پیام خراسان

آخرين مطالب

افزایش سفرهای نوروزی به مقصد خراسان جنوبی فرهنگي

افزایش سفرهای نوروزی به مقصد خراسان جنوبی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بیرجند - نوروز امسال با توجه به کاهش محدودیت‌های کرونا برای سفر، وضعیت متفاوتی به لحاظ افزایش مسافر و اسکان نوروزی در خراسان جنوبی به وجود آمد و بار دیگر نشان داد که خراسان جنوبی از مسیرها و همچنین مقاصد گردشگری است.

به گزارش ایرنا قرارگیری 2 کریدور اصلی در خراسان جنوبی و نقطه اتصال با چند استان مسافرپذیر کشور باعث شده که سالانه تعداد زیادی از مسافران ضمن عبور از راه‌های خراسان جنوبی به استان‌هایی همچون خراسان رضوی، یزد، اصفهان، شیراز، سیستان و بلوچستان و حتی تهران سفر کنند.
از همین رو اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی در نوروز امسال بازارچه‌های صنایع دستی را بیشتر در بناهای تاریخی، ورودی شهرها و مناطق گردشگری پرتردد برپا کرد و در پنج روز اول فروردین 13 میلیارد و 85 میلیون ریال فروش داشتند.
تاکنون تصور غالب این بوده که خراسان جنوبی مسیر عبور گردشگران و مسافران نوروزی به استان‌های دیگر است اما براساس آمار ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان جنوبی از 27 اسفند 1400 تا دوم فروردین امسال 928 نفر فقط در هتل‌های این استان اقامت کردند که اندکی بیش از 50 درصد ظرفیت هتل‌هاست.
روند افزایشی اقامت مسافران نوروزی در هتل‌ها همچنین اقامتگاه‌های سنتی، مجتمع‌های آب‌درمانی، مهمانپذیرها، خانه مسافر، مدارس و اقامتگاه‌های موقت ادامه یافت تا اینکه جانشین رییس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان جنوبی هفته جاری اعلام کرد: از 25 اسفند 1400 تا ششم فروردین ماه، تعداد 837 هزار و 873 نفر مسافر نوروزی در این استان اقامت کرده‌اند.
سید محمدرضا طالبی در نشست ویدئوکنفرانسی ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور گفت: از این میزان 3 هزار و 916 نفر در هتل‌ها، هزار و 886 نفر در مجتمع‌های گردشگری، 9 هزار و 272 نفر در مهمانپذیرها، 11 هزار و 242 نفر در اقامتگاه‌های بوم‌گردی و 174 هزار و 148 نفر در خانه‌های مسافر، اقامت موقت و چند روزه داشته‌اند.
وی با بیان اینکه 18 درصد اقامت‌ها 2 یا سه روزه، 70 درصد یک روزه و 11 درصد بین سه تا هفت روز بوده است گفت: در اقامتگاه‌های موقت از جمله کانکس‌ها و چادرهای مسافرتی 59 هزار و 485 نفر و در مراکز آموزشی 38 هزار و 757 نفر اقامت داشته‌اند.

پیام خراسان


معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی افزود: تا سوم فروردین 1401، خراسان جنوبی در موضوع ضریب افزایش تردد بین استانی رتبه دوم کشور را داشته است و براساس آمار به ثبت رسیده از پلاک‌ها، تعداد یک میلیون و 700 هزار خودرو از 25 اسفند 1400 تا پنجم فروردین 1401 در جاده‌های استان تردد داشته‌اند.
وی بیان کرد: تعداد ترددهای به ثبت رسیده در این مدت در مقایسه با نوروز 1400 به میزان 78 درصد و نسبت به نوروز 1398 و قبل از همه‌گیری ویروس کرونا 23 درصد افزایش داشته است.
طالبی گفت: 28 درصد ترددها از مبدأ استان خراسان رضوی، 9 درصد از استان تهران، 34 درصد از سایر مبادی کشور و 29 درصد نیز داخل استانی بوده است.
براساس آخرین داده‌های سامانه‌های هوشمندی تردد جاده‌ای، مجموع ترددهای ثبت شده از 25 اسفند 1400 تا پایان شب هفتم فروردین، سه میلیون و 181 هزار و 292 تردد ورودی به خراسان جنوبی بوده که این عدد در مدت مشابه سال گذشته، 2 میلیون و 20 هزار تردد بود و افزایش 57 درصدی تقاضای سفر به خراسان جنوبی را نشان می‌دهد.
همچنین براساس آمار به ثبت رسیده تا ششم فروردین‌ ماه تردد بین استانی در خراسان جنوبی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 73 درصد افزایش‌ یافته که نشان می‌دهد مسیرهای استان محل رجوع هموطنان بوده است.
از همین رو خراسان جنوبی در حال حاضر رتبه پنجم را در بین استان‌های کشور به لحاظ افزایش ترددها نسبت به طرح نوروزی سال گذشته دارد و بیشترین ترددها مربوط به محورهای طبس، بشرویه و فردوس است که این مناطق اسکان بیشتری هم داشته‌اند.
خراسان جنوبی در مجاورت 6 استان کشور و مسیر عبور به سمت مشهد مقدس با توجه به تسهیل شرایط سفر در نوروز 1401 آماده میزبانی از گردشگران و مسافران نوروزی شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌ جنوبی 25 اسفند پارسال گفت: پیش‌بینی ما این است که خراسان جنوبی با موج بزرگی از مسافران نوروزی مواجه خواهد بود و در مجموع ظرفیت اسکان روزانه 129 هزار و 839 نفر در این استان آماده شده است.
مسوولان استان با پیش‌بینی افزایش چشمگیر مسافران نوروزی در سال جاری از بهمن ماه با تشکیل ستاد اجرایی خدمات سفر در مرکز استان و شهرستان‌ها تلاش کرده‌اند با توجه به کاهش محدودیت‌های کرونایی، مسافران نوروزی در روزهای پایانی امسال و تعطیلات نوروزی 1401 اقامت خوبی را در این استان کویری و مرزی تجربه کنند.
خبرنگار ایرنا در بررسی میدانی نحوه اسکان و میزان رضایت مسافران نوروزی در خراسان جنوبی با شماری از آنان گفت و گو کرد.

پیام خراسان


تامین زیرساخت‌های اسکان
معلم بازنشسته مشهدی که مسافر چابهار است به دلیل خاطرات دوران جوانی 2 شب را در شهر بیرجند مانده است.
صنمی ضمن تشکر از میهمان‌نوازی مردم خراسان جنوبی معتقد است زیرساخت‌های اسکان مناسب در این استان باید تقویت شود.
وی گفت: برخی ستادهای اسکان در شان معلمان نیست و درست است که فرهنگیان از وضعیت معیشتی مطلوبی برخوردار نیستند اما امکاناتی که مربوط به آموزش و پرورش است باید بهتر از این در اختیار آنان قرار گیرد.
این مسافر نوروزی افزود: اسکان و خدمات مناسب مسافران را ترغیب به ماندن بیشتر در استان می‌کند و انگیزه سفر مجدد در سال‌های بعد را زنده نگه می‌دارد.
جاذبه‌های گردشگری را معرفی کنید
مسافر دیگری که یک شب در خراسان جنوبی اقامت داشته، معتقد است جاذبه‌های گردشگری استان باید بیش از پیش معرفی شود.
حسینی گفت: معرفی جاذبه‌های گردشگری هر منطقه باید در طول سال برای هموطنان انجام شود و موقع سفرهای نوروزی هم در داخل شهرها با استفاده از فضاهای شهری و توزیع بروشور در راهنمایی مسافران خیلی موثر است.
وی از مردم خراسان جنوبی به عنوان انسان‌هایی با فرهنگ و بیرجند را شهری تمیز نام برد و افزود: برای یافتن جاذبه‌های گردشگری مرکز استان مجبور به استفاده از اینترنت شدم و تاکنون از قلعه تاریخی و بازار قدیمی بیرجند بازدید کردیم.

پیام خراسان


معلم بردسکنی که سال‌ها در بیرجند تحصیل کرده بود، خراسان جنوبی را به عنوان مقصد سفر به همراه خانواده انتخاب کرده اما او هم از معرفی نشدن نقاط گردشگری استان گلایه دارد.
هراتی ادامه داد: خانه‌های معلم به بخش خصوصی واگذار شده و از آن زمان بر قیمت و کیفیت خدمات آنها تاثیر منفی گذاشته که با حقوق معلمی نمی‌توان در خانه معلم اسکان یافت.
این مسافر نوروزی، مدارس را امکان خوبی برای اسکان فرهنگیان دانست و گفت: امیدواریم نسبت به تامین امکانات رفاهی برای مسافران توجه بیشتری بشود.
بقاع متبرکه شناخته شده‌ای در خراسان جنوبی مانند بقعه بی‌بی زینب خاتون در روستای کاهی شهرستان سربیشه، امامزادگان باقریه در شهر بیرجند، امامزاده شاه سلیمان علی (ع) در شهرستان خوسف و بقعه امامزاده عبدالله (ع) وجود دارد که برخی دارای جاذبه‌های تاریخی، معماری و فرهنگی هستند.
این اماکن مقدسه نیز پذیرای مسافران نوروزی بوده‌اند به‌طوری که 45 هزار نفر در این مدت در جوار امامزادگان و بقاع متبرکه اسکان یافتند هرچند برخی مسافران معتقدند امکانات اقامتی بقاع خراسان جنوبی باید ارتقا یابد.
ظرفیت اسکان روزانه 129 هزار نفر در خراسان جنوبی
جانشین رییس ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان جنوبی به ظرفیت 24 هزار نفری اقامتگاه‌های استان اشاره کرد و گفت: علاوه بر این با بهره‌گیری از دیگر ظرفیت‌ها برای بیش از 129 هزار نفر ظرفیت اقامتی در این استان تدارک دیده شده است.
طالبی افزود: اواخر سال گذشته جلسات متعددی با محوریت خدمات سفر در مرکز استان و شهرستان‌ها برگزار شد و بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد 95 درصد مصوبات ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور در این استان اجرایی شده است.
به گفته وی اعضای ستاد استانی خدمات سفر، 83 بازدید از جاده‌ها و داخل شهرها انجام داده‌اند و در برخی شهرستان‌ها از جمله طبس و فردوس در راستای خدمات‌دهی بهتر به مسافران نوروزی علاوه بر سهمیه‌های تخصیصی، سهمیه خاص آرد و محصولات دیگر نیز تعلق گرفته است.
معاون استاندار خراسان جنوبی به فعالیت بازارچه‌های صنایع دستی در این استان اشاره کرد و گفت: 50 بازارچه صنایع دستی با 300 غرفه در مسیرها و داخل شهرها فعال بوده است.
وی بیان کرد: تعداد پایگاه‌های فعال انتظامی 47 مورد، پایگاه‌های امداد و نجات جمعیت هلال احمر 34 مورد، پایگاه های اورژانس 40 مورد، پایگاه‌های امداد خودرویی 17 مورد، قضات کشیک 12 نفر، شوراهای حل اختلاف 11 مورد و داروخانه‌های شبانه‌روزی 15 مورد بوده است.
طالبی افزود: براساس مصوبه ستاد استانی و در راستای همکاری با نیروی انتظامی، 40 دستگاه خودرو از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی مختلف در اختیار پلیس قرار گرفت تا در مبادی ورودی و جاده‌های استان مورد استفاده قرار گیرد.
در این میان یکی از مهمترین زیرساخت‌های تامین سفر آرام و نگهداشت مسافر، مسیر ایمن است که ضمن تامین زیرساخت‌های جاده‌ای نظیر دوبانده‌سازی، توجه به اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی نظیر رعایت سرعت مطمئنه و مجاز و استراحت کافی می‌تواند این امر را تحقق بخشد.

پیام خراسان


کاهش تصادفات در اولویت ستاد خدمات سفر خراسان جنوبی
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی 2 روز قبل در نشست ستاد اجرایی خدمات سفر استان اعلام کرد: در موج دوم سفرهای نوروزی کاهش تصادفات و تلفات رانندگی اولویت نخست ستاد خدمات سفر است.
علیرضا عباس‌زاده اظهار داشت: باید برای کاهش تصادفات رانندگی در موج دوم سفرهای تعطیلات نوروزی هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی شود.
وی با تاکید بر اینکه در اصلاح و بازسازی نقاط حادثه‌خیز استان اولویت‌ها مشخص شود اضافه کرد: همچنین براساس تحلیل آمار تصادفات، اولویت‌ها مشخص و نسبت به رفع نقاط حادثه‌خیز اقدام شود.
معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: پنج فقره تصادف منجر به فوت تعطیلات نوروز امسال در جاده‌های استان روی داد که باید این تصادفات علت‌یابی شود و در موج دوم سفرها نیروهای امدادی و پلیس در نقاط حساس و حادثه‌خیز حضور پررنگ‌تری داشته باشند.
وی با تاکید مجدد بر اینکه باید موج دوم سفرهای نوروزی به‌خوبی مدیریت شود تا شاهد کمترین حوادث رانندگی در جاده‌ها باشیم افزود: اواخر سال گذشته هشت کیلومتر باند دوم راه در کریدور شمال به جنوب زیر بار ترافیک رفت که نقش مهمی در کاهش حوادث رانندگی داشته است.
عباس‌زاده اظهار داشت: ناوگان حمل و نقل عمومی و گشت‌های امدادی و راهداری در جاده‌های استان تقویت شود تا بتوانیم موج دوم سفرهای نوروزی را به‌خوبی مدیریت کنیم.
وی بر ضرورت برخورد قاطع پلیس با تخلفات حادثه‌ساز تاکید کرد و گفت: پلیس باید در کنار ارائه خدمات مطلوب به مسافران نوروزی با تخلفات حادثه‌ساز در محورهای مواصلاتی برخورد قاطع و بازدارنده داشته باشد.
وی ادامه داد: خراسان جنوبی استانی پهناور است و وجود استراحتگاه‌ها بین راهی می‌تواند نقش موثری در کاهش تصادفات رانندگی ایفا کند.
خراسان جنوبی با 151 هزار کیلومتر مربع مساحت سومین استان پهناور کشور است که بخش عظیمی از جاده‌ها و محورهای مواصلاتی را در بر گرفته و این موضوع اهمیت توجه به خدمات سفر را دوچندان می‌کند که علاوه بر اقدام استانی، توجه ملی را برای تامین زیرساخت‌ها به ویژه جاده‌ای، هوایی و ریلی می‌طلبد.
خراسان جنوبی در نوار مرز شرقی ایران دارای تاریخ غنی است و سالانه می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح در حوزه‌های گردشگری تاریخی، فرهنگی، هنری، معدنی و طبیعت نسبت به جذب گردشگر اقدام کرد.
خیلی از مسافرانی که اولین بار به خراسان جنوبی می‌آیند از اینکه در دل کویر باغ‌های سرسبز ایرانی ساخته شده و نظیر باغ و عمارت جهانی اکبریه، باغ رحیم‌آباد و باغ شوکت‌آباد بیرجند هنوز پابرجاست، شگفت‌زده می‌شوند.
قلعه تاریخی بیرجند، قلعه کوه قاین، غار خونیک، چشمه مرتضی علی طبس، روستای ازمیغان، امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) و باغ گلشن طبس، شهر تاریخی تون، بافت تاریخی و آرامگاه ابن حسام خوسفی، روستای گردشگری چنشت، روستای ماخونیک، قلعه فورگ درمیان، مسجد هندوارلان، دشت پترگان زیرکوه، آبگرم معدنی فردوس، آسبادهای نهبندان و روستاهای هدف گردشگری و اقامتگاه‌های بوم‌گردی تنها بخشی از این جاذبه‌ها است که همچنان باید در سطح ملی معرفی شوند.
برچسب‌ها
مسافرین نوروزی نوروز خراسان جنوبی تردد جاده ای اقامتگاه بوم گردی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/451825/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهپیمایی ضدصهیونیستی مردم مشهد

راهپیمایی مردم خراسان جنوبی در حمایت از عملیات تنبیهی وعده صادق + تصاویر

«وعده صادق» عملیات مشروع و به موقع رزمندگان در برابر اسراییل

عملیات وعده صادق، شکست دنیای استکبار بود

وعده صادق، شکست دنیای استکبار

un12، داستان رنج کرد‌ها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت

کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور

همایش پیاده روی خانوادگی در شهرستان تربت جام برگزار شد

قتل خونین پسر تهرانی در درگیری خیابانی/ دوست مقتول بازداشت شد

شرایط جوی نسبتا پایدار و یکنواخت در خراسان جنوبی

آغاز طرح تکمیلی ایمن‌سازی فلج اطفال در نیشابور

اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

رژیم صهیونیستی بداند اگر دست از پا خطا کند این بار سخت‌تر و کوبنده‌تر

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر تنبیه می‌شود

پلمب 3 سالن زیبایی در مشهد (31 فروردین 1403)

وزش باد در خراسان رضوی شدت می‌گیرد

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

زمین لرزه در روداب سبزوار/زلزله خسارتی نداشت

بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

بیش از 25 هزار کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین صادر شد

شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند

راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در جهنم اتحاد

داستان جالب زباله گردی که پاکبان شهرداری شد | رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب شهرستان بردسکن در روستای باب الحکم

اعزام گروههای ارزیاب از جمعیت هلال احمر به محل زلزله در روداب سبزوار

برگزاری پویش قرانی نوگل من در جغتای

هشدار آب‌وفاضلاب خراسان شمالی درخصوص استفاده غیرشرب از آب

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی در قاینات آغاز شد

صدور 25500 کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین در خراسان جنوبی

هویت رژیم جعلی صهیونیست به جهان نشان داده شده است

هنر پنالتی زدن: راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در اتحاد

کیفیت هوای مشهد ناسالم شد

جنگل‌زدایی وسیع با جاده‌سازی‌های غیرقانونی

نجات بانوی طبیعت گرد مصدوم در ارتفاعات روستایی تربت حیدریه

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه

پیشگیری از قاچاق کالا‌های سلامت محور و عملیات هوایی برای نجات بیمار در نیشابور

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

آغاز مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

کسب مهارت 20 هزار و 720 نفر در خراسان شمالی

آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از 400 نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری

پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی

زلزله «روداب» سبزوار خسارتی نداشت

219 انشعاب غیر مجاز آب در خواف شناسایی شد

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد