پیام خراسان

آخرين مطالب

درآمدی بر عملکرد 3 ساله‌ محمدعلی شجاعی، استاندار سابق خراسان شمالی اجتماعي

درآمدی بر عملکرد 3 ساله‌ محمدعلی شجاعی، استاندار سابق خراسان شمالی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -

پیام خراسان


به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، اکنون که بیش از 100 روز از پایان دولت تدبیر و امید با 8 سال سابقه درخشان گذشته است، جادارد که عملکرد محمدعلی شجاعی، استاندار سابق خراسان شمالی که بالغ‌بر 3 سال میهمان استان بوده و رکورد حضور در این سمت را پس از تشکیل خراسان شمالی در دست دارد بررسی شود و برخی از مهم‌ترین امور انجام‌شده یا نشده‌ی این مجموعه در مداقه‌ی تحلیل قرار گیرد.
فارغ از تمامی اخبار و گزارشات رسانه‌های مختلف در این بازه زمانی با خواندن خبرهای موجود در سایت استانداری به این نتیجه می‌رسیم که ایده و اهداف خوبی در پس برنامه‌های استاندار وجود داشته اما اینکه تا چه حد خود ایشان، معاونین و سازمان‌ها در عمل به آن موفق بودند جای تأمل دارد. 
موارد گسترده‌ای از عملکرد سه‌ساله، قابل‌ذکر است که از وقت و حوصله‌ی این مکتوب خارج و فقط می‌توان به مهم‌ترین و رسانه‌ای‌ترین مسائل از آن اکتفا کرد.
اگر بابیان پروژه‌های نیمه‌تمام و طرح‌های وعده داده‌شده متهم به ضد توسعه بودن نشویم! باید گفت که متأسفانه میزان بدقولی‌ها بیش از کارهای به ثمر رسیده است و اگر به ادبیات گفتاری اخبار استانداری رجوع کنیم خواهیم دید اخباری که وعده و نوید یک اتفاق خوب را می‌دهند به‌مراتب بیشتر از اخبار عمل به آن وعده‌ها هستند که البته قطعاً اگر علت آن پرسیده شود دلایلی عنوان می‌شود و اینجاست که باید گفت کار یک مسئول دقیقاً رفع همان دلایل و موانع است.

پیام خراسان

بی انصافی است اگر بگوییم هیچ کاری در دوارن حضور شجاعی در خراسان شمالی اتفاق نیفتاد، ازجمله کارهای انجام‌شده جمع‌آوری بخاری‌های نفتی از سطح مدارس، ایجاد پارک‌های بانوان در شهرهای استان اشاره کرد که تا پیش‌ازاین، چنین امکانی وجود نداشت هرچند که این پارک‌ها باید بسیار کامل‌تر شوند، گاز رسانی، برق رسانی و آب رسانی، طرح مجوزهای بی نام سرمایه گزاری از جمله مواردی بود که در دوران 3 ساله استانداری شجاعی انجام شد.
اما آنچه نشد!
اما پروژه‌های نیمه‌تمام زیادی پس از اتمام دولت دوازدهم در خراسان شمالی به چشم می‌خورد که سرانجام آن مشخص نیست چه خواهد شد.
اوایل انتصاب آقای شجاعی، وی بسیار جدی و تخصصی وارد کارشده به‌گونه‌ای که خیلی از منتقدان فعلی استاندار به تعریف و تمجید بیش‌ازحد از عملکرد و قاطعیت وی پرداختند و تقریباً یک سال ابتدایی مدیریت محمدعلی شجاعی درواقع تبیین برنامه و سند توسعه، هماهنگ شدن، عزل و نصب‌ها و مراودات بود و درست زمانی که مردم در انتظار عملی شدن آن برنامه‌ها بودند میهمان ناخوانده چینی ورق را برگرداند و تمرکز تمامی بخش‌های دولت به روی مهار این بیماری گذاشته شد.
مقاوم‌سازی 5 هزار واحد مسکونی روستایی
این برنامه‌ای بود که استاندار در اوایل انتصاب به این سمت در آذرماه 97 مطرح کرد و حالا در پایان این مسئولیت انتظار می‌رود که بخش قابل‌توجهی از این برنامه عملیاتی شده باشد و البته زلزله اخیر سنخواست ثابت کرد منازل قدیمی استحکام کافی را نداشته و با کوچک‌ترین مسئله آسیب می‌بیند.
علی روحانی معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی دراین‌باره گفته است: میزان مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در روستاهای استان در هشت سال گذشته، 18.3 درصد افزایش‌یافته است.
وی گفت: از سال 92 تاکنون، 11 هزار و 256 واحد مسکونی از محل طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی در نقاط روستایی استان ساخته‌شده است و با این اقدام، شمار واحدهای مقاوم‌سازی شده، به نسبت سال 92، 18.3 درصد افزایش‌یافته است.
دفن‌گاه زباله در بجنورد
مشکلی که بارها و بارها سوژه خبری رسانه‌ها شده و استاندار گفت: طی یک ماه، دو ماه، سه ماه و... این مسئله حل خواهد شد اما حالا بعد گذشت چند سال، در دوران استاندار جدید باید دید که محل جدید دفن زباله‌ها کجا تعیین‌ خواهد شد.
اخذ امتیاز تیم فوتبال لیگ دسته یک با بودجه شهرداری! 
در تیرماه سال 98 استاندار اذعان کرد که شرکت آلومینیا مجاب شده تا سرمایه بدهد و تیم فوتبال استان وارد دسته یک شود اما بسیاری از افراد مخالف این قضیه بوده و این کار را نشدنی می دانستند. 
ضمن اینکه شرکت آلومینا رسماً اعلام کرد که قصد سرمایه‌گذاری ندارد. حالا باید پرسید که این برنامه استاندار به کجا رسید و البته شاید کلاً به فراموشی سپرده شد.
ثبت یک رویداد ملی در هرماه!
شجاعی طی یک صحبت بیان کرد: در تلاشیم که هرماه یک رویداد ملی و بین‌المللی را ثبت کنیم. اما توضیح اینکه این رویداد قرار است از چه سنخی باشد و هدف از چنین برنامه‌ی فشرده‌ی عجیب چه بوده یا چه نفع مهمی برای استان داشته که به این نتیجه رسیده‌اند جای توضیح وتامل دارد.
از اینکه عبور کنیم باید دید که آیا این ادعا تاکنون صورت گرفته است یا خیر؟ در این سه سال چند رویداد ثبت ملی شده است؟
یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی استان ارگ بلقیس دومین بنای گلی کشور است که وعده ثبت جهانی‌شدن آن پشت گوش افتاده و بسیار در حق این شهر تاریخی ظلم شده است. مسئولان توان رسیدگی به همان را نداشته اما دم از ثبت رویداد ماهیانه می‌زدند!
فرودگاه پُر داستان بجنورد و جاجرم
با توجه به اینکه در این موضوع گزارشی به‌تفصیل نوشته شد در اینجا به مختصری از آن بسنده می‌کنیم. فرودگاهی که پرواز منظم نداشته و استقبال از آن کم است و استاندار خراسان شمالی وعده پرواز به نجف و ترکمنستان داد که دلیل توقف فعلی آن را شیوع کرونا دانست این در حالی است که برای پرواز به کیش نیز بهانه طول باند را عنوان کرد و اگر طول باند مشکل داشته باشد برای پروازهای دیگر نیز این‌چنین است. 

پیام خراسان

فرودگاه جاجرم نیز که با موافقت و مخالفت‌های زیادی مواجه است در انتها مشخص شد وعده دریافت مجوز آن کذب بوده و رسما سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری صدور مجوز توسط این سازمان برای احداث و یا تکمیل فرودگاه جاجرم را تکذیب کرد.
محمدحسن ذیبخش در خصوص انتشار خبری مبنی بر موافقت سازمان هواپیمایی کشوری برای ساخت فرودگاه جاجرم، اظهار کرد: در پی درخواست استاندار خراسان شمالی در تاریخ 1399/12/25 به جهت تکمیل فرودگاه جاجرم، ارزیابی‌های اولیه توسط سازمان هواپیمایی کشوری به عمل آمد و نتایج در مکاتبه ای در تاریخ 1400/1/18 به استانداری مذکور ارسال شد.
وی گفت: در مکاتبه مذکور آمده است فرودگاه جاجرم صرفا دارای یک باند پروازی است و با وجود اخذ مجوز از کمیته دائمی اداره امور فضای کشور در سال 1371، فاقد هرگونه زیرساخت فرودگاهی جهت انجام پروازهاست.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه تکمیل نشدن این فرودگاه از سال 1371 تاکنون نشان از عدم توجیه فنی و اقتصادی فرودگاه جاجرم است، افزود: با این وجود چنانچه متقاضی بخش خصوصی برای تکمیل، احداث و بهره برداری فرودگاه وجود دارد متقاضیان با ارائه طرح توجیه فنی و اقتصادی و همچنین مدل سرمایه گذاری و بهره برداری به این سازمان جهت اقدامات بعدی معرفی شوند.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: بنابراین طبق پاسخ این سازمان هیچ مجوزی جهت احداث و یا تکمیل فرودگاه جاجرم توسط این سازمان صادر نشده است.
جاده بجنورد به شمال
جاده‌ای که 1٠سال است با بهانه‌های کمبود اعتبار، نبود تجهیزات، مشکل پیمانکار و امور دیگر به تأخیر افتاده و فضای خبری مملو از وعد‌های متعدد در این حوزه بوده است. 
برای هر پروژه در استان اماواگرهای بسیاری ذکر می‌شود که همه را از منافع آن پروژه پشیمان می‌کند و این مسئله دلیلی جز سو مدیریت نمی‌تواند داشته باشد، ولو اینکه در تمامی این نقص‌ها مسئولین دلایل متقن و توجیهات خود رادارند اما دلیل‌تراشی برای موانع در جمهوری اسلامی ایران کم‌لطفی در حق مردم است. 
فارغ از جاده بجنورد به شمال که طرحی ملی است، استاندار وعده‌های دیگری نیز در خصوص جاده‌هایی همچون سنخواست داد که محقق نشده است.
توسعه معادن و تعامل با سرمایه‌گذاران خارجی
از ابتدای شروع مدیریت استاندار صحبت از ارتباط با کشورهای همسایه و جذب سرمایه‌گذار مطرح بود و روزبه‌روز اخبار تعامل با کشورهای هم‌جوار در رسانه‌ی استانداری منتشر می‌شد؛ همچنین بحث منطقه مرزی آزاد نیز مطرح و استاندار در پی ایجاد یک بازار آزاد بوده است. 
حالا باید دید که خروجی آن دیدارها و ایجاد منطقه آزاد به کجا رسیده است. احتمالاً برای سفر هر سرمایه‌گذار و میهمان‌داری از آن‌ها و یا رفت‌وآمدهای متعدد و هزینه زیادی از بیت‌المال صرف این موضوع شده است که برخی نیز باافتخار تصاویر آن را منتشر می‌کنند حالا باید دید که خروجی آن چه سودی برای استان داشته و آیا به مرحله عمل رسیده یا خیر.
وقایع پیش‌آمده بیانگر این است که کار به نتیجه نرسیده است به‌عنوان‌مثال معدن گرمه که قرار بود سرمایه‌گذار چینی به مسئله تجهیزات آن ورود کند حالا بعد گرفتن وقت بسیاری از استان برنگشته و کسی پیگیر نبوده که علت این صرف‌نظر کردن چیست.
تاخیر در پیگیری مشکلات زلزله زدگان گرمه و جاجرم
شاید برای تاخیر در این موضوع دلایل خاصی مطرح باشد و برخی از آن ها نیز منطقی به نظر برسد، اما با کمی بررسی مشخص می شود اگر قدرت چانه زنی جناب استاندار در دولت قبل بالا بود می توانستند با پیگیری های مصرانه، در کمترین زمان، بروکراسی اداری موجود در دولت را دور زده و بودجه های لازم برای رسیدگی به مشکلات زلزله زدگان را دریافت کنند تا در اوایل پاییز و شروع فصل سرما بجای زدن کلنگ آغاز ساخت سازها، مراسم تحویل کلید منازل بازسازی شده برگزار شود.

پیام خراسان

لطفاشروع نکنید! فقط شروع شده‌ها را تمام کنید
پروژه‌های دیگری مانند احداث بیمارستان 64 تختخوابی رازو جرگلان، سینمای شیروان، کمپ گردشگری بلقیس، توسعه عمارت مفخم، توسعه صحن امام زاده بجنورد، راه آهن مشهد - بجنورد - گرگان، انتقال آب دریای عمان، استادیوم شیروان، گلخانه شیروان، بیمه خبرنگاران و تأمین مسکن، حل مشکل مسکن ایثارگران و دیگر پروژه‌ها که رشد چندانی نداشته و معلوم نیست سرنوشت آن‌ها چگونه خواهد بود. 
بهترین کار برای مسئولین این است که بجای اضافه کردن به پروژه‌های ناتمام ابتدا اعتبارات را صرف اتمام طرح‌های قبلی کنند و بعد به سراغ اهداف خود و پروژه‌های جدید بروند. 
اگر مسئولین به فکر تکمیل کارهای ناقص مسئول قبلی نباشند این‌گونه برداشت می‌شود که هر کس به دنبال رسیدن اهداف شخصی خود است و به فکر رشد استان نیست بلکه تمایل دارد برنامه خود را اجرایی کند. 
امید است که در دولت سیزدهم و در شروع مسئولیت جدید استانداری خراسان شمالی، شاهد به سرانجام رسیدن برخی از این پروژ‌ه‌های بر روی زمین مانده باشیم، زیرا با حلوا حلواگفتن دهان توسعه‌ی استان شیرین نمی‌شود. 
انتهای پیام/ن

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/437038/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علی. چ در مشهد دستگیر شد/ پاتوق شیما راز تبهکاری هایشان را لو داد

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

آبگیری 3 میلیون 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

بازگشایی مسیر روستای خدا آفرید_ بشرویه

نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

حریق منزل مسکونی در شهرک شهید رجایی مشهد

حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد

برپایی 1064 شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

خبرهایی از حج، نمایشگاه کتاب و اختلاف‌ مجریان تلویزیون

دور دوم انتخابات مجلس در هشت حوزه انتخابیه کشور تمام الکترونیک خواهد بود

آمادگی شمشیربازان خراسانی برای حضور در لیگ برتر

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

سیلی که آرزوهای دانش آموزان را با خود برد

کشف 72 هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

اعتبار 6 همتی برای توسعه زیرساخت‌های ورزش خراسان رضوی با تحقق مولدسازی

هشدار نارنجی؛ رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

علت انتقال 6 نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

بازگشت 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی