پیام خراسان

آخرين مطالب

در سطل زباله به دنبال روزی اجتماعي

در سطل زباله به دنبال روزی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان -

پیام خراسان


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، مردی 51 ساله در شهر بیرجند، لابه‌لای یکی از سطل‌های زباله می‌گردد و حس بد کلنجار با زباله‌ها را به جان می‌خرد تا به گفته خودش مخارج زندگی را تأمین کند، اما همه ماجرا این نیست.
او زباله‌گردی را هر روز از هفت صبح شروع می‌کند و تا تاریکی هوا و حتی پاسی از شب در کوچه و پس کوچه‌های شهر در به در دنبال مواد قابل بازیافت است.
او 51 سال سن دارد که 22 سال از جوانی‌اش را به دلیل حمل مواد مخدر در زندان سپری کرده و طی چهار سالی که از زندان آزاد شده به دلیل نداشتن شغل به زباله‌گردی روی آورده است.
خبرنگارمان همراهش شد؛ کارتنی را روی زمین پهن کرد و ضمن عذرخواهی به دلیل کمر درد روی آن نشست؛ برخلاف تصور برخی افراد جامعه، رفتاری مودبانه داشت و با احترام در پاسخ به اولین سوالم که چرا به دنبال مواد بازیافتی در سطل‌های زباله است؟ گفت: سال 74 به دلیل حمل مواد مخدر به زندان افتادم و سال 96 از زندان آزاد شدم؛ به دلیل نداشتن شغل مجبورم برای تأمین مایحتاج زندگی، زباله‌گردی کنم.
او گفت: وقتی از زندان آزاد شدم به دلیل مشکلات روحی و روانی ناشی از نداشتن شغل و اینکه جامعه، اقوام و خویشاوندان امثال مرا نمی‌پذیرند به اعتیاد روی آوردم، اما یک سالی هست که با حمایت خانواده ترک کردم.
این زباله گرد گفت: اگر زباله‌گردی نکنم باید زن و فرزندانم شب گرسنه بخوابند؛ الان به عنوان یک مرد و نان‌آور خانواده فقط هزار و 500 تومان پول در جیب من است و این مشکل را به کی باید بگویم؟
او گفت: روزی سه نوبت برای جمع‌آوری مواد بازیافتی از خانه خارج می‌شوم و در هر نوبت 25 هزار تا 30 هزار تومان درآمد دارم، ولی با این درآمد کم نمی‌توانم مخارج خانواده پنج نفری را تأمین کنم و هر ماه چهار و پنج روز را در کنار این کار، کارگری می‌کنم.
پرسیدم آیا زیر پوشش نهاد‌های حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی نیستید؟ گفت: وقتی زندان بودم، خانواده و فرزندانم تحت پوشش کمیته امداد بودند، اما به محض آزادی از حمایت خارج شدند و خودم برای حمایت دوباره سراغ کمیته امداد نرفتم البته به دلیل گم شدن شناسنامه و کارت ملی، کم کاری از خودم بوده است.
این زباله‌گرد گفت: مواد بازیافتی را که جمع‌آوری می‌کنم به ضایعاتی‌های همین خیابان که بیشتر افغانستانی هستند و مجوز حمل از شهرداری دارند، می‌فروشم یعنی به هزار سختی این مواد بازیافتی را از سطل‌های زباله جمع‌آوری می‌کنم، اما سودش به جیب سایر افراد و دلالان می‌رود.
او گفت: زحمت جمع‌آوری مواد بازیافتی با من است و سودش را سایر افراد به جیب می‌زنند، چون توان مالی ندارم که مجوز حمل زباله از شهرداری بگیرم.
