پیام خراسان

آخرين مطالب

سفر رییس جمهور به خراسان رضوی گره گشای منطقه ثامن مشهد شد گفتگو

سفر رییس جمهور به خراسان رضوی گره گشای منطقه ثامن مشهد شد
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- محمدحسین روشنک روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: بالاخره پیگیریهای تشکلهای مختلف استان برای احیای طرح ثامن و پروژه های دارای حقوق شرعی مکتسبه بافت پیرامون حرم مطهر رضوی نتیجه داد و رییس جمهور نخستین گام را برای حل مشکلات این منطقه برداشت و اختیار تصمیم گیری برای بافت پیرامونی حرم مطهر و بهسازی آن را به استاندار خراسان رضوی محول کرد تا به جای تهران، این موضوع توسط شورای شهر و مدیریت شهری مشهد پیگیری و دنبال شود.

وی اضافه کرد:با تفویض اختیار تصمیم گیری در خصوص بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی و طرح ثامن به استاندار خراسان رضوی، امید است مشکل 24 ساله این منطقه که از زمان اختلاف بین شهرداری و وزارتخانه مربوط و مشاوران طرح به وجود آمده بود، با همراهی کارشناسان دانشگاه فردوسی و مسوولان استان حل و وضعیت مناسبی برای زائران در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی ایجاد شود.

رییس کانون کارآفرینان خراسان رضوی گفت: از سال گذشته تاکنون با توجه به طرح تفصیلی که وزارت راه و شهرسازی برای بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی مصوب کرد نارضایتی ها و اعتراضاتی ایجاد شد به طوری که حجت الاسلام مروی، تولیت آستان قدس رضوی در سفر هیات دولت در حضور رییس جمهور به این مورد اشاره کرد.

روشنک افزود: نکته مطرح شده از سوی تولیت آستان قدس رضوی در خصوص طرح ثامن به ویژه خیابانها و ابعاد آنها و دستکاری ها در بلوار شارستان است که در طرح تفصیلی وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته شده بود.

وی ادامه داد: طرح تفصیلی وزارت راه و شهرسازی برای منطقه ثامن، بدون در نظر گرفتن حقوق مکتسبه و نیازهای زائران مصوب شده بود به طوری که در صورت اجرای این طرح، منطقه پیرامونی حرم مطهر دیگر پاسخگوی تردد جمعیتی معادل 10 هزار زائر نبود در واقع این طرح نتیجه دخالت تهرانی ها بدون در نظر گرفتن شرایط مشهد بوده است.

رییس کانون کارآفرینان خراسان رضوی گفت: آنچه در طرح تفصیلی مصوب وزرات راه و شهرسازی دولت قبل برای بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، اعتراض سرمایه گذاران را برانگیخت، تغییر طرح و بی توجهی به حقوق سرمایه گذارانی است که پیش از آن مجوز برای اجرای پروژه خود گرفته و هزینه هایی را انجام داده بودند.

به برکت وجود بارگاه ملکوتی ثامن الحجج علیه السلام بافت پیرامون حرم مطهر رضوی که میراث معنوی فرهنگی و تاریخی ایران و جهان اسلام را با رویکرد ملی و جهانی در خود جای داده است نقش اساسی در هویت و وحدت شهری ایفا می‌کند و آماده‌سازی بسترهای لازم و ضروری برای نیل به اهداف اساسی از جمله دسترسی آسان برای زائران و ایجاد فضای آرام و معنوی برای میهمانان آستان قدس امام رضا علیه السلام از ارکان افق اجرای طرح "نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی" است تا در سایه اجرای این طرح مشهد بتواند میزبانی شایسته برای زائران و عشاق بارگاه ملکوتی امام مهربانی ها باشد.

شهرداری منطقه ثامن مشهد مقدس مجری این طرح عظیم ملی است. افزایش فضای عمومی مانند معابر و پیاده راه ها، افزایش پارکینگ های طبقاتی مجهز و هوشمند، توسعه امکانات رفاهی خدماتی زائران و مجاوران، ساخت زائرسراهای مقرون به صرفه، تسهیل تردد در محدوده حرم مطهر رضوی بالاخص در فضاهای تجاری، رونق روز افزون اقتصاد زیارت محور، توسعه حمل و نقل هوشمند، ارتقای سطح آسایش و امنیت زائران و مجاوران امام رئوف و در نهایت به طور ویژه بهبود استانداردهای زندگی در این بافت، تصویری است که منطقه در آینده نزدیک خواهد داشت.

طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی با هدف تجدیدنظر در کاربری ها و فعالیت های بافت اطراف حرم و نوسازی بافت فرسوده و کم استفاده به منظور ایجاد فضاهای خدماتی ضروری برای رفاه حال مجاوران و زائران بارگاه منور رضوی در سال 1372 با دستور مقام معظم رهبری آغاز شد.

با عنایت به ضرورت برقراری مدیریت واحد شهری شهرداری منطقه ثامن تاسیس و نخستین گام برای تحقق مدیریت واحد شهری در این منطقه برداشته شد. پس از شروع اقدامات اجرایی در بافت پیرامون حرم مطهر، وضعیت عمومی کالبدی و اجتماعی بافت رو به بهبود گذاشت که با اجرای کامل این طرح این محدوده از کارایی بسیار مطلوبی برخوردار خواهد شد.

بر مبنای برنامه ریزی انجام شده در بافت 366 هکتاری پیرامون حرم مطهر رضوی سهم جمعیت مجاور 51 هزار نفر در سال 1404 پیش بینی گردیده و برنامه ریزی و طراحی امکانات برای جمعیت متحرک زائر و مسافر برابر 150 هزار نفر اقامت در یک شب شده است. همچنین هزار نفر مراجعه کننده روزانه برای سایر کاربری‌ها پیش‌بینی شده است.

به منظور تسهیل عبور و مرور و کاهش بار ترافیکی منطقه و سهولت دسترسی به حرم مطهر علاوه بر تعریض خیابان های موجود منتهی به حرم از 30 متر به 50 متر؛ چهار خیابان شعاعی جدید در حدفاصل خیابان های موجود طراحی و احداث گردیده اند، که یک خیابان حلقوی به نام شارستان ارتباط مجموعه هشت خیابان را برقرار می کند. بهره‌برداری از این خیابانها،ظرفیت های تازه برای برنامه ریزی و اجرای طرحهای جدید تجاری اقامتی مذهبی و فرهنگی ایجاد کرده است و بستر مناسبی برای سرمایه گذاری و برنامه ریزی در این بخش ها فراهم می سازد.

بازنگری طرح با هدایت وزارت راه‌ و شهرسازی در دولت قبل و همکاری دستگاه‌های محلی از اواخر سال 98 در قالب "طرح ویژه تفصیلی" در دستور کار قرار گرفت.
این طرح پیش از این در جلسه کمیسیون ماده پنج استان که به ریاست استاندار وقت خراسان رضوی برگزار شده بود، پس از بررسی اصلاحات نهایی مورد نظر، برای تصویب نهایی و ابلاغ به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارسال شد که در نهایت اسفندماه سال 1399 با حضور وزیر وقت راه و شهرسازی و استاندار وقت خراسان رضوی در نشست این شورا به تصویب رسید.

رییس جمهور به همراه اعضای هیات دولت 10 و 11 فروردین ماه به خراسان رضوی سفر کردند و این سفر 2 روزه برکات زیادی برای استان به همراه داشت.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/452296/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

دشت ارغوان طرقبه مشهد در یک روز بارانی + فیلم

عدم ایمنی و بهداشت کارگران برای کارفرما بار حقوقی دارد

بارش باران بهاری در گناباد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

جاده تربت جام- صالح آباد به علت وقوع سیلاب مسدود شد

سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد

شهردار مشهد: سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بازیگری پوتین، 2 عمارت و مسافران تایلند

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

بیش از 10 برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود

رشته مهندسی اینترنت اشیا در دانشگاه آزاد قوچان راه اندازی شد

یک کلوپ بازی‌های تصویری به علت تخلف در مشهد پلمب شد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه

تقویت خطوط اتوبوس عبوری از محل‌های برگزاری آزمون سراسری در مشهد

«قیمت دلار» برای اولین بار به 44 هزار تومان رسید!

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

اتخاذ تمهیدات امنیتی و انتظامی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت

وقوع بارش‌های سیل‌آسا در بسیاری از نقاط کشور/ بارش‌ها در تهران تشدید می‌شود

کشف جسد مردی در بیرجند

بارش باران در خراسان جنوبی سیلاب به راه انداخت + فیلم

عملیات وعده صادق تکرار ناکامی استکبار در صحرای طبس بود

مدد الهی نظامیان متجاوز آمریکا را در طبس زمین‌گیر کرد

یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز

لزوم تکمیل دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پائیز+فیلم

استطاعت ٩٨ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد

مشاهده گله گوزن قرمز در جنگل‌های هیرکانی لنگرود (فیلم)

پایان کار متهم به کلاهبرداری در بردسکن

تکمیل راه آهن خواف هرات

2 مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد

سانحه رانندگی با یک کشته در محور بجستان - بردسکن

خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی

اصلاح 13 کیلومتر از خط انتقال آب شهرستان گناباد

پرورش شتر؛ ظرفیت مغفول مانده در داورزن است

1500 هکتار کشتزارِ داورزن زیر کشت محصولات جالیزی رفت

دستگیری سارقان وسایل منزل در نیشابور

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون پروانه را دارد

واژگونی تانکر حمل سوخت در محور شادمهر به مهنه/آتش سوزی موجب مسدود شدن جاده شد

سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود

استفاده از گونه‌های گیاهی خشک منظر در فضای سبز مشهد

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

شهرداری تهران به دنبال ارائه کیفی خدمات در نمایشگاه کتاب است

8 اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران

متهم شدن 7 تبعه خارجی در آلمان به ارتباط با داعش خراسان