پیام خراسان

آخرين مطالب

رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه مشهد:

درخواست ابطال پروانه آرایشگاه‌های زنانه از صدور آن پیشی گرفته است اقتصادي

درخواست ابطال پروانه آرایشگاه‌های زنانه از صدور آن پیشی گرفته است
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه مشهد گفت: در سال‌های اخیر آسیب‌های ناشی از کرونا و افزایش قیمت‌ها موجب شده میزان درخواست‌های ابطال پروانه در این اتحادیه از صدور پروانه‌ها بیشتر باشد.

فاطمه سالارزاده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه آرایشگران زنانه آسیب‌های فراوانی در دوره شیوع ویروس کرونا متحمل شدند، اظهار کرد: این آسیب‌ها منجر به تعطیلی بسیاری از واحدهای آرایشگاه زنانه شد، به طوری که تقریبا به اندازه میزان صدور پروانه‌ فعالیت، در این دوره پروانه کسب باطل شد.
رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه مشهد با اشاره به فعالیت حدود 1700 عضو پروانه‌دار در صنف آرایشگران زنانه مشهد گفت: علاوه بر این درخواست آغاز فعالیت بیش از 200 متقاضی هم در دست بررسی است. با این حال بر اساس آمار موجود سال گذشته 232 پروانه توسط اتحادیه آریشگران زنانه در مشهد صادر شد اما همزمان 231 پروانه کاری هم ابطال گردید. در حال حاضر نیز بیش از آن که درخواست برای صدور پروانه وجود داشته باشد، متقاضیان دنبال ابطال پروانه کسب و کار خویش هستند.
وی درباره علت تمایل فعالان این اتحادیه به ابطال پروانه‌های کسب و کار خویش گفت: شیوع کرونا، کاهش درآمدها، افزایش قیمت اجاره‌ها و بالا رفتن قیمت مواد و لوازم آرایشی از دلایل اصلی تمایل آرایشگاه‌های زنانه به تعطیلی کسب و کار خویش است. در دوره اوج‌گیری کرونا کاهش تعداد مشتریان و افزایش سرسام‌آور اجاره‌ها باعث شد بسیاری از اعضای این اتحادیه که بعضا سرپرست خانوار هم بودند، پس از تعطیلی واحدهای‌شان با مشکلات خانوادگی مواجه شوند. حتی برخی از آن‌هایی که جدیدا موفق به اخذ پروانه شده بودند هم پس از مدتی کوتاه برای ابطال پروانه خویش به اتحادیه مراجعه می‌کردند چون از پس هزینه‌ها بر نمی‌آمدند.
سالارزاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر نرخ اعطای برخی مجوزها و درخواست‌ها هم افزایش یافته که همین مساله هم برای آرایشگران معضلاتی ایجاد کرده است. مثلا زمانی که یک عضو درخواست نامه بهداشت دارد، باید حدود 700 اظهار تومان به نهاد متولی پرداخت کند. در حال حاضر یک متقاضی پروانه کسب الزاما باید نامه تاییدیه بهداشت را نیز داشته باشد.
رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه مشهد با بیان اینکه متاسفانه تسهیلات مربوط به مشاغل آسیب دیده از کرونا هم به بسیاری از کارکنان تحت پوشش این اتحادیه تعلق نگرفت، عنوان کرد: بر اساس شواهدی که برخی اعضا اعلام کرده‌اند، هنگام ثبت نام و درج کد ملی در سامانه برای دریافت این وام، سامانه مزبور اعلام می‌کرد این تسهیلات به متقاضی مربوطه تعلق نمی‌گیرد. در مجموع تنها کمتر از یک درصد از اعضا توانستند این تسهیلات را دریافت کنند.
وی با انتقاد از افزایش بدون مبنای قیمت لوازم آرایشی و همچنین ثابت ماندن نرخ دستمزد آرایشگران خاطرنشان کرد: از سال 97 تاکنون نرخ‌های رسمی اتحادیه تغییری نکرده است. از دیگر سو به آرایشگاه‌های زنانه اعلام شده خیلی قیمت‌ها را افزایش ندهند تا این موضوع منجر به بروز برخی مشکلات نشود. همه این‌ها در حالی اتفاق افتاده که قیمت مواد و لوازم آرایشی خیلی تغییر داشته است. به ‌عنوان مثال یک بسته رنگ موی ایرانی که پیشتر 10 هزار تومان قیمت داشت، در حال حاضر 120 هزار تومان معامله می‌شود. از طرف دیگر مشتریان هم خواهان دریافت خدمات خوب و باکیفیت هستند. در حال حاضر جمع بین 2 موضوع بسیار دشوار خواهد بود.
سالارزاده با اشاره به اینکه 80 درصد از آرایشگران زنانه اشخاصی کم‌درآمد، بدسرپرست یا بی‌سرپرست هستند، تصریح کرد: در حال حاضر تنها تعداد معدودی آرایشگر برند و و شناخته شده در سطح شهر فعالیت دارند که از درآمد خوبی برخودارند. این موارد هم در در مناطق بالای شهر مستقر است. سایر آرایشگران زنانه کسانی هستند که عمدتا درآمد زیادی ندارند.
وی اضافه کرد: در کنار این‌ها شیوه قیمت‌گذاری بین آرایشگران مطلوب نیست. چرا نباید تفاوتی بین آرایشگاه‌های ممتاز و درجه یک با سایرین باشد؟ در واقع بر اساس نرخ‌نامه رسمی دریافت خدمات از یک آرایشگاه با 300 متر فضا تفاوتی با دریافت همان خدمات از آرایشگاهی دیگر که از 50 متر فضا برخوردار است، ندارد.
رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه مشهد با اشاره به اینکه بسیاری از اعضای این اتحادیه بیمه نیستند، یادآور شد: اعضای این اتحادیه عمدتا بیمه ندارند مگر این که خودشان نسبت به پوشش بیمه عمر اقدام کنند. اهمیت این موضوع زمانی روشن می‌شود که بدانیم سلامت آرایشگران زنانه به دلیل استفاده از برخی مواد شیمیایی مانند دکلره، اکسیدان و... در معرض آسیب است. همچنین در حال حاضر بسیاری از سالن‌دارهای قدیمی هستند که دست‌های‌شان بر اثر قیچی‌زدن‌های زیاد فرسوده شده است؛ ریه‌هایشان به مشکل خورده و متاسفانه هیچ ثمره‌ای هم از کارشان باقی نمانده است. باید توجه داشت درآمد آرایشگران معمولا تنها کفاف مایحتاج روزانه‌شان را می‌دهد.
برخورد با آرایشگاه‌های زنانه بدون تابلو نیازمند نظارت مضاعف و فرهنگ‌سازی است
سالارزاده در خصوص اصلی‌ترین مسائلی که موجب شکایت شهروندان از آرایشگاه‌های زنانه می‌شود، گفت: بیشترین شکایت‌ها از این صنف به فضای مجازی باز می‌گردد؛ در واقع این موضوع مربوط به آن دسته از آرایشگرانی است که بدون تابلو فعالیت می‌کنند. به عنوان نمونه مواردی بوده که شهروندی نسبت به سوختگی موهایش اعتراض داشته و برای همین به اتحادیه مراجعه می‌کند. با بررسی دقیق‌تر مشخص می‌شود وی از طریق فضای مجازی با یک آرایشگاه بدون تابلو آشنا شده و این مشکل برای او پیش آمده است.
وی ادامه داد: برای بررسی چنین وضعیت‌هایی اتحادیه می‌تواند بازرس خویش را به جای مشتری جا زده و آرایشگاه‌های مزبور بفرستد. با این حال گاهی اوقات برخی از این واحدها با استفاده از روش‌هایی اجازه ورود به بازرس‌مان را نمی‌دهند. به عنوان نمونه برخی از این آرایشگاه‌ها از متقاضی دریافت خدمات درخواست معرفی معرف می‌کنند.
رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه مشهد با اشاره به علل شکل‌گیری آرایشگاه‌های بدون تابلو عنوان کرد: متاسفانه برخی افراد با گذراندن یک دوره آموزشی بالافاصله در فضای مجازی صفحه‌ای راه‌اندازی کرده و اقدام به جلب مشتری می‌نمایند. برای برخورد با چنین مواردی لازم است علاوه بر اتحادیه نهاد و مجموعه دیگری نیز بر مساله نظارت کند. ما نمی‌توانیم تک‌تک خانه‌های مردم را بررسی کنیم. علاوه بر این لازم است آگاهی‌بخشی لازم از طریق رسانه‌ها به شهروندان ارائه شود تا کمتر با چنین مشکلاتی مواجه شویم.
وی با بیان اینکه با همه این مسائل به نظر می‌رسد اتحادیه آرایشگران زنانه مشهد قانون‌مندترین مجموعه در کشور باشد، اظهار کرد: هنگام مواجهه بسیاری از همکاران‌مان در تهران، شیراز و شهرهای دیگر با شرایط آرایشگاه‌های زنانه در مشهد همیشه این موضوع سوال‌ برای‌شان مطرح می‌شود که چرا در آرایشگاه‌های این شهر اجازه برخی فعالیت‌ها داده نمی‌شود. به زعم آنان فعالیت این صنف در شهرهای دیگر شرایط راحت‌تری دارد. به عنوان نمونه یکی از مسائلی که با ما مطرح می‌کنند این است که چرا اتحادیه در مشهد تاکید دارد ورودی و راه آرایشگاه باید مستقل باشد؟ این در حالی است که به گفته آنان در شهرهای دیگر امکان فعالیت در آپارتمان‌ها نیز برای آرایشگران فراهم است.
سالارزاده ادامه داد: در پاسخ به این همکاران همیشه تاکید می‌کنیم که این مسائل قوانینی است که اداره اماکن ما را ملزم به اجرای آن کرده است. در واقع تا زمانی که اداره اماکن امکان فعالیت یک مجموعه آرایشگاهی را تایید نکند، پروانه‌ای برای آن صادر نخواهد شد. به همین دلیل است که اعتقاد داریم اتحادیه آرایشگران در مشهد خیلی قانون‌مند رفتار می‌کند.
وی درباره برگزاری کلاس‌های آموزشی توسط اتحادیه گفت: اتحادیه پیش از آغاز کرونا برای آرایشگرانی که تمکن مالی برای شرکت در دوره‌های آموزشی مختلف را نداشتند، با دعوت از برخی مدرسین اقدام به برگزاری دوره می‌کرد. بسیاری از این اساتید مدرک بین‌المللی داشتند اما با دریافت هزینه‌های ناچیز این دوره‌ها را برگزار می‌کردند. با این حال متاسفانه در دوره کرونا به دلیل شیوع این بیماری هنوز کلاسی توسط اتحادیه برگزار نشده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/434753/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روند دمای هوا در خراسان جنوبی افزایشی است

