پیام خراسان

آخرين مطالب

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان مطرح کرد

14 هزار رویداد فرهنگی، ترویجی و عمرانی کتابخانه‌های خراسان رضوی درسال 1400 فرهنگي

14 هزار رویداد فرهنگی، ترویجی و عمرانی کتابخانه‌های خراسان رضوی درسال 1400
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به فعالیت‌های کتابخانه‌های استان در سال گذشته از برگزاری حدود 14 هزار رویداد فرهنگی، ترویجی و عمرانی در سال 1400 خبر داد.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به فعالیت‌های در اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و برگزاری حدود 14 هزار رویداد فرهنگی، ترویجی و عمرانی در سال 1400 اظهار کرد: خراسان رضوی با مجموع 33 شهرستان دارای 222 کتابخانه عمومی در مناطق شهری و روستایی است که اهم فعالیت‌های انجام شده توسط آن به واسطه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه با توجه به منظومه فکری مقام معظم رهبری در راستای ایجاد ایرانی کتابخوان، آگاه و توانمند است.
وی ادامه داد: بر این اساس در سال گذشته مقدمات افتتاح 12 باب کتابخانه جدید فراهم و عملیاتی شد که شامل 6 کتابخانه نهادی، سه کتابخانه سیار، 2 کتابخانه مشارکتی و اولین پیشخوان خدمات کتابخانه‌ای استان بوده است. همچنین در 11 شهرستان استان خرید تجهیزات کامل و متناسب با بخش­‌های مختلف کتابخانه اعم از مستقر و سیار با همراهی خیرین انجام شد. در راستای شادابی و پویاسازی فضاهای کتابخانه‌ای در جهت تکریم ارباب رجوع و ایجاد فضایی شاد و آرام 33 باب کتابخانه به صورت ویژه در بخش‌های مختلف از جمله بخش کودک، امانت، مخزن و سالن‌های مطالعه شاداب‌سازی شده است.
ارسال 100 هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌ها
سبزیان در خصوص تامین و خرید منابع کتابخانه‌ای شامل کتاب، نشریه و منابع دیداری‌شنیداری به منظور مجموعه‌سازی و غنی‌سازی منابع کتابخانه‌های عمومی استان تصریح کرد: بالغ بر 30 هزار نسخه کتاب به ارزش تقریبی 500 میلیون تومان از محل اعتبارات استانی و بالغ بر 70 هزار نسخه به ارزش تقریبی 2 میلیارد و 600 میلیون تومان به همت مردم، اعضای کتابخانه‌ها، کتابداران و خیرین جهت غنی‌سازی و تقویت منابع کتابخانه‌ای خریداری و اهدا شده است.
وی خاطرنشان کرد: انبار کتاب و مرکز مبادله شهید آوینی با زیربنای 350 متر مربع در واقع محلی برای جمع‌آوری کتاب‌های اهدایی مازاد از کتابخانه‌های عمومی استان و ارسال آن‌ به کتابخانه‌های روستایی و یا فاقد منابع موجود انبار کتاب‌های خریداری شده، جهت تقسیم‌بندی و توزیع منابع به کتابخانه‌های عمومی استان و طبقه‌بندی کتاب‌های اهدایی موجود بر اساس موضوع جهت انتخاب دوره‌ای کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان بر اساس نیازهای اعلام شده است.
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی افزود: در راستای بهینه‌سازی و ساماندهی وضعیت موجود انبار کتاب و مرکز مبادله استان اقداماتی همچون جداسازی انبار کتاب از انبار تجهیزات، افزایش تعداد قفسه‌های کتاب، ایجاد فضای مخصوص انتظار مراجعان و کارشناس منابع استان، تعمیر و تعویض روشنایی، لیست‌برداری کامل از منابع موجود، وجین کتاب‌های فرسوده و غیرقابل استفاده از مجموعه و انتقال آن‌ به بخش خمیری، لیست‌برداری و مرتب‌سازی کتاب‌های ایستگاه مطالعه و سی‌دی‌های مرکز مبادله، تهیه شناسه قفسه‌های کتاب، تفکیک کتاب‌های ارسالی از کتابخانه‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی جهت ورود به مرکز مبادله و بخش خمیری انجام شده است.
برگزاری 6000 برنامه فرهنگی
سبزیان با اشاره برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی کتاب‌محور در استان گفت: این اداره کل با برگزاری بیش از 6000 برنامه فرهنگی از جمله نشست‌های کتابخوان، رونمایی و نقد و بررسی کتاب، مسابقات کتابخوانی و راه‌اندازی محافل ادبی سعی بر آن داشته تا رسالت اصلی خود را در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و معرفی منابع مطالعاتی مفید در حوزه‌های مختلف به شایسته‌ترین شکل ممکن انجام دهد.
وی ادامه داد: برگزاری نشست‌های کتابخوانی مدرسه‌ای، مسابقات کتابخوانی استانی و کتابخانه‌ای، جلسات مطالعاتی، نمایشگاه و فروشگاه کتاب، نشست‌های تخصصی و اختصاصی کتابخانه‌ای، جلسات رونمایی، نقد و بررسی از کتاب به صورت استانی و کتابخانه‌ای، جلسات مشاوره، نمایش‌نامه خوانی کتابخانه‌ای، جلسات نقد کتابخانه‌ای، جلسات شعرخوانی استانی، نشست کتابخوان تخصصی و اختصاصی، جمع‌خوانی و... از جمله فعالیت‌های انجام شده است.
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی همچنین به برگزاری ده‌ها نشست‌ رونمایی، نقد و بررسی کتاب و برگزاری مسابقات کتابخوانی و پویش‌های مختلف در راستای تقویت منابع کتابخانه‌های عمومی و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی اشاره کرد.
وی با اشاره به همراهی سایر دستگاه‌های اجرایی در برگزاری برنامه‌های فرهنگی و دغدغه‌مندی آنان در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی از برگزاری 95 درصد جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی در سطح استان خبر داد و افزود: در مجموع تعداد 77 انجمن در استان خراسان رضوی فعال است که با پیگیری انجام شده تا کنون حدود 50 درصد از مصوبات این انجمن‌ها شامل واریزی نیم درصد درآمد شهرداری‌ها، ابلاغ دستور کار مجزا در رابطه با گزارشات روند پیگیری پروژه‌های کتابخانه‌های نیمه‌تمام در شهرستان‌های استان برای تسریع در ساخت پروژه‌ها را شامل می‌شود.
صدور 22 مجوز فعالیت به سالن‌های مطالعه خصوصی
سبزیان با بیان اینکه اهدای مجوز فعالیت به سالن‌های مطالعه خصوصی در راستای ساماندهی سالن‌های مطالعه خصوصی و گسترش فضاهای مطالعاتی در حال انجام است، اظهار کرد: در مجموع 58 سالن مطالعه خصوصی در استان درخواست صدور مجوز کرده‌اند که از این تعداد مجوز 22 سالن صادر، هفت درخواست در مرحله استعلام و 29 درخواست در مراحل اولیه اقدام است. در حال حاضر در مجموع 19 استان کشور دارای سالن مطالعه خصوصی با صدور مجوز از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است که 14 استان دارای یک تا سه سالن مطالعه، سه استان دارای هفت سالن مطالعه و یک استان دارای 14 سالن مطالعه است. در این میان خراسان رضوی با 22 سالن مطالعه صدرنشین این حوزه است.
وی همچنین به انعقاد 22 تفاهم‌نامه با سایر دستگاه‌های اجرایی در راستای انجام برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی مشترک در سال 1400 و اعتبار 33 تفاهم‌نامه تا سال 1405 اشاره کرد.
رشد 35 درصدی تخصیص اعتبارات
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به رشد 9 درصد اعتبارات از محل موافقت‌نامه‌های منعقد شده، جهت تعمیر و تجهیز و گسترش و نوسازی کتابخانه‌های عمومی استان گفت: این اعتبار در سال 1400 قریب به 9 میلیارد تومان بوده است. تخصیص اعتبارات سال جاری از محل منابع استانی، 3 درصد درآمد نفت و گاز و قانون استفاده متوازن از امکانات کشور بالغ بر 2 میلیارد تومان از رشد 35 درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار بوده که صرف خرید تجهیزات مورد نیاز برای کتابخانه‌های عمومی و همچنین تکمیل پروژه کتابخانه فخرآباد بجستان شد.
وی تصریح کرد: همچنین با پیگیری‌های انجام شده و همکاری شهرداری‌های استان بالغ بر 8میلیارد و 400 میلیون تومان از سهم نیم درصد درآمد شهرداری‌ها وصول و به حساب انجمن کتابخانه‌های شهرستان‌ها و استان واریز شده است.
پیشرفت 38 درصدی 29 پروژه نیمه‌تمام
سبزیان در خصوص پیشرفت فیزیکی پروژه‌های نیمه‌تمام خاطرنشان کرد: در سال مالی 1400 در قالب مبادله 2 موافقت‌نامه گسترش و نوسازی کتابخانه‌های عمومی میان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اداره کل راه و شهرسازی استان جهت پیشرفت فیزیکی پروژه نیمه‌تمام کتابخانه‌های عمومی مبلغ هشت میلیارد و 661 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شد و از این مبلغ سه میلیارد و 683 میلیون تومان تخصیص داده شده است. این مبلغ تخصیص فقط برای اجرای عملیات عمرانی در 18 پروژه نیمه‌تمام اختصاص داده شده و 11 پروژه نیمه‌تمام استان فاقد اعتبار است.
وی افزود: در مجموع از 29 پروژه نیمه‌تمام کتابخانه‌های عمومی در خراسان رضوی، 18 پروژه زیر نظر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان و 11 پروژه دیگر مربوط به اداره کل راه و شهرسازی استان به عنوان مجریان اجرای این پروژه‌هاست. میانگین درصد پیشرفت فیزیکی پروژه‌های زیر نظر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان 49 درصد و با میانگین مدت زمان هشت سال است که برای تکمیل این 18 پروژه اعتباری به مبلغ 17 میلیارد تومان نیاز است. همچنین در خصوص 11 پروژه زیر نظر اداره کل راه و شهرسازی استان نیز با میانگین درصد پیشرفت فیزیکی 15 درصد و میانگین سنی پنج سال اعتباری حدود 64 میلیارد تومان نیاز است.
مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به صرف مبلغ 8میلیارد و 30 میلیون ریال از ابتدای سال 1400 جهت انجام امور عمرانی کتابخانه‌ها افزود: تاکنون عملیات تعمیرات و تجهیز عمرانی در کتابخانه‌های عمومی استان با هزینه‌ای بالغ بر 4میلیارد و 200 میلیون ریال در سطح استان انجام شده است.
تجهیز 90 کتابخانه‌ به اینترنت رایگان
وی بین کرد: همچنین در این سال 17 باب کتابخانه به اینترنت پرسرعت و فیبرهای اختصاصی مجهز شد. سایر کتابخانه‌ها نیز به اینترنت ADSL مجهز است. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌ گرفته از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور 90 باب از کتابخانه عمومی خراسان رضوی با هدف استانداردسازی کتابخانه‌های عمومی استان و تسهیل دسترسی اعضا و پژوهشگران به منابع اطلاعات علمی و پژوهشی به WiFi رایگان مجهز شده‌اند.
برگزاری 75 دوره آموزشی با محوریت افزایش مهارتهای عملی و دانشی کارکنان
مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی همچنین به برگزاری 75 دوره آموزشی برای رده‌های مختلف شغلی در اداره کل کتابخانه‌­های عمومی استان در راستای افزایش مهارت و دانش کارکنان در سال 1400 اشاره کرد.
وی اضافه کرد: در مجموع این اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در مقایسه با سال 1399 در حوزه افتتاح کتابخانه از رشد 851/1 درصدی، در حوزه افزایش زیربنای کتابخانه‌ها از رشد 277/1 درصدی و در حوزه تامین منابع کتابخانه‌ها از رشد 396/7 درصدی برخوردار شده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/452233/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی در قاینات آغاز شد

صدور 25500 کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین در خراسان جنوبی

هویت رژیم جعلی صهیونیست به جهان نشان داده شده است

هنر پنالتی زدن: راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در اتحاد

کیفیت هوای مشهد ناسالم شد

جنگل‌زدایی وسیع با جاده‌سازی‌های غیرقانونی

نجات بانوی طبیعت گرد مصدوم در ارتفاعات روستایی تربت حیدریه

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه

پیشگیری از قاچاق کالا‌های سلامت محور و عملیات هوایی برای نجات بیمار در نیشابور

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

آغاز مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

کسب مهارت 20 هزار و 720 نفر در خراسان شمالی

آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از 400 نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری

پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی

زلزله «روداب» سبزوار خسارتی نداشت

219 انشعاب غیر مجاز آب در خواف شناسایی شد

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه و شهرستان ششتمد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

31 میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی

رقابت 1205 نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی

وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

وقوع زلزله در سبزوار

شناسایی بیش از 200 انشعاب غیر مجاز آب در خواف

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

کاشت درخت در دل بیابان‌های روستای همت آباد توسط همیار طبیعت + فیلم

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در این شهر

زمین لرزه 4 و دو دهم ریشتری در روداب

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در سبزوار

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

144 متخلف زیست محیطی دستگیر شدند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند / دامغان هم لرزید

نا سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ 31 فروردین

زلزله 4.2 ریشتری «روداب» سبزوار را لرزاند

زلزله 4/2 در «روداب» خراسان رضوی

دو مدال طلای جهانی بر گردن دانشجوی مخترع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

دو مدال طلا جهانی، دستاورد دانشجوی مخترع علوم پزشکی بیرجند