پیام خراسان

آخرين مطالب

زندگی دوباره در انتظار کودکانی که کتاب می‌خوانند/ کتابخانه های سیار فرصتی برای اجرای عدالت فرهنگی مقالات

زندگی دوباره در انتظار کودکانی که کتاب می‌خوانند/ کتابخانه های سیار فرصتی برای اجرای عدالت فرهنگی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -

پیام خراسان


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، اهمیت کتاب و کتاب خوانی بر هیچ کس پوشیده نیست و همانطور که میدانیم یکی از مهم‌ترین روش‌های افزایش توانمندی‌های کودک، کتاب خواندن برای وی است. شاید پیش خود فکر کنید کودکان با خواندن کتاب فقط مدتی را در کنار مادر یا پدر به آرامش سپری می‌کنند و تنها فایده آن خوب به خواب رفتن کودک است، اما این کار نه تنها برای امروز کودک مفید است بلکه روی شخصیت آینده وی نیز تاثیر مستقیم دارد.
کودکان نیازمند آموختن مهارت‌های زندگی است و کتاب، منبعی مورد اعتماد در این زمینه است.
سیما غفوری کارشناس کتاب کودک و نوجوان در خصوص تاثیر کتابخوانی در پرورش کودک می گوید: کتابخوانی در کودکان در رده بندی ها از صفر تا سه سالگی شروع می شود؛ این موضوع به این معنا است که برای این سن هم کتاب وجود دارد و خانواده ها می توانند در این سن نیز کتاب در دسترس کودکان قرار دهند؛ کتاب هایی که در دسترس این کودکان قرار می گیرد کتاب های حمام هستند که جنس آنها از پارچه یا سفره است که به راحتی پاره نمی شود.

پیام خراسان

مهربانی و صلح طلبی؛ ره آورد کتابخوانی کودکان
او می افزاید: کتابی که برای کودک صفر تا سه ساله خوانده می شود با هدف تکامل ذهنی کودک است؛ کودک کتاب را در دست می گیرد و مهارت های حرکتی او افزایش پیدا می کند و کتاب های ویژه این کودکان ویژگی های خاص خودش را دارد.
این کارشناس کتاب کودک و نوجوان ادامه می دهد: از سن چهار سالگی کودک باید کتاب هایی توسط والدین تهیه شود که مهارت های زندگی را به کودک بیاموزد؛ کودک شاید یکسری مشکلات داشته باشد مانند: ترسیدن از تاریکی، ترس از جدایی از مادر، دروغ گفتن؛ این چنین مشکلات را والدین می توانند با کتابخوانی برای کودک حل کنند.
بیشتر بخوانید
ارتباط دانش‌آموزان و کتابخانه مدارس باید احیا شود غفوری بیان می کند: خیلی از مشکلات کودکان با کتابخوانی حل می شود و فقط باید پدر و مادر آنقدر آگاهی داشته باشند تا بتوانند یک کتاب مناسب را در اختیار کودکشان قرار دهند؛ نکته مهم اینجاست که کودکان اصلا آموزش مستقیم را دوست ندارند و تاثیر گذاری این نوع آموزش بر روی آنها بسیار پایین است و کتاب های خوبی که در زمینه تربیت کودکان تاثیر گذار هستند کتاب هایی است که به صورت غیر مستقیم به آنها آموزش می دهد. 

پیام خراسان

او تصریح می کند: کودکانی که کتاب می خوانند گنجینه لغات بیشتری نسبت به کودکانی که کتاب نمی خوانند دارند؛ رشد مغزی و اطلاعات عمومی آنها بیشتر است در نتیجه این کودکان با تجربه تر خواهند بود؛ این اطلاعات عمومی و دانسته های کودک در زمان نوجوانی تاثیر جالب تری خواهد گذاشت زیرا که گویی این نوجوانان در کودکی یکبار زندگی کرده اند!
این کارشناس کتاب کودک و نوجوان تاکید می کند: کودکانی که از سنین پایین رسوم، سنت ها و اتفاقات کوچک و بزرگ اطرافشان را از طریق کتاب می شناسند زمانی که به بزرگسالی برسند جنگ طلب نیستند و و به دین و مذهب و فرهنگ و رسوم کشور های دیگر احترام می گذارند و خودشان را بالاتر از دیگران نمی بینند.
تقویت قدرت تخیل، یکی دیگر از فواید کتابخوانی
غفوری اظهار می کند: کودکی که کتاب زیاد می خواند یا برایش کتاب خوانده می شود خلاقانه فکر می کند و مسائل خود را در کودکی و بزرگسالی بهتر حل می کند؛ کتاب هایی مانند فلسفه برای کودکان البته مناسب برای سن کودک به کودک داده شود تا او تفکر انتقادی منطقی را بیاموزد در کنار داستانی که می خواند.
بیشتر بخوانید
برگزاری مسابقه بزرگ کتابخوانی شور، عشق، حماسه کتابداری هیچ وقت تعطیل نیست کتاب پشت در بهشت؛ نگاهی نو به دفاع مقدس او می افزاید: کودکی که تفکر انتقادی اش رشد می کند می تواند مسائل را از بالا نگاه و حل کند؛ این کودکان در بزرگسالی انسان های موفق و با اعتماد به نفسی خواهند بود.
این کارشناس کتاب کودک و نوجوان ادامه می دهد: کتابخوانی باعث می شود که کودکان احساسات خودشان را ابراز کنند و در خود مانده نشوند زیرا که کودکی که در خردسالی نتواند احساسات خود را بشناسد در بزرگسالی احساسات دیگران را درک نمی کند و باعث رنجش دیگران می شود.
برای کودکتان هر کتابی را نخوانید!
غفوری بیان می کند: لطفا برای کودکتان هر کتابی را نخوانید؛ کتاب هایی که در دکه ها به فروش می رود نه محتوا و داستان مناسبی دارد و نه تصویر سازی! تصویر سازی برای رشد بصری کودک بسیار مهم است و بعضی از کتاب ها با داستان سازی ضعیف به روح و روان کودک آسیب می زنند چراکه کودکان هنوز خیلی از مسائل را نمی توانند درک کنند.

پیام خراسان

او تصریح می کند: بهترین مرجع برای خرید کتاب کودک برای والدین شورای کتاب کودک است؛ این شورا هر ساله کتاب های کودک چاپ شده در ایران را بررسی و کتاب های خوب را به خانواده ها معرفی می کند.از طریق سایت این شورا می توانید کتاب های خوب را شناسایی کنید.
این کارشناس کتاب کودک و نوجوان بیان می کند: سوالی که شاید برای خیلی از خانواده ها مطرح شده باشد این است که چگونه کودکمان ا کتابخوان کنیم؟ مهمترین و اولین موضوع این است که خود والدین کتاب دست بگیرند حتی اگر نمی خوانند؛ ساعت کتابخوانی داشته باشند؛ همراه با خود کودک برایش کتاب بخرند.
رعایت عدالت فرهنگی؛ افتخار شاخص کانون پرورشی فکری کودکان
محبوبه بزم آرا مدیر روابط عمومی کانون پرورشی فکری کودکان می گوید: کتابخوانی علاوه بر ایجاد لحظات لذت‌بخش و سرگرم‌کننده در کودکان، می‌تواند با بردن آن‌ها به دنیای خیال پردازی و رویا و همراه کردن مخاطب با هیجان و فراز و فرود داستان، در رهایی کودکان از افکار منفی و کاهش اضطراب و ناراحتی آن‌ها نقش بسزایی داشته باشد.
او می افزاید: علاوه بر آن کتابخوانی می‌تواند در کنار ایجاد دنیایی سرشار از خیال‌پردازی، کشف و آفرینندگی که بسیار لذت آفرین و شادی‌بخش است؛ مهارت‌های لازم برای زندگی فردی و اجتماعی را نیز در قالب داستان به کودکان بیاموزد.
مدیر روابط عمومی کانون پرورشی فکری کودکان ادامه می دهد: مهارت‌هایی شامل تقویت همدلی، دوستی، امید، قدرت تفکر و استدلال، مسئولیت‌پذیری، صبوری و بسیاری موارد دیگر که توسط نویسندگان کودک به شکلی هنرمندانه، جذاب و غیرمستقیم و در قالب مورد علاقه کودکان یعنی داستان و شعر، قابل ارائه و انتقال است.

پیام خراسان

بزم آرا بیان می کند: از دیگر نتایج کتابخوانی می‌توان به زبان‌آموزی و آشنایی با ظرایف زبان مادری، گسترش دایره واژگانی و تقویت مهارت‌های کلامی، پرورش حس زیبایی‌شناسی، گسترش تفکر خلاق، تقویت خیال‌پردازی و به دنبال آن پرورش استعداد‌های ادبی و هنری و بسیاری دستاورد‌های مثبت دیگر در کودکان اشاره کرد.
او تصریح می کند: یکی از افتخارات شاخص کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، گام نهادن در مسیر رعایت عدالت فرهنگی در مناطق محروم و کم‌برخوردار، روستاها، حاشیه‌ی شهر‌ها و مناطق دور از مراکز فرهنگی ثابت بوده و کتابخانه‌های سیار شهری و روستایی، کتابخانه‌های پستی، تماشاخانه سیار و پیک امید کانون نیز با توجه به همین هدف فعالیت می‌کنند و ترویج فرهنگ کتابخوانی، امانت کتاب و ارائه خدمات فرهنگی، هنری و ادبی با محوریت کتاب و با رویکرد آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان و نوجوانان عمده فعالیت آنهاست.

پیام خراسان

در خراسان رضوی هم کتابخانه سیار وجود دارد؟
حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان مدیر کل اداره کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی می‌گوید: امروزه کتابخانه های عمومی نه تنها مروجین فرهنگ کتاب و کتابخوانی بلکه نقش فضاهای آموزشی غیررسمی در راستای آگاه سازی جامعه از حوادث و وقایع اتفاق افتاده در کشور و راه های پیشگیری از این موارد است؛ درحال حاضر سه کتابخانه سیار در سطح استان خراسان رضوی فعالیت می کنند.
او می افزاید: اولین کتابخانه سیار؛ کتابخانه نور رحمت در شهرستان تایباد است که در سال 1395 توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی افتتاح شد؛ در این کتابخانه هفت هزار و 416 نسخه کتاب وجود دارد و روستاهای پشته، ابقه، کرات، دهنه، جوزقان، چهاربرجی، اسداباد در بند، فرمان آباد تحت پوشش این کتابخانه سیار هستند.

پیام خراسان

مدیر کل اداره کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ادامه می‌دهد: کتابخانه سیار دیگری در سال 1397 توسط حسین داوودی خیر بومی در کاشمر به نام نورالهدی راه اندازی شد که در این کتابخانه سیار سه هزار و 122 نسخه کتاب وجود دارد؛ روستا‌های عارف آباد، قوژد، عشرت آباد، محمدیه، زنده جان تحت پوشش این کتابخانه هستند.
همت خیر مشهدی در تاسیس تنها کتابخانه سیار فعال خراسان رضوی
سبزیان بیان می کند: کتابخانه سیار سردار شهید ابوالفضل روشنک مشهد در سال 1397 توسط علیرضاروشنک خیر و عضو هیئت امنای مجمع توسعه کتابخانه‌ها و توسعه کتابخوانی خراسان رضوی همراه با تجهیزات کامل در مشهد تاسیس شد؛ این کتابخانه دارای پنج هزار و 972 نسخه کتاب می باشد و روستاهای گرجی سفلی، کشف رود، کاظم آباد، دهرود، کال زرکش، منطقه حاشیه‌ای درو تحت پوشش این کتابخانه سار هستند.

پیام خراسان

او تصریح می کند: کتابخانه سیار سردار شهید ابولفضل روشنک به عنوان یکی از کتابخانه سیار خراسان رضوی با هدف اجرای عدالت فرهنگی به منظور ارائه خدمات کتابخانه‌ای یکسان برای همه اقشار جامه به ویژه مناطق کم برخوردار و دورافتاده که امکان احداث کتابخانه مستقر وجود ندارد، راه اندازی شد.
مدیر کل اداره کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تاکید می‌کند: این کتابخانه بالغ بر 600 نفر عضو و بالغ بر هزار و 600 نسخه امانت کتاب در شش ماه اول سال 1400 در منطقه کال زرکش، دهرود، گرجی سفلا، کاظم آباد پنج شنبه، منطقه دروی و کارده شهرستان مشهد مشغول ارائه خدمات کتابخانه‌ای است.
کتابخوانی برای کودکان به منزله باز شدن دریچه ای به سوی دنیایی جدید است که آنهارا با چالش های زندگی آشنا می سازد.
گزارشگر؛ مهلا جیرفتی
انتهای پیام//م.ج

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/430405/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حال‌وهوای بارانی حرم مطهر امام مهربا‌نی‌ها

زوایای جدید از جنایت هولناک «چشم‌آبی‌ها» در بزرگراه آسیایی

کشف بیش از 7 تُن برنج تقلبی در شهرستان مشهد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت‌به رگبار باران و باد شدید در برخی استان‌ها

وزیر کشور وارد مشهد شد

تجلیل از 24 معلم نمونه بیرجند

هوشمندسازی مدارس گناباد به 200 کلاس درس ارتقا یافت

هوشمند سازی مدارس گناباد به 200 کلاس درس ارتقا یافت

لندر جان سخت ژاپن برای سومین بار روی ماه بیدار شد

پیکر جانباز شهید پاسبان در تربت جام آرام گرفت

واژگونی رانا با یک جان باخته در محور بجستان به روستای مزار

عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

آماده‌باش هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف

راه‌های دسترسی شهرستان خوسف به روستاها مختل شد

سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

واقعه طبس باید در عرصه‌های ملی جدی دیده شود

آغاز مسابقات کشوری کشتی با چوخه گرماب

اسکان مردم روستای سیل زده نوده در روستای آبیز / تکلیف داوطلبین کنکور روستای نوده چه می‌شود؟

1500 واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد در حال ساخت است

رقابت بیش از 1300 داوطلب کنکور در استان خراسان رضوی/ مشهد مقدس دارای 8 حوزه برگزاری آزمون است

بارش‌ها تا روز شنبه در خراسان رضوی ادامه دارد

آماده باش تمامی دستگاه‌های اجرایی برای خدمات رسانی به مردم

ایستگاه زمان صوفی 55 میلیمتر رکورد دار بارش درخراسان شمالی

دانشگاه یا پادگان؟ | رسوایی آمریکایی در برخورد خشونت‌بار با دانشجویان حامی فلسطین

روستای «استاد» رکورددار بارندگی در شهرستان گناباد

جهش تولید بدون فعالیت کارگران معنا و مفهومی ندارد

بیشترین موارد ابتلا به مالاریا در سیستان‌و بلوچستان بوده‌است

دومین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع) برگزار شد

کیانی برای دومین بار مدل طلا را کسب کرد

«پراید»؛ بیشترین سهم تولید آلایندگی مشهد را داشته است

استقرار نیروها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد

ایستگاه زمان‌صوفی با 55 میلیمتر، رکورددار بارش در خراسان شمالی

نمایشگاه کتاب و ظرفیت «گردشگری ادبی»

سخنان کامل حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی»

هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن برخی مناطق خراسان جنوبی

خبر‌های کوتاه 6 اردیبهشت 1403 از شهرستان‌ های خراسان رضوی

میزان بارش باران در 24 ساعت گذشته خراسان جنوبی اعلام شد

خراسان رضوی در تولید نان کامل در کشور پیشرو است

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استانها

آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی

خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود

بیش از 70 پروژه سلامت در خراسان شمالی آماده راه اندازی است‌

10 محور شریانی و غیر شریانی کشور همچنان مسدود است

آماده‌باش و پشتیبانی 6 شعبه هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف

هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن خراسان جنوبی

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها طی 2 روز آینده

تخلیه روستاهای بحرانی زیرکوه‌

آماده‌باش و پشتیبانی 6 شعبه هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف

قهرمانی نسر در مسابقات جودوی نونهالان خراسان رضوی