پیام خراسان

آخرين مطالب

حجت‌الاسلام پناهیان:

روضه‌خوانی‌ها با قرآن مانوس باشد فرهنگي

روضه‌خوانی‌ها با قرآن مانوس باشد
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر انتظار داریم که جلسات روضه موثر باشد، لازم است این جلسات با قرآن مانوس شود. زمانی‌ که این انس شکل گیرد، آن ارتباط حسی، روحی و لذت معنوی که نیاز مستمع است، با قرآن برقرار خواهد شد.

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در اختتامیه اجلاسیه مدرسین و مدیران نهضت تربیت قرآنی نورالثقلین که جمعه، پنج آذر، در مجتمع فرهنگی تربیتی امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار کرد: ارتباط با قرآن نیازمند 2 اتفاق مهم است. یکی از مسائل به مختصات وجودی آدمی و دیگری به سفارشات رسول خدا(ص) درباره قرآن بازمی‌گردد. در حقیقت اگر ارتباط ما با قرآن در قالب یک رابطه انیس و مونسانه برقرار شود و این کتاب الهی به عنوان یک ضرورت در زندگی آدمیان جاری و ساری گردد، آن زمان نوبت به بهره‌برداری از قرآن می‌رسد.
وی با اشاره به راه‌کارهای ایجاد لذت از رابطه با قرآن گفت: اگر بخواهیم یک رابطه رفتاری موثر با انسان‌ها داشته باشیم و موضوعی را میان آنان ترویج کنیم، باید کاری کنیم که آنان از این رابطه لذت ببرند و این نیاز به لذت بردن در آنان نهادینه شود. به عنوان مثال حضور در حرم مطهر امام رضا(ع) حس خوبی به آدمی می‌دهد؛ اگر این حس نبود، قطعا از این جمعیتی که هر سال به حرم رضوی مشرف می‌شوند، نبود.
پناهیان با بیان اینکه همین احساس خوب حضور در حرم و یا روضه امام حسین(ع) بودن است که باعث سرودن شعرها، ریختن اشک‌ها و ابراز محبت‌ها شده، گفت: حال این وسال مطرح می‌شود که چرا برای دست‌ یافتن و پیدا کردن این حس خوب برنامه‌ریزی و تلاش نمی‌کنیم؟
این استاد حوزه و دانشگاه بر لزوم قرائت حزین و از روی ترس و خوف به عنوان یکی از راه‌کارهای افزایش اثرگذاری قرآن تاکید و بیان کرد: سیره اولیای خدا این است که در قرائت قرآن گریه می‌کنند. در روایتی نیز آمده که قرآن را با اندوه بخوانید زیرا قرآن با حزن نازل شده است. در حقیقت آن جلسه قرآنی صحیح و اثربخش است که افراد در کنار خواندن قرآن، گریه کنند. مگر می‌شود قرآن را خواند و همزمان گریه نکرد؟ البته ترجمه درست و مناسب و اقداماتی از این دست می‌تواند به تسهیل این موضوع کمک کند اما بسیاری به دنبال این مهم نیستند تا آن احساس خاصی که با اشک همراه باشد را در خود ایجاد کنند.
وی عنوان کرد: گریه کردن پای قرائت قرآن دلایل متنوعی دارد. همین دلایل می‌تواند ما را با هر بار خواندن قرآن به اشک و ابراز احساس وادار کند. در همین دوره معاصر اولین شهیدی که پای قرائت قرآن گریه می‌کرد، شهید سید علی‌اکبر لواسانی بود. آیا ما امام معصومی را می‌شناسیم که قرآن را بخواند، بدون اینکه گریه کند؟ بنابراین تا زمانی‌ که این لذت معنوی از قرآن پدید نیاید، نهضت قرآنی مد نظرمان در کشور تحقق پیدا نمی‌کند.
پناهیان با بیان اینکه با تمسک به اهل بیت(ع) می‌توانیم آداب قرآن خواندمان را اصلاح کنیم، گفت: لازم است فرهنگ خود را تغییر دهیم زیرا قرآنی که با اشک همراه نباشد، فایده‌ای هم ندارد و نمی‌توان به تفکر و عمل به دستورات آن از این طریق امیدوار بود. البته نباید از یاد برد که نمی‌توان گریه را به صورت تحمیلی پیاده کرد چون گریه ناشی از یک احساس درونی است. فرهنگ گریه در کشور ما عمدتا در مجلس عزاداری است و خیلی مرسوم نیست کسی پای قرائت قرآن اشک بریزد. مساله مهم در قرائت قرآن لذت بردن از آن است. در حال حاضر شاید خیلی از قرائت قرآن لذت نمی‌بریم؛ علامت این لذت نبردن نیز همین است که اشعار زیادی درباره قرآن سروده نشده است.
وی اظهار کرد: باید توجه داشت قرآن موضوعی است که با فطرت آدمیان مرتبط است. شکوفاترین وضعیت فطری در قلب انسان‌ها نیز مربوط به اولیای خداست. در همین رابطه یکی از مشکلات امروز ما جدا کردن قرآن از عترت است؛ یعنی وضعیت به گونه‌ای شده که قاریان و جلسات قرآن راه خود را پیش گرفته و مداحان، روضه‌ها و جلسات ذکر اهل‌ بیت(ع) نیز به راه دیگری می‌روند. این در حالی است که این 2 مقوله همراه با یکدیگر است.
پناهیان اضافه کرد: آیا می‌توان احساسی که به اهل‌ بیت(ع) و کینه‌ای که نسبت به دشمنان‌شان داریم را از قرآن جدا کرد؟ آیا شما می‌توان عبارت «صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِم غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ» را قرائت کرد اما یاد امیرالمومنین(ع) در ذهن آدمی تداعی نشود؟ اتفاقا حجم زیادی از آیات قرآن درباره قصص انبیا(ع) و اولیای الهی است. پس نمی‌توان قرآن را خواند اما یاد انبیای الهی را در دل و ذهن زنده نکرد. سیره قرآن نیز همین است که هنگام خواندن آن انسان‌ها مدام به یاد انبیای الهی هستند.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: با انس با قرآن در جلسات مذهبی به بهره‌برداری از اثرات آن خواهیم رسید چون اولین وجه قرآن بعد اجتماعی آن است. در این کتاب ارزشمند تمام عبارات بیانات سیاسی و اجتماعی است. اساسا این کتاب در صحنه مسائل سیاسی و اجتماعی نازل شد. پس اول باید به عنوان یک عنصر سیاسی با قرآن مواجه شد. قرآن دائما در حال کنایه انداختن نکات سیاسی به ماست. به عنوان نمونه آیاتی که در مکه نازل شده، درگیری‌های سیاسی مکه را بیان می‌کند. البته این آیات عمق عرفانی، بعد فقهی و وجه اخلاقی هم دارد که نباید آن را انکار کرد. 
وی خاطرنشان کرد: قرآن شعر نیست و شبیه و نظیری ندارد. اما اگر بخواهیم قرآن را شبیه چیزی تصویف کنیم، شاید بتوان آن را با شبکه توئیتر قیاس کرد. با مراجعه به توئیتر مشاهده خواهیم کرد که اعضای آن عموما در حال کنایه زدن به فضای سیاسی هستند. آیات قرآن هم اینگونه است و خداوند دائما در حال کنایه زدن به افراد مختلف است. در مجموع اگر کسی تحلیل سیاسی قرآن را نداند، اساسا وارد فهم قرآن نشده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/434665/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شگفتی‌آفرینی ژاپن در ماه: ماه‌نشین «اسلیم» برای سومین بار از سرمای مرگبار ماه جان به در برد

بلینکن بار دیگر به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند

نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات

امداد رسانی به افراد گرفتار در سیلاب سرایان

آنتونی بلینکن بار دیگر به تل‌آویو سفر می‌کند

سرکشی سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام از جانبازان سرافراز

(تصاویر) احیای سنت گلاب گیری حرم رضوی در باغ دولت‌آباد یزد

چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب

دستگیری سارق گاردریل‌های جاده‌ای در شیروان

دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه

این بار کسی جیمی‌جامپ را بغل نکرد | دستگیری جیمی جامپ در بازی پرسپولیس و آلومینیوم اراک

رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی

فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد

جشنواره‌ای با عطر و بوی گل محمدی