پیام خراسان

آخرين مطالب

گفته‌های استاندار خراسان‌جنوبی پس از 13 ماه خدمت سياسي

گفته‌های استاندار خراسان‌جنوبی پس از 13 ماه خدمت
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -

پیام خراسان


خبرگزاری فارس - خراسان‌جنوبی؛ حمید ملانوری، استاندار خراسان‌جنوبی در واقع چهارمین استاندار استان در دوران دولت روحانی می‌باشد که بعد از 13 ماه خدمت و انتخاب استاندار جدید توسط هیأت دولت کار خود را در این استان پایان داد و سکانداری مدیریت استان را به آقای قناعت می‌سپارد.
در خصوص اقدامات انجام شده و فعالیت‌هایی که در طی دوران مدیریت «حمید ملانوری»، استاندار خراسان‌جنوبی صورت گرفته به گفت‌وگو می‌پردازیم.
خراسان‌جنوبی نیاز به مدیریت و فعالیت‌های فراوانی دارد
فارس: پذیرفتن مدیریت استان خراسان‌جنوبی به نظرتان چه سختی‌ها و شیرینی‌ها در پی داشته است؟
ملانوری: پذیرفتن مسئولیت اداره استانی مانند استان خراسان‌جنوبی هم می‌تواند سخت و هم می‌تواند آسان باشد.
سخت از باب اینکه خراسان‌جنوبی سومین استان پهناور کشور بوده و به همین تناسب نیاز به کار و فعالیت داشته و با توجه به موقعیت این استان که موقعیتی مرزی و دارای کریدورهای ارتباطی مهم و مسائلی که در استان وجود داشته، نیاز به مدیریت و فعالیت‌های فراوانی دارد و در طی یک سال گذشته با بحران‌ها و شرایط ناگوار گوناگون در استان روبرو بوده‌ایم.
آسان نیز از این باب که این استان مردمانی بسیار نجیب، سخت‌کوش، فرهیخته، خوب، خون گرم، فرهنگی و متدین دارد و در کنار این مردم قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بسیار بزرگی وجود دارد که می توان با برنامه از آنها استفاده کرده و کار را پیش برد.
برنامه‌ریزی و ورود دقیق به مسائل منجر به موفقیت در تمامی زمینه‌ها شد
فارس: شرایط استان را در بدو ورود خود برای خدمت توصیف کنید؟
ملانوری: سال گذشته نیمه آبان ماه توفیق خدمت در این استان را یافتم و حدود 13 ماه از دوره خدمت گذاریم می‌گذرد که هفته گذشته در دولت، استاندار جدید استان مورد تأیید قرار گرفت و امروز مراسم تودیع و معارفه انجام می‌شود.
در شرایطی وارد مدیریت استان شدم که در پیک سوم بیماری کرونا قرار داشتیم و روزانه حدود 300 بیمار مثبت کرونا و 18 نفر فوتی در راستای ابتلای به این بیماری در استان وجود داشت و در آن زمان تجیهرات و اطلاعاتمان در برخورد با این بیماری خوب نبود و بحران جدی محسوب می‌گردید.
همچنین کاهش شدید باران منجر به شدت گرفتن بحران خشکسالی در استان شده بود که باید مدیریت می‌گشت، فرآیند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهری که انتخابات بسیار مهم و سختی بود نیز پیش رو و از طرفی تحولاتی که در آن سوی مرز در افغانستان آغاز شده بود و باید مسائل مرز مدیریت می شد با شرایط خاص ایجاد شده از لحاظ اعتباری و امکانات در پایان دولت روبرو شدیم که تمام این مسائل در استان عجین شده و باید مدیریت صحیح بر روی آنها صورت می‌گرفت.
با برنامه ریزی و ورود دقیق به مسائل، در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و قابلیت‌های توسعه استان و هماهنگی‌ها، همکاری‌ها و تعامل دستگاه‌های دولتی و همچنین ورود بخش خصوصی، جریانی شکل گرفت که توانستیم در همه زمینه‌ها موفق عمل کنیم.
در بحث بیماری کرونا که شرایط حادی در ابتدا در استان شاهد آن بوده و به یک استان بحرانی کشور تبدیل شده بودیم باهمکاری‌هایی که شکل گرفت خوشبختانه این بیماری سیر نزولی یافته و به سمتی پیش رفته‌ایم که در پیک پنجم استانی با کمترین میزان محدودیت‌ها بوده و موارد بستری و فوتی به شدت کاهش یافته و در حال حاضر شرایط استان از این جهت مطلوب و خوب است.
افزایش توزیع نهاده‌های دامی با یارانه دولتی در خراسان‌جنوبی
فارس: به نظرتان خراسان جنوبی نیازمند چه نگاه ویژه‌ای و در چه حوزه‌هایی بوده که ظرفیت‌های خود را بروز دهد؟
ملانوری: در بخش کشاورزی خشکسالی و مسائل مربوط به آن منجر گردید تا چند اقدام جدی انجام دهیم.
یکی از این اقدامات مباحث مربوط به نهادهای دامی می‌باشد و با توجه به اینکه در ابتدای خدمتم ماهانه 3 تا 4 هزار تن نهاده دامی در استان بین دامداری‌ها توزیع می‌شد، در ماه‌های اخیر این میزان تا 22 هزار تن نهاده دامی با یارانه دولتی افزایش یافته تا بتوانیم دامداران را کمک و حمایت کرده تا با این وضعیت خشکسالی و فقر مراتع این صنعت توسط دامدران ادامه یابد و در این زمینه به صورت ابتکاری قرارگاه نهاده راه‌اندازی شد.
یکی دیگر از مسائل استان مربوط به بحث آب شرب بوده که در این زمینه به سرعت قرارگاه آب راه‌اندازی و تمام دستگاه‌هایی که امکانات برای آبرسانی به مردم را داشتند کمک گرفتیم و توانستیم در ابتدای سال و در فصل گرما 430 روستا را آبرسانی سیار و با شرایط خشکسالی و کمبود آب امسال تقاضا برای آب را به حداقل برسانیم.
جذب اعتبار 200 میلیارد تومانی برای خرید حمایتی زرشک در خراسان‌جنوبی
همچنین در حوزه اقتصاد کشاورزی سعی کرده‌ایم یک سری مدیریت‌ها شکل بگیرد به طوری که برای نخستین‌بار امسال زعفران را قیمت گذاری کردیم و هزار میلیارد تومان اعتبار برای خریداری این محصول سرمایه‌گذاری در استان جذب کردیم و برای خرید حمایتی زرشک نیز امسال 200 میلیارد تومان اعتبار جذب کردیم هر چند باید این مسیر برای این محصول ادامه یابد تا در آینده وضعیت مطلوب‌تری یابد.
برای محصول پسته در استان با توجه به اینکه سطح زیرکشت آن 25 هزار هکتاربوده تنها 15 هزار هکتار آن مثمر می‌باشد و 15 هزار تن پسته تولید می‌شود قیمت پسته استان به سبب کیفیت کم این محصول پایین بوده بنابراین ارتباط با انجمن پسته ایران با کشاورزان برقرار شده که کاملا اقدامات مدیریتی بوده وهزینه بردار برای کشاورزان نیست و پیش‌بینی می کنیم تا دو سال اینده ظرفیت این محصول در استان دو برابر گردد به طوری که اگر در حال حاضر سود خاص این محصول یک‌هزار میلیارد تومان بوده به 2 هزار و 500 میلیارد تومان افزایش یابد.
تلاش برای بازگشایی مرزهای استان
در بحث مرز، در ابتدای فعالیتم در استان تنها مرز ماهیرود فعال بود و با توجه به اتفاقاتی که در کشور افغانستان افتاد قاعدتا باید مرز تعطیل می‌گشت اما ریسک کرده و همه دستگاه‌ها همت نمودند و نگذاشتیم حتی بک روز مرز تعطیل گردد.
فعالیت‌های تجاری ماهیرود همچنان ادامه پیدا کرده ضمن اینکه در همین شرایط بعد از هشت سال تعطیلی مرز یزدان را نیز بازگشایی و خرده فروشی در این مرز آغاز گشت و برای گسترش تجارت در این مرز با مقامات محلی مذاکره کرده و در حال حاضر مبادلات مرزی با کمیونت‌های کوچک انجام می‌شود.
مرز دوکوهانه و گلورده نیز در حال حاضر از طرف ایران کاملا آماده فعالیت بوده و در حال مجاب نمودن طرف افغانستان هستیم تا بتوانیم این مرزها را نیز فعال کرده و میزان مبادلات در مرزهای استان را افزایش دهیم.
طرحی در حوزه معدن خراسان‌جنوبی که در 40 سال گذشته بی‌نظیر بوده است
در بخش معدن که یکی از ظرفیت‌های بزرگ توسعه استان بوده که هم می تواند سبب اشتغال، رونق و توسعه اقتصادی و رفاه مردم استان گردد در این بخش یک رویداد بسیار مهم اتفاق افتاد که در 40 سال گذشته این طرح در هیچ کجا ایجاد نشده و آن امضاء تفاهم نامه سه جانبه بین معاونت معدنی وزارت صمت، سازمان ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی کشور برای مطالعه عرصه‌هاس معدنی استان بود.
حدود یک ماه بوده که مطالعه معادن استان در چهار شهرستان سربیشه، بیرجند، خوسف و درمیان آغاز شده و بیش‌از 180 زمین شناس کشور در خراسان‌جنوبی مستقر و در این مناطق کار مطالعاتی انجام می‌دهند.
همچنین 200 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح برای یک سال از محل حقوق دولتی معادن که به استان باز گرداننده شده تخصیص یافته که منجر به فعال شدن بخش‌های خدماتی و دانشگاهی شده و به پاس قدرشناسی از پدران علم استان این طرح را به نام پدران علم استان نامگذاری نموده‌ایم که می‌تواند در طی یک سال آینده ذخایر معدنی استان را معرفی کند.
رشد 175 درصدی در جذب اعتبارات جاده‌ای استان
فارس: در مدت خدمتتان برای ادامه روند اجرای پروژه‌هایی که در گذشته وجود داشته چه اقدامی انجام داده‌اید؟
ملانوری: در بدو ورود خود به استان قول دادم برنامه‌هایی که در استان در دست اقدام بوده را به هیچ وجه تعطیل نکرده و سستی در اجرای آن ایجاد نگردد بلکه با شتاب بیشتری ادامه یابد، چون اعتقاد دارم در هر زمانی برای این برنامه‌ها سرمایه‌های کشور و استان هزینه شده و این معطلی نباید باعث شود که هزینه‌ها و خسارات دیگر به جامعه تحمیل گردد.
پروژه راه‌آهن، دو بانده شدن جاده‌ها، نهضت گلخانه‌ای و طرح 10 هزار واحد مسکن محرومان از جمله پروژه‌هایی بوده که در گذشته در استان کلید خورد و این طرح‌ها در حال اجرا است.
به طور تقریبی طرح 10 هزار مسکن محرومان در استان به اتمام رسیده، نهضت گلخانه‌ای استان نیز بالای 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار شده تا بخش‌های از آن که به اتمام می‌رسد به صورت فاز به فاز تحویل شود.
همچنین در راستای موضوع دوبانده شدن جاده‌ها، یکی از رویدادهای مهم رشد 175 درصدی اعتبارات مربوط به راه‌ها درطول یک سال گذشته بوده که به بحث دوباندسازی جاده‌ها با پیشرفت 12 درصدی کمک شایانی کرده و شاهد رشد چشمگیری در این حوزه بوده‌ایم هر چند در حال حاضر پروژه‌های مختلف در حوزه‌ راه‌های استان فعال است.
پروژه راه‌آهن در پیچ مجوزهای قانونی
در مورد پروژه راه‌آهن نیز که مسیر آن از چابهار به زاهدان و از زاهدان به بیرجند و از بیرجند به یونسی در خراسان رضوی می‌گذرد، قطعه چابهار به زاهدان، قطعه یونسی به بیرجند و قطعه‌ای در استان در حال انجام بوده اما قطعه اصلی یونسی به بیرجند معطل مانده که بحث‌های قانونی و مجوزهای قانونی را نیاز داشت و صرفا به اینکه این پروژه کلنگ‌زنی شده بود این مسئله را حل نمی‌کرد.
در این راستا مجوزهای دولت، تأمین اعتبار و ضمانت‌ها اخذ شده و در سفر رئیس جمهور به استان که در مورخ 19 شهریورماه امسال انجام شد یکی از پروژه‌هایی که مورد تأکید قرار گرفته این پروژه بوده که به همین منظور جلسات مقدماتی و کارشناسی با مسؤلیت وزیر راه و شهرسازی و حضور بانک‌های عامل برای تأمین اعتبار پروژه آغاز شده که خوشبختانه این خلاء قانونی رفع و کار سرعت می‌گیرد.
هیچ کدام از پروژه‌های گذشته در استان تعطیل نشده و سعی کردیم با تزریق اعتبار هر چه سریعتر این پروژه‌ها به نتیجه برسند تا مردم بتوانند از آنها استفاده کنند.
اتصال 50 روستای خراسان‌جنوبی به شبکه آبرسانی
فارس: مهم‌ترین اقداماتی که در طول مدیریت خود در استان در حوزه تأمین زیرساخت علاوه بر موارد ذکر شده داشته‌اید چه بوده است؟
ملانوری: در طی یک سال گذشته 50 روستای استان با ایجاد شبکه آبرسانی از آب شرب بهداشتی بهره‌مند شده‌ که یکی از اقدامات مهم در این حوزه محسوب می‌شود.
در بخش گازرسانی نیز در حال حاضر شهرهای استان به صورت 100 درصد و روستاها 96 درصد از نعمت گاز شهری برخوردار هستند.
در بحث ارتباطات از شهریورماه تاکنون سرعت پرشتابی در تجهیزات ارتباطی و اینترنت پرسرعت داشته‌ایم به طوری که حدود 10 ایستگاه در حال احداث بوده که آماده بهره‌بردای می شود.
سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نسخه شفابخش دردهای معیشتی و اقتصادی جامعه
فارس: یکی از ستادهایی که برای پیگیری مسائل استان در دوران خدمت شما ایجاد شد، ستاد توسعه خاوران بوده در این خصوص توضیح بفرمایید؟
ملانوری: اعتقاد دارم شعارهای سال که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ می‌گردد بسیار عالمانه و هوشمندانه انتخاب شده و علاوه بر اینکه مطالبه جدی ایشان بوده بهترین رهنمود برای مسیر راه محسوب می‌شود تا بتوانیم حرکت کرده و مشکلات اساسی را حل کنیم.
بهترین نسخه شفا بخش دردهای معیشتی و اقتصادی که بسیاری از مسائل دیگر را حل می‌کند همین سیاست اقتصاد مقاومتی است.
برپایه این اعتقاد ستاد توسعه خاوران راه‌اندازی شده که بتواند عصاره و چکیده اقتصاد مقاومتی که مردمی کردن اقتصاد، تکیه بر دانش بنیان بودن، درون زا بودن اقتصاد و توسعه اقتصادی بوده را بر پایه ظرفیت‌های استان ایجاد کند.
استان دارای محورهای بزرگ توسعه از جمله در بخش معدن، گردشگری، کشاورزی، دامداری و سایر بخش‌ها بوده که باید مورد توجه قرار گیرند.
باید بدانیم اگر تنها متکی به دستورالعمل‌ها و اعتبارات دولتی باشیم باید سالیان طولانی منتظر بمانیم تا بتوانیم شاهد توسعه استان باشیم بنابراین بهترین اقدام این بوده که دولت را راهبر، پشتیبان، نظارت کننده، حمایت کننده و مطرح کننده قوانین قرار داده و ظرفیت‌های استان را بر پایه اصولی فعال کرده تا توسعه استان تسریع یابد.
انتهای پیام/69027

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/435279/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحقق شعار سال نیازمند بهره‌گیری از ظرفیت همه بخش‌ها است

شهردار مشهد از عملیات سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی تقدیر کرد

فیلم|کمبود 5هزار کلاس درس در خراسان رضوی

آموزش: دستگاه پلی‌استیشن خود را چگونه برای اولین بار راه‌اندازی کنیم؟

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

39 میلیون لیتر نفت‌گاز بین کشاورزان غرب خراسان رضوی توزیع شد

اقامت اتباع افغانستانی در خراسان رضوی

چند بار در سال باید مسواک را تعویض کرد

90 درصد اتباع افغانستانی در خراسان رضوی مجوز اقامت می خواهند

شکوهِ جنگل‌های هیرکانی النگدره در گلستان

محکومیت یک میلیارد ریالی قاچاقی کود شیمیایی در نهاوند

بازدید خبرنگاران از سد «بش قارداش» بجنورد + تصاویر

لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای اجرای بهتر راهپیمایی اربعین سال جاری

حضور موثر بانوان در عرصه‌های هنری نقطه قوت تقویت فرهنگ اسلامی است

طرح نظارتی بازار نورزو و رمضان در خراسان شمالی به پایان رسید

166 خانوار روستایی و محروم در شهرستان سرخس طعم شیرین فناوری را چشیدند

پرونده تخلف رییس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

مرگ راننده خودروی قاچاق سوخت در خواف

بارش‌ها در خراسان شمالی رشد حدود 30 درصدی داشت

مشکلات کمپ ترک اعتیاد زنان بجنورد رفع شود

63 درصد از اعتبارات جهاد کشاورزی خراسان شمالی جذب شده است

تخصیص کامل اعتبارات سفر رییس جمهور به خراسان شمالی محقق شود

مشارکت مردمی در کمیته‌های ستاد اربعین خراسان شمالی افزایش یابد

هدف گذاری اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی پیشگیری باشد

بلع یک کیلو و 690 گرم تریاک توسط سه سوداگر مرگ در بردسکن

اعضای جوان مرگ مغزی نیشابوری به چهار بیمار جان بخشید

دیدار استاندار خراسان رضوی با اهالی روستای گجوان در دهستان درز آب

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

صنایع دستی خراسان جنوبی هنری است به گستردگی ایران

300 هزار هکتار از اراضی جهادکشاورزی در کشور به مسکن اختصاص یافت

77 درصد حجم سدهای این استان خالی است

62.3 درصد اعتبارات تملک و دارایی‌های خراسان جنوبی تخصیص یافته است

تعداد مراکز ترک اعتیاد در خراسان شمالی به 127 مرکز می‌رسد

مشکل سیل‌های جوادیه بجنورد از کجا آب می‌خورد؟ + فیلم

بعد از «وعده صادق» سفیر سوییس برای نخستین بار به سپاه احضار شد

اختصاص 30 درصد از مالیات واحدهای تولیدی به عمران گناباد

تا سه سال آینده کمبود فضای آموزشی استان رفع می‌شود

راه حل اصلی برخورد با فاضلاب‌های خطرناک، اجرای یکسان قانون برای همه است

واکنش امام جمعه مشهد به حمله ایران به اسرائیل |‌ غیر از قدرت نمایی زبان دیگری اثر نمی کند

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

کشف بیش از یک کیلو گرم مواد مخدر بلعی از سه قاچاقچی در بردسکن

ساختن از پایه با مدیران کاربلد دوای ورزش خراسان رضوی است

شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی از میانگین کشوری فراتر رفت

تبیین حساب 100 امام با حضور ائمه جماعات شهر بجنورد در بنیاد مسکن

راز پویایی هنر انقلاب بارور شدن اندیشه انقلابی است

یک کشته در حادثه واژگونی خودروی حامل سوخت قاچاق در محور خواف به قاین

پرونده تخلف رئیس اتحادیه نانوایان مشهد به دادسرا رسید

پیشرفت 70 درصدی ساخت مسکن ملی مهرگان مشهد