسعه گردشگری با ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی یکی از اقدامات موثر بر رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی مستعد است.

پیام خراسان

او فعالیت در بخش گردشگری را یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد در گناباد توصیف کرد و افزود: پیشینه غنی روستانشینی مولد، فرهنگ قوی و جذاب زندگی اجتماعی در روستا‌های ایران و مصداق‌های تاریخی عینی از خلاقیت‌های بکر مبتنی بر خودکفایی اقتصاد روستا به ویژه در مناطق کویری جذابیت‌های منحصر به فرد روستا‌ها برای توسعه گردشگری هستند.
مسئول اقامتگاه‌های بومگردی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد ادامه داد: سرفصل قراردادن این عناوین برای نشان دادن جذابیت‌های زندگی روستایی در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و طبیعی در بستر صنعت گردشگری نه تنها اشتغال‌آفرینی می‌کند بلکه تاثیر ذهنی و عملی موثری بر روستانشینان برای جلوگیری از مهاجرت به شهر‌ها دارد.
ذوالفقاری بیان کرد: ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی یکی از نتایج عملی این رویکرد و بستری برای توسعه پایدار اقتصاد مقاومتی با بهره‌گیری حداکثری از همه ظرفیت‌های روستا‌ها و روستانشینان است.
او تصریح کرد :تاکنون در همین چارچوب 12 واحد اقامتگاه بومگردی در روستا‌های شهرستان گناباد راه‌اندازی شده است و توجه دولت سیزدهم نسبت به رشد کیفی اقامتگاه‌های دایر شده بومگردی یک ضرورت برای توسعه، رونق اقتصادی و اشتغال پایدار در مناطق روستایی محسوب می‌شود.
توسعه گردشگری روستایی، زیربنای رونق اقتصادی
علیرضا شناسایی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد هم گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این شهرستان توسعه گردشگری روستایی ضرورت و زیربنای رونق اقتصادی و موجب جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرهاست. 
او افزود: توسعه گردشگری روستایی علاوه بر معرفی جاذبه تاریخی روستا‌ها در اشتغال پایدار و جلوگیری مهاجرت از این مناطق به مرکز شهر یا دیگر نقاط کشور نقشی موثر دارد. 

پیام خراسان

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد ادامه داد: اجرای زیرساخت‌های عمرانی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی زمینه‌ساز گسترش اقامتگاه‌های بومگردی و توسعه گردشگری روستایی است.
شناسایی بیان کرد: راه‌اندازی کسب و کار‌های محلی، خلق و افزایش فرصت‌های شغلی، پایداری و ماندگاری جمعیت در روستا محور اصلی برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی در گناباد است.
او تصریح کرد: کسب موفقیت و نتیجه مطلوب در این مسیر به خاطر ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن به همکاری و هم‌افزایی مسئولان و دست‌اندرکاران همه نهاد‌های ذیربط نیازمند است.
او امیدواری کرد که با توجه به رویکرد خوب دولت برای توجه به زیرساخت‌های روستایی با رفع معضل کرونا و افزایش سفر گردشگران شاهد توسعه کمی و کیفی گردشگری روستایی و به دنبال آن رونق اقتصادی و اشتغال پایدار این مناطق باشیم.ا
اجرای طرح اقدام ملی مسکن در گناباد و بجستان در راستای حل مشکل مسکن روستائیان
ناصر چیتگر رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گناباد و بجستان هم اجرای طرح اقدام ملی مسکن را از اقدامات مهم دولت سیزدهم برای تامین مسکن در مناطق روستایی ذکر کرد و گفت: 28 قطعه زمین برای اجرای این طرح در شهر گناباد در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته که زمین‌های 56 واحد مسکونی به متقاضیان واگذار شده و قرارداد‌های آن‌ها ثبت شده است و افراد متقاضی به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند و در 40 واحد آن‌ها فونداسیون اجرا و بقیه در مرحله اسکلت یا ساخت است.
او افزود: در شهر کاخک گناباد هم چهار واحد طرح اقدام ملی مسکن در دست ساخت است و در شهر بیدخت نیز سه قطعه زمین برای این منظور اختصاص یافته که قرارداد ساخت 6 واحد ثبت شده و چهار واحد از این تعداد در حال ساخت است. 
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گناباد و بجستان ادامه داد: در شهرستان بجستان هم در مرحله نخست یک قطعه زمین تحویل بنیاد مسکن شده که قرارداد ساخت 152 واحد در آن منعقد و قطعات زمین تحویل متقاضیان شده است و مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن در این شهرستان نیز در دست بررسی و مطالعه است. 
چیتگر بیان کرد: از مجموع 380 میلیارد ریالی که طی نیمه نخست امسال صرف بهسازی مسکن روستایی در این شهرستان‌ها شده، 210 میلیارد ریال در قالب 210 فقره تسهیلات در گناباد و 170 میلیارد ریال در قالب 170 فقره تسهیلات در شهرستان بجستان به متقاضیان پرداخت شده است.
او تصریح کرد: از محل 65 میلیارد ریال اعتبارات ملی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای طرح‌های عمران روستایی بنیاد مسکن بهسازی واحد‌های مسکونی در 20 روستای این 2 شهرستان هدف‌گذاری شده که بعد از انجام مناقصه و انعقاد قرارداد، عملیات اجرایی آن‌ها آغاز می‌شود.
منبع : ایرنا
انتهای پیام//ف. ب

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/427685/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم

10 بار حضور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا به عنوان سرمربی؛ آنچلوتی به رکورد گواردیولا رسید

ژست های ژورنالی علیرضا نیکبخت واحدی کنار زمین فوتبال (عکس)

کشف مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین/عکس

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند

تجلیل ازتعدادی ازپیشکسوتان و پیرغلامان حسینی در خراسان رضوی

کاهش بار ترافیکی میدان آزادی با تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام

تسهیل امر زیارت تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

نمایشگاه گروهی عکس «مردم درود»

اختتامیه پویش ملی خدا میگه در مشهد برگزار شد

تحول بنیادین باید در حوزه تربیت پررنگ شود

بهره مندی 474 هزار نفر از خدمات بیمارستان علامه بهلول گنابادی شهرستان گناباد

پیش بینی افزایش 5 تا 8 درجه‌ای دمای هوا در خراسان رضوی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است/ باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید

علم الهدی : در هر شهر ایران، مردم به قدری که از خدمات شهرداری ها برخوردار هستند، از خدمات هیچ اداره و سازمانی استفاده نمی‌کنند

عفو رهبری برای تعدادی از محکومان تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی

حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، مصادیق بارز کرامت

ایجاد 13 هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی

توصیه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) در مورد زیارت قبور اهل بیت (ع) چه بود؟

رقابت 270 چوخه کار در مسابقات کشتی شیروان

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

برگزاری کنگره ملی امامزادگان محروق و ابراهیم (ع) درنیشابور

مبارزه با جوندگان شهری با راهکار‌های جدید شهرداری مشهد

انسداد مرزها در استان خراسان رضوی

تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه یک کشته و چهار مصدوم بر جا گذاشت

تکلیف مدیریت شهری در مشهد ایجاد زائرسرا‌های ارزان قیمت است

واگذاری 250 واحد نهضت ملی مسکن به مردم سه روستای مشهد

◄ امضا کنید؛ کارزار دو بانده شدن جاده نصرآباد به شهرضا

حریق در کارگاه مکانیکی در شهر دولت آباد

روایت رئیس صدا و سیما از دو بار تفقد و تحسین رهبر انقلاب