پیام خراسان

آخرين مطالب

ما بایستی به دانشگاه‌ها اعتماد کنیم گفتگو

ما بایستی به دانشگاه‌ها اعتماد کنیم
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی حسینی مطلق در گفت‌وگویی در آغاز سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص عملکرد آموزش عالی بعد از انقلاب اسلامی، اظهار کرد: با توجه به فرمایش حضرت امام خمینی (ره)، دانشگاه باید مبداء  همه تحولات باشد، بنابراین این امر نکته کلیدی در شناخت انتظارات دیدگاه انقلاب اسلامی در خصوص دانشگاه‌هاست. در نتیجه هر اتفاقی باید از دانشگاه آغاز شود.

وی افزود: بسیاری از کشورهایی که اکنون پیشرفته یا در مسیر توسعه قرار دارند به این موضوع دست یافتند که دانشگاه باید برای حل مشکلات جامعه به ویژه مشکلات کلان نقش ایفا کند. آنچنان که می‌بینیم در بعضی از شهرهای ایران که  دانشگاه‌ها در آن‌ها قوی‌تر عمل می‌کنند، به لحاظ مدیریتی نیز قوی‌تر هستند. اگر دانشگاه را به عنوان یک نهاد علمی پیشرو بدانیم، قطعا می‌توانیم از ظرفیت‌های آن استفاده کنیم تا برای مسائل شهر و جامعه راه‌حل‌هایی ارائه دهد. 
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: همچنین نمایندگانی که در مجلس سبقه دانشگاهی دارند، با دانشگاهیان در ارتباط هستند و نگاه علمی به  مسائل دارند، زمانی که در جایگاه نماینده قرار می‌گیرند، به طور معنادار با فردی که دید علمی ندارد، متفاوت هستند. 

 یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی، تغییر نگاه «ما نمی‌توانیم» به «ما می‌توانیم» بود

وی با اشاره به آغاز چهل و سومین سال پیروزی انقلاب اسلامی، عنوان کرد: یکی از شعارهای مهم و مورد توجه، بحث خودباوری است. اهمیت آن در این است که کشور ما قبل از انقلاب در حوزه‌های گسترده سیاسی، اقتصادی، نظامی و همچنین فرهنگی وابسته به غرب بوده است و این امر موجب بی اعتمادی به ظرفیت‌های انسانی، طبیعی و توانمندی‌های داخلی شده بود که یکی از رویکردها و دستاوردهای انقلاب اسلامی، تغییر نگاه «ما نمی‌توانیم» به «ما می‌توانیم» بود.
حسینی مطلق بیان کرد: باوجود همه مشکلات و موانع، ما در حوزه‌های مختلف توانستیم با تقویت روحیه خودباوری «ما می‌توانیم»، به موفقیت‌های بسیار ارزشمندی در حوزه‌های علمی، فناوری، صنعتی و... برسیم که نمونه‌های علمی آن دستیابی به دانش و فناوری، سلول‌های بنیادی، فناوری‌های هسته‌ای، نانوتکنولوژی، پزشکی و در این آخر، تولید واکسن بود که تعداد معدودی از کشورها به آن دست پیدا کردند. همچنین در حوزه نظامی به دستاوردهای بسیار ارزشمندی دست پیدا کردیم، که آغاز این شکوفایی با تلاش حاج قاسم سلیمانی، تهرانی مقدم و بسیاری از افرادی که در این عرصه فعالیت کردند، رخ داد و نکته مهم این است که همه این موفقیت‌ها در زمان تحریم‌های ظالمانه رخ داده است.

وی اضافه کرد: ما جزو کشورهای هسته‌ای و 13 کشور برتر دنیا هستیم که حرف برای گفتن داریم. شاید در 10 سال گذشته به دنبال این بودیم که در منطقه حرف اول را بزنیم و اکنون در دنیا حرف اول را می‌زنیم. 

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: در گذشته پزشکان خارجی در مراکز درمانی ما زیاد دیده می‌شدند، اما اکنون پزشکان ماهری در کشور از جمله در روستاها و شهرهای کوچک هم داریم که  طبابت می‌کنند. همچنین با وجود آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌های پیشرفته، ورود به درمان بیماری‌های سخت و سرطانی از جمله توفیقاتی است که توسط متخصصان ایرانی به دست آمده و این آمادگی را داریم تا به کشورهای همسایه و کل دنیا نیز خدمات عرضه کنیم. 

وی با ابراز نگرانی از برخی مشکلات بر سر راه دانشگاه‌ها و دانشجویان، تاکید کرد: در حال حاضر ما وارد اتوبانی شدیم که با کشورهای پیشرفته می‌خواهیم رقابت کنیم و این رقابت الزامات و امکانات خود را می‌خواهد و اگر به آن توجه نکنیم، ممکن است آسیب‌های جدی به نظام آموزشی ما وارد شود.


کشورهای دیگر ظرفیت و استعداد دانشجویان ایرانی را شناخته‌اند 

وی ادامه داد: اکنون در دانشگاه‌های مهم دنیا گاهی شاهد تحصیل دانشجویان ایرانی هستیم و این امر نشان می‌دهد که استعداد ایرانی بسیار بالا و ارزشمند است و اگر به خوبی از آن استفاده کنیم، آینده روشنی خواهیم داشت، در غیر این صورت دچار مشکل خواهیم بود. کشورهای دیگر این ظرفیت و استعداد ایرانی را شناخته‌اند. اگر ما در گذشته صحبت از فرار مغزها می‌کردیم که سالیان سال مقالاتی در مورد آن نوشته و سخنرانی‌هایی انجام شد، اکنون با ورود به سال 1400 و 1401 نگرانی ما فرار ژن‌ها است. 

حسینی مطلق افزود: اگر امروز به نیروهای انسانی خود بها ندهیم، فردی که هنوز ازدواج نکرده و به حدی از علم رسیده و می‌تواند به کشور دیگر رفته و ازدواج کند و صاحب فرزند شود، فرار ژن‌ها صورت می‌گیرد. بنابراین اگر از هم اکنون به این مسئله مهم توجه نشود، نمی‌توان این نگرانی را مرتفع کرد.

وی اظهار کرد: مبحثی که باید به آن توجه کرد و مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید دارند، این است که به سرمایه انسانی بها دهیم و نگذاریم این سرمایه انسانی به راحتی از دست ما رها شود. 

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در کشور برای ازدواج‌های دانشجویی رخ داده و این اتفاقات نوید یک حرکت بزرگ است که قصد داریم بیش از پیش به جوانان بها دهیم. ما در دانشگاه‌های بزرگ کشور، می‌خواهیم مسکن متاهلی را به سرانجام برسانیم. 

وی با بیان اینکه امروز دانشجویان ما باید در دو حوزه نقش‌آفرینی کنند، تصریح کرد: جریان علم و تحقیق یکی از آن موارد است و زمانی که نام دانشگاه می‌آید، دانشجو باید متخصص رشته‌ای شود که در آن تحصیل می‌کند و انتظار ما از دانشجو این است که در مرز دانش و تولید علم حرکت کند و تا به این مرحله نرسیم، نمی‌توانیم ادعا کنیم که توانستیم در دنیا تاثیری داشته باشیم. همچنین به مرحله‌ای برسیم که دنیا روی نظریات دانشجویان ما حساب باز کند و نکته مهم دیگر این است که ما بایستی به دانشگاه‌ها اعتماد کنیم و مشکلات خود را به آنها بسپاریم و از آنها بخواهیم برای مشکلات راه حل‌های متناسب با کشور و فرهنگ ما ارائه دهند؛ اگر این اعتماد صورت بگیرد آن موقع ما شاهد تحقق گفته‌های مقام معظم رهبری خواهیم بود که فرمودند ما باید به نقطه‌ای برسیم که اگر دنیا می‌خواهد به علمی دست پیدا کند، مجبور شود زبان فارسی را یاد بگیرد.

جنبش دانشجویی با پویایی و آرمان‌خواهی، می‌تواند مشکلات را رفع کند

وی ادامه داد:  یکی از نکات دیگری که در نگاه مقام معظم رهبری به دانشجویان برجسته است، مسئله آرمانخواهی است، یعنی دانشجو در کنار حرکت در مرز دانش باید آرمانخواه نیز باشد. گاهی این آرمان‌خواهی با حزبی بودن، اشتباه گرفته می‌شود، به عنوان مثال اگر دانشجوی ما تبدیل به یک حزبی شود و احزاب دانشجو را بازیچه دست خود قرار دهند، خطرناک است، اما حضور در تشکل‌ها ایرادی ندارد، زیرا تفاوت احزاب با تشکل‌های دانشجویی این است که احزاب به دنبال قدرت هستند اما گاهی اوقات هم از تشکل‌های دانشجویی به عنوان ابزار استفاده می‌کنند که دانشجویان باید هوشیار باشند و به این مسائل حساسیت نشان دهند.

حسینی مطلق گفت: زمانی که دانشجوی ما آرمان‌خواه شود، لانه جاسوسی را فتح و در مقابله با ظلم ایستادگی می‌کند و یکی از ویژگی‌های دانشجوی امروز این است که به حاکمیت نگاه نمی‌کند و اگر مسئولی خطایی داشته باشد به سمت عدالت حرکت می‌کند؛ چند مصداق در کشور وجود داشت که در حال رخ دادن بود، اما جنبش دانشجویی آن‌ها را مرتفع نمود. بنابراین جنبش دانشجویی با پویایی و آرمان‌خواهی، می‌تواند مشکلات را رفع کند.   

 رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: شکل‌گیری روز دانشجو در سال 1332 از یک مطالبه دانشجویی آغاز شد. ما استقلال کشورمان را نمی‌خواهیم به آمریکا بدهیم. بخش بسیار زیادی از فعالیت‌هایی که در فضای سایبری و حقیقی رخ می‌دهد، توسط دانشجویان ما است. دانشجوی ما نسبت به حوادث اطراف خود ساکت نیست و این نهضت توسط دانشجویان اداره می‌شود. بنابراین این دید استکبارستیزی و آرمان‌خواهی می‌تواند در برنامه‌های دانشجویان پیاده شود.  

وی اظهار کرد: دانشگاه از تحریم استقبال نمی‌کند، اما بسیاری از این محدودیت‌ها برکت بود، زیرا ما ناامید شدیم که از کشورهای دیگر محصولی دریافت کنیم بنابراین تلاش کردیم و محصولات مورد نیاز خود را تولید کردیم. تجربه‌ای که نسل فعلی ما به دست آورد این بود که باید روی پای خود بایستد و کسی به کمک ما نخواهد آمد. 

بانوان با حفظ کرامت و شأن خود می‌توانند در همه عرصه‌های مختلف تاثیرگذار باشند

حسینی مطلق بیان کرد: یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی تقویت حضور زنان و دختران در عرصه‌های  مختلف علمی، اجتماعی، ملی و بین‌المللی به ویژه دانشگاه‌ها است که قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست. این حضور، موقعی بسیار ارزشمند است که با رعایت الگوهای دینی و فرهنگی کشور ما صورت گرفته است. 

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد اذعان کرد: ما در زمانی این حرف را می‌زنیم که در دنیا متهم به این هستیم که اسلام به بانوان اجازه حضور در حیطه‌های مختلف را نمی‌دهد. بهترین راهی که می‌توانیم آن‌ها را نقد کنیم، عملکرد ماست. شرط اینکه جامعه به مقام و قرب الهی برسد، حضور زنان در کنار مردان است. اسلام هیچ محدودیتی در این زمینه قائل نمی‌شود و بانوان با حفظ کرامت و شأن خود می‌توانند در همه عرصه‌های مختلف حضور داشته و تاثیرگذار باشند.

وی در ادامه یکی از راهبردهایی که دشمنان برای تخریب موفقیت‌های انقلاب اسلامی به کار گرفته را تحریف واقعیت‌ها عنوان کرد؛ بدین گونه که ضعف‌ها و وابستگی‌های نظام پهلوی را نادیده گرفته و با استفاده از بی اطلاعی یا فاصله تاریخی بین دوره پهلوی تا به امروز، چهره آن رژیم را بزک‌کرده و زیبا نشان می‌دهد و از آن سوی دیگر موفقیت‌های نظام اسلامی را نادیده می‌گیرد که این موارد باعث شد تا مقام معظم رهبری، جهاد تبیین را به عنوان امری مهم و واجب مورد تاکید قرار دهند.

یکی از رسالت‌های دانشجویان مقابله با تحریف است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: جوان امروز که وارد دانشگاه می‌شود، انقلاب اسلامی، جبهه و دفاع مقدس را ندیده است و اگر این موضوعات توسط دشمن تحریف شود، اتفاقات ناگواری رخ می‌دهد، بنابراین مقام معظم رهبری توصیه کردند که جهاد تبیینی راه‌اندازی شود و می‌توان ادعا کرد، یکی از رسالت‌های دانشجویان مقابله با تحریف است، اگر دانشجو آموزش نبیند که با تحریف‌‎هایی که در جامعه وجود دارد، مقابله کند، وقتی وارد عرصه اجتماعی می‌شود، توان، قدرت و استعداد مقابله با تحریف‌های بزرگ‌تر را ندارد.

