پیام خراسان

آخرين مطالب

معاون وزیر ارشاد: مکان‌های فرهنگی خراسان رضوی شرایط مطلوبی ندارد فرهنگي

معاون وزیر ارشاد: مکان‌های فرهنگی خراسان رضوی شرایط مطلوبی ندارد
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شرایط فیزیکی و سخت‌افزاری مکان‌های فرهنگی در خراسان رضوی مطلوب نیست و نمی‌تواند پاسخگوی تقاضا، بضاعت و استعداد نهفته در استان و شهرستان‌های خراسان رضوی باشد.

محمود سالاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توسعه فرهنگ و هنر در استان همزمان با سفر رئیس جمهور و هیأت دولت به خراسان رضوی، اظهار کرد: خراسان رضوی قطب فرهنگی کشور است و باید هم به لحاظ معنوی و هم ساختاری پیشران فرهنگ و هنر باشد. سابقه ادبی و هنری منطقه خراسان به نوعی است که تمام کشور از برکات آن بهره می‌برند. سال‌هاست که کل کشور از تاثیرات مثبت هنر تئاتر در مشهد برخوردار است و خراسان باید با تلاش همگانی به جایگاه باشکوه سابق بازگردد. 
وی با اشاره به بازدید از مجتمع فرهنگی هنری امام رضا (ع) در پارک ملت مشهد، ادامه داد: متأسفانه شرایط فیزیکی و سخت‌افزاری مکان‌های فرهنگی در خراسان رضوی مطلوب نیست و نمی‌تواند پاسخگوی تقاضا، بضاعت و استعداد نهفته در استان و شهرستان‌های خراسان رضوی باشد. 
سالاری تاکید کرد: شخص استاندار، شهردار مشهد و نیز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی باید تلاش کنند تا این مشکل بزرگ حل شود. مجموعه فرهنگی و هنری امام رضا(ع) می‌تواند تاثیر بسزایی در حوزه‌های فرهنگی مشهد ایجاد کند، اما در حال حاضر از این ظرفیت به شکل بهینه استفاده نمی‌شود.
وی با اشاره به لزوم بازسازی کل ساختمان و سالن تئاتر مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا (ع) مشهد، گفت: کف سالن و سن تئاتر شهر مشهد وضع مطلوبی ندارد. خط نورها کافی نیست. مجموعه آرشیو کتاب و مجلات قدیمی مجتمع امام رضا(ع) وضع بسیار نامطلوبی دارد و در این راستا باید برای ساماندهی و تجهیز این مجموعه بودجه مجزایی در نظر گرفته‌ شود.
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: هر چند سالن سینمای مجتمع تا حدی قابل‌ قبول است، اما با توجه به وضعیت جدید اکران‌ فیلم‌ها، سالن به هیچ‌وجه پاسخگوی نیازهای جدید مردم نیست؛ چراکه سالن سینما دیگر تنها محلی برای تماشای فیلم نیست. سینما در تعریف جدید مکان فرهنگی جامع‌الاطرافی است که باید مقصودهای سرگرمی، تفریحی و فرهنگی را به طور همزمان برآورده کند، اما سالن فعلی مجتمع تا این رسیدن به مقصود فاصله زیادی دارد. امکاناتی از قبیل صدا و نور و صندلی‌های سالن قدیمی است و حتما باید تعویض، بازسازی و یا دست‌کم بهینه‌سازی شود. 
وی با اشاره به بازدید خود از مجموعه فعالیت‌های تشکل نهضت پوستر انقلاب، گفت: هرچند پیش از این از وجود این مجموعه تلاشگر و توانمند آگاه بودم، اما بازدید حضوری لطف دیگری داشت. این هنرمندان بدون وابستگی و دریافت حمایت دولتی به طور خودجوش در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند و بار زیادی را به دوش می‌کشند تا مفاهیم انقلاب و ارزش‌های دفاع مقدس را ترویج دهند. این تشکل‌ها که از جمله بضاعت‌های فرهنگی و هنری کشور هستند نیاز به حمایت دارند. آن‌ها به دلیل عدم وابستگی به دولت در تمام حوزه‌های کاری از جمله آموزش، تولید آثار و ترویج فرهنگ انقلاب تلاش خودجوش دارند.
سالاری افزود: اگر می‌شد این تشکل‌ها را در تمام استان‌ها سازماندهی کنیم و کار را به دست نیروهای دغدغه‌مندی بسپاریم که دفاع مقدس و ارزش‌های انقلاب اسلامی و ترویج هنر انقلاب برایشان موضوعیت دارد؛ وضعیت هنر ما از این بهتر می‌بود. خوشبختانه خراسان رضوی به دلیل وجود چنین تشکل‌هایی در شهر مشهد یکی از پیشگامان هنرهای تجسمی انقلاب در سطح کشور است.
وی در خصوص عضویت خبرنگاران در صندوق اعتبار هنر، گفت: دو مقوله اصلی در این طرح وجود دارد؛ یکی عضویت پیشکسوتان حوزه رسانه است. در حال حاضر موسسه پیشکسوتان هنر با معیارها و سازِکار مشخصی هنرمندان را شناسایی و رده‌بندی می‌کند. اصحاب رسانه نیز پیشکسوتانی دارند و درصدد هستیم که پیشکسوتان حوزه رسانه به اصحاب هنر بپیوندند و موسسه به عنوان پیشکسوتان هنر و رسانه تغییر نام دهد. با این وجود مانعی که در برابر اجرای این طرح وجود دارد این است که برخلاف درجه‌بندی هنرمندان تاکنون هیچ معیار مشخصی برای ارزیابی و اعطاء مدرک هنری درجه یک تا سه برای اصحاب رسانه تعریف نشده است. 
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه لازم است ابتدا سازِکارها و متر و معیارها در این حوزه ایجاد شود، گفت: به عنوان مثال فردی که 30 سال تنها گزارش خبری نوشته یا عکاسی خبری انجام داده در رده درجه 1 هنری قرار نمی‌گیرد. از سوی دیگر چون طیف اصحاب رسانه زیاد هستند باید بضاعت مالی و اعتبار وزارتخانه نیز سنجیده شود. با روی کار آمدن رسانه‌های مجازی و برخط شرایط مطبوعات بسیار تغییر کرده است. نشریات مکتوب در حوزه‌های استانی، شهری، ادواری و ... معیارهای متفاوتی دارند. همچنین خبرنگارانی که در رسانه کشوری کار می‌کند اضطراب و فشار بیشتری به دوش می‌کشند و کار دشوارتری دارند. این تقسیم‌بندی‌ها و پیش‌بینی‌ها هنوز انجام نشده و به همین دلیل کار هنوز به سرانجام نرسیده است. 
وی اضافه کرد: با این حال نامه‌نگاری و تشکیل تیم‌های ارزیابی به تدریج انجام می‌گیرد. تدوین آیین‌نامه و تعریف معیار درجه یک تا سه برای خبرنگاران در حال انجام است. با این حال عضویت صنفی نسبت به برخورداری از مزایای مادی و معنوی مقوله متفاوتی است. خبرنگاری که تحلیل و سرمقاله می‌نویسد با خبرنگاری که صرفا گفت‌وگو می‌گیرد و مکتوب می‌کند یکی نیستند و بر این اساس همه کسانی که خبر می‌نویسند نمی‌توانند از مواهب عضویت در صندوق اعتبار هنرمندان برخوردار شوند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/452064/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف اسکلت مرد مشهدی وسط خانه!

«وعده‌ صادق» روح تازه‌ای به رزمندگان مقاومت دمید

50 اثر گرافیکی در آیین گرامیداشت واقعه طبس رونمایی شد

خودت دوست خودت باش: راز طلایی موفقیت (فیلم)

مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد

(ویدئو) این سکانس جنگل آسفالت، کپی از آب درآمد!

آمارهای عجیب برای بالا بردن شبکه سه/ برمودا و شریفی مقدم 300 میلیون بار دیده شدند شما چطور آقای فروغی

نهضت ملی مسکن از برنامه‌های شاخص راه و شهرسازی خلیل آباد است

اتمام تعمیر اسکله تاریخی بلوار بندرانزلی

مراسم نکوداشت امام‌جمعه فقید بجنورد برگزار می‌شود

طرح کتابخانه‌های بدون کتاب در کشور اجرا شده است/ بی مهری نسبت به کتابخانه‌های عمومی کردستان

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی پایه‌های مختلف تحصیلی

عرضه ویژه کتاب‌های انتشارات علمی و فرهنگی

اعلام قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان | جزئیات درباره ثبت سفارش کتاب‌های درسی

ثبت سفارش کتاب‌های درسی از امروز 5 اردیبهشت

انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»

مشارکت 4000 دانش‌آموز خراسان جنوبی در جشنواره سفیران سلامت

روند تخصیص اعتبارات باندهای دوم خراسان‌جنوبی شتاب می‌گیرد

جهاد کشاورزی نیشابور رتبه نخست ارزیابی عملکرد در خراسان رضوی

حضور مجری برنامه سمت خدا در چایخانه حضرت

جانباز شیمیایی اهل تربت جام به قافله شهدا پیوست

واکسیناسیون متقاضیان حج تمتع خراسان رضوی آغاز شد

حذف بیش از 3 تن مرغ غیر قابل مصرف از چرخه مصرف انسانی

نقش مساجد فراتر از محلی برای عبادت است

شکست نظامی آمریکا در صحرای طبس نشانگر تحقق وعده‌های خداوند است

طعنه سردار سلیمانی به کشورهای منطقه /هیچ پرنده خارجی نمی‌تواند از آسمان ایران عبور کند

تداوم بارندگی‌ها در استان خراسان جنوبی

سردار سلیمانی: عملیات «وعده صادق» عامل خودباوری است

2 سواری حامل سوخت قاچاق در نهبندان توقیف شد

باند‌های دوم جاده‌ها در خراسان جنوبی اعتبار می‌گیرند

ساخت باندهای دوم محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی شتاب می‌گیرد

جاده مه‌آلود و بارانی بجنورد به آشخانه

پایان‌ راز آلود قسمت 10 سریال شوگون؛ فصل دوم حماسه پرطرفدار ژاپنی در راه است؟

جراحی عجیب پیوند عضو برای اولین بار در کشور

این شهر بحرانی‌ترین کانون فرونشست زمین در کشور

آغاز ساخت قطعه چهارم راه آهن خواف-هرات توسط شرکت روسی

تراکتور برای دومین بار، پرسپولیس را صدرنشین لیگ برتر می‌کند؟

وزیر ارتباطات: بررسی رفع فیلتر «گوگل پلی» در کارگروه فیلترینگ برای بار سوم

فراخوان دوسالانه «کارتون کتاب» منتشر شد

فهرست قیمت کتاب‌های درسی سال 1404-1403 + سایت و مدارک ثبت نام

قیمت کتاب‌ های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد

مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی

آغاز ثبت سفارش ‌کتاب‌های درسی از امروز پنجم اردیبهشت

مصلی امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید اعلام شد

توسعه کتابخانه‌های سیار در دستورکاراست/ایجادزنگ کتابخوانی درمدارس

ثبت بیش از 20 هزار حیوان گزیدگی در خراسان رضوی

لزوم تربیت نیروی متخصص مورد نیاز خراسان شمالی توسط دانشگاه‌ها

فرش خراسان شمالی قابلیت درخشش در سطح ملی را دارد

باران در راه خراسان رضوی است