پیام خراسان

آخرين مطالب

واکاوی مشکل نوبت‌دهی بیماران در بیرجند گفتگو

واکاوی مشکل نوبت‌دهی بیماران در بیرجند
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- نوبت‌دهی درمانگاه‌های تامین اجتماعی به‌ویژه بخش دندانپزشکی یکی از مشکلاتی است که بیمه‌شدگان خراسان جنوبی از سال‌های گذشته با آن مواجه بوده‌اند.

با توجه به فراگیر بودن این مشکل و زیاد بودن جمعیت زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی در خراسان جنوبی، شهروندان تماس‌هایی در این زمینه با ایرنا داشتند و خواستار پیگیری این موضوع شدند.

یکی از شهروندان در تماس تلفنی گفت: هر روز برای گرفتن نوبت دندانپزشکی با بیمارستان میلاد بیرجند تماس می‌گیرم اما موفق به دریافت نوبت نمی‌شوم، همیشه قبل از ما نوبت‌ها تمام شده یا اپراتور می‌گوید که در این شیفت خدماتی ارائه نمی‌شود.

زهرا رضایی افزود: حتی برای دریافت نوبت به‌صورت حضوری هم به بیمارستان میلاد مراجعه کردم که گفته شد باید تلفنی نوبت بگیرید و گرفتن نوبت تلفنی هم خیلی سخت است و طول می‌کشد.

یکی دیگر از شهروندان گفت: مدتی که پس از نوبت‌گیری خسته‌کننده، باید در انتظار ارائه خدمات باشیم هم طولانی است و گاهی باید پس از گرفتن نوبت چند ماه منتظر دریافت خدمت باشیم.

قربانی شغل خود را کارگر معرفی کرد و افزود: توان پرداخت هزینه‌های پزشکان در مطب‌های شخصی را نداریم و مجبوریم از خدمات درمانگاه‌ها استفاده کنیم اینجا هم باید مدت طولانی منتظر باشیم.

مشکل عرضه و تقاضای خدمات در مراکز درمانی

خبرنگار ما در ادامه مشکل نوبت‌دهی مراکز خدمات درمانی تامین اجتماعی از جمله بیمارستان میلاد بیرجند را از مدیر درمان تامین اجتماعی استان خراسان جنوبی پیگیری کرد که فرزاد فیروزی در پاسخ گفت: در زمینه ارائه خدمات از جمله دندانپزشکی در این بیمارستان با مشکل عرضه و تقاضا مواجه هستیم.

وی افزود: بخش‌های دولتی در زمینه دندانپزشکی خدمات ناچیزی ارائه می‌دهند و عمده حجم خدمات دندانپزشکی را مطب‌های خصوصی به شهروندان ارائه می‌کنند.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان خراسان جنوبی گفت: ارائه خدمات دندانپزشکی توسط تامین اجتماعی خیلی ارزان و رایگان است از طرفی ارائه خدمات در مطب‌های خصوصی گران است بنابراین تقاضای خدمات برای دندانپزشکی در مراکز درمانی تامین اجتماعی خیلی بالاست و خدمات با توجه به امکاناتی در اختیار داریم در حد پوشش همه تقاضاها نیست.

وی ادامه داد: ارائه نوبت‌دهی در بیمارستان‌های تامین اجتماعی به‌خصوص بیمارستان حضرت ابوالفضل العباس (ع) میلاد 3 بیرجند به‌صورت تلفنی و حضوری است و با هر توانی که کار می‌کنیم باز هم به عده‌ای خدمات نمی‌رسد.

به گفته فیروزی نارضایتی مردم از نوبت‌دهی و نرسیدن نوبت به آنان است و در مورد کیفیت خدمات رضایت وجود دارد.

وی با بیان اینکه با توجه به زیاد بودن تعداد مراجعه‌کنندگان میزان نوبت‌دهی محدود است گفت: ساختار نوبت‌دهی و شرایط آن مشکلی ندارد به عنوان مثال وقتی برای خدمتی که سطح تیراژ آن 50 نفر در روز است، 500 نفر متقاضی هستند، در نهایت عده‌ای بدون نوبت می‌مانند!

مدیر درمان تامین اجتماعی استان خراسان جنوبی افزود: اساسا بیمه‌های پایه درخصوص خدمات دندانپزشکی روی حق بیمه مبلغی از بیمه‌شده نمی‌گیرند و تعهد اولیه برای پوشش همه خدمات را هم ندارند، تا زمانی که سرانه هزینه‌های دندانپزشکی در حق بیمه دیده نشود، بیمه‌های پایه خدمات آنها در این قسمت دچار مشکل و چالش خواهد بود.

وی در عین حال گفت: مشکل دشواری نوبت‌گیری در بیمارستان میلاد بیرجند را به مدیرعامل بیمارستان منعکس می‌کنم که تمهیداتی برای توسعه خدمات در این بیمارستان اتخاذ شود و امیدواریم با تغییراتی که در این بیمارستان روی داده، تیراژ خدمات دندانپزشکی افزایش یابد و رضایت بیشتری حاصل شود.

کمبود پزشک متخصص در بیمارستان‌های تامین اجتماعی

موضوع در دست پیگیری فقط به خدمات دندانپزشکی محدود نشد و این مسوول درباره کمبود پزشک متخصص در مراکز درمانی تامین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: با مدیریت جدید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برای رفع این مشکل و استفاده از پزشکان این دانشگاه در مراکز درمانی تامین اجتماعی مذاکراتی انجام شده و امیدواریم در فضای جدید بوجود آمده این همکاری صورت گیرد.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان خراسان جنوبی افزود: از مدیریت جدید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درخواست داریم این دانشگاه نسبت به گذشته همکاری بیشتری با سازمان تامین اجتماعی در تامین پزشک متخصص داشته باشد و از امکاناتی خوبی که فراهم کردیم برای خدمات‌رسانی بهتر به مردم استفاده شود.

همچنین در این گفت و گو به مصوبات سفر اخیر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به خراسان جنوبی گریزی زده و عنوان شد که این سفر 10 مصوبه برای خراسان جنوبی داشته که همه این موارد در دست پیگیری است.

فیروزی گفت: این مصوبات زمان‌بر است به عنوان مثال احداث درمانگاه در شمال شهر بیرجند و شهر قاین نیازمند تامین زمین از سوی مسوولان استانی است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی دوازدهم آبان امسال در سفری از پیش اعلام نشده به خراسان جنوبی آمد و در این سفر سه روزه از بیمارستان حضرت ابوالفضل العباس (ع) و بیمارستان شهید رحیمی بیرجند و درمانگاه تامین اجتماعی شهر قاین هم بازدید کرد.

میرهاشم موسوی در نشست شورای اداری خراسان جنوبی هدف از سفر به این استان را بررسی میدانی مسائل و مشکلات بیمه‌ای، درمان و سرمایه‌گذاری اعلام کرد و گفت: بیش از 50 درصد افراد جامعه به‌طور مستقیم و 100 درصد به‌صورت غیرمستقیم از خدمات تامین اجتماعی بهره‌مند هستند لذا همه کارهای ما به نحوی می‌تواند آثار خود را در بخش‌های مختلف بگذارد.

وی افزود: بدو کار در سازمان تامین اجتماعی سفر به استان‌های کم‌برخوردار که در برخی بخش‌ها مورد غفلت قرار گرفته را در اولویت برنامه‌ها قرار دادیم و امیدواریم با آغاز برخی اقدامات و فوریت بخشیدن به آن بتوانیم برخی کاستی‌ها را براساس اقتضائات و امکانات رفع کنیم.

زیرساخت داریم اما پزشک نداریم

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه این سفر پای صحبت تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و کانون‌های بازنشستگان کارگران و مستمری‌بگیران خراسان جنوبی نشست که مسائل، مشکلات و درخواست‌های مختلفی در این نشست مطرح شد.

مسوول کانون بازنشستگان خراسان جنوبی در این نشست درباره کمبود متخصص و کاهش سبد دارویی در استان گفت و افزود: در بیمارستان‌های تامین اجتماعی استان از جمله بیمارستان میلاد بیرجند علیرغم زیرساخت‌های خوب به‌شدت با کمبود متخصص مواجه هستیم.

محمدحسین براتی افزود: همچنین داروهای ویژه و تخصصی را در مراکز درمانی تامین اجتماعی نداریم و سبد دارویی کاهش یافته است.

وی گفت: مشکلاتی زیادی در زمینه درمان و زیرساخت‌های آن در شهرستان‌ها داریم و برخی شهرستان‌های خراسان جنوبی درمانگاه شبانه‌روزی ندارند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در این نشست از مسوولان استانی و دانشگاه علوم پزشکی درخواست کرد متناسب با ظرفیت‌ها و زیرساخت‌هایی که تامین اجتماعی استان در بخش درمان دارد برای ارائه خدمات مطلوب‌تر به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی و مردم استان، همکاری بیشتری در تامین نیروی انسانی متخصص داشته باشند تا از زیرساخت‌های بهداشتی خوبی که تامین اجتماعی دارد، به نفع مردم استفاده بهینه شود.

او گفت: در این زمینه گلایه‌مندی هم داریم که ما در استان ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های درمانی خوب را داشته باشیم و طرف مقابل هم نیروی متخصص را داشته باشد اما از این ظرفیت‌ها و زیرساخت‌ها برای ارائه خدمات درمانی موثر در منطقه استفاده نشود.

درخواست همکاری مسوولان استانی 

موسوی تصریح کرد: مسوولان بهداشتی استان برای توسعه خدمات درمانی به مردم فرصت را مغتنم بشمارند و با همکاری جزئی شاید ظرفیت درمانی ما چند برابر برای خدمت به مردم مطلوب‌تر شود.

وی با اشاره به نبود درمانگاه در منطقه کمتر برخوردار شمال شهر بیرجند به عنوان یکی از مشکلات این شهر افزود: در این سفر مصوب کردیم که درمانگاهی در این منطقه احداث شود و علاوه بر این در زمینه درمان، شعبه شماره 2 هم مشکلات خاص خود را دارد که مصوب شد با همکاری مسوولان استانی در تامین زمین، این شعبه نیز احیا شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: این استان از نظر دستگاه‌های پیشرفته حوزه درمان با مشکل مواجه است که با توجه به محرومیت منطقه و نیاز به توسعه خدمات درمانی خرید دستگاه‌های جدید به تصویب رسید.

مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی هم در حضور نمایندگان تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و کانون‌های بازنشستگان کارگران و مستمری‌بگیران این استان گفت: سازمان تامین اجتماعی زیرساخت‌های خوبی را در بخش درمان استان فراهم کرده است که امیدواریم با همراهی و مشارکت مسوولان استانی از ظرفیت زیرساخت‌های تامین اجتماعی برای بهبود وضعیت درمان مجموعه استفاده شود.

فیروزی افزود: ظرفیت 200 پزشک متخصص جوان را به عنوان ضریب کای دانشگاه علوم پزشکی در رشته‌های متنوع در خراسان جنوبی داریم که در تمامی شهرستان‌ها پراکنده هستند و شهرستان‌هایی که مرکز ملکی داریم به‌خوبی می‌توانند همراهی کنند.

وی اظهار داشت: در قالب تبصره ح ذیل ماده 74 برنامه ششم توسعه مقرر شده که متخصصان ضریب کای دانشگاه با مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی همکاری کنند.

مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: توافق‌نامه این تبصره بین وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی امضا و در بسیاری استان‌های کشور هم اجرایی شده است که برای اجرای آن در خراسان جنوبی نیازمند همکاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هستیم.

وی بیمه سلامت را هم در این زمینه مسوول دانست و افزود: چنانچه بیمه سلامت ضریب کای متخصصان را در مراکز دانشگاهی حذف کند، این افراد امکان تعامل و همراهی با مجموعه ما را نخواهند داشت بنابراین لازم است همکاری‌های لازم توسط بیمه سلامت و دانشگاه علوم پزشکی صورت بگیرد تا این طرح در استان ما هم اجرایی شود.

براساس آخرین آمار 122 هزار و 693 نفر بیمه‌شده اصلی و 26 هزار و 762 نفر مستمری‌بگیر اصلی در خراسان جنوبی وجود دارد که در مجموع با افراد تبعی 387 هزار و 224 نفر هستند و 50 درصد جمعیت استان زیر پوشش تامین اجتماعی هستند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/439024/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازداشت 4 کنکوری متخلف؛ کنکور برای داوطلبان سیل‌زده تکرار می‌شود

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)

پاپیروس دو هزار ساله‌ای که احتمالا راز «آرامگاه افلاطون» را فاش می‌کند (+عکس)

«برمودا» همه رازها را افشا می‌کند حتی راز آقای مجری!

پیاده روی همگانی مردم بجنورد به مناسبت هفته سلامت

چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رود

آبشار دائمی «باران کوه»؛ طبیعتی جذاب برای تمامی فصول

اختصاص 100 قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای 4 فرزند

100 کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

رونمایی از کتاب «هنر فرازان» در برج آزادی

تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب

شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود

علت گرانی شدید قیمت پیاز

هواشناسی ایران1403/02/07؛هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

برگزاری دوباره آزمون سراسری در خراسان جنوبی/ ثبت 4 تخلف در آزمون سراسری

نگاهی به سیلابی شدن روستای دره گزان بر اثر بارش باران + فیلم

وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی

وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس

اجرای بیش از 2 هزار طرح اشتغالزایی بنیاد برکت در خراسان جنوبی

هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در 5 استان

مرزبانی ایران: 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور بازگشتند

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در شرق کشور

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

امروز و فردا این استان‌ها بارندگی دارند | صدور هشدار زرد هواشناسی + جزئیات

علی. چ در مشهد دستگیر شد/ پاتوق شیما راز تبهکاری هایشان را لو داد

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

آبگیری 3 میلیون 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

بازگشایی مسیر روستای خدا آفرید_ بشرویه

نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

حریق منزل مسکونی در شهرک شهید رجایی مشهد

حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد

برپایی 1064 شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

خبرهایی از حج، نمایشگاه کتاب و اختلاف‌ مجریان تلویزیون

دور دوم انتخابات مجلس در هشت حوزه انتخابیه کشور تمام الکترونیک خواهد بود

آمادگی شمشیربازان خراسانی برای حضور در لیگ برتر

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

سیلی که آرزوهای دانش آموزان را با خود برد

کشف 72 هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

اعتبار 6 همتی برای توسعه زیرساخت‌های ورزش خراسان رضوی با تحقق مولدسازی