1600 کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی لایروبی شد

دسترسی به اینترنت فوق پرسرعت در خراسان رضوی

تاثیر مناظرات صداوسیما در مشارکت مردم در انتخابات

توقیف کامیون حامل 17 هزار لیتر سوخت قاچاق در سرایان

کشف 7 هزار لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو2024

انهدام باند سارقان در بیرجند

هوا رو به گرمی می‌رود

بازگشایی و لایروبی بیش از 1600 کیلومتر از محور‌های خراسان جنوبی

دستگیری 144 متخلف زیست محیطی در خراسان جنوبی

تجهیز40 هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی به سامانه‌ نوین آبیاری

خراسان جنوبی، در جایگاه دوم انتشار اخبار مراکز صدا و سیما

پاکسازی و لایروبی 1600کیلومتر از محورهای خراسان جنوبی

زنگ سلامت در مدارس خراسان شمالی نواخته شد

گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران/ آدم ربا به 10 میلیارد نرسید

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

فوت گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

مهار آتش سوزی یک مهمانپذیر در مشهد

بهره‌مندی 2 میلیون خانوار خراسان رضوی از اینترنت فوق پرسرعت

نکات مهم در انتخاب و رزرو مسجد در مشهد

توقیف تریلی حامل بیش از 500 کیلوگرم شیشه و هروئین در مرز تایباد

ورود سامانه بارشی به خراسان رضوی/دمای هوا تا اواسط هفته در استان روند افزایشی دارد

اهدای اعضای بانوی بجنوردی به چهار بیمار نیازمند

استاندار خراسان رضوی از دسترسی به اینترنت فوق پرسرعت در این استان خبر داد

پیدا شدن جسد گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

جشنواره ورزش‌های بومی و محلی جام منتطران در مشهد

خط کشی 300 کیلومتر از راههای تایباد

تربت جام و تایباد بیشترین افراد فاقد مدارک هویتی در خراسان رضوی

برپایی 2 اردوی جهادی بهداشتی و درمانی در مناطق محروم مشهد

قیمت انواع روغن بکر گیاهی در میادین و بازارهای میوه و تره بار

650 فقره انشعاب غیر مجاز در شهرستان طرقبه - شاندیز قطع شد

سراشیبی طلاق در خراسان شمالی با زبان آمار

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

معرفی برگزیدگان کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی

برتری خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

کمک هزینه 118 میلیاردی برای بیماران صعب‌العلاج خراسان جنوبی

زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند | هزینه خدمات درمانی برای حجاج چقدر است؟

برداشت غیرمجاز سالانه 30 میلیون متر مکعب آب در خراسان‌شمالی

جهش حوزه بهداشت و درمان خراسان شمالی در دولت سیزدهم

تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند 1600 میلیارد ریال اعتبار است

(تصاویر) مسابقات فوتشال در کلات

خدمت حدود 8 هزار جهادگر در ماه رمضان به مردم خراسان رضوی

فوت گردشگر ناپدید شده در جنگل‌های ساری