پیام خراسان

آخرين مطالب

خوراک زمین شدنِ خوراک دام/ ذرت‌های سرماخورده‌ای که مردند مقالات

خوراک زمین شدنِ خوراک دام/ ذرت‌های سرماخورده‌ای که مردند
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -

پیام خراسان


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، مشکلات حوزه کشاورزی خراسان جنوبی، این بار دامن گیر ذرت کاران شهرستان سربیشه شده است.
ذرت‌های سرمازده شهرستان سربیشه، داستان غم انگیزی از غصه‌های کشاورزانی را روایت می‌کنند که چشم به برداشت محصول مرغوب و باکیفیت داشتند، اما سرمای هوا، گرمای امیدشان را فرونشاند.
حمایت از تولید کننده چه معنایی دارد؟ حال با رسوخ سرما در مزارع ذرت، کشاورزان خراسان جنوبی علی الخصوص ذرت کاران شهرستان سربیشه خسارات فراوانی را متحمل شده اند که به این راحتی‌ها جبران نمی‌شود.
محمودی یکی از کشاورزان شهرستان سربیشه که به دلیل سرمای هوا محصول ذرت او از بین رفته است، می‌گوید: در هر سهم که هر سهم یک روز برداشت و بهره مندی از آب چاه یا استخر محسوب می‌شود، می‌توان 3 هکتار زمین را زیر کشت ذرت برد.

پیام خراسان

او ادامه می‌دهد: ذرت‌ها تماما به خاطر سرما از بین رفته اند و گویا به خاک تبدیل شده اند؛ حالا چه کسی می‌خواهد جوابگوی کشاورز خسارت دیده باشد؟
محمودی بیان می‌کند: مسئولین می‌گویند ما از تولیدکنندگان حمایت می‌کنیم و حالا تولیدکننده کیست؟ تولید کننده همین کشاورزی است که محصول او به دلیل سرما کاملا از بین رفته و مسئولین باید به صورت میدانی به مشکلات کشاورز رسیدگی کنند.
کاهش برداشت ذرت به یک دهم
وقتی که زمان برداشت ذرت در سربیشه فرا رسید، دستگاه برداشت کننده که چاپر نام دارد در شهرستان نهبندان بود و در آنجا مشغول به کار بود.
پس از اینکه دستگاه به سربیشه آمد، امید‌ها در دل‌ها زنده شد تا شاید زودتر ذرت‌ها برداشت شوند و از خسارت بیشتر به کشاورزان جلوگیری شود، اما خرابی دستگاه داغ خسارت را دوباره بر دل کشاورزان نهاد.
جلالی دیگر ذرت کار شهرستان سربیشه عنوان می‌کند: هر ساله با اینگونه مشکلات مواجه هستیم، اما کاری از دستمان بر نمی‌آید و تنها چشم انتظار همت مسئولین هستیم.

پیام خراسان

او تصریح می‌کند: محصول به گونه‌ای از بین رفته است که حتی دامداران نیز از آن برای خوراک دام خود استفاده نمی‌کنند و حاضر نیستند ذرت سرمادیده را به دام بدهند.
جلالی با بیان اینکه نمی‌شود هر سال کشاورز دست به تولید بزند، اما به دلیل مشکلات موجود، کار او لنگ بماند، اظهار می‌کند: پارسال می‌توانستیم از هر هکتار، 50 الی 60 تُن محصول ذرت را برداشت کنیم، اما امسال می‌شود تنها 5 تُن ذرت برداشت کرد.
این کشاورز ادامه می‌دهد: شخصا به دلیل هزینه بذر حدود 50 میلیون تومان خسارت دیده ام، اما بعضی از کشاورزان تا 120 الی 200 میلیون تومان نیز خسارت دیده اند.
چاپر خراب شد، ذرت‌ها سرما خوردند/ اعتبار بیاید خسارات را جبران می‌کنیم به دلیل سرمای هوا، حدود 90 تُن ذرت در شهرستان سربیشه از بین رفته است و حالا کشاورزان منتظر همت مسئولین هستند تا بتوانند بخشی از سرمایه بر باد رفته خود را برگردانند.
جوادی بایگی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه گفت: از اردیبهشت ماه جلسات متعددی به منظور برداشت به موقع ذرت برگزار شده است تا محصول در موقع مناسب برداشت شود.
او افزود: یک دستگاه چاپر یا همان برداشت کننده ذرت در استان وجود دارد که طبق قرارداد منعقد شده، در موقع مقرر برای برداشت محصول سر زمین حاضر شده است.
بیشتر بخوانید
خسارت 2 میلیارد تومانی سرما به محصولات کشاورزی سربیشه مقاوم در خشکسالی مفید برای دام/ جیب کشاورز از دانه های ذرت پر می شود از راه رسیدن بی موقع ننه سرما / ذرت کاران هنوز چشم انتظار دستگاه برداشت محصول بودند جوادی بایگی اظهار کرد: این دستگاه حدود 70 درصد ذرت شهرستان را برداشت کرده است و تنها 30 درصد محصول به دلیل خراب شدن دستگاه از زمین جمع آوری نشده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه با اشاره به اینکه باید برای تعمیر دستگاه قطعاتی تأمین می‌شد، تصریح کرد: این قطعات در بیرجند وجود ندارد و باید از شهر‌های مشهد و تهران تأمین شود.
او بیان می‌کند: قبول داریم که کشاورزان خسارت فراوانی دیده اند، اما باید منتظر باشیم تا اعتبارات ابلاغ شوند و پس از آن بتوانیم مبالغ را برای جبران خسارات کشاورزان خرج کنیم.
سیلی 756 میلیونی سرما به ذرت/ زرشک نیز یک و نیم میلیارد خسارت دید
علاوه بر ذرت، محصولات دیگری از جمله زرشک نیز دچار خسارت شده اند و مسئولین استانی نیز به این مسئله ورود کرده اند و توضیحاتی در این خصوص ارائه کرده اند.
قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این خصوص گفت: طبق برآورد‌های انجام شده، 30 هکتار از مزارع ذرت سربیشه دچار سرمازدگی شده اند.
او افزود: 756 میلیون تومان، میزان خسارت برآورد شده‌ای است که به کشاورزان ذرت کار وارد شده است و حال باید به فکر جبران این خسارت بود.

پیام خراسان

قوسی بیان کرد: علاوه بر ذرت، محصول زرشک نیز دچار سرمازدگی شده است و 175 هکتار از باغات زرشک با سرما دچار خسارت شده اند که یک و نیم میلیارد تومان میزان خسارت برآورد شده این حوزه است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال جمع بندی گزارشات مربوطه هستیم، عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم اعتباراتی را از محل مدیریت بحران جذب کنیم تا خسارت ذرت کاران جبران شود.
جلوی خسارت های بعدی را با برنامه ریزی بگیریم ملانوری استاندار خراسان جنوبی نیز چندی پیش به سربیشه سفر کرد و از نزدیک پیگیر مشکلات کشاورزان خسارت دیده سربیشه شد.
او در این سفر گفت: در استانی زندگی می‌کنیم که با کمبود منابع آبی رو به رو است و تنش‌های آب و هوایی متفاوتی را به خود می‌بیند.

پیام خراسان

ملانوری ادامه داد: این مشکلات از جمله سرمازدگی برای اولین بار نیست که در استان رخ می‌دهند و باید برنامه ریزی‌های لازم صورت بگیرد تا برای دفعات بعدی جلوی این خسارات گرفته شود.
استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: مسئولین استانی و شهرستانی پیگیر باشند تا بتوان خسارات را برآورد کرد و به داد کشاورزان رسید.
ذرت‌های خاک شده به درد خوراک دام هم نمی‌خورد محصول ذرت که می‌تواند به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار بگیرد، گزینه خوبی در شرایط خشکسالی است که می‌تواند نیاز دامداری‌ها را بر طرف کند.
سرمازدگی محصول ذرت در شهرستان سربیشه سبب شده است که حتی این محصول برای خوراک دام نیز مناسب نباشد.
خرابی دستگاه چاپر یکی از عوامل مهمی بوده است که در وارد شدن خسارت به ذرت کاران موثر بوده و تأمین نشدن قطعه برای آن نیز مشکل را دو چندان کرده است.

پیام خراسان

حال در این شرایط باید مسئولین با استفاده از منابع اعتباری مختلف، به فکر جبران خسارت ذرت کاران باشند تا کمی از درد آن‌ها کاسته شود و دوباره کشاورزان به فکر تولید بیفتند.
یقینا حمایت از کشاورزان در شرایطی که خشکسالی نیز به جان زمین هایشان افتاده است، می‌تواند امید و انگیزه را در دل آن‌ها افزایش دهد و به شکوفایی عرصه کشاورزی و حتی دامپروری کمک کند.
گزارش از سید محمدعلی سجادی
انتهای پیام/ ر

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/431310/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب

سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

علم الهدی : اینکه سن ازدواج بالا رفته، ریشه آن فرهنگی است

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ + فیلم

10 بار حضور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا به عنوان سرمربی؛ آنچلوتی به رکورد گواردیولا رسید

ژست های ژورنالی علیرضا نیکبخت واحدی کنار زمین فوتبال (عکس)

کشف مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

کشف جانوری با «170 چشم» در سواحل چین/عکس

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند

تجلیل ازتعدادی ازپیشکسوتان و پیرغلامان حسینی در خراسان رضوی

کاهش بار ترافیکی میدان آزادی با تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام

تسهیل امر زیارت تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

نمایشگاه گروهی عکس «مردم درود»

اختتامیه پویش ملی خدا میگه در مشهد برگزار شد

تحول بنیادین باید در حوزه تربیت پررنگ شود

بهره مندی 474 هزار نفر از خدمات بیمارستان علامه بهلول گنابادی شهرستان گناباد

پیش بینی افزایش 5 تا 8 درجه‌ای دمای هوا در خراسان رضوی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است/ باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید

علم الهدی : در هر شهر ایران، مردم به قدری که از خدمات شهرداری ها برخوردار هستند، از خدمات هیچ اداره و سازمانی استفاده نمی‌کنند

عفو رهبری برای تعدادی از محکومان تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی

حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، مصادیق بارز کرامت

ایجاد 13 هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی

توصیه پیامبر (ص) به حضرت علی (ع) در مورد زیارت قبور اهل بیت (ع) چه بود؟

رقابت 270 چوخه کار در مسابقات کشتی شیروان

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم منصوب شد

برگزاری کنگره ملی امامزادگان محروق و ابراهیم (ع) درنیشابور

مبارزه با جوندگان شهری با راهکار‌های جدید شهرداری مشهد

انسداد مرزها در استان خراسان رضوی

تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه یک کشته و چهار مصدوم بر جا گذاشت

تکلیف مدیریت شهری در مشهد ایجاد زائرسرا‌های ارزان قیمت است

واگذاری 250 واحد نهضت ملی مسکن به مردم سه روستای مشهد

◄ امضا کنید؛ کارزار دو بانده شدن جاده نصرآباد به شهرضا

حریق در کارگاه مکانیکی در شهر دولت آباد

روایت رئیس صدا و سیما از دو بار تفقد و تحسین رهبر انقلاب

ارتش در حال انجام انسداد مرزی ایران و افغانستان است

حل مشکل مسکن کمک به معیشت مردم است

اکتشاف سنگ آهن در خواف درسال 1402 حدود111 درصد افزایش یافت

برگزاری مجمع هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان رضوی

افزایش بیش از 5 درصدی شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی

تقدیر از نانوای حافظ قرآن کریم در اسفراین

کسب مقام نخست مسابقات کوراش بانوان قهرمانی کشور

توصیه دامپزشکی گناباد در خصوص واکسیناسیون آنتروتوکسمی دام سبک

خونگیری از 7 هزار راس دام برای تشخیص بیماری مشترک بروسلوز (تب مالت) در تربت حیدریه

چهره‌ای که 4 بار به استقلال گل زده، همه‌کاره شمس آذر است!

هزینه13 میلیارد ریالی مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه

ایمن سازی 220 هزار راس دام در تربت حیدریه علیه بیماری شاربن

برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی در تایباد

تجمع طلاب حوزه علمیه رضویه گرگان در دفاع از عملیات تنبیهی وعده صادق

کشف یک قبضه سلاح غیرمجاز در چناران شهر

آغاز برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری جشن‌های دهه کرامت سال 1403 از مشهد مقدس