پیام خراسان

آخرين مطالب

شرکت‌های دانش‌بنیان، بسترساز ایجاد اشتغال پایدار علمي

شرکت‌های دانش‌بنیان، بسترساز ایجاد اشتغال پایدار
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- نگاه علمی و بهره گیری از توان مراکز تحقیقاتی و اقتصاد مبتنی بر دانش بومی در تولید کالاهای کیفی نقش زیادی دارد و این خود بسترساز اشتغال پایدار و عامل کاهش معضل بیکاری است و شرکتهای دانش بنیان بستر این امر را هموار می کنند.

رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سالهای گذشته تاکید زیادی بر مباحث اقتصادی و از جمله تولید داشته اند و در استمرار این نامگذاری ها که 2 سال گذشته را با عنوان جهش تولید و همچنین تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها نامیده بودند، امسال را به عنوان نولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نام گذاری کردند.

در شرایط تشدید تحریم ها و جنگ اقتصادی دشمنان علیه کشور ما، توجه به تولید داخلی در رونق اقتصادی ضروری است و مقام معظم رهبری با محور قرار دادن مقوله تولید در شعار سالها، خواستار هم افزایی و انسجام عمومی همه بخشها در این زمینه شدند.

رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال 1401 به عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفربن بر توجه بخشهای تحقیقاتی به تولید و یا تولید مبتنی بر نگاه علمی تاکید دارند.

شرکتهای دانش بنیان با توجه به ظرفیتهایی نظیر اقتصاد مبتنی بر دانش بومی و اتکای به توان علمی و پژوهشی داخلی از ارکان بسترساز توسعه در چهارچوب اقتصاد مقاومتی به شمار می روند.

این شرکتها با تحول در عرصه علم و دانش و کشف یافته ها و نتایج جدید اقتصادی در رشد و توسعه مناطق مختلف تاثیر زیادی دارند بطوری که رهبر معظم انقلاب در سنوات گذشته نیز در دیدار با نخبگان و فعالان این بخش بر اهمیت نقش این شرکتها در رونق اقتصادی و اقتصاد مقاومتی تاکید و آنها را موثرترین مولفه های تحقق پایدار اقتصاد توصیف کرده اند.
پایین بودن خلاقیت، نوآوری و ضعف فناوری در بنگاههای اقتصادی موجب افزایش وابستگی صنعت و اقتصاد کشور به فناوریهای خارجی شده است و این برای کشور ما که از منابع سرشار اقتصادی برخوردار است یک ضعف مهم به شمار می رود.
شرکتهای دانش بنیان موسسات خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی برای گسترش اختراعات، نوآوری و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات را در حوزه فناوریهای برتر و با ارزش افزوده فراوان انجام می دهند.

ترغیب هیات علمی دانشگاهها و واحدهای ‌پژوهشی برای فعالیتهای بیشتر به منظور رفع نیاز و همچنین توسعه اقتصادی جامعه و تجاری سازی یافته های ‌پژوهشی از دیگر اهداف تشکیل شرکتهای دانش بنیان به شمار می رود.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی و صاحبنظر مسائل اقتصادی گناباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: شرکتهای دانش بنیان با توجه به ظرفیتهای خود و آمیختگی و انتقال دانش و پژوهش به کسب و کارهای محلی و تولیدی، باعث ارتقا و عمومی کردن دانش فنی در جامعه می شوند.

دکتر ابوالقاسم شفیعی ادامه داد: این مساله موجب حفظ و توسعه و پایداری شرکتهای دانش بنیان شده است و در نتیجه بستر اشتغال و رونق اقتصادی و صرفه اقتصادی تولید را فراهم می سازد.

وی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در نامگذاری امسال به عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، خواستار افزایش توجه به نگاه علمی و تحقیقاتی در تولید داخلی شدند و آن را از عوامل مهم رونق تولید و اشتغال پایدار دانستند.

وی اضافه کرد: نوآورانه بودن و توجه به اقتصاد محلی و ظرفیتهای منطقه ای به عنوان ارکان مهم تحقق اقتصاد مقاومتی در شرکتهای دانش بنیان مورد توجه خاص قرار دارد.

دکتر شفیعی افزود: مجموع این مسائل وقتی با فناوری و دانش تخصصی متخصصان و دانشگاهیان آمیخته شود، نتایج خوبی در توسعه و رونق اقتصادی و فرصتهای شغلی دانش مدارانه دارد و موجب پویایی و اشتغال پایدار می شود.

یکی دیگر از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی و مدیرعامل یک شرکت فناور در زمینه تولیدات کشاورزی گناباد هم گفت: شرکتهای دانش بنیان با ظرفیتهای خود مانند ارزش افزوده بالا و برخورداری از توان رقابت بیشتر به نسبت دیگر واحدهای تولیدی به دلیل اتکای به خلاقیت و دانش و پژوهش، ارکان مهم تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می روند و سرمایه گذاری در این بخش اشتغال پایدار را به همراه دارد.

دکتر فرشید وزین ادامه داد: مسائلی مانند اشباع ظرفیت استخدامی در دستگاههای اجرایی و از سویی اهمیت تزریق تفکر نخبگانی و حضور بخش‌ خصوصی در عرصه‌های تولید و کارآفرینی، شرکتهای دانش‌بنیان را به یک ضرورت مهم برای تحقق اقتصاد مقاومتی تبدیل کرده است.

وی تصریح کرد: یکی از اموری که می تواند بستر تولید دانش بنیان را در کشور هموار کرده و موجب فروش تولیدات آنها با قیمتهای پایین تر شود، زیرساخت ها و شرایط مواد اولیه موجود در کشور است، زیرا طبق تئوری تجارت بین الملل، هر کشور در صورتی می تواند کالایی را ارزان تر تولید کند که تولید آن کالا بیشتر به نهاده هایی نیاز داشته باشد که آن نهاده ها در آن منطقه از وفور نسبی بیشتری برخوردار باشند.

وی گفت: تولیدات دانش بنیان برخلاف تولیدات سنتی، بر ابتکار و خلاقیت استوار است و به همین دلیل فراوانی نیروی انسانی تحصیل کرده و متخصص نقش مهمی در پدید آمدن مزیت رقابتی آنها ایفا می کند و بهره گیری از این شرایط سبب توسعه شرکت های دانش بنیان و پیشرفت اقتصاد مقاومتی می شود.

این استاد دانشگاه افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان، با توجه به ویژگی‌های خود و پویایی و تطبیق با شرایط محیط پیرامونی و انعطاف‌ پذیری بالا، ظرفیت مناسبی برای روبه‌رو شدن با شرایط تحریم را دارا هستند.

وزین گفت: با توجه به شرایط و زیرساخت های مناسب گناباد مانند نیروی کار تحصیل کرده و وجود دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، بستر خوبی برای فعالیت این شرکتها فراهم شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه بیکاری به خصوص در قشر تحصیل کرده به یک دغدغه مهم تبدیل شده است، شرکتهای دانش بنیان از ظرفیتی غنی برای توسعه و اشتغال زایی برخوردارند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان کویر سبز یگانه شرق گناباد گفت: این شرکتها دارای خلاقیت، نوآوری و گشایش فرصت‌های تجاری سازی نوین هستند و در سایه حمایت مسوولان و توسعه کمی و کیفی آنها بخش مهمی از مشکلات اقتصادی جامعه رفع می شود.

دکتر وزین افزود: شرکتهای دانش ‌بنیان به ‌عنوان یک مرکز تولید، توزیع و کاربرد دانش و محرک رشد اقتصادی، نیاز دارند تا فرآیندهای خلق، ایجاد دانش، گسترش و کاربرد عملی در آنها ارزیابی و در صورت لزوم بهینه شود و چالش های فراروی این شرکتها شناسایی و با توجه بیشتر مسوولان رفع شوند.

وی تصریح کرد: تولید محصولات دانش بنیان نیازمند صرف هزینه و زمان بالایی است و ایجاد زیرساخت های توسعه تولیدات این شرکتها به منظور حفظ استقلال ضرورتی انکارناپذیر است.

او افزود: نبود مدیریت مرکزی قوی برای برآورد توانایی طرحها و محاسبات اقتصادی هر ایده، استقلال عمل این شرکت ها برای توسعه کسب و کار برای افزایش بهره وری و افزایش توان مدیریتی در آنها از دیگر موانع پیش روی به شمار می رود.
وی ادامه داد: شرکتهای دانش بنیان و کارآفرین باید از طریق کمک های مالی بلاعوض، پیش خرید یا خرید تضمینی محصولات تولیدی ، ارائه وام ها و اعتبارات با بهره پایین حمایت مالی شوند و با ارایه خدمات مشاوره ای مدیریتی، بازرگانی، مالی، بازاریابی، حسابداری و حقوقی کارآفرینان دارای ایده های دانش محور را برای تبدیل نوآوری های فناورانه به محصولات قابل عرضه در بازار و ایجاد کسب و کاری موفق حمایت کرد.

رییس اداره صنعت و معدن و تجارت گناباد هم گفت: ارکان شرکتهای دانش بنیان همسو با اهداف تحقق اقتصاد مقاومتی است و به هر اندازه به این شرکتها بیشتر توجه شود در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب گامهای موثرتری برداشته شده است.

هادی ایزدی گفت: تحقیق و پژوهش ضرورت و رکن مهم کارآفرینی و اشتغالزایی به شمار می رود و توسعه بدون توجه به آن امکانپذیر نیست و بسیاری از شرکتهای تولیدی موفق در مجموعه خود واحد تحقیق و توسعه را راه اندازی کرده اند و از این طریق در بهبود کیفیت، کاهش هزینه ها و رقابت پذیری محصولات خود موفق بوده اند.

وی خاطرنشان کرد: شرکتهای دانش بنیان که اساس آنها بر پایه تحقیق و دانش شکل گرفته است، زیربنای توسعه اشتغال و کارآفرینی به شمار می روند و ارتباط تنگاتنگ آنها با بخش صنعت ضرورت توسعه و رونق اقتصادی است.

رییس اداره صنعت و معدن و تجارت گناباد یادآور شد: استفاده از ایده های نخبگان و پژوهشگران و تجاری سازی فناوری و دستیابی حداقل 20 درصد این ایده ها به تولید آزمایشی و در نهایت تولید صنعتی شرکتهای دانش بنیان ضرورت توسعه هدفمند و پایدار است.

ایزدی افزود: جهت دهی این ایده ها در مسیر تولید و برندسازی و ورود در بازارهای داخلی و خارجی کمک بزرگی به ایجاد فضای امید و نشاط متصدیان و مدیران شرکتهای دانش بنیان می کند.

وی حلقه مفقوده شرکتهای دانش بنیان و واحدهای تولیدی و صنعتی را فعال تر شدن پارکهای علم و فناوری و مراکز تابعه آنها ذکر و بیان کرد: در سایه تعمیق ارتباط مراکز رشد فناوری با واحدهای تولیدی بستری برای نقش آفرینی بهتر این شرکتها در مسیر تولید و رونق اقتصادی فراهم می شود.

رییس اداره صنعت و معدن و تجارت گناباد گفت: بیشترین کارکرد شرکتهای دانش بنیان بر مسائل آموزشی متکی است و نخستین قدم برای رفع نگرانی مجموعه های دانشگاهی برای ورود به کارآفرینی و پژوهشهای کاربردی، فرهنگ سازی و به روز رسانی تجهیزات و امکانات پژوهشی و آزمایشگاهی و ایجاد دغدغه در اساتید و دانشگاهیان در مسیر توسعه این شرکتها است.

ایزدی، فقدان جهت دهی لازم به پایان نامه های دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در راستای ظرفیتها و مسائل و مشکلات اقتصادی مراکز صنعتی و دانش بنیان را از مشکلات مهم دانست و گفت: باید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ملزم به تامین بخشی از هزینه های فعالیت این بخش شوند.

وی صدور مجوزهای صنعتی و پروانه بهره برداری برای شرکتهای دانش بنیان مستقر در مراکز رشد فناوری و شهرکهای صنعتی، معرفی این واحدها برای دریافت تسهیلات و زمینه سازی ایده های نوآورانه در مسیر اشتغال و تولید و کارآفرینی و معافیت این شرکتها از پرداخت مالیات صادرات محصولات تولیدی را مهمترین اقدامات اداره صنعت و معدن و تجارت گناباد در این راستا ذکر کرد.

او دیگر اقدامات انجام شده را ایجاد بستر ارتباط بین مدیران سایر واحدهای تولیدی با متصدیان شرکتهای دانش بنیان برای رفع مشکلات فنی و فناوری و کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری و اصلاح خطوط تولید ذکر کرد.

رییس مرکز رشد فناوری گناباد نیز گفت: علم و دانش به عنوان اساس فعالیت شرکتهای دانش بنیان علاوه بر جنبه های فنی در سایر حوزه های موثر کسب و کار شامل بازاریابی، مالی، مدیریتی، حقوقی و غیره تاثیر مثبت دارد که این خود منجر به افزایش کارآیی فعالیت آنها می شود.

حسین تقوی ادامه داد: برای افزایش سطح کارآیی و توسعه و رونق فعالیتهای اقتصادی و تولیدات باید اساس بخش تولید مبتنی بر علم و دانش و پژوهش شکل گیرد تا کسب و کارهای موجود حفظ و ارتقا یابد و حتی بتوان برخی مشاغل فراموش شده را دوباره احیا کرد.

وی گفت: شرکتهای دانش بنیان و دانش محور با قابلیتهای خاص خود می توانند دغدغه عمومی جامعه و مسوولان ذیربط برای کاهش وابستگی های اقتصادی و ضرورت افزایش بهره‌وری تولید را جامه عمل بپوشانند و راههایی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بیابند.

تقوی اظهار داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان باعث افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع می‌شوند و با صرف کمترین انرژی‌ها به بالاترین سطوح ارزش افزوده دست می‌یابند و این مسائل بستر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را هموار می کند.

وی گفت: انعطاف پذیری از ویژگیهای شرکت‌های دانش ‌بنیان و دانش‌ محور است و این مهم ریشه در پیش‌بینی آنها از اتفاقات و نیازهای آینده دارد و واحدهای تحقیق و توسعه فعال در این شرکتها روند رشد و توسعه پایدار را حفظ می‌ کنند.

تقوی افزود: با وجودی که خام فروشی یکی از معضلات و موانع و تهدیدات توسعه پایدار به شمار می رود توجه به تجاری‌ سازی فناوری و تولیدات دانش‌بنیان موجب کاهش این معضل و فروش محصولات فرآوری شده و در رسیدن به خودکفایی و کاهش وابستگی کشور، و در نهایت امر توسعه پایدار موثر است.

رییس مرکز رشد فناوری گناباد افزود: بر اساس اهداف برنامه های توسعه چهارم، پنجم و ششم توسعه باید مراکز رشد فناوری از معافیت‌های مالیاتی برخوردار شوند که تحقق کامل این مسأله در وادی عمل، نیازمند توجه بیشتر مسوولان ذیربط است.

تقوی با اشاره به اینکه بروکراسی‌های اداری و برخوردهای سلیقه ای باعث دلسردی برخی فعالان شرکتهای دانش بنیان می شود، گفت: اجرای قوانین موجود و توجه ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان و دانش‌ محور در حوزه‌های اقتصادی نخستین گام جهت حرکت در مسیر توسعه و رونق اقتصادی و راهکار برای برون رفت از مشکلات و موانع است.

وی افزود: مرکز رشد فناوری گناباد تلاش می کند با تسهیلگری و ایجاد بستر تکامل شرکتها و ارائه مشاوره‌ و آموزش‌ تخصصی مورد نیاز در راه ‌اندازی کسب و کارهای نوپای مبتنی بر فناوری، تامین فضای استقرار و اعطای تسهیلات ارزان قیمت از شرکتهای دانش بنیان حمایت و بستری برای بهره مندی هسته ‌ها و واحدهای فناور از خدمات حرفه ای بازاریابی، مالی و اداری، حقوقی و مدیریتی توسط گروههای متخصص در این مرکز فراهم کند.

شهرستان گناباد با 172 واحد صنعتی در بخش‌های صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، صنایع غذایی، شیمیایی و سلولزی با سرمایه گذاری یک هزار و 273 میلیارد ریال و اشتغال سه هزار و 284 نفر بطور مستقیم و دو برابر این تعداد بطور غیر مستقیم دارای قابلیتهای اقتصادی زیادی است.

فعالیت این واحدها در کنار اشتغال به تحصیل 13 هزار دانشجو در 12 دانشگاه و مرکز آموزش عالی و فعالیت 22 واحد فناور و دانش بنیان، بستر مناسبی را برای تولید با نگاه علمی در گناباد فراهم کرده که با تعامل بیشتر بین بخش تولید و دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی بستر این مهم هموار می شود.

مرکز شهرستان 93 هزار نفری گناباد در 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/451642/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

رودابِ خراسان رضوی لرزید

رتبه اعتباری اسرائیل بار دیگر کاهش یافت

بازیکنان سپاهان بدون استراحت در باغ فردوس!

کشف محموله 512 کیلویی شیشه در تایباد

تجدید پیمان با آرمان شهدا

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

لغو پرواز مشهد - دبی به‌دلیل عدم پذیرش فرودگاه مقصد

آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است

امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود

بیش از 12 میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

شهرداری خانلق شیروان قهرمان کشتی باچوخه کشور

راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار می شود

برگزاری همایش جهانی «بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب»

هزینه سفر حج بسیار سنگین شده است

معارفه معاون جدید اجتماعی فرهنگی و زیارت استانداری قم

دختران خراسان شمالی بر بام کوراش کشور ایستادند

کشف محموله 566 کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون

رئیسی : اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

خدمات رسانی قرارگاه خدمات به زائر در حوزه‌های اقامت و مباحث رفاهی

بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١5٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار 1403

کشف محموله سنگین شیشه از یک دستگاه تریلی توسط مرزبانان هنگ تایباد

اگر دشمن بار دیگر خطا کند، پاسخی پشیمان کننده خواهد دید

ناجی‌ گل‌گهر این‌بار به داد استقلال رسید!

حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ (فیلم)

رئیسی در اجتماع مردم شاهرود: اگر دشمن بار دیگر خطا کند پاسخی دریافت خواهد کرد که او و حامیانش را پشیمان می‌کند

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی منصوب شد

کشف محموله سنگین مواد مخدر در هنگ مرزی تایباد

رتبه چهارم خراسان جنوبی در اجرای طرح مسطورا

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ارائه آموزش‌های مهارتی به بیش از 3 هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی

برگزاری راهپیمایی حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

غرق شدن پسر هفت ساله در روستای ازمیغان طبس

کشف پراید سرقتی کمتر از 2 ساعت در طبس

پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی

تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است

دبیر کل سازمان ملل: تنها یک خطای محاسباتی در خاورمیانه، برای جهان فاجعه بار خواهد بود

کشف محموله سنگین شیشه و هروئین از یکدستگاه تریلی در هنگ تایباد

درخشش استقلالی سابق این بار در دربی کوچک

پسربچه 7ساله در آب‌های سطحی روستای ازمیغان طبس غرق شد

تصادف مرگبار 2 سواری با تریلر در جاده مشهد - تربت حیدریه

تکریم و معارفه سرپرست معاونت اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

کشف بیش از 2 کیلوگرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون تایباد

ویسی: دو بار فولاد بیمار را به من دادند

یک کشته و 4 مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه

عفو و بخشودگی 3 محکوم تعزیراتی خراسان جنوبی از سوی رهبر انقلاب