پیام خراسان

آخرين مطالب

کسی صدای مشکلات معیشتی جنگل‌بانان و قرق‌بانان را نمی‌شنود گفتگو

کسی صدای مشکلات معیشتی جنگل‌بانان و قرق‌بانان را نمی‌شنود
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- سعید صانعی در گفت‌وگویی با تأکید بر اینکه باید به حوزه معیشتی جنگل‌بانان و قرق‌بانان منابع طبیعی توجه ویژه‌ای شود، افزود: باوجود اینکه سخت‌ترین کار را انجام می‌دهند و خطرات جانی بسیاری آن‌ها را تهدید می‌کند اما جزء پایین‌ترین دریافتی‌های دولتی را دارند و خدماتی که به آن‌ها ارائه می‌شود شایسته‌شان نیست.

وی تصریح کرد: متأسفانه جنگل‌بانان و قرق‌بانان تعداد قابل توجهی هم نیستند که جایی صدایشان را بشنود، در همین راستا از مسئولان درخواست داریم به این قشر از جامعه که از بزرگترین سرمایه‌های کشور اراضی ملی و مرتعی و آب و خاک حفاظت می‌کنند به صورت شایسته حمایت کنند.

70 سامانه عرفی در چناران و گلبهار

معاونت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چناران در ادامه با بیان اینکه شهرستان چناران و گلبهار به عنوان حوزه استحفاظی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چناران است، مساحت اراضی این دو شهرستان را 328 هزار هکتار اعلام نمود و گفت: از این مساحت 108 هزار هکتار مربوط به اراضی شهرستان گلبهار و 220 هزار هکتار اراضی شهرستان چناران است.

وی تصریح کرد: از 108 هزار هکتار اراضی شهرستان گلبهار 70 هزار هکتار و از مجموع 220 هزار هکتار اراضی شهرستان چناران 150 هزار هکتار آن مربوط به اراضی ملی می‌شود که در حوزه استحفاظی این شهرستان قرار گرفته است.

صانعی عمده پوشش سطح اراضی ملی دو شهرستان را در قالب سامانه‌های عرفی یا همان مراتع اعلام نمود و افزود: در شهرستان گلبهار 10 سامانه عرفی و در شهرستان چناران 60 سامانه عرفی وجود دارد که توانایی تعریف 200 هزار واحد دامی برای این مراتع دامی پیش‌بینی و کارشناسی شده است.

وی عنوان کرد: در مجموع مساحت اراضی ملی دو شهرستان 15 هزار هکتار اراضی جنگلی و بیشه‌زار وجود دارد که از این میزان 10 هزار هکتار آن در شهرستان چناران و 5 هزار هکتار دیگر در شهرستان گلبهار واقع شده است.

صدور سند برای 175 هزار هکتار از اراضی ملی

این کارشناس حوزه منابع طبیعی در ادامه به وضعیت طرح کاداستر در این دو شهرستان اشاره و بیان کرد: هر چند بر اساس قانون جامع حدنگار(کاداستر) باید تا سال 1398 طرح کاداستر در کل کشور به صورت کامل اجرا می‌شد ولی قانون‌گذار برای دو سال دیگر تمدید نمود و باید تا پایان سال 1400 برای تمامی اراضی ملی و غیر ملی طرح کاداستر و قانون جامع حدنگار اجرا می‌شد.

وی بیان کرد: از مجموع اراضی 150 هزار هکتار اراضی ملی شهرستان چناران برای بالغ‌بر 135 هزار هکتار قریب به 90 درصد فرآیند کاداستر به صورت کامل اجرا شده و منجر به صدور سند و ثبت در سامانه مربوطه شد و برای مساحت باقی مانده در سطح شهرستان اقداماتی توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری از جمله اصلاح نقشه‌ها، اصلاحات هندسی و... انجام شده و در نوبت تائید کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است.

صانعی همچنین در خصوص وضعیت شهرستان گلبهار گفت: برای حدود 40 هزار هکتار معادل 50 درصد صدور سند و ثبت در سامانه توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان صورت گرفته و همانند شهرستان چناران باقی مساحت در نوبت تائید کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است.

وی افزود: به دلیل تراکم نقشه‌ها در کمیته فنی و از سویی چون حقوق مردم و حقوق انفال و بیت‌المال مطرح است نباید دقت را فدای سرعت نمود.

73 هزار متر مربع از اراضی تصرف شده خلع ید شد

معاونت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چناران در ادامه به وضعیت تصرف اراضی ملی اشاره کرد و گفت: یکی از معضلات و مشکلات حوزه منابع طبیعی تخریب و تصرف اراضی است که بخشی توسط افراد زمین‌خوار به صورت هدفمند و بخشی به دلیل عدم آگاهی مردم از قوانین به وجود می‌آید.

وی افزود: بر اساس ماده 55 اصلاحی قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع  در سال 1400 تا ابتدای اسفند ماه همان سال در شهرستان چناران 24 فقره پرونده با مساحت 867 هزار و 22 متر مربع و در شهرستان گلبهار 13 فقره به مجموع مساحت 211 هزار و 622 متر مربع تشکیل شده است.

صانعی مطرح کرد: در مجموع با همکاری دستگاه قضایی از این میزان 73 هزار متر مربع آن خلع ید و رفع تصرف شده و برای سایر اراضی در انتظار رسیدگی و رأی دستگاه قضایی هستیم.

قاچاق چوب نداریم

وی همچنین در خصوص وضعیت قاچاق چوب در دو شهرستان چناران و گلبهار گفت: کشور به چند زیستگاه جنگلی تقسیم می‌شود که منطقه خراسان در حوزه جنگل‌های ایرانی تورانی با گونه قالب اورس تقسیم‌بندی می‌شود.

معاونت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چناران با اشاره به اینکه در این شهرستان قاچاق چوبی وجود ندارد و یا بسیار کم است، بیان کرد: صعب‌العبوری و دور افتادگی حوزه جنگلی موجب شده تا قاچاق چوب برای سودجویان و قاچاقچیان صرفه اقتصادی نداشته باشد از سویی با فرهنگ‌سازی که در بین اهالی صورت گرفته و رشد آگاهی‌های مردم به خصوص روستانشینان مجاور جنگل، خود مردم تمایلی به قطع گونه‌های اورس و جنگلی منطقه ندارند.

وی تصریح کرد: برخوردهای قانونی و قاطعی هم که با متخلفان قاچاق چوب و محصولات جنگلی اتفاق افتاده موجب شده تا مدعی باشیم که قطع و قاچاق گونه‌های جنگلی تقریباً به صفر رسیده و یا آمار آن بسیار ناچیز است.

ضرورت توجه به حوزه آبخیزداری

صانعی در بخش دیگری از این گفت‌وگو بیان کرد: تغییرات اقلیمی که در سطح منطقه با آن مواجه هستیم موجب تغییرات بسیاری در توزیع و پراکنش بارندگی‌ها شده به طوری که بارندگی‌های بسیار شدید در مقاطع زمانی کوتاه اتفاق می‌افتد و موجب ایجاد روان آب‌های بسیار شدیدی  که خسارت‌های مالی و جانی بسیاری را بر جای می‌گذارد، می‌شود.

وی عنوان کرد: با توجه به وجود رودخانه‌های دائمی، آبراه‌ها و حوزه‌های آبریز و آبخوان‌های موجود در شهرستان چناران باید به مسئله آبخیزداری توجه جدی‌تر شود.

معاونت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چناران تصریح کرد: با اجرای پروژه‌های آبخیزداری می‌توانیم تهدیدات موجود در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری را تبدیل به فرصت کنیم، در مناطقی که کارهای آبخیزداری انجام شده بهره‌وری آب به شدت افزایش یافته است.

صانعی مطرح کرد: کارایی حوضه‌های آبخیزداری از صنعت سد سازی که اثرات مخرب زیست محیطی دارد به شدت بالاتر است، ظرفیت کار در حوضه آبخیزداری در شهرستان‌های چناران و گلبهار بسیار وجود دارد.

وی گفت: با توجه به اینکه دشت چناران و مشهد جزء دشت‌های فوق بحرانی کشور هستند اجرای طرح‌های آبخیزداری می‌تواند به این موضوع کمک کند.

معاونت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چناران در پایان از مردم درخواست نمود همکاری لازم را داشته باشند و در تمامی ایام سال به خصوص ایام تعطیل اگر تخلفی را مشاهده نمودند به سامانه 1504 گزارش دهند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/452319/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بارش‌های رگباری در خراسان جنوبی ادامه دارد

صحرای طبس به روایت تصویر

بیش از 3 تن مرغ غیر قابل‌مصرف در بیرجند معدوم شد

اختصاص اعتبار برای تکمیل پروژه‌های سفر رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی

سارق 46 «کامپیوتر خودرو» در مشهد دستگیر شد

ذلت، تنها دستاورد آمریکا در عملیات پنجه عقاب

رئیس سازمان بسیج: نگاه به ایران بعد از عملیات وعده صادق ارتقا پیدا کرد

هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / پاک‌ترین هوا سهم بجنورد شد

جلسه شورای اسلامی اهواز برای سیزدهمین بار متوالی تشکیل نشد!

مصلای امام خمینی (ره) تحویل ستاد برگزاری نمایشگاه کتاب تهران شد

کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد

اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش آموزان

از متن تا حاشیه تغییر کتب درسی

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

الزام فرهنگسازی برای کتاب‌های الکترونیکی

رشد 3 برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان

جاسوس سابق موساد: اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد

انتصاب اعضای کارگروه همایش «حکیم طوس»

واریز 7000 میلیارد ریال به خزانه از محل فروش مرزی فرآورده‌های سوختی در خراسان جنوبی

گشایش نمایشگاه گل و گیاه در بیرجند

جانباز شیمیایی اهل تربت جام به جمع شهدا پیوست

واکسیناسیون متقاضیان حج تمتع از امروز آغاز شد/ متقاضیان 15 روز قبل از اعزام ادغام کنند

اعلام برنامه های صدا وسیمای خراسان رضوی برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

100 هزار تن کالا از خراسان رضوی به پاکستان صادر شد

کشف اسکلت مرد مشهدی وسط خانه!

«وعده‌ صادق» روح تازه‌ای به رزمندگان مقاومت دمید

50 اثر گرافیکی در آیین گرامیداشت واقعه طبس رونمایی شد

خودت دوست خودت باش: راز طلایی موفقیت (فیلم)

مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد

(ویدئو) این سکانس جنگل آسفالت، کپی از آب درآمد!

آمارهای عجیب برای بالا بردن شبکه سه/ برمودا و شریفی مقدم 300 میلیون بار دیده شدند شما چطور آقای فروغی

نهضت ملی مسکن از برنامه‌های شاخص راه و شهرسازی خلیل آباد است

اتمام تعمیر اسکله تاریخی بلوار بندرانزلی

مراسم نکوداشت امام‌جمعه فقید بجنورد برگزار می‌شود

طرح کتابخانه‌های بدون کتاب در کشور اجرا شده است/ بی مهری نسبت به کتابخانه‌های عمومی کردستان

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی پایه‌های مختلف تحصیلی

عرضه ویژه کتاب‌های انتشارات علمی و فرهنگی

اعلام قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان | جزئیات درباره ثبت سفارش کتاب‌های درسی

ثبت سفارش کتاب‌های درسی از امروز 5 اردیبهشت

انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»

مشارکت 4000 دانش‌آموز خراسان جنوبی در جشنواره سفیران سلامت

روند تخصیص اعتبارات باندهای دوم خراسان‌جنوبی شتاب می‌گیرد

جهاد کشاورزی نیشابور رتبه نخست ارزیابی عملکرد در خراسان رضوی

حضور مجری برنامه سمت خدا در چایخانه حضرت

جانباز شیمیایی اهل تربت جام به قافله شهدا پیوست

واکسیناسیون متقاضیان حج تمتع خراسان رضوی آغاز شد

حذف بیش از 3 تن مرغ غیر قابل مصرف از چرخه مصرف انسانی

نقش مساجد فراتر از محلی برای عبادت است

شکست نظامی آمریکا در صحرای طبس نشانگر تحقق وعده‌های خداوند است