پیام خراسان

آخرين مطالب

آبخیزداری رمز عبور از خشکسالی علمي

آبخیزداری رمز عبور از خشکسالی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- وقوع سیل هر سال نه تنها سبب بروز خسارت‌های فراوان به امکانات، تاسیسات و جان افراد می‌شود، بلکه باعث از بین رفتن 2 مولفه بنیادی کشاورزی یعنی آب و خاک نیز می‌شود، به همین دلیل مهار و بهره‌برداری از آب‌های سطحی یکی از سیاست‌های اصلی آبخیزداری در کشور و استان‌هایی کم‌آب و درگیر با خشکسالی مانند خراسان جنوبی است.

ماهیت طرح‌های آبخیزداری به‌گونه‌ای است که از یک سو با تاکید بر حفظ و توسعه اراضی منابع طبیعی اثر یکی از عوامل بروز سیل را کاهش می‌دهد و از سوی دیگر با سیاست بهره‌برداری از سیل، بهره‌برداران را به اجرای روش‌های مهار سیلاب ترغیب می‌کند.

اثر اجرای طرح‌های آبخیزداری بر کاهش سیلاب در دهه‌های گذشته آن قدر روشن بود که عموما با واژه‌های کیفی مورد ارزیابی قرار می‌گرفت اما در سال‌های اخیر به دلیل توجیه سرمایه‌گذاری در این بخش ضرورت بررسی کمی این مساله مورد توجه جدی قرار گرفته است.

استان خراسان جنوبی با مساحت 15 میلیون و 79 هزار و 717 هکتار حدود 9 درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است و مساحتی معادل 14 میلیون و 562 هزار و 950 هکتار را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد که در قالب حوزه‌های آبخیز با رویکرد جامع و سیستماتیک مدیریت می‌شود.

این استان با قرار داشتن روی کمربند خشک و نیمه‌خشک نیمکره شمالی دارای ذخایر آبی ضعیف و نزولات جوی کم، تبخیر سالانه بسیار شدید و میزان پوشش گیاهی اندک است که این شرایط سبب شده از مجموع عرصه‌های بیابانی استان 36 درصد را عرصه‌های بیابانی و 50 درصد را مراتع کم تراکم بیابانی تشکیل دهد.

خراسان جنوبی با 12 میلیون و 989 هزار و 284 هکتار اراضی بیابانی و مراتع کم تراکم بیابانی دومین استان بیابانی کشور است که با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی 86 درصد مساحت استان را شامل می‌شود.

بنابراین می‌توان بارندگی کم و پراکنش نامناسب، میزان تبخیر سالانه بیشتر از میزان ریزش نزولات جوی سالانه، فقر پوشش گیاهی و وجود بادهای فرساینده را از ویژگی‌های نواحی بیابانی این استان به‌شمار آورد.

در سال‌های اخیر بر اثر تغییرات اقلیمی و مسائلی که در کشور و استان خراسان جنوبی از جمله تغییر کاربری اراضی وجود دارد، شاهد تشدید سیلاب‌ها بوده‌ایم و به همین دلیل ضرورت پرداختن به مدیریت سیلاب و راهکارهای کاهش آن روز به روز مهمتر می‌شود.

کاهش خسارت سیل و مهار آب‌های سطحی

با توجه به شرایط حاکم بر خراسان جنوبی به لحاظ خشکسالی متوالی و تغییرات اقلیمی که حساسیت بیشتری در منطقه ایجاد کرده، اجرا و توسعه طرح‌های آبخیزداری ضرورتی انکارناپذیر است و کاهش خسارات سیل از مهمترین اثرات این سازه‌هاست که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی به آن اشاره کرد.