درباره نحوه برخورد مأموران شهری با زباله‌گرد‌ها سوال کردم که گفت: بار‌ها مأموران شهرداری بیرجند به من تذکر دادند، حتی زد و خورد هم داشته‌ام و کلانتری مرا دستگیر کرده و یک شب بازداشتگاه بودم، ولی صبح روز بعد آزاد شدم.
او گفت: آنقدر با مأموران شهرداری بحث و جدل کردم که اگر در خیابان مرا ببینند، نادیده می‌گیرند.
از سطل‌های زباله تا محل ضایعاتی
وقتی آدرس محلی که مواد بازیافتی را تحویل می‌دهد از او پرسیدم، گفت: به‌صورت ذهنی می‌دانم، اما دقیق نمی‌دانم 17 شهریور چندم است؛ امشب کارم تمام است، همراه من بیایید تا به آنجا برویم.
با ترس و دلهره همراه شدم و از او خواستم که از خیابان اصلی به محل مورد نظر برویم؛ در طول مسیر هم به تعدادی از سطل‌های زباله سرک کشید و مقدار محدودی شاید یک کیلوگرم و کمی بیشتر مواد بازیافتی گیرش آمد.
بالاخره برای فروش مواد بازیافتی با هم وارد خیابان فرعی در 17 شهریور شدیم و در انتهای کوچه به خانه قدیمی رسیدیم که جلوی آن وانت پیکانی پارک شده و روی در آن عنوان تحت نظارت مدیریت پسماند شهرداری بیرجند حک شده بود.
چهار نفر زباله‌گرد با گونی‌های چرکین پر از مواد بازیافتی جلوی در نشسته و منتظر بودند که دسترنج چندین ساعته خود را به فروش برسانند، بعد از 10 دقیقه‌ای انتظار خریدار اصلی مواد بازیافتی با ترازوی دستی از همان خانه بیرون آمد.
چند دقیقه‌ای صبر کردم که همه زباله‌گرد‌ها مواد بازیافتی خودشان را بفروشند و آن شب آنان بین 30 هزار تا 50 هزار تومان درآمد داشتند.
فرصت را مغتنم شمردم و در جمع این زباله‌گرد‌ها چند دقیقه‌ای را سپری کردم؛ یکی از آنان که چند سالی به دلیل خشکسالی و نبود شغل از یک روستای مرزی شهرستان سربیشه به بیرجند مهاجرت کرده، از مأموران شهری گلایه‌مند است.
او گفت: مدام مواد بازیافتی را از من می‌گیرند و وقتی اعتراض می‌کنم، می‌گویند مجوز بگیر و من هم هزینه دریافت مجوز را ندارم.
دیگری زن سرپرست خانوار است که همسرش را بر اثر تصادف از دست داده و گلایه‌مند است که با مستمری اندکی که کمیته امداد پرداخت می‌کند، نمی‌تواند مخارج خانواده پنج نفری را تأمین کند پس مجبور به جمع‌آوری مواد بازیافتی است.
مردی 70 ساله که 50 سال در زمینه بافت فرش دستباف فعالیت داشته نیز اینجا حضور دارد و به گفته خودش با توجه به ضعیف شدن چشمانش و کسادی بازار فرش مجبور به زباله‌گردی شده است که با روزی حدود هشت ساعت فعالیت، 50 هزار تومان درآمد دارد.
مواد بازیافتی را تحویل کارخانه می‌دهیم حالا سراغ خریدار مواد بازیافتی که تبعه افغانستان است، می‌روم و ابتدا حاضر به مصاحبه نشد، ولی وقتی قول دادم که نامی از او منتشر نخواهد شد، همکاری کرد.
او گفت: ضایعاتی را که از زباله‌گرد‌ها خریداری می‌کنم تحویل یکی از کارخانه‌های بازیافت زباله در شهرک صنعتی بیرجند می‌دهم و در همین کارخانه کار جداسازی انواع مواد بازیافتی هم انجام می‌شود.

پیام خراسان

خریدار ضایعات گفت: به خاطر اینکه شهرداری بیرجند مجوز حمل و جمع‌آوری زباله را برای ما صادر کرده هر 6 ماه، یک میلیون و 500 هزار تومان به شهرداری عوارض پرداخت می‌کنیم، ولی در برابر این عوارض هیچ خدمتی به ما ارائه نمی‌کند.
او با اشاره به اینکه تبعه افغان و مهاجر است گفت: هر کیلوگرم مواد بازیافتی را چهار هزار و 500 تومان به‌صورت کلی به کارخانه مواد بازیافتی در شهرک صنعتی می‌فروشم و از زباله‌گرد‌ها کیلویی سه هزار تا سه هزار و 500 تومان خریداری می‌کنم.
مسئول محل جمع‌آوری ضایعات گفت: ابتدای شیوع کرونا حدود 6 ماه شهرداری بیرجند مجوز حمل زباله را برای ما صادر نمی‌کرد، ولی بیش از یک سال است که مجددا برای حمل و جمع‌آوری زباله مجوز صادر می‌کند.
او گفت: روزی 150 تا 200 کیلوگرم مواد بازیافتی را از زباله‌گرد‌ها خریداری کرده و تحویل کارخانه مواد بازیافتی در شهرک صنعتی بیرجند می‌دهیم.
همراه با زباله‌گرد‌ها در بیرجند تا یافتن علت و راهکار
خیابان 17 شهریور یکی از محله‌هایی است که در اغلب ساعات شبانه‌روز، زباله‌گرد‌هایی مشاهده می‌شوند که درون سطل‌های زباله به دنبال مواد بازیافتی هستند یا برای فروش زباله‌هایی که از سایر نقاط شهر جمع‌آوری کردند، به این محل می‌آیند.
شب سرد پاییزی در یکی دیگر از خیابان‌های بیرجند جوانی حدود 30 ساله پلاستیک بزرگی را از سطح زباله بیرون کشیده و با پاره کردن آن به دنبال مواد بازیافتی است؛ چند دقیقه‌ای از پشت سر و فاصله چند متری که متوجه نشود، نظاره‌گر فعالیت‌اش شدم و صبر کردم تا کارش تمام شود.
اسمش عبدالقادر است و 2 سال پیش از شهرستان مجاور بیرجند به دلیل خشکسالی و کاهش درآمد بدون خانواده به مرکز استان مهاجرت کرده و روزانه هفت تا 10 ساعت را در این شرایط کرونایی بدون ماسک صرف جمع‌آوری مواد بازیافتی می‌کند.
کاغذ و کتاب، ظرف نوشابه و کارتن عمده وسایل داخل کیسه او است و به قول خودش کوچه به کوچه می‌گردد تا نان زن و بچه‌اش را در زباله‌های مردم پیدا کند.
او گفت: جمع‌آوری زباله برایم درآمد زیادی ندارد، ولی به دلیل نبود شغل این کار را از روی ناچاری انجام می‌دهم، اگر شغلی با درآمد ماهانه حداقل 2 تا سه میلیون تومان باشد، واقعا زباله‌گردی را کنار می‌گذارم.
این زباله گرد گفت: حتی حاضرم شماره تماس خودم را در اختیار شما بگذارم و اگر شغلی مناسبی سراغ داشتید با من تماس بگیرید؛ واقعا خودم از زباله‌گردی و این همه کثیفی خسته شده‌ام!
او در پاسخ به این سوال که مواد بازیافتی را پس از جمع‌آوری کجا و با چه قیمتی می‌فروشد؟ گفت: افرادی که از شهرداری بیرجند مجوز حمل زباله را دارند، هر کیلوگرم مواد بازیافتی را به صورت کلی از من سه هزار تومان می‌خرند.
این زباله گرد گفت: ماهانه بستگی به حجم مواد بازیافتی که جمع‌آوری می‌کنم، میانگین یک میلیون و 500 هزار تومان تا 2 میلیون تومان از این محل درآمد دارم، البته این مبلغ با توجه به سختی کار و تعداد ساعتی که مشغولم، مبلغ کمی است و کفاف مخارج زندگی را نمی‌دهد.
با نگاهی گذرا به زباله‌هایی که از سطح شهر جمع‌آوری کرده بود، یک تشک کهنه کودک به چشم خورد، از او پرسیدم آیا این تشک را هم از شما می‌خرند؟ که پاسخ داد: بله این تشک‌ها را تحویل افراد لحاف و تشک دوز می‌دهم و از پرز داخل آن مجددا استفاده می‌کنند.
شهروندان: زباله‌گرد‌ها بیشتر شدند به گفته شهروندان محله 17 شهریور، حضور این افراد در یک سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است؛ البته در سایر محلات شهر بیرجند هم افرادی هستند که تا کمر داخل سطل‌های زباله خم می‌شوند و باقیمانده غذا و مواد بازیافتی را از درون زباله‌های‌تر و خشک بیرون می‌کشند؛ کاری که بسیاری از ما حتی حاضر به فکر کردن درباره آن نیستیم!
با گذری در خیابان‌های شهر بیرجند از کودکان 9 و 10 ساله گرفته تا پیرمرد‌های هفتاد و هشتاد ساله از پسران جوان تا گروه‌های خانوادگی دو سه نفره و حتی زنان، از صاحبان وانت‌بارها، پیکان و پراید تا موتوردارها، چرخ دستی دارها، نان‌خشکی‌ها و پیاده‌های کیسه به دست را در میان زباله‌گرد‌ها مشاهده می‌کنیم.
دیانی یکی از اهالی خیابان 17 شهریور گفت: تعداد زباله‌گرد‌ها در این محله به دلیل اینکه یکی از محلات آسیب‌پذیر شهر بیرجند است، نسبت به سایر مناطق شهر زیاد است و روزانه 10 تا 15 زباله‌گرد را در این خیابان مشاهد می‌کنیم.
او گفت: فعالیت‌های زباله‌گرد‌ها در عصر‌ها و ساعات پایانی شب بیشتر است، البته بسیاری از زباله‌گرد‌ها از سایر مناطق شهر برای فروش مواد بازیافتی خود به این خیابان مراجعه می‌کنند.
بیشتر بخوانید
حفظ بهداشت عمومی و امنیت روانی با ساماندهی زباله گردها زباله گردی زیر سایه کرونا/ ویروس کرونا در گنجی کثیف تشدید نظارت ها در مبادی ورودی شهرستان نهبندان دیانی گفت: به نظرم این افراد از روی ناچاری مجبور به زباله‌گردی شده‌اند و گرنه هیچ فردی حاضر نیست پسماند غذایی را که دیگران در کنار سطل زباله می‌گذارند، استفاده کند و من این موارد را بار‌ها دیده‌ام.
این شهروند گفت: زباله‌گرد‌ها مواد بازیافتی و خشک را از زباله‌های دیگر جدا می‌کنند و باقیمانده زباله از داخل کیسه پلاستیکی پاره شده، همه جا پخش و پراکنده می‌شود که علاوه بر ایجاد آلودگی محیط، باعث نازیبایی شهر و گله‌مندی شهروندان شده است.
او گفت: از مسئولان شهری بپرسید چه برنامه‌ای برای مدیریت زباله‌ها و ساماندهی زباله‌گرد‌ها دارند؟ سوالی که در ادامه این گزارش میدانی ما را به مسوولان ذیربط رساند.
مدیریت پسماند‌ها برای جلوگیری از مخاطرات زیست محیطی سال‌ها پیش در کشور مطرح شد و این موضوع شامل همه پسماند‌ها اعم از پزشکی، صنعتی و کشاورزی می‌شود و از همه مهمتر اینکه تنوع زباله‌ها این روز‌ها ضرورت پیگیری این مسئله را در شهر بیرجند و حتی استان بیشتر می‌کند.
مهر پارسال طرح جامع مدیریت پسماند بیرجند در کارگروه مدیریت پسماند استان مطرح شد و مورد تصویب قرار گرفت، ولی هنوز اجرایی نشده است.
همراه با زباله‌گرد‌ها در بیرجند تا یافتن علت و راهکار
محمد زاده معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند در این باره معتقد است که نمی‌توان پدیده زباله‌گردی را به‌طور کامل حذف کرد بلکه باید زباله‌گرد‌ها در سطح شهر ساماندهی شوند و این افراد در طرح‌های تفکیک زباله در مبدأ یا طرح تفکیک در مقصد به‌صورت ساماندهی شده فعالیت داشته باشند.
او گفت: طرح تفکیک زباله در مبدأ و مقصد در دستور کار شهرداری بیرجند قرار دارد، در طرح تفکیک زباله در مبدا با مجوزی که قبلا از شورای شهر گرفتیم، شرکت‌هایی ثبت‌نام کردند که مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، 2 مورد از شرکت‌های دارای امتیاز بالا انتخاب می‌شوند و شهر به 2 منطقه تقسیم و به پیمانکاران انتخاب شده واگذار خواهد شد.
محمدزاده گفت: در این طرح، زباله‌گرد‌هایی که با روش‌های مختلف اقدام به جمع‌آوری ضایعات می‌کنند، زیرمجموعه این شرکت‌ها ساماندهی خواهند شد.
معاون شهردار بیرجند گفت: طرح آزمایشی را برای ساماندهی زباله‌گرد‌ها در 2 بازه زمانی 6 ماه و یک سال داشته‌ایم که در این مدت به زباله‌گرد‌هایی که گاری دستی دارند، اجازه داده شد تا نسبت به جمع‌آوری و تفکیک اولیه زباله در مبدا اقدام کنند.
او گفت: بعد از اتمام دوره آزمایشی به این نتیجه رسیدیم که ساماندهی زباله‌گرد‌های شهر را به شرکت خصوصی واگذار کنیم تا از این افراد استفاده کنند و کار تفکیک در مبدأ توسط این شرکت‌ها انجام شود که یکی از الزامات بخش خصوصی برای ادامه کارشان همین ساماندهی زباله‌گرد‌ها است.
محمدزاده گفت: شهرداری بیرجند برای مدیریت پسماند در مبدأ طرح موفقی را هنوز اجرایی نکرده است، اما خط 150 تنی تفکیک زباله طی یک ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید که نقش موثری در مدیریت پسماند در مقصد خواهد داشت.

پیام خراسان

معاون شهردار بیرجند گفت: شهرداری درخصوص تفکیک زباله در مقصد خط صنعتی 150 تنی را در سایت پسماند در دست اجرا دارد که تا یک ماه آینده با اعتبار هفت میلیارد و 500 میلیون تومان به بهره‌برداری خواهد رسید و در سایت مدیریت پسماند هم زباله‌هایی که توسط خودرو‌های شهرداری جمع‌آوری می‌شود، بازیافت خواهد شد.
او گفت: اگر مردم زباله‌های‌تر و خشک خود را تفکیک کرده و با مراکزی که شهرداری برای جمع‌آوری زباله‌های خشک مشخص می‌کند، تماس بگیرند دیگر زباله‌گردی نخواهیم داشت.
محمد زاده گفت: عملی شدن تفکیک زباله در منازل نیاز به فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی دارد تا مردم آگاه شوند که بهترین راه برای کم شدن زباله‌گرد‌ها همین تفکیک زباله‌هایشان در منزل است.
شناسایی 292 زباله‌گرد در بیرجند
محمدزاده معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند در عین حال از رشد زباله‌گردی در شهر بیرجند طی 2 سال اخیر خبر داد و گفت: برخی زباله‌گرد‌ها مهاجر شهرستانی هستند.
او گفت: تاکنون 292 زباله‌گرد در بیرجند شناسایی شده‌اند و شهرداری برای ساماندهی آنان در قالب واگذاری به بخش خصوصی برنامه‌هایی را در دست اقدام دارد.
محمدزاده گفت: البته به این معنا نیست که در سطح شهر بیرجند همین تعداد زباله‌گرد را داشته باشیم بلکه افراد دیگری هستند، ولی هنوز شناسایی نشده یا از شهرداری مجوز نگرفته‌اند، شیوع ویروس کرونا و بیکاری تعدادی از افراد نیز بر افزایش پدیده زباله‌گردی در مرکز استان تاثیر جدی داشته است.
معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند گفت: شهرداری بیرجند به دنبال این است که در یکی از خیابان‌های شهر به‌صورت آزمایشی سطل‌های زباله‌ای را جاگذاری کند که فقط شهروندان زباله‌های خودشان را داخل سطل‌ها بیندارند، ولی امکان برداشت زباله از داخل سطح‌ها وجود نداشته باشد.
او گفت: تعداد سطل‌های مورد نیاز آماده شده و به‌زودی جانمایی خواهد شد که اگر این طرح بازخورد خوبی داشته باشد، از آن در دیگر خیابان‌های شهر هم استفاده خواهد شد.
محمدزاده گفت: با هماهنگی شبکه بهداشت ، نیروی انتظامی و محیط زیست به مراکز خرید و فروش زباله‌ها در بیرجند ورود کردیم و در مرحله اول 108 واحد پلمب شد، ولی در بررسی‌های بعدی برای 38 مورد مجوز صادر شده است.
معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند گفت: همچنین 44 مرکز که مشکل بهداشتی یا زیست محیطی داشتند به خارج از محدوده خدماتی شهر هدایت شدند.
افزایش زباله‌گردی در خراسان جنوبی
بهاری مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی هم گفت: نه تنها در بیرجند بلکه در شهرستان‌های خراسان جنوبی شاهد افزایش پدیده زباله‌گردی هستیم به گونه‌ای که قبلا زباله‌گردی منحصر به مرکز استان بود، ولی امروز به دیگر شهر‌های استان هم کشیده شده است.
او گفت: در گذشته تعدادی از زباله‌گرد‌های شناسایی شده در بیرجند، مهاجر شهرستان‌های دیگر بودند.
بهاری گفت: شهرداری‌های استان به‌ویژه شهرداری بیرجند باید بیش از گذشته بر پدیده زباله‌گردی و ساماندهی زباله‌گرد‌ها تمرکز کنند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه مدیریت پسماند باید از مبدأ مدنظر قرار گیرد گفت: در این زمینه نیازمند فرهنگ‌سازی و آموزش خانواده‌ها و همکاری بین بخشی دستگاه‌ها هستیم از طرفی ساماندهی زباله‌گرد‌ها صرفا به معنای شناسایی و اختصاص کد به وسایل نقلیه آن‌ها توسط مدیریت پسماند شهرداری نیست.
او گفت: باتوجه به اینکه اغلب زباله‌گرد‌ها از قشر‌های ضعیف جامعه هستند و فقر پنهان دارند، انتظار می‌رود شهرداری‌های استان ضمن شناسایی این افراد با نگاه حمایتی اقدام به خرید زباله‌های جمع‌آوری شده و ساماندهی آن‌ها کنند.
بهاری گفت: حتی می‌توان زباله‌ها را با قیمت بیشتر از قیمتی که آنان به دلالان می‌فروشند، خریداری کرد تا ضمن کوتاه شدن دست واسطه‌ها و سودجویان از این حوزه، شناسایی و ساماندهی زباله‌گرد‌ها شتاب بیشتری بگیرد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: ضایعات ارزشمندی که در سطل‌های زباله ریخته می‌شود، می‌تواند منبع درآمد برای برخی افراد و عامل انگیزشی برای ورود آنان به حرفه بازیافت باشد.
او گفت: بیکاری، گرانی، اعتیاد و فقر پنهان اقتصادی از جمله عواملی است که باعث شده برخی افراد به زباله‌گردی روی بیاورند.
بهاری گفت: ساماندهی زباله‌گرد‌ها در این شرایط مسئله‌ای است که باید مورد توجه متولیان قرار گیرد در غیر این صورت ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که جبران آن سخت باشد ضمن اینکه ساماندهی زباله‌گرد‌ها علاوه بر سلامت آن‌ها مانع از انتقال ویروس کرونا هم می‌شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی گفت: زباله‌گردی به عنوان پدیده اجتماعی از نظر ریشه‌ها و علل قابل بررسی است و مقابله با آن نیز زمان‌بر و نیازمند اقدامات جامع، ریشه‌ای و کار کارشناسی همراه با هم‌افزایی همه دستگاه‌های مسوول است.
یکی از بهترین راهکار‌هایی که در جوامع مختلف به کار رفته، تفکیک زباله در مبدا و جداسازی زباله‌های قابل بازیافت از زباله‌های تَر است و در جامعه ما نیز باید هرچه زودتر از طریق آگاه‌سازی جامعه و ایجاد زیرساخت‌های لازم به این سمت حرکت کرد.
اکنون در سطل‌های زباله شهر بیرجند نشانه‌ای از تفکیک زباله نیست و یک سطل زباله فلزی برای پسماند شهری در نظر گرفته شده که در کنار تفکیک زباله در مبدا، تعیین محل مناسب برای زباله‌های قابل بازیافت نیز وظیفه‌ای است که شهرداری‌ها برای کاهش زحمت خود و پاکیزگی شهر از زباله باید انجام دهند.
طرح جامع مدیریت پسماند بیرجند مهر سال گذشته تصویب شد و باید این طرح به گونه‌ای اجرایی شود که همه پسماند‌ها به‌صورت تفکیک شده در مبدا جمع‌آوری شود.
همچنین زباله‌گرد‌ها را باید به عنوان واقعیت انکارناپذیر امروز جامعه پذیرفت، اما شرایط باید به گونه‌ای فراهم شود که در مسیر ساماندهی و حفظ سلامت آن‌ها و عموم جامعه حرکت کرد.
روزانه 95 تن زباله در شهر بیرجند تولید می‌شود که با توجه به شیوع ویروس کرونا تولید زباله روزانه به ازای هر نفر از نیم کیلوگرم به 750 گرم افزایش یافته است.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/ س

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/437080/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وضعیت بحرانی و سیل‌زده حاجی‌آباد از زبان شهردار این شهر

فرونشست زمین و ایجاد گودال ٢ متری خیابان کلاهدوز مشهد

سیل امروز 20 دقیقه محور بردسکن به طبس را مسدود کرد!

کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند

پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش» برگزار شد

رهاسازی 7 هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

کتاب کامبوزیا خط مقاومت در ایران را نشان می‌دهد

مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی 116 درصد افزایش یافت

شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

یک فوتی و یک مصدوم در پی آتش سوزی و انفجار گاز نیشابور

بهره برداری ساختمان شرکت فولاد در سایت سنگان + عکس

رایان گیگز در 50 سالگی برای سومین‌بار پدر می‌شود

محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی

جاری شدن سیل در بعضی از مناطق بردسکن

آمادگی هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی

از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی163 نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی

خراسان رضوی دومین استان دارای خدمات روانشناسی

امدادرسانی هلال احمر بیرجند به 16 نفر متاثر از سیلاب

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

باران های رگباری بیرجند

مستند «آقای خاص» کشتی برای اولین بار از تلویزیون

برخورد قاطع با کم فروشی نانوایان در مشهد

وزش باد و ریزش باران در خراسان رضوی ادامه دارد

آلزایمر ارزی دولتمردان

باران‌های رگباری در بیرجند

تولید 2 هزار و 600 متر مربع فرش درخراسان‌شمالی

آتش سوزی و انفجار گاز در نیشابور یک فوتی و یک مصدوم بر جای گذاشت

دستاورد گواهی 30 درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

جنگل فندقلو میزبان گردشگران و اردوهای دانش آموزی

تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

بی‌توجهی راننده پژو در محور فرعی صفی‌آباد حادثه آفرید

کتاب شام برفی به چاپ نهم رسید

روستای مهموئی سرآمد کشور در کمک به اعتاب مقدسه

رقابت 15هزار داوطلب کنکور سراسری در خراسان جنوبی

برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در شهر خروشهرستان نیشابور

علت عدم ساخت بیمارستان در سلطان آباد شهرستان خوشاب

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است

رشد 50 درصدی گردشگری در بخش «کَن»

صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود

جمع آوری 254 معتاد متجاهر در مشهد

شرایط کشاورزان دیم کار مطلوب است

بیداری جهانی زمینه تحول در جبهه مقاومت را رقم خواهد زد

آبگیری 3 میلیون و 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

فیلم/آب گرفتگی معابر شهر بیرجند پس از بارش رگباری باران

تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود