پیام خراسان

آخرين مطالب

مشهد و جابه‌جایی میلیونی زائر در نوروز 1401/ تجربه‌ای که خواهد ماند مقالات

مشهد و جابه‌جایی میلیونی زائر در نوروز 1401/ تجربه‌ای که خواهد ماند
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- مشهد مقدس همواره در دهه پایانی ماه هجری صفر که مصادف با ایام رحلت حضرت رسول (ص) و شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا(ع) است و نیز در تعطیلات نوروز، میزبان خیل عظیم زائران و دلدادگان امام هشتم (ع) شیعیان و ولی نعمت مردم ایران است که سفر و پذیرایی از این حجم زائر و مسافر و مدیریت بازگشت سریع آنان به شهرهای خود عملیات حمل و نقلی کم‌نظیری را می‌طلبد.

 پس از 2 سال از آغاز شیوع کرونا و رفت و آمد موج‌های مختلف این ویروس، با فروکش کردن موج ششم کرونا و پدید آمدن وضعیتی مطلوب که با گسترش و سرعت بخشیدن به واکسیناسیون عمومی که با استقرار دولت سیزدهم  همراهی مردم به دست آمده است، برآوردها نشان از حضور گسترده زائران و مسافران در مشهدالرضا (ع) بود که معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در تشریح این فرایند حمل و نقلی گفت: بیش از هشت میلیون و 500 هزار زائر و مسافر از روز مبعث حضرت رسول اکرم(ص) در اسفند سال گذشته تا 13 فروردین‌ماه امسال به مشهد وارد شده‌اند.

حجت الاسلام حجت گنابادی‌نژاد افزود: از 10 اسفندماه پارسال حضور زائران و عاشقان زیارت امام رضا(ع) در مشهد مقدس را شاهد بوده ایم و نکته قابل توجه این است که در روزهای 12 و 13 فروردین جاری میزان خروج روزانه مسافر از مشهد بیش از 300 هزار نفر اعلام شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان خروج مسافر از مشهد در روزهای دهم و یازدهم فروردین‌ماه گزارش شده است، افزود: در روزهای مذکور، روزانه بیش از 500 هزار نفر خروجی مسافر به ثبت رسیده است.

گشت زنی برای پذیرش زائران فاقد اقامت

گشت زنی برای پذیرش زائران حرم رضوی در ایام نوروز امسال با جدیت توسط دست اندرکاران این حوزه آغاز شد که فرماندار مشهد نیز در خصوص عملیات بزرگ پذیرایی و اسکان زائران نوروزی در این کلانشهر به خبرنگار ایرنا گفت: همه اقامتگاه های رسمی و غیر رسمی مشهد به تعداد 350 هزار شب خواب در نوروز امسال به صورت منسجم و هماهنگ در اختیار زائران بود.

محسن داوری افزود: 100 هزار شب خواب ظرفیت اضطراری اسکان در ورزشگاه ها و اماکن عمومی نیز به ظرفیت های معمول اسکان افزوده شد که می توان گفت عملیاتی کم نظیر در خصوص اسکان زائران اتفاق افتاد.

وی گفت: از 29 اسفند گشت زنی تیم های ما در نقاط مختلف شهر برای یافتن زائران بدون مکان اسکان آغاز شد و همکاران در بخش های مختلف مهمانان حضرت رضا(ع) را به اقامتگاه های اضطراری هدایت می کردند و البته این عزیزان از غذای رایگان سفره خانه حضرت نیز بهره مند می شدند.

فرماندار مشهد ادامه داد: برای رفع مشکل حمل و نقل عمومی 500 دستگاه اتوبوس برای تسهیل در جابه جایی عمومی مسافران در اطراف حرم مطهر رضوی تدارک دیده شد و با تاکسیرانی نیز هماهنگی هایی صورت گرفت.

داوری ظرفیت پارکینگ های اطراف حرم رضوی را پنج هزار خودرو عنوان کرد و گفت: در همین ایام نوروز پنج هزار ظرفیت جدید در قالب توقفگاه امن برای خودرو زائران در اطراف بافت پیرامونی حرم مطهر ایجاد شد.

مشهد و جابه‌جایی میلیونی زائر در نوروز 1401/ تجربه‌ای که خواهد ماند

900 میلیون تومان به زائران برگردانده شد

وی به تامین مایحتاج غذایی زائران در اطراف حرم مطهر رضوی اشاره و بیان کرد: 22 فروشگاه ویژه برای عرضه نان، گوشت مرغ، سیب زمینی، پیاز و میوه با قیمت مصوب در اطراف حرم مطهر رضوی ایجاد شد و علاوه بر فعالیت نانوایی های معمول، 12 واحد نانوایی ثابت و سیار نیز پخت فوق العاده نان در اطراف حرم را آغاز کردند.

فرماندار مشهد گفت: نظارت و برخورد با تخلفات صنفی با فوریت و در محل انجام می شد، به گونه ای که طی نوروز 1401، بالغ بر 9 میلیارد ریال پول بابت تخلفات صنفی به زائران بازگردانده شد و 25 واحد متخلف نیز مهر و موم شدند.

اوج خروج مسافر و چالش های ناگهانی

داوری به شرایط دشوار بازگشت مسافران از مشهد اشاره کرد و گفت: برخی رویدادهای دیگر در این ایام با زمان اوج بازگشت مسافر نوروزی از مشهد تداخل پیدا کرد که کار را به شدت سخت نمود.

وی گفت: در روزهای پایانی تعطیلات ناگهان صدور ویزا و ورود اتباع افغانستانی به استان و مشهد شدت گرفت، چنانکه در سه روز پایانی نوروز روزانه 2 هزار افغانستانی مقیم مشهد خواستار ترک این شهر و سفر به تهران برای خروج هوایی از ایران بودند.

فرماندار مشهد گفت: به این منظور طی هماهنگی با اتوبوسرانی مشهد و با استفاده از ناوگان برون شهری این سازمان نسبت به اعزام این مهاجران به تهران اقدام شد.

وی به همزمانی سفر هیات دولت به مشهد نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر اسکان، جابه جایی کاروان دولت برای بازدید و سفرهای درون و برون شهری برعهده فرمانداری بود که به نحو احسن صورت گرفت.

فرماندار مشهد گفت: در روزهای پایانی تعطیلات روزانه نیم میلیون مسافر از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس، قطار و هواپیما و نیز خودروهای شخصی از مشهد خارج شدند، حتی ظرفیت خروج مسافر تنها از پایانه امام رضا (ع) در یک روز به 120 هزار نفر نیز رسید.

وی گفت: در موج دوم سفرهای نوروزی روزانه هزار و 500 دستگاه اتوبوس از پایانه امام رضا(ع) اعزام می شد که البته اتوبوس مورد نیاز و فوق العاده را از استانهای مجاور و ناوگان برون شهری شهرداری تامین کردیم.           

مشهد و جابه‌جایی میلیونی زائر در نوروز 1401/ تجربه‌ای که خواهد ماند

تردد 852 هزار مسافر نوروزی با قطار در مسیر مشهد

یکی دیگر از نیازهای اساسی زائران در ایام نوروز حمل و نقل است که مدیر کل راه آهن خراسان نیز در تشریح عملیات جابه جایی مسافران نوروزی مشهد، گفت: در نوروز امسال یعنی از 24 اسفند پارسال تا 14 فروردین جاری 852 هزار مسافر در مسیر ریلی مشهد جابه جا شدند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال 50 درصد افزایش یافته است.

مصطفی نصیری ورگ افزود:  لغو نشدن حتی یک مورد از برنامه های حرکت قطارهای مسافربری، اعمال ظرفیت 80 درصدی مسافر در واگن های مسافربری به واسطه محدودیت های کرونایی و فعالیت ناوگان مسافربری راه آهن در مسیر مشهد با تمام ظرفیت از نظر تعداد رام، نکته قابل توجه برای سفرهای نوروزی امسال در شبکه راه آهن خراسان بود.

مدیرکل راه آهن خراسان خاطرنشان کرد: در ایام نوروز روزانه حدود 42 هزار زائر و مسافر در مسیر ریلی بین مشهد و 27 شهر و مرکز استان جابه جا شده اند.

همکاری نوروزی راه آهن و پایانه مسافربری شهری برای نخستین بار

وی گفت: سابقه داشته است که بعضا در ایام دهه پایانی ماه صفر، مسافران بازمانده از ناوگان اتوبوسی را به ایستگاه راه آهن مشهد منتقل کرده و با قطار اعزام کنیم اما امسال برای نخستین بار این عملیات برای مسافران نوروزی نیز انجام شد.

نصیری ورگ گفت: از آنجا که ظرفیتی برای افزایش تعداد رام قطار به مسیر مشهد وجود نداشت صدها ظرفیت جدید را با افزودن واگن های مسافربری به قطارهای موجود، ایجاد کردیم.

مدیرکل راه آهن خراسان گفت: طی روزهای پایانی نوروز 1401 بالغ بر هزار مسافر از پایانه اتوبوسی امام رضا (ع) به ایستگاه راه آهن منتقل شده و به مقاصد ریلی اعزام شدند که البته مقصد بیشتر آنان تهران بود.

 با وجود گزارش مسوولان محلی در استان، وجود برخی کاستی ها از سوی زائران رضوی در نحوه خدمت رسانی به گوش می رسید، از جمله افزایش قیمت برخی اقلام از جمله مرغ، تخم مرغ و همچنین فقدان اسکان و یا کرایه بالای خانه مسافرها، هرچند فرمانداری در نهایت با توزیع بیشتر، مساله قیمتها را برطرف کرد اما ضعف اطلاع رسانی بابت اقامتگاه های ارزان و رایگان در مشهد و همچنین وجود خانه مسافرهای فاقد مجوز و بدون نظارت، زمینه ساز اصلی مشکلات برای مردم شد که با تدابیر مسوولان حل شد اما نیازمند برنامه ریزی مدون برای سالهای آینده دارد.

کارشناسان امر ابراز امیدواری می کنند که تجربه اسکان، جابه جایی و تخلیه میلیونی مسافران و زائران مشهد در نوروز 1401، چراغ راهی برای سالهای بعد باشد تا مسوولان محلی با استفاده از تجارب حاصل شده، مشکلات و نارسایی های این حوزه را به حداقل برسانند.

بر همین اساس معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی با صحه گذاشتن بر برخی کاستی ها، تجربه امسال را برای مشهد بسیار مفید دانست و افزود: باید از ظرفیت رسانه‌ها و نیز فضای مجازی در سنوات آینده بهره بیشتری ببریم که البته مستندسازی و تجربه نگاری از سفرهای نوروز امسال به دستور استاندار در حال انجام است.

البته باید به اینکه نکته نیز توجه داشت مطابق آمار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی، ورود مسافر واقعی به استان و مشهد همچنان چند درصدی کمتر از سالهای 1398 و 1397  قبل از کرونا است لذا مشهد با روزهای واقعا شلوغ و پرمسافر خود هنوز فاصله دارد.

مطابق اعلام قرارگاه خدمات سفر شهرستان مشهد از 25 اسفند 1400 تا پایان 12 فروردین ماه جاری، پنج میلیون زائر و مسافر با خودرو شخصی و 850 هزار نفر نیز با ناوگان حمل و نقل عمومی ریلی، جاده ای و هوایی وارد مشهد شده‌اند.

براساس اعلام استانداری خراسان رضوی بیش از هشت میلیون و 500 هزار زائر و مسافر از دهم اسفندماه، مصادف با روز مبعث حضرت رسول اکرم(ص) تا پایان 13 فروردین‌ماه امسال به مشهد سفر کرده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/452295/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیش از 50 اثر گرافیکی درباره واقعه صحرای طبس تولید شد

هدیه بیش از 15 میلیون متر مکعبی آسمان به کویر

قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر کرد

معرفی برگزیدگان کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری

گلچیینی از صنایع دستی خراسان جنوبی در نمایشگاه‌های کشور چین

میدان ورودی شهر بیرجند از زباله پاکسازی شد

پیش بینی جوی نسبتاً پایدار و آرام در خراسان جنوبی تا فردا

حمایت کمیته‌امداد خراسان‌جنوبی از دو هزار و864 بیمار صعب‌العلاج

رونمایی از آثار گرافیکی در خصوص واقعه صحرای طبس

500 میلیارد تومان تجهیزات پزشکی وارد خراسان شمالی شد

هشدار فوری درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا/ اعلام جزئیات جدید از حمله به پایگاه حشدالشعبی/ آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی/ هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره تشدید تنش‌ها در خاورمیانه

تقدیر استاندار خراسان شمالی از عملیات وعده صادق سپاه

آغاز شمارش معکوس اعزام به سرزمین وحی پس از وقفه‌ای 9 ساله

نحوه رفتار یک قاضی با مردی 100 ساله در دادگاه (فیلم)

برخورد دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد-آشخانه

امکان افزایش 2 برابری تولید گندم در خوزستان

سوغات مشهد چیست؟

نوسازی و ساخت 4هزار کلاس درس در خراسان رضوی

اهدای عضو به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید

اهدای اعضای بانوی بجنوردی به 4 بیمار نیازمند

شیوع 3 بیماری از داخل افغانستان به ایران/ زنگ هشدار در خراسان رضوی به صدا درآمده است

150 هکتار از اراضی کشاورزی «رُخ» تربت‌حیدریه زیر کشت کلزا رفت

300 کیلومتر از راههای تایباد خراسان رضوی خط‌کشی شد

ذخیره‌گاه‌های جنگلی جنوب کرمان به عنوان یک گنجینه باید حفظ شود

هوای ناسالم برای مشهدی‌ها

توقیف تریلی حامل شیشه و هروئین در مرز تایباد

فرمانده کل ارتش سالروز تأسیس سپاه را تبریک گفت

7860 جهادگر به مردم خراسان رضوی خدمت کردند

سامانه پیامکی سلامت برای اولین بار در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد

یک مهمانپذیر در مشهد دچار آتش‌سوزی شد

حریق در یک مهمانپذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد

وضعیت‌جوی خراسان رضوی در هفته پیش‌رو ناپایدار است

جلوگیری از یک فاجعه در جنگل سکوتپه با دستور دادستان مرکز استان

هوای بجنورد برای گروه‌های حساس ناسالم شد

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

آتش‌سوزی یک مهمانپذیر در اطراف حرم مطهر رضوی

بارش‌های رگباری در راه خراسان رضوی

تولید بیش از 50 اثر گرافیکی درباره واقعه صحرای طبس

اعزام تیم واکنش سریع شرکت آبفای خراسان جنوبی به سیستان و بلوچستان

کاشت 300 اصله شاه‌توت در مزرعه دانشگاه آزاد فردوس

دشت‌های زیبای کلزا در خراسان شمالی به روایت تصاویر

خودسوزی مقابل دادگاه ترامپ (+ عکس)

توزیع 8 هزار جعبه تخم نوغان بین نوغانداران خراسان شمالی

کشف و ضبط مقادیری گوشت چرخ کرده فاسد از یک اغذیه فروشی در سبزوار

اهدای عضو به 4 بیمار زندگی دوباره بخشید

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

برگزاری همایش نمایش اسب در طبس

کشت محصولات بهاره در خراسان جنوبی آغاز شد

رونمایی از نماد شهدای ورزشکار در خراسان جنوبی

دو خودروی ایسوزو و کامیون در جاده بجنورد به آشخانه برخورد کردند