پیام خراسان

آخرين مطالب

بازگشایی مدارس، ضرورت امروز برای تضمین فردای آموزش مقالات

بازگشایی مدارس، ضرورت امروز برای تضمین فردای آموزش
  بزرگنمايي:

پیام خراسان-  2 سال از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی نسبی مدارس گذشت و آموزش مجازی پیامدهای ناخواسته ای چون افت تحصیلی، یکنواختی شیوه آموزش و دلزدگی دانش‌آموزان از تحصیل را برجای گذاشت، اما با گذر زمان و گسترش واکسیناسیون در جامعه، با کاهش شدت شیوع بیماری، به منظور جلوگیری از تداوم پیامدها و آسیبهای پیش آمده، بهار سال 1401 با بهار درس و مدرسه و حضور دانش آموزان در کلاس درس همراه شد.

دوری از محیط فیزیکی کلاس و مدرسه و ارتباط چهره به چهره معلم و دانش‌آموز، مهمترین لطمه ناشی از شیوع کرونا به تک تک دانش آموزان بود و همین امر اثرگذاری تعلیم و تربیت را کمرنگ کرد، این در حالی بود که تلاش همه جانبه معلمان با تسری زمان تدریس به کل ساعات روز و همه بخش های زندگی شخصی‌شان نوعی ازخودگذشتگی را از آنان به نمایش گذاشت، که به نوعی شایسته قدردانی است.

"آموزش مجازی" در روزگاری که بوی ناخوش کرونا هوا را پر کرده بود به عنوان راهی برای جلوگیری از رکود تعلیم و تربیت رسمی برگزیده شد و گرچه این روش تاکنون برای همه بطور یکسان سودمند و قابل دسترس نبوده است اما خلاء مهم در آن یعنی نبود ارتباط رو در روی معلم و دانش‌آموز، انتقال احساسات، برقراری تعاملات انسانی و بین فردی موجب شده تا "افت تحصیلی" یعنی همان چیزی که انتظار آن می‌رفت، کم‌کم در میان دانش‌آموزان رخ‌ بنماید. 

اینک در شرایطی که دانش‌آموزان حدود 2 سال از فضای کلاس، مدرسه و مواجهه حضوری با معلمان دور مانده و به ماندن در خانه، دریافت آموزش از طریق فضای مجازی با ابزارهایی مانند تبلت، گوشی تلفن همراه و صفحه تلویزیون عادت کرده‌اند و فراز و فرود این روند آموزشی با افت آشکار و پنهان تحصیلی دانش‌آموزان در میانه بهبود شرایط کشور از نظر شیوع کرونا سپری شده، بازگشایی حضوری مدارس به محور اصلی برنامه آموزش و پرورش برای امسال تبدیل شده است.

استان 6 میلیون و 870 هزار نفری خراسان رضوی با افزون بر یک میلیون و 350 هزار دانش‌آموز، معادل 9 درصد از کل جمعیت دانش‌آموزی کشور، قریب 18 هزار دانش‌آموز استثنایی و بیش از 70 هزار دانش‌آموز از اتباع خارجی، یکی از استانهای مهم در حوزه تعلیم و تربیت محسوب می‌شود.

95 درصد معلمان و دانش آموزان حاضر

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: همزمان با 14 فروردین ماه و آغاز آموزش حضوری و الزام به حضور دانش آموزان در کلاس درس تا امروز طبق برررسی‌های انجام شده بیش از 95 درصد معلمان و دانش آموزان استان در کلاس درس حاضر شده اند.

سیدامیر شوشتری بیان کرد: در روز اول برای حدود 25 درصد دانش آموزان و در روز دوم برای 10 درصد آنان غیبت حضور در کلاس ثبت شد که نشان از حرکت به سمت افزایش حضور دانش آموزان دارد.

وی افزود: علت افزایش حضور دانش آموزان، برطرف شدن برخی مشکلات دسترسی به مدرسه با توجه به تغییرات محل سکونت و هماهنگ کردن سرویس مدارس است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر همچنان همکاران در حال سرکشی از مدارس برای شناسایی مشکلات احتمالی و رفع کسری تجهیزات از جمله صندلی و غیره برای میزبانی بهتر از دانش آموزان هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: البته طبیعی است که بعد از 2 سال بازگشایی مدارس، شاهد بروز و مشاهده برخی مشکلات و کاستی ها باشیم که تنها در صورت گذر زمان و شناسایی این موارد امکان حل و رفع آنها وجود دارد.

برخورد با غیبت دانش‌آموزان مطابق آیین‌نامه

شوشتری با بیان اینکه مراحل اداری و مواجهه با غیبت دانش‌آموزان در کلاس درس حضوری مدارس همانند قبل از دوران شیوع کرونا و طبق آیین‌نامه خواهد بود، افزود: وقتی وزارتخانه برگزاری کلاسهای حضوری درس را اعلام و برنامه‌ریزی کرده است، حضور دانش آموزان در کلاس درس نیز همانند ایام قبل از کرونا الزامی خواهد بود.

وی ادامه داد: بنابراین نحوه برخورد با غیبت موجه و غیرموجه همانند قبل از شیوع ویروس کرونا است و مراحل اداری آن شامل اخطار به دانش آموز، اخطار به ولی، کسر نمره انضباط و غیره منظور می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: بازگشایی کامل مدارس و اعلام محوریت آموزش حضوری به این معناست که همه دانش آموزان طبق قواعد اعلامی باید در کلاس درس حاضر شوند و خواستار مشارکت و تعامل خانواده‌ها هستیم تا از آسیب آموزشی به دانش آموزان جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: رعایت پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک، وسایل شخصی و همچنین مواد ضدعفونی کننده از جمله مواردی است که به خوبی و به صورت کامل در مدارس در حال اجراست.

شوشتری با تاکید بر اینکه والدین نباید نگران حضور فرزندان خود در مدارس باشند، افزود: برای ما سلامت معلمان و دانش آموزان در درجه اول اهمیت قرار دارد و همکاران ما آموزش های لازم را در این زمینه فراگرفته‌اند.

واکسیناسیون 98 درصدی معلمان

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: تاکنون 95 درصد از دانش‌آموزان متوسطه و 91 درصد فرهنگیان استان دُز دوم واکسن مقابله با کرونا را دریافت کرده‌اند.

صفدر سلطانی افزود: با توجه به بازگشایی حضوری مدارس برای آموزش حضوری، روند انجام واکسیناسیون نیز سرعت خوبی را به خود گرفته است.

معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در بخش واکسیناسیون دانش‌آموزان مقطع ابتدایی نیز که حدود 5 ماه از آغاز آن می گذرد، تا کنون حدود 50 درصد دانش آموزان دٌز اول واکسن را دریافت کرده‌اند.

پیامدهای گسترده آموزش مجازی

سلطانی با اشاره به پیامدها و عوارض ناشی از قرنطینه و دوری 2 ساله دانش آموزان از کلاس حضوری، اظهار کرد: کار با گوشی تلفن همراه، تبلت و ابزار نوین آموزشی برای دانش آموزان و معلمان عوارضی همچون خمیدگی سر به جلو را درپی داشته است که البته تلاش می‌شود با ارائه آموزشهای مناسب مجازی و انجام تمرین های اصلاحی این مشکل برطرف شود، اما به طور جد اعتقاد داریم که آموزش مجازی به هیچ وجه نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری باشد.

وی تاکید کرد: از زمان پیدایش بحران کرونا و تعطیلی مدارس، بروز عوارض روحی، روانی و افسردگی، اضافه وزن، مشکلات تغذیه‌ای و کاهش شدید تحرک و فعالیت در بین دانش آموزان شیوع فراوانی یافته است.

سلطانی با بیان اینکه در سال گذشته طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان استان همزمان با سراسر کشور اجرا شد، ادامه داد: بررسی نتایج اجرای این طرح نشان داد حدود 27 درصد دانش آموزان استان دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

وی ادامه داد: در پی کسب این نتیجه، با ارائه آموزش ها و تمرینات لازم به دانش آموزان و آگاه سازی والدین، توانستیم این آمار را بیش از سه درصد کاهش دهیم.

معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اهمیت تحرک و فعالیت بدنی در سلامت جسمی و ذهنی دانش آموزان اظهار داشت: امسال طرح ارتقای سواد حرکتی دانش آموزان با هدف افزایش تحرک و فعالیت آنان و نیز افزایش اعتماد به نفس آنان در دستور کار قرار دارد و آموزش ها و تمرینات لازم در این قالب ارائه خواهد شد.

سلطانی گفت: در قالب اجرای این طرح در ابتدا سواد حرکتی دانش آموزان سنجیده شده و کارنامه آن تهیه و سپس مداخلات اصلاحی آغاز می شود که در نهایت در پایان سال تحصیلی سنجش مجددی انجام شده و کارنامه نهایی برای فرد صادر خواهد شد.

سرویس مدارس هنوز در خانه اول

یکی از مشکلات مطرح شده برای بازگشایی حضوری مدارس که از سوی شماری از والدین به عنوان دغدغه و نگرانی اصلی مطرح شد، سرویس مدارس و عدم تامین آن به میزان لازم است. دلمشغولی والدین خراسان رضوی در پی اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر بازگشایی مدارس و حضور فیزیکی دانش‌آموزان در کلاسها با دغدغه‌ آنها برای مدیریت سرویس رفت و آمد فرزندانشان همراه شده است.

به طور معمول همزمان با شروع فصل مدرسه، رفت و آمد فرزندان بین خانه و مدرسه از اموری است که نیازمند مدیریت و ساماندهی است، اما این امر به خاطر شرایط خطرناک ناشی از شیوع کرونا و نگرانی از چگونگی رعایت پروتکلهای بهداشتی در فضای تنگ خودروها با انبوه دانش‌آموزان سوار بر آنها به دغدغه‌ای برای والدین مبدل شده است.

یکی از والدین با انتقاد از عدم برنامه‌ریزی و پیش بینی لازم آموزش و پرورش در این زمینه گفت: متاسفانه هیچ برنامه مشخصی برای رفت و آمد دانش آموزان از قبل اعلام نشده و در زمان پیگیری از مدرسه برای سرویس مدرسه همچنان بی برنامگی در پاسخ مدیران موج می زد.

مریم داوودی افزود: اکنون که 2 روز از آغاز بازگشایی حضوری مدارس می گذرد هنوز هم خود ناگزیرم که فرزندم را به مدرسه برسانم و ظهر با سختی فراوان ساعتی از محل کارم مرخصی گرفته و اقدام به بازگرداندن وی به می کنم.

وی هماهنگی برای سرویس مدرسه و راه اندازی خدمات در این بخش را یکی از پیش زمینه‌های مهم برای آغاز به کار حضوری مدارس اعلام کرد.

یکی دیگر از والدین در این رابطه اظهار کرد: به رغم هماهنگی های انجام شده و صرف هزینه زیاد برای یک سرویس مدرسه، در روز دوم بازگشایی مدارس راننده به دلیل دست‌انداز داشتن کوچه محل زندگی ما از ارائه سرویس سر باز زد و بعد از مدتها پیگیری و پرداخت هزینه باز ما را به خانه اول بازگرداند.

احمد مولایی گفت: لازم است با افزایش شمار سرویس های مدارس نسبت از چنین رفتارهای سلیقه‌ای ممانعت شود تا از بروز مشکلات برای دانش آموزان و ایجاد دغدغه برای والدین جلوگیری شود.

رییس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش خراسان رضوی در پی تماس خبرنگار ایرنا، ارائه هرگونه اطلاعات در این خصوص را موکول به برگزاری نشست انجمن و تصمیم‌گیری در این مورد دانست.

کلاس بدون معلم نداریم

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به کمبود جدی معلم در استان گفت: اگرچه کمبود معلم یکی از چالش های اصلی و مهم استان است که تلاش داریم در سال آینده تا حدی حل و رفع شود اما خوشبختانه هم اکنون همه کلاسهای درس استان دارای معلم هستند.

شوشتری افزود: با توجه به هماهنگی ها و مدیریتهای موثر انجام شده و تامین نیروی انسانی به روشهای مقتضی، کلیه کلاسهای درس در استان دارای معلم هستند و هیچ کلاس بدون معلمی نداریم.

وی تاکید کرد: در آموزش و پرورش استان حداقل 20 هزار معلم کمبود داریم و تلاش داریم تا در سال آینده تا حد مطلوبی این نیاز را تامین کنیم.

کاهش ساعات آموزشی، مطالبه اولیا

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه کاهش ساعات آموزشی در ایام ماه مبارک رمضان یکی از مطالبات اولیا و دانش آموزان، به خصوص در پایه‌های رسیده به سن تکلیف است، ادامه داد: هنوز دستورالعملی در خصوص تغییر ساعات آموزشی مدارس همزمان با ماه مبارک رمضان ابلاغ نشده است.

شوشتری ادامه داد: تا این لحظه هیچ تصمیم‌گیری در این خصوص در سطح وزارتخانه انجام نشده و به این ترتیب هنوز ساعات آموزشی بر همان مبنای قبلی است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: مدارس به صورت آموزش حضوری بعد از 2 سال دوری دانش آموزان بازگشایی شده است و با توجه به همزمانی این بازگشایی با ایام ماه مبارک، در انتظار تصمیم وزارتخانه در این رابطه هستیم.

بازگشایی مدارس با همه بیم و امیدهایی که با خود دارد، در حالی رقم می خورد که آینده تعلیم و تربیت و دانش افزایی دانش آموزان، با توجه به آسیبهای ناشی از آموزش مجازی، ضرورتی اجتناب ناپذیر برای تضمین آینده کشور و تربیت آینده‌سازان آن است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/452305/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امدادرسانی به سیل‌زدگان سه شهر مرزی خراسان جنوبی

بیش از 9 هزار کیلومتر ایل راه در خراسان جنوبی مرمت شد

تلاش برای ایجاد زیرساخت‌ها در 47 سایت نهضت ملی مسکن

اعضای باند 11 نفره قاچاق سوخت در مرز ماهیرود دستگیر شدند

رویکرد سپاه گره‌‌گشایی از مشکلات جامعه و مردم است

مردمی‌کردن اقتصاد با شعار و حرف به نتیجه نمی‌رسد

انعقاد 5 قرارداد روکش آسفالت جاده‌های شهرستان درمیان

کوچ بهاره عشایر خراسان جنوبی

آزمون 133 باسکول وسائل نقلیه چرخدار جاده‌ای در خراسان جنوبی

راز عجیب و غریب ‌چگونه تشکیل شدن ماه فاش شد

خرده فروشان مواد مخدر در شیروان بازداشت شدند

برخورداری 700 نفر از خدمات درمانی اردوی جهادی ارتش

مستند سازی 64 شی تاریخی در موزه‌های خراسان شمالی

راه اندازی بخش VIP در بیمارستان امام خمینی (ره) شیروان

تجمع پرشور مردم بجنورد در حمایت از عملیات وعده صادق

پیام تسلیت استاندار خراسان رضوی به مناسبت درگذشت پدر شهیدان دهنوی

ایران برای نخستین بار میزبان رقابت‌های تنیس ساحلی شد

اعتماد: بعد از انقلاب، یک میلیون هکتار از جنگل‌های کشور نابود شده است

برخورد قاطع با کارگاه متخلف شن شویی در مشهد

رشد 51 درصدی واگذاری زمین به کارآفرینان در خراسان رضوی

5 طرح محوری خراسان رضوی در سال 1403 برای مناطق عشایری

دوغارون؛ بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاران حوزه کشاورزی است

فیلم/ کشف یک تن شیشه از بار تریلی سنگ معدن

رونمایی از دیوارنگاره وعده صادق در میدان شهدای مشهد

توقیف تریلی حامل بار یک تن موادمخدر شیشه

پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

ثبت مراسم آبگیری آب انبار‌های سرایان در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور

انهدام باند سازمان یافته قاچاق سوخت در خراسان جنوبی

دانش آموزان صدر نشین مهارت آموزی در خراسان جنوبی

افتتاح 3 طرح هادی در شیروان

طرح مهم عمرانی خراسان شمالی در بودجه 1403 اعتبار گرفت

9 طرح مهم عمرانی خراسان شمالی در بودجه 1403 اعتبار گرفت

افزایش تسهیلات بنیاد مسکن برای مددجویان خراسان شمالی

بستر سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد دوغارون خراسان رضوی فراهم شده است

2 انتصاب در انجمن سینمای جوانان ایران

انتقاد استاندار ایلام از وضعیت ساخت بازارچه میوه و تره بار

کیفیت هوای کلانشهر مشهد در آستانه وضعیت هشدار است

شناسایی فرار مالیاتی 3 هزار میلیارد تومانی در خراسان رضوی

این بار «ترامپ خواب‌آلود»، سوژه شد

شناسایی فرار مالیاتی 3 هزار میلیارد تومانی

نخاع می‌تواند مستقل از مغز عمل کند

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - سه شنبه 28 فروردین

راه اندازی 9 سایت توسعه تلفن و اینترنت پرسرعت همراه روستایی، در خراسان جنوبی

ورود داروهای مخدر و آرام‌بخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم

دستگیری 3 سارق احشام با 9 فقره سرقت در اسفراین

طرح انتقال آب‌های زیرزمینی خراسان شمالی چهار هزار میلیارد ریال اعتبار گرفت

نمایی از جنس حمایت در فرهنگ و هنر شیروان

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 28 فروردین 1403+ جدول