حسینی‌مطلق درخصوص بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، اضافه کرد: اساتید و دانشجویان ما مسلط به بیانیه گام دوم انقلاب نیستند. در این بیانیه به جریان «تمدن‌سازی» اشاره شده است، باید به سمتی برویم که تمدن‌سازی اسلامی را به دنیا معرفی کنیم که مقدمه ظهور خواهد شد. ما به جایی خواهیم رسید که وقتی حکومت جهانی شکل می‌گیرد انقلاب ما نیز مقدمه آن خواهد بود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: در نگاه کلی که قرآن نیز وعده داده ما باید به خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی برسیم و در این خصوص ضعیف عمل کرده‌ایم. اساتید و دانشجویان ما تا چه اندازه توانسته‌اند در این سه حوزه ورود پیدا کنند؟ اگر قصد ساختن جامعه اسلامی را داریم، باید از خود آغاز کنیم و به تقویت باورهایمان بپردازیم.

وی گفت: جوانان زرق و برق کشورهای پیشرفته را می‌بینند و از خارج از کشور به آن‌ها گفته می‌شود، از تولید بپرهیزید، هر آنچه به آن نیاز دارید، در اختیار شما قرار می‌دهیم. ما باید به جایی برسیم که خودمان تولید کنیم و موردی که به دانشجویان توصیه می‌کنیم این است که چرخ محرکه جامعه باشند و با تحریف‌هایی که از سمت دشمن صورت می‌گیرد مقابله کنند، این موضوع البته به معنای کتمان واقعیات نیست و حقایق باید گفته شود. از ابتدای انقلاب تا به امروز نواقص زیادی داشتیم، اما غربی‌ها امروز در حال جابه‌جایی متهم و شاکی هستند و چون جوان ما دفاع مقدس و  انقلاب اسلامی را ندیده است، باید کار مقایسه‌ای صورت گیرد.

حسینی‌مطلق افزود: حقایق و دستاوردها باید بیان شود، نواقص رفع شود تا به جایی برسیم که تمدنی که اسلام از آن صحبت می‌کند، قدرت آن را داشته باشد که به کل جهان عرضه شود و ترس جهان از این موضوع است و بارها گفتند ما اجازه نخواهیم داد، تجربه انقلاب اسلامی ایران در جای دیگری پیاده شود. در هر کجا که صدای قیامی شنیده می‌شود و اسمی از اسلام دارد، دشمن می‌گوید ببینید  از زمانی که در ایران انقلاب شد، چه اتفاقی افتاد. 

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: نظام غربی همواره سعی می‌کند به کشورهای تحت سلطه خود، کالاهای ساخته شده خود را بفروشد و از این طریق آنها را وابسته به خود کند و هیچ گاه فناوری‌های خود را به آنها نخواهد داد. از این طریق کشورها را زیر چکمه‌های خود قرار داده و اجازه استقلال و قطع وابستگی را به آنها نمی‌دهد. 


از ناامیدی دانشجویان بسیار نگران هستیم 

حسینی‌مطلق گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و خطرها، مسئله ناامیدی است که با ایجاد جریان امید در جوانان و دانشجویان این مسئله حل خواهد شد؛ چراکه از ناامیدی دانشجویان بسیار نگران هستیم. هر انسانی در جامعه دچار یاس و ناامیدی شود، خطرناک است.  در آیات قران نیز داریم که ناامیدی از رحمت الهی بزرگ‌ترین گناه است. هر گناهی بخشیده می‌شود، جز یاس و ناامیدی از درگاه خداوند. در سیره ائمه‌ اطهار نیز داریم که از رحمت الهی ناامید نباش، هرکه و هر کجا هستی بیا و خدا تو را می‌بخشد.

وی درخصوص چگونگی ایجاد امید در جوانان و دانشجویان عنوان کرد: اگر دانه‌ای بخواهد به‌نحو مطلوب رشد کند، بذر، زمین مناسب، آبیاری و نور خورشید باید وجود داشته باشد. هر کدام از این موارد اگر نباشد، این رشد صورت نمی‌گیرد. بنابراین برای بالندگی یک دانشجو همه شرایطی که لازم است، باید مهیا شود و این مسئله بر عهده حاکمیت است که قوانینی برای حمایت از دانشجو وضع کند که در کشور خود به تعالی برسد. همه دانشجویان ما تمایل دارند در کشور خود تاثیرگذار باشند و  اینکه چرا علاقه برای خروج از کشور وجود دارد، به این دلیل است که در آنجا شرایط بیشتری مهیا است. امروزه اگر حاکمیت برای دانشجو شرایط مادی، معنوی و روحی فراهم کند، در کشور خود به شکوفایی می‌رسد. در برخی موارد شرایط و امکانات برای دانشجو مهیا نکردیم بلکه در برخی موارد هم او را سرکوب کردیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص پرداختن به جهات معنوی برای یک دانشجو اظهار کرد: اگر دانشجویی به لحاظ علمی به قله‌ای برسد، اما از لحاظ معنوی رشد نکند، توفیقی به دست نیاوردیم. باید تلاش کنیم به همان میزانی که برای رشد علم و دانش تلاش می‌کنیم، دانشجو را به سمت مسائل معنوی سوق دهیم و مفتخر هستیم که امروزه در بسیاری از دانشگاه‌های کشور، موضوعات معنوی مطرح است. در روزهای قبل از شیوع ویروس کرونا، وقتی در دانشگاه صحبت از اعتکاف می‌کردیم، بسیاری از دانشجویان حضور پررنگ داشتند. اردوهای بازدید از مناطق جنگی نیز بسیار تاثیرگذار بوده که حتی مسیر زندگی دانشجویان را تغییر داد. برگزاری محافل انس با قرآن، نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در جامعه را به دنبال داشت. همچنین یکی از نکات مهم این است که در پرداختن به مسائل علمی، دانشجو به رشد معنوی نیز برسد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/447405/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حال‌وهوای بارانی حرم مطهر امام مهربا‌نی‌ها

زوایای جدید از جنایت هولناک «چشم‌آبی‌ها» در بزرگراه آسیایی

کشف بیش از 7 تُن برنج تقلبی در شهرستان مشهد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت‌به رگبار باران و باد شدید در برخی استان‌ها

وزیر کشور وارد مشهد شد

تجلیل از 24 معلم نمونه بیرجند

هوشمندسازی مدارس گناباد به 200 کلاس درس ارتقا یافت

هوشمند سازی مدارس گناباد به 200 کلاس درس ارتقا یافت

لندر جان سخت ژاپن برای سومین بار روی ماه بیدار شد

پیکر جانباز شهید پاسبان در تربت جام آرام گرفت

واژگونی رانا با یک جان باخته در محور بجستان به روستای مزار

عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

آماده‌باش هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف

راه‌های دسترسی شهرستان خوسف به روستاها مختل شد

سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

واقعه طبس باید در عرصه‌های ملی جدی دیده شود

آغاز مسابقات کشوری کشتی با چوخه گرماب

اسکان مردم روستای سیل زده نوده در روستای آبیز / تکلیف داوطلبین کنکور روستای نوده چه می‌شود؟

1500 واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد در حال ساخت است

رقابت بیش از 1300 داوطلب کنکور در استان خراسان رضوی/ مشهد مقدس دارای 8 حوزه برگزاری آزمون است

بارش‌ها تا روز شنبه در خراسان رضوی ادامه دارد

آماده باش تمامی دستگاه‌های اجرایی برای خدمات رسانی به مردم

ایستگاه زمان صوفی 55 میلیمتر رکورد دار بارش درخراسان شمالی

دانشگاه یا پادگان؟ | رسوایی آمریکایی در برخورد خشونت‌بار با دانشجویان حامی فلسطین

روستای «استاد» رکورددار بارندگی در شهرستان گناباد

جهش تولید بدون فعالیت کارگران معنا و مفهومی ندارد

بیشترین موارد ابتلا به مالاریا در سیستان‌و بلوچستان بوده‌است

دومین نشست کارگروه ملی امام رضا (ع) برگزار شد

کیانی برای دومین بار مدل طلا را کسب کرد

«پراید»؛ بیشترین سهم تولید آلایندگی مشهد را داشته است

استقرار نیروها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد

ایستگاه زمان‌صوفی با 55 میلیمتر، رکورددار بارش در خراسان شمالی

نمایشگاه کتاب و ظرفیت «گردشگری ادبی»

سخنان کامل حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی»

هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن برخی مناطق خراسان جنوبی

خبر‌های کوتاه 6 اردیبهشت 1403 از شهرستان‌ های خراسان رضوی

میزان بارش باران در 24 ساعت گذشته خراسان جنوبی اعلام شد

خراسان رضوی در تولید نان کامل در کشور پیشرو است

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استانها

آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی

خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود

بیش از 70 پروژه سلامت در خراسان شمالی آماده راه اندازی است‌

10 محور شریانی و غیر شریانی کشور همچنان مسدود است

آماده‌باش و پشتیبانی 6 شعبه هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف

هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن خراسان جنوبی

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها طی 2 روز آینده

تخلیه روستاهای بحرانی زیرکوه‌

آماده‌باش و پشتیبانی 6 شعبه هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به دنبال هشدار سیلاب در بیرجند و خوسف

قهرمانی نسر در مسابقات جودوی نونهالان خراسان رضوی