پیام خراسان

آخرين مطالب

گزارش مهر؛

سایه غفلت بر توسعه انرژی های نو / بخشنامه ای که نیمه کاره رها شد مقالات

سایه غفلت بر توسعه انرژی های نو / بخشنامه ای که نیمه کاره رها شد
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند- خراسان جنوبی علی رغم ظرفیتهای بالا در زمینه تولید انرژی های نو هنوز نتوانسته به جایگاه مناسبی در این زمینه برسد.

خبرگزاری مهر ؛ گروه استان‌ها؛ تولید انرژی‌های تجدید پذیر از سال 1374 در کشور با ارائه مشوق‌هایی شروع شد و در خراسان جنوبی حدود 10 سال پیش و از سال 90 با احداث چند نیروگاه بر روی پشت بام مسجد و مدرسه با هزینه دولت این طرح آغاز شد و تبلیغاتی برای آشنایی و مشارکت مردم نیز در این خصوص انجام شد.
بر اساس اطلاعات هواشناسی، خراسان جنوبی یکی از آفتابی‌ترین استان‌های کشور است به گونه‌ای که در این استان تنها هوا در 75 روز ابری بوده و در 300 روز باقیمانده سال نعمت بی کران خورشید در تمامی ساعات روز بر زمین می تابد.
در سال‌های بعد با ابلاغ بخشنامه معاون اول سابق رئیس جمهور ادارات دولتی موظف شدند که 20 درصد برق مصرفی خود را با نصب نیروگاه تولید کنند که تاکنون تعدادی از ادارات استان اقداماتی در این خصوص انجام داده‌اند.
همچنین با توجه به ظرفیت‌ها و شرایط موجود در زمینه اقلیم و هوا، در استان اقداماتی برای سرمایه گذاری تولید انرژی‌های تجدید پذیر آغاز شد و با بهره برداری از چند نیروگاه به دلیل افزایش قیمت تجهیزات و دیگر مشکلات روند احداث نیروگاه‌های بزرگ با مشکلاتی مواجه شد.
گام‌های برداشته شده
معاون پژوهشی، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند به خبرنگار مهر می‌گوید: با نصب نیروگاه خورشیدی زمینه تولید 60 کیلووات برق در دانشگاه فراهم شد و امکان تولید 150 کیلووات دیگر هم وجود دارد که با انجام آن 20 درصد برق مورد نیاز از انرژی تجدید پذیر در این دانشگاه تأمین می‌شود.
به گفته حمید رضا نجفی علاوه بر این تا ظرفیت 2 مگاوات تولید برق از این طریق در دانشگاه بیرجند وجود دارد.
معاون اشتغال کمیته امداد خراسان جنوبی هم در گفتگو با مهر با اعلام اینکه از سال 98 نصب نیروگاه‌های خورشیدی بر روی پشت بام مددجویان خراسان جنوبی شروع شد، می‌گوید: 198 نیروگاه 5 کیلوواتی تاکنون ایجاد شده است.
علی اکبر نخعی عنوان می‌کند: هزار و716 خانواده از مددجو جویان برای انجام این کار شناسایی و به شرکت توزیع برق معرفی شده‌اند تا در صورت صرفه اقتصادی اقدام لازم برای احداث نیروگاه خورشیدی انجام شود.
به گفته وی سال گذشته هزینه ایجاد هر نیروگاه از 25 میلیون تومان به 65 میلیون تومان افزایش یافت که 5 میلیون تومان بلاعوض و بقیه هزینه آن با اعطای تسهیلات بانکی پرداخت می‌شد و برق تولیدی وارد شبکه برق شده و هر دو ماه پول آن به مددجو پرداخت می‌شود.

پیام خراسان


ظرفیت ایجاد 5 هزار نیروگاه خورشیدی خانگی در استان
مجری انرژی‌های تجدید پذیر خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار مهر ، با اشاره به اینکه از سال 90 طرح احداث نیروگاه‌های خورشیدی بر روی چند مدرسه و مسجد با هزینه دولت در استان آغاز شد، می‌گوید: در ابتدا برق تولیدی به دولت فروخته نمی‌شد و اگر مصرف داخلی منازل از برق تولیدی کمتر بود انجام این کار توجیه نداشت لذا مقرر شد مردم با پرداخت 50 درصد هزینه، برق تولیدی را به دولت بفروشند که از این طرح چند سالی استقبال شد.
علیرضا پوزشی با بیان اینکه سازمان انرژی‌های تجدید پذیر سال 95 طرحی را ارائه داد که بر اساس آن با پرداخت 100 درصد هزینه مورد نظر و با نصب کنتوری جداگانه برق تولیدی خریداری می‌شد و اولین نیروگاه استان فروردین 96 به شبکه متصل شد.
به گفته وی نیروگاه‌های خورشیدی خانگی متصل به شبکه استان 467 مورد با مجموع ظرفیت 4 هزار و 836 کیلووات است و حدود 3 میلیارد تومان هر دو ماه برای خرید برق تولید خانگی پرداخت می‌کنیم.
وی ادامه داد: ظرفیت ایجاد 5 هزار مورد نیروگاه خورشیدی خانگی با تولید 40 مگاوات برق در استان وجود دارد.
مجری انرژی‌های تجدید پذیر خراسان جنوبی با اعلام اینکه از سال 97 ادارات دولتی و شرکت‌های نیمه دولتی و وابسته به دولت با استفاده از اعتبار دولتی بر اساس بخشنامه معاون اول ریاست جمهوری دولت دوازدهم باید 20 درصد برق مصرفی خود را از انرژی‌های تجدید پذیر تأمین می‌کردند، می‌گوید: تا سال 97 باید این کار اجرایی می‌شد و اگر اقدامی برای این منظور نمی‌شد 80 درصد برق مصرفی آنها به نرخی که از مردم برق تولیدی خریداری می‌شد و 20 درصد دیگر با تعرفه عمومی محاسبه می‌شد.
بخشنامه‌ای که نیمه کاره رها شد
وی ادامه داد: سال 98 با استانداری و همه ادارات کل در این باره مکاتبه شد تا با تخصیص اعتبار این طرح اجرایی شود که تعدادی از دستگاه‌ها مانند منابع طبیعی، اداره کل بازرسی، شرکت برق، دانشگاه بیرجند و… اقداماتی در این باره انجام داده‌اند.
وی تصریح کرد: اما بین این ادارات و آنهایی که نیروگاه مورد نیاز را احداث نکرده‌اند از این نظر تفاوتی وجود ندارد و مجوزی برای جریمه این ادارات نداریم و آنها به دلیل محدودیت‌های اعتباری اقدامی نکرده‌اند و برای هر تولید هر کیلو وات برق 18 میلیون تومان باید هزینه شود.
به گفته وی برای احداث نیروگاه تا 200 کیلووات شرکت توزیع نیروی برق استان قرار داد منعقد و برق تولیدی را خریداری می‌کند و از 200 کیلو وات بیشتر ساتنا در تهران طرف قرار داد است و برق تولیدی را خریداری می‌کند و با توجه به اینکه برق مصرفی کل استان 300 مگاوات است تولید انرژی‌های تجدید پذیر باید با مصرف استان متناسب باشد در غیر این صورت مشکلاتی به وجود می‌آید.
وی با اعلام اینکه در حال حاضر نیروگاه‌های خورشیدی 10 مگاوات خوسف ،7 مگاوات سربیشه و یک مگاوات ارسک بشرویه به شبکه متصل شده است، عنوان می‌کند: هر چند ظرفیت بسیار خوبی برای سرمایه گذاری در این باره در استان با توجه به اقلیم، هوای صاف و دما وجود دارد اما سرمایه گذاری در این مورد به تنهایی ملاک نمی‌باشد و امکان تزریق آن به شبکه هم باید وجود داشته باشد.

پیام خراسان


وی با بیان اینکه تعیین ظرفیت توسط تهران است و صدور مجوز 6 ماه زمان می‌برد، بیان داشت: سرمایه گذاری در این حوزه ارزی است و با توجه به افزایش قیمت‌های اخیر و اینکه نیروگاه‌های خورشیدی یا مواد خام آن باید از خارج تهیه شود سرمایه گذاری در این باره کار آسانی نمی‌باشد.
وی گفت: با همه این سختی‌ها نیروگاه 50 مگاواتی بادی درح در قالب 20 واحد 2.5 مگاواتی در حال احداث است که 4 واحد 10 مگاواتی آن کلنگ زنی شده و تجهیزات آن به محل حمل شده که در سال 1400 با رفع مشکلات موجود نصب خواهد شد و 46 مگاوات نیروگاه‌های خورشیدی و بادی و 90 مگاوات نیروگاه گازی در استان است.
خراسان جنوبی علی رغم ظرفیتی که در زمینه تولید انرژی‌های نو دارد هنوز نتوانسته بازار انرژی‌های نو را در دست بگیرد این در حالی است که استان با داشتن بیش از 400 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان می‌تواند صادر کننده مهمی در حوزه برق تولیدی حداقل از انرژی خورشیدی باشد.
سنگ پیش پای سرمایه گذاری در حوزه انرژی‌های نو
معاون اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهارکرد: در حوزه انرژی‌های نو اراضی مرغوب برای سرمایه گذاری که کنار پست‌های 132و یا 400 توزیع و خطوط انتقال برق است، توسط عده‌ای بلوکه شده است که باید در این زمینه ورود شود و افرادی که طی سال‌های قبل این اراضی را برای اجرای طرح در اختیار گرفته اند اما اقدامی انجام نداده اند از آنها باز پس گرفته شود.
محمد بهروزی با بیان اینکه در حوزه تولید پنل‌های خورشیدی در کشور مشکلاتی وجود دارد، گفت: متاسفانه تولید کننده مناسب در کشور که بتواند پاسخگوی نیاز داخل باشد را نداریم.
وی با اذعان به اینکه یکی از دغدغه‌های سرمایه گذاران در حوزه انرژی‌های خورشیدی این است که واردات پنل‌های مورد نیاز به کندی صورت می‌گیرد، عنوان کرد: باید سعی شود تسهیلاتی برای تجهیزاتی مثل پنل و اینورتر که در کشور تولید کمی دارند در نظر بگیریم تا سرمایه گذاران بتوانند آن را به راحتی وارد کنند.
به گفته وی قوانین و مقرراتی در این حوزه نیز باید بازنگری و به روز شود تا تا مثل دیگر کشورها بهره وری کاملی از این ظرفیت ببریم.
یکی از علل تن دادن به خاموشی‌های تابستانه و زمستانه، کاهش چشمگیر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تاسیس نیروگاه‌ها است که در جهت اهداف و سیاست‌های توسعه پایدار اقتصادی و مدیریت مصرف انرژی نیاز است تا موانع در این حوزه برداشته شود و از منابع ارزشمند و خدادادی بهره برداری شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/427912/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم

10 بار حضور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا به عنوان سرمربی؛ آنچلوتی به رکورد گواردیولا رسید

ژست های ژورنالی علیرضا نیکبخت واحدی کنار زمین فوتبال (عکس)

کشف مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین/عکس

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند

تجلیل ازتعدادی ازپیشکسوتان و پیرغلامان حسینی در خراسان رضوی

کاهش بار ترافیکی میدان آزادی با تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام

تسهیل امر زیارت تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

نمایشگاه گروهی عکس «مردم درود»

اختتامیه پویش ملی خدا میگه در مشهد برگزار شد

تحول بنیادین باید در حوزه تربیت پررنگ شود

بهره مندی 474 هزار نفر از خدمات بیمارستان علامه بهلول گنابادی شهرستان گناباد

پیش بینی افزایش 5 تا 8 درجه‌ای دمای هوا در خراسان رضوی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است/ باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید

علم الهدی : در هر شهر ایران، مردم به قدری که از خدمات شهرداری ها برخوردار هستند، از خدمات هیچ اداره و سازمانی استفاده نمی‌کنند

عفو رهبری برای تعدادی از محکومان تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی

حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، مصادیق بارز کرامت

ایجاد 13 هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی

توصیه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) در مورد زیارت قبور اهل بیت (ع) چه بود؟

رقابت 270 چوخه کار در مسابقات کشتی شیروان

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

برگزاری کنگره ملی امامزادگان محروق و ابراهیم (ع) درنیشابور

مبارزه با جوندگان شهری با راهکار‌های جدید شهرداری مشهد

انسداد مرزها در استان خراسان رضوی

تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه یک کشته و چهار مصدوم بر جا گذاشت

تکلیف مدیریت شهری در مشهد ایجاد زائرسرا‌های ارزان قیمت است

واگذاری 250 واحد نهضت ملی مسکن به مردم سه روستای مشهد

◄ امضا کنید؛ کارزار دو بانده شدن جاده نصرآباد به شهرضا

حریق در کارگاه مکانیکی در شهر دولت آباد

روایت رئیس صدا و سیما از دو بار تفقد و تحسین رهبر انقلاب

ارتش در حال انجام انسداد مرزی ایران و افغانستان است

حل مشکل مسکن کمک به معیشت مردم است

اکتشاف سنگ آهن در خواف درسال 1402 حدود111 درصد افزایش یافت

برگزاری مجمع هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان رضوی

افزایش بیش از 5 درصدی شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی

تقدیر از نانوای حافظ قرآن کریم در اسفراین

کسب مقام نخست مسابقات کوراش بانوان قهرمانی کشور

توصیه دامپزشکی گناباد در خصوص واکسیناسیون آنتروتوکسمی دام سبک

خونگیری از 7 هزار راس دام برای تشخیص بیماری مشترک بروسلوز (تب مالت) در تربت حیدریه

چهره‌ای که 4 بار به استقلال گل زده، همه‌کاره شمس آذر است!

هزینه13 میلیارد ریالی مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه

ایمن سازی 220 هزار راس دام در تربت حیدریه علیه بیماری شاربن

برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی در تایباد

تجمع طلاب حوزه علمیه رضویه گرگان در دفاع از عملیات تنبیهی وعده صادق

کشف یک قبضه سلاح غیرمجاز در چناران شهر

آغاز برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری جشن‌های دهه کرامت سال 1403 از مشهد مقدس