علیرضا نصرآبادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با اجرای سازه‌های آبخیزداری مشکل سیل، کم‌آبی و خسارات ناشی از سیل کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: در این زمینه براساس سیاست‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تاکنون 2 هزار و 176 سازه آبخیزداری شامل سنگی، گابیونی، سنگ ملاتی و خاکی در خراسان جنوبی اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر 230 سازه آبخیزداری با اعتبار 164 میلیارد تومان در حال احداث است که در صورت تخصیص کامل اعتبارات تا نیمه اول سال جاری به بهره‌برداری می‌رسند.

آبخیزداری رمز عبور از خشکسالی

وی گفت: سال 1400 با اعتبار خوبی که از محل صندوق توسعه ملی در حوزه محرومیت‌زدایی کشور اختصاص یافت همچنین سایر منابع ملی و استانی 164 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان خراسان جنوبی ابلاغ شد.

نصرآبادی تصریح کرد: تاکنون 75 درصد این اعتبار تخصیص یافته و پروژه‌ها در حال انعقاد قرارداد یا احداث است که تا پایان سال مالی (تیر 1401) به اتمام خواهد رسید.

وی یادآور شد: ظرفیت آبگیری سازه‌های آبخیزداری استان بیش از 83 میلیون متر مکعب است که با شرایط بارش‌های سالانه بین هشت میلیون تا 87 میلیون متر مکعب ظرفیت آبگیری را در آنها تجربه کرده‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: با بارش‌های دی و اسفند سال گذشته و احتساب ذخیره یک میلیون متر مکعب آب در هلالی‌های آبگیر دشت‌ها، از آغاز سال آبی جاری (مهر پارسال) تاکنون 40 میلیون متر مکعب روان‌آب مدیریت شده و بهره‌وری از سیلاب را در طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری استان شاهد بوده‌ایم.

رونق اقتصاد جوامع محلی و جلوگیری از فرسایش خاک

به گفته وی با اجرای عملیات آبخیزداری در هر هکتار می‌توان حدود 530 متر مکعب آب را سالانه استحصال کرد که اثرات چشمگیری بر اقتصاد و معیشت جوامع محلی مرتبط دارد.

نصرآبادی با بیان اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری عامل ثبات جمعیت و تامین‌کننده آب قنوات است اضافه کرد: براساس جدیدترین آمار حدود 43 درصد جمعیت استان خراسان جنوبی کشاورز و دامدار هستند که اقتصاد و معیشت آنها به‌طور مستقیم به آب وابسته است و اجرای طرح‌های آبخیزداری باعث ارتقای شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی این قشر می‌شود.

وی گفت: وقوع بارش‌های رگباری، منطبق بودن رگبارها در فصل کم پوشش، تخریب پوشش گیاهی براثر خشکسالی و چرای مفرط سبب شده که این استان از نظر فرسایش خاک در شرایط نامناسبی قرار داشته باشد لذا مجموعه اقدامات آبخیزداری قادر است سالانه در هر هکتار از 9 تن فرسایش خاک جلوگیری کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین پروژه‌های بیولوژیکی، سازه‌ای و مدیریت آبخیزها سبب افزایش آب در دسترس، نفوذ آب و تغذیه آبخوان‌ها، کاهش حل مواد شیمیایی در آب و افزایش کیفیت آب برای کشاورزی و شرب شده و در نتیجه راندمان تولیدات بخش کشاورزی افزایش می‌یابد.

وی یکی دیگر از اثرات مثبت پروژه‌های آبخیزداری را احیا و بهبود پوشش گیاهی حوضه آبخیز عنوان کرد و گفت: این احیا سبب افزایش تولید علوفه به‌طور سالانه به میزان 120 کیلوگرم در هکتار می‌شود.

نصرآبادی تصریح کرد: اجرای پروژه‌های آبخیزداری و منابع طبیعی در عرصه آبخیز می‌تواند موجب تغییر و بهبود شرایط آب و هوایی منطقه شود.

وی با اشاره به وضعیت حوضه‌های آبخیز استان گفت: مساحت حوضه‌های مستعد عملیات آبخیزداری در استان 7.5 میلیون هکتار، سطح مطالعات انجام شده یک‌ میلیون و 945 هزار هکتار، سطح حوضه‌های اجرا شده 614 هزار و 732 هکتار و مجموع سطح مطالعات مورد نیاز نیز پنج میلیون و 773 هزار و 437 هکتار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح تفصیلی آبخیزداری به‌صورت حوضه‌ای مورد مطالعه قرار می‌گیرد افزود: در حال حاضر حدود یک‌ میلیون هکتار از اراضی استان برای اجرای طرح آبخیزداری توسط مشاوران مربوطه در دست مطالعه است و 6 تا 6.5 میلیون هکتار باید مورد مطالعه و اجرا قرار گیرد.

مطالعه و اجرای طرح‌های آبخیزداری نیازمند تخصیص اعتبار

مطالعه و اجرای طرح‌های آبخیزداری نیازمند تخصیص اعتبار است و برای مطالعه همه حوضه‌های آبخیزداری در این استان به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری بعد از تامین اعتبار با در نظر گرفتن نرخ تورم نیاز به بازه زمانی 10 تا 15 ساله است که در سه دوره پنج ساله تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: براساس قیمت‌های کنونی و برآوردهای صورت گرفته تا پایان سال گذشته، اجرای طرح آبخیزداری در هر هکتار از اراضی به اعتباری معادل یک ‌میلیون و 500 هزار تومان نیاز دارد.

نصرآبادی با بیان اینکه شاخص منابع آبی در این طرح‌ها مدنظر است گفت: مطالعات طرح‌های آبخیزداری در هر حوضه با در نظر گرفتن شاخص‌های مختلف از جمله ویژگی‌های اقلیمی، موقعیت جغرافیایی و تراکنش جمعیتی انجام می‌شود.

همچنین بیش از 6 هزار رشته قنات در خراسان جنوبی وجود دارد که آب حدود 40 درصد جمعیت استان را تامین می‌کند و با اجرای سازه‌های آبخیزداری در بالادست قنوات نه تنها از تخریب اراضی کشاورزی، باغات و تاسیسات جلوگیری شده بلکه افزایش آبدهی قنوات و چاه‌های پایین‌دست را به دنبال داشته است.

به اذعان مسوولان در همه قنواتی که سازه آبخیزداری در بالادست آنها اجرا شده، آبدهی قنوات حداقل 2 برابر افزایش یافته است و در برخی از سازه‌ها حتی شاهد افزایش چهار تا پنج برابری دبی آب بوده‌ایم.

برخی قنوات خراسان جنوبی که در چند سال گذشته بر اثر خشکسالی‌ها خشک شده بود نیز با اجرای سازه‌های آبخیزداری دوباره زنده شدند.

آبخیزداری رمز عبور از خشکسالی

معاون آبخیزداری اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در این باره گفت: براساس اسناد و شواهد موجود هر جا که سازه آبخیزداری را بالادست قنات و منابع آبی داشتیم آن روستا نسبت به روستاهای مجاور یا غیرمجاور کمتر با اثرات خشکسالی مواجه شده چون آن سازه آبخیزداری منبع آبی را تغذیه کرده است.

محسن یوسفی افزود: حتی اگر روستاها با مشکل کم‌آبی درگیر شوند آمار نشان می‌دهد این روستاها با وجود سازه آبخیزداری دیرتر از بقیه روستاها دچار مشکل شده‌اند.

وی بیان کرد: با توجه به مستندات و آماری که در سال‌های مختلف از اجرای سازه‌های آبخیزداری داریم، هر هکتار اجرای عملیات آبخیزداری 530 متر مکعب استحصال آب در هر سال را در پی دارد.

معاون آبخیزداری اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: همچنین اجرای هر هکتار سازه آبخیزداری، از فرسایش 9 تن خاک در هکتار جلوگیری کرده و کنترل رسوب را به میزان 6 تن در هکتار مدیریت می‌کند.

وی تاکید کرد: یکی از معیارهای اصلی در اجرای سازه‌های آبخیزداری این است سازه تا جایی که امکان دارد در بالادست منابع آبی و در مکانی باشد که از بروز خسارات به زیرساخت‌ها جلوگیری کند.

احیای قنوات و برگشت جمعیت به روستاها

یوسفی اظهار داشت: این مکان‌یابی‌ها باعث شده قنات‌هایی که در 20 سال به مرور خشک شدند، با بارندگی و اجرای سازه آبخیزداری احیا شوند و منجر به برگشت جمعیت آن روستا شده یا دبی آب قنوات به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

وی گفت: پایداری جمعیت تنها با توسعه عمرانی امکانپذیر نیست لذا اگر درآمد به روستاها برگردانده شود توسعه عمرانی روستا خود به خود انجام می‌شود چون در کنار درآمد، امید به زندگی را به جامعه روستایی بر می‌گردانیم.

شواهد و آمار نشان می‌دهد مدیریت سیلاب در نواحی و مناطقی که آب محدودیت اصلی تولید بوده، نه تنها خسارت‌های سیل را به میزان قابل چشمگیری کاهش داده بلکه با جلوگیری از هدر رفتن آب باران بهبود اقتصادی را نیز به همراه داشته است.

از آنجایی که روش‌های متکی بر دانش بومی می‌تواند پایه خودکفایی و توسعه پایدار باشد بنابراین بهینه‌سازی این روش‌ها و توسعه منطقی آنها در مناطق مشابه، راهکاری ارزنده برای مدیریت سیلاب به منظور کاهش خسارت‌های سیل و بهره‌برداری از آن در نواحی مختلف آب و هوایی است.

نتایج نشان می‌دهد که با تهیه طرح‌های جامع آبخیزداری در تمامی زیرحوضه‌ها به‌ویژه آبریز شهرها و روستاهای در معرض سیلاب و با تخصیص اعتبارات لازم اجرایی می‌توان علاوه بر کاهش خسارت‌های سیل به مزارع، باغات، تاسیسات و شهرها، از آن برای تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و قنوات استفاده کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/452317/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیش از 25 هزار کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین صادر شد

شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند

راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در جهنم اتحاد

داستان جالب زباله گردی که پاکبان شهرداری شد | رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب شهرستان بردسکن در روستای باب الحکم

اعزام گروههای ارزیاب از جمعیت هلال احمر به محل زلزله در روداب سبزوار

برگزاری پویش قرانی نوگل من در جغتای

هشدار آب‌وفاضلاب خراسان شمالی درخصوص استفاده غیرشرب از آب

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی در قاینات آغاز شد

صدور 25500 کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین در خراسان جنوبی

هویت رژیم جعلی صهیونیست به جهان نشان داده شده است

هنر پنالتی زدن: راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در اتحاد

کیفیت هوای مشهد ناسالم شد

جنگل‌زدایی وسیع با جاده‌سازی‌های غیرقانونی

نجات بانوی طبیعت گرد مصدوم در ارتفاعات روستایی تربت حیدریه

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه

پیشگیری از قاچاق کالا‌های سلامت محور و عملیات هوایی برای نجات بیمار در نیشابور

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

آغاز مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

کسب مهارت 20 هزار و 720 نفر در خراسان شمالی

آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از 400 نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری

پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی

زلزله «روداب» سبزوار خسارتی نداشت

219 انشعاب غیر مجاز آب در خواف شناسایی شد

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه و شهرستان ششتمد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

31 میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی

رقابت 1205 نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی

وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

وقوع زلزله در سبزوار

شناسایی بیش از 200 انشعاب غیر مجاز آب در خواف

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

کاشت درخت در دل بیابان‌های روستای همت آباد توسط همیار طبیعت + فیلم

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در این شهر

زمین لرزه 4 و دو دهم ریشتری در روداب

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در سبزوار

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل