پیام خراسان

آخرين مطالب

در قالب یک پژوهش بررسی شد

نقش دانشجویان در تحول و نوسازی نظام آموزش پزشکی علمي

نقش دانشجویان در تحول و نوسازی نظام آموزش پزشکی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی همگان بر این اعتقاد هستند که دانشجویان حق مشارکت در تصمیماتی را که درباره آموزش آنان صورت می‌گیرد، دارند اگر قرار است تغییر و تحولی صورت بگیرد، باید دانشجویان نیز در آن مشارکت کنند و آن را درک نمایند، در غیر این صورت تغییرات از جانب آن‌ها مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد. از طرفی، تعهد استادان به اصلاحات، مشارکت و حمایت آنان نیز امری ضروری است.

نظام آموزش پزشکی مانند هر سیستم مدیریتی دیگری دارای جان است، رشد می‌کند و بالنده می‌شود. این نظام نیازمند مراقبت است و با پویایی خاص در حال تغییر است. نیاز در حال تغییر جامعه، موتور محرکه مهمی در ضرورت ایجاد تغییر است. تغییر فرآیندی برآمده از نیازهای جامعه و بهره‌وران سیستم است. محققان در پژوهشی با عنوان «نقش دانشجویان در تحول و نوسازی نظام آموزش پزشکی» آورده‌اند، تغییر بافت جمعیتی، پیشرفت‌های تکنولوژی و افزایش انفجارآمیز علوم، همه نشانه‌های تغییر در نیازهای آموزشی متولیان فردای نظام ارائه خدمات است.
این پژوهش توسط مهین نوملی دانشجوی کارشناسی پرستاری کمیته تحقیقات دانشجویی، لیلا جویباری دکترای تخصصی آموزش پرستاری و اکرم ثناگو دکترای تخصصی آموزش پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شده که نشان می‌دهد، آموزش بخش بسیار با اهمیت سیستم‌های پزشکی ملل مختلف را تشکیل می‌دهد. با نگاهی اجمالی به اسناد بر جای مانده به خوبی اهمیت دانش و آموزش آن، حتی از دوران کودکی میان ایرانیان از روزگاران باستان مشخص می‌شود. 
بی‌تردید این توجه و اهتمام در آموزش و به خصوص آموزش پزشکی به عنوان شاخه‌ای از آن، یکی از رمزهای پویایی فرهنگ و تمدن ایران زمین در طول تاریخ است. هدف نظام آموزشی باید تربیت افراد حرفه‌ای با قابلیت‌های حرفه‌ای از جمله مهارت‌های تفکر انتقادی، حل مساله و برقرار کننده ارتباط باشد. قرن 21، عصر تغییرات دایمی در عملکردهای علمی و پزشکی جدید است. بنابراین ضرورت سازگاری با سیستم‌های پیچیده مراقبت‌های بهداشتی به عنوان یک اولویت مهم احساس می‌شود و آموزش فعالیتی هدفمند در جهت ارتقاء یادگیری است.
امروزه سازمان‌های آموزشی برای بقا و پیشرفت در بین سایر موسسات آموزشی، ناگزیر هستند که به سمت تعالی و بهبود مستمر حرکت کنند. انگیزه مدیریت در بهبود و ارتقاء نظام آموزشی می‌تواند موتور محرکه هر تغییری باشد و از طرفی بدون حمایت حداقلی بدنه اجرایی نظام آموزشی به ویژه اعضاء هیات علمی و دانشجویان، امکان دستیابی مدیریت به اهداف مذکور بعید به نظر می‌رسد و از آفت‌های اصلاح در نظام آموزشی به شمار می‌رود. 
اجزای مختلف آموزشی در کشور به صورت انتزاعی طراحی شده‌اند و برای بهبود کیفیت باید اجزای آموزش اعم از وزارتخانه، دانشگاه، دانشجو و استاد به هم نزدیک شوند و تعامل میان آن‌ها افزایش یابد. بیش از دو دهه کار روی تغییر در آموزش، نشان داد زمانی که معلم‌ها متعهد به اصلاح نشوند، اصلاح صورت نمی‌گیرد. مشارکت و حمایت استاد، امری ضروری است. تغییر و تحول در نظام آموزشی نمی‌تواند موفق شود و نباید انجام شود مگر با مشارکت مستقیم دانشجویان در تمام جنبه‌های آن.
بنابراین اگر قرار است تغییر و تحولی صورت بگیرد، باید دانشجو نیز در آن مشارکت کند و آن را درک نماید؛ چراکه آن تغییر می‌تواند از جانب دانشجو رد شود. هدف اولیه از مشارکت دانشجویان، اطمینان دادن به آن‌ها است که صدای‌شان شنیده می‌شود. مشارکت معنی‌دار دانشجویان می‌تواند منابع گسترده و تفکر متنوع را برای بهبود دانشگاه‌ها فراهم کند. دانشجویان دانش و دیدگاه‌های منحصر به فردی دارند که می‌توانند تلاش‌های اصلاحی موفق‌تری داشته باشند و اجرا را بهبود ببخشند.
همچنین نظرات دانشجویان می‌تواند به پرسنل و دست‌اندرکاران در اصلاحات معنی‌دار کمک کند. از طرفی، یادگیری ساخت‌گرا نیاز به تلاش فعال‌تر دانشجویان در دانشگاه دارد. دانشجویان تولید کننده برون‌دادهای دانشگاه هستند، بنابراین مشارکت آن‌ها در تمامی ابعاد ضروری است و اگر قرار است تحولی در نظام آموزشی صورت گیرد، باید با مشارکت مستقیم آن‌ها باشد؛ چراکه با نتایج موفقیت‌آمیزی به همراه خواهد بود.
مشارکت کنندگان به نقش خود در تحول واقف بودند و می‌دانستند برای تحول و نوسازی نیاز به طراحی برنامه است و عواقب هر تصمیم و تغییر در محیط‌های آموزشی متوجه دانشجو است و باید در این تصمیم‌گیری‌ها مشارکت کند. برای مشارکت دانشجو در تصمیم‌گیری‌های دانشگاهی دلایل مختلفی مطرح می‌شود از جمله آن‌ها می‌توان به احترام به قدرت سیاسی دانشجو به عنوان یک گروه سازمان یافته و سهامداران در دانشگاه، نقش و موقعیت دانشجو به عنوان کاربر و مصرف کننده، اصول دموکراتیک و اهداف آموزش عالی در جامعه و عواقب بالقوه مثبت مشارکت دانشجو در تصمیم‌گیری دانشگاه اشاره کرد.
دانشجویان، توان پذیرش تغییرات برای ایجاد نوسازی را لازمه شخصیت دانشجو می‌دانستند. مهمترین عامل موفقیت در پیاده‌سازی پروژه برنامه‌ریزی منابع سازمان، آمادگی برای تغییر و تحول است و یکی از واکنش‌های عمده‌ای که سازمان‌ها با آن مواجه می‌شوند، مقاومت افراد در برابر تغییرات است. مشارکت کاربران برای موفقیت پروژه بسیار مهم و حیاتی است و مدیریت تغییر نیز باید براساس انتظارات و باورهای کاربران و در راستای تبدیل آن‌ها به حامیان سیستم باشد.
موانع بسیاری در برابر تغییر وجود دارد اما آنچه بیش از همه حائز اهمیت است، مقاومت افراد سازمان در برابر تغییر است. بنابراین دانشجو می‌تواند با پذیرش تغییرات برنامه‌ریزی شده و عدم مقاومت در اجرای تغییرات نقش مهمی را در تحول و نوسازی نظام آموزش آموزش پزشکی ایفا کند. تولید فزاینده دانش، اطلاعات و پیشرفت تکنولوژی سبب شده است که عمر دانش و اطلاعات پزشکی بسیار کوتاه باشد. 
بنابراین جهت چیره شدن بر این شرایط به جای انتقال مجموعه‌ای از دانش و اطلاعات به دانشجویان باید آن‌ها را تبدیل به فراگیرانی مادام‌العمر کرد. یادگیری خود راهبر یک روش آموختن است که می‌توان بر حسب میزان مسئولیت‌پذیری دانشجو در رابطه با یادگیری خودش تعریف کرد. پشتکار، خودراهبری، تعاون و خودتعالی به طور مثبتی مرتبط با انگیزش درونی آکادمیک است.
هدف اصلی در آموزش علوم پزشکی علاوه بر رشد و توسعه شایستگی و صلاحیت‌های حرفه‌ای دانشجویان، توسعه مهارت‌های تصمیم‌گیری، مساله گشایی و خودکارآمدی است که این مهارت‌ها خود تحت‌الشعاع توانایی تمرین فکر کردن به صورت انتقادی و دارای روال منطقی است. یکی از عمده‌ترین موانع، رشد و توسعه تفکر انتقادی، استفاده غالب از روش‌های آموزش سنتی در نظام آموزش فعلی است. 
بنابراین، نظام آموزش علوم پزشکی به تناسب نیازهای جامعه نیاز به تغییر و تحول دارد و با عنایت به اینکه دانشجویان قشر جوان جامعه دارای اندیشه‌های نویی هستند و بیشتر وقت این نیروی جوان در دانشگاه‌ها و محیط‌های بالینی سپری می‌شود، بهتر می‌توانند نیازهای جامعه خود، جامعه و بیماران را شناسایی و درک کنند. از این‌رو با برقراری تعامل خوب بین دانشجویان و اجزای دیگر نظام آموزش علوم پزشکی می‌توانند نقش مهمی را در تغییر و تحولات ایفا کنند.
برای استمرار تحولات آموزشی باید دانشجویان را در تصمیم‌گیری‌های آموزشی مشارکت داد، روحیه تحول‌گرایی، خودراهبری، نقادی و حل مساله را در آنان پرورش داد و همه این‌ها بدون وجود استادان خبره، دلسوز، مشوق و محیط یادگیری پویا ممکن نخواهد بود.
این پژوهش در مجله گام‌های توسعه در آموزش پزشکی منتشر شده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/434653/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سدهای خراسان‌جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

فوت جوان 21ساله بر اثر واژگونی رانا در محور بجستان به روستای مزار

ارز حج 1403 تأمین شد

صدور ویزای زائران حج تمتع در حال پیگیری است

نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه | عصبانیت آقازاده از انتشار اعترافات!

اگر حیوانات جنگل زندگی اشرافی داشتند! (عکس)

نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم

هشدار شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در خصوص بیماری بابزیوز در دام‌ها

سیل موجب انسداد ١٠ راه روستایی در شهرستان بم شد

تشدید نظارت برفعالیت مشاوران معاملات املاک در مشهد

فعال بودن40 درصد معادن نیشابور

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

شهرداری مشهد 4 نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند

برآورد یک میلیاردتومانی برای ساخت بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

اجرای 100درصدی مرحله اول طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور

مناظرات دور دوم انتخابات مجلس در مشهد کلید خورد

درحال ساختن بودن1500 واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد

ضرورت جهادتبیین در موضوعات اقتصادی/تعیین مشوق‌های ویژه برای استان

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ساخت 1500 واحد مسکن محرومین در حاشیه شهر مشهد

سفر جاده‌ای به خراسان رضوی 17 درصد افزایش یافت

ساخت 10 تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود

بازگشایی جاده تربت جام -صالح آباد

پیشگامی خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی

مدیر عامل جدید شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی معرفی شد

امضای تفاهم نامه اجرای طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها

اشتغال 700 نفر دربازارچه‌های مرزی خراسان رضوی

پاکسازی بیش از 912 هکتار از اراضی خراسان رضوی

سیل خراسان جنوبی/ خسارت به جاده ها/ فرصت مجدد برای جاماندگان کنکور

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

حال‌وهوای بارانی حرم مطهر امام مهربا‌نی‌ها

زوایای جدید از جنایت هولناک «چشم‌آبی‌ها» در بزرگراه آسیایی

کشف بیش از 7 تُن برنج تقلبی در شهرستان مشهد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت‌به رگبار باران و باد شدید در برخی استان‌ها

وزیر کشور وارد مشهد شد

تجلیل از 24 معلم نمونه بیرجند

هوشمندسازی مدارس گناباد به 200 کلاس درس ارتقا یافت

هوشمند سازی مدارس گناباد به 200 کلاس درس ارتقا یافت

لندر جان سخت ژاپن برای سومین بار روی ماه بیدار شد

پیکر جانباز شهید پاسبان در تربت جام آرام گرفت

واژگونی رانا با یک جان باخته در محور بجستان به روستای مزار

عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

آماده‌باش هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف

راه‌های دسترسی شهرستان خوسف به روستاها مختل شد

سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

واقعه طبس باید در عرصه‌های ملی جدی دیده شود

آغاز مسابقات کشوری کشتی با چوخه گرماب