75 درصد زائران از خدمات شهرداری مشهد در ایام نوروز رضایت داشتند
فرهنگي
بزرگنمايي:
پیام خراسان - ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: میزان رضایت کلی زائران نوروز 1401 از خدمات شهرداری در استقبال از بهار در دامنه صفر تا 100 عدد 75.65 است.
حسین اکبری اظهار کرد: یکی از مهمترین مسائلی که هر نهاد متولی امور در رابطه با دستیابی به اهداف مورد نظر خود با آن روبهرو میشود، ارزیابی کیفیت خدمات خود به مخاطبین است؛ لذا ارزیابی اقدامات نوروزی شهرداری مشهد در راستای ارائه خدمات مناسب به شهروندان و مد نظر قرار دادن آن برای برنامهریزیهای آتی، اهمیت و ضرورت فوقالعادهای دارد.
وی ادامه داد: در همین راستا پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی مشهد در مقام یک نهاد پژوهشی اقدام به بررسی عملکرد شهرداری مشهد در استقبال از بهار 1401 از دیدگاه زائرین کرده و در بازه زمانی 28 اسفند ماه سال گذشته الی 9 فروردین ماه، پیمایشی با 1100 زائر با هدف ارزیابی عملکرد و سنجش رضایت زائران در نوروز انجام داده است.
مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشکده زیارت و گردشگری دانشگاه فردوسی مشهد در ارتباط با ویژگیهای زائران مورد پرسش تصریح کرد: 50.5 درصد زائران مورد پرسش مرد و 49.5 درصد آن زن بودند. همچنین 61.5 درصد کمتر از 40 سال سن و 34 درصد آنان تحصیلات دانشگاهی داشتند.
اکبری ادامه داد: 49.75 درصد از این افراد در شهرستانها زندگی میکردند. 47.35 در مراکز استانها و 2.9 درصد نیز از روستاها به شهر مشهد آمده بودند. 50 درصد این افراد نیز با خودروی شخصی، 23 درصد اتوبوس، 19 درصد قطار، 6 درصد با هواپیما و 2 درصد با وانتبار، کامیون و... به مشهد مشرف شدهاند.
وی افزود: به ترتیب 11 و 20 درصد از کل زائران از ایستگاههای استقبال و دکههای راهنمای زائر استفاده کردهاند که بر اساس نتایج به دست آمده، 84.5 درصد از کسانی که به ایستگاههای استقبال از زائرین مراجعه کردهاند و 91.2 درصد از کسانی که به دکههای راهنمای زائر مراجعه کردهاند، دارای رضایت متوسط و زیاد بودهاند.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در استقبال از بهار 1401 درباره طرحهای هنری استقبال از بهار، عنوان کرد: گلهای بولوارها و میادین با کسب 55 درصد نظر مردمی بیشترین میزان توجه مردم را به خود جلب کرده و در رتبههای بعد نقاشی روی دیوارها و مجسمههای گل ساخته با 25.7 و 23.8 درصد قرار گرفتهاند که در مجموع بر اساس نتایج مطالعه 73.6 درصد طرحها را در حد متوسط و زیادی، زیبا و جذاب دانستهاند.
اکبری گفت: 81.7 درصد از زائران مورد پرسش، میزان اثربخشی طرحهای هنری بر زیبایی شهر و 79.1 درصد تاثیر این المانها را برای ایجاد حس شادی و نشاط زیاد و متوسط برشمردهاند؛ همچنین 72.2 درصد از مردم نیز این طرحها را متناسب با هویت معنوی شهر مشهد دانستهاند.
وی نظر زائران در مورد زیباسازی شهر مشهد را اینگونه بیان کرد: 67.5 درصد زائران از رنگآمیزی جداول و 84.4 درصد از آنان از زیباسازی شهر اعلام رضایت کردهاند؛ 94 درصد این افراد نیز از نظافت خیابانها و 85.2 درصد از نظافت کوچهها رضایت داشتند.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی میزان رضایت زائران از پیگیری شکایت و درخواست مطرح شده را 63.9 درصد دانست.
اکبری ضمن اشاره به استفاده 15 درصدی زائران از بازارهای ارزاق و میوه و تره بار شهرداری در ایام نوروز، میزان رضایت متوسط و زیاد زائران استفاده کننده را 73.9 اعلام کرد.
وی در مورد وضعیت پارکها، اظهار کرد: 92.3 زائران مراجعهکننده به پارکها از وضعیت نظافت و 78.5 درصد از امکانات رفاهی آنان رضایت متوسط و زیاد داشته و 87.8 درصد فضای سبز پارکها را مناسب دانستهاند.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی ضمن اشاره به اینکه 49 درصد زائران از وسایل حملونقل عمومی استفاده کردهاند، اتوبوس را وسیله عمده حملونقل عمومی مورد استفاده زائران دانست و افزود: بر اساس نتایج به دست آمده 83.9 زائران استفاده کننده از وسایل حملونقل عمومی رضایت خودشان را از این وسایل اعلام کرده و 68.7 درصد نیز ترافیک شهر مشهد را روان دانستهاند. همچنین 79.1 از زائرانی که با اتوبوس به مشهد سفر کردهاند، رضایت خودشان را از امکانات رفاهی پایانه و 88.2 درصد نیز از نظافت پایانه مسافربری اعلام کردهاند.
بر اساس گزارش پایگاه اطلاعرسانی شهرداری مشهد اکبری عنوان کرد: میزان رضایت کلی زائران نوروز 1401 از خدمات شهرداری در استقبال از بهار در دامنه صفر تا صد، عدد 75.65 بوده است.
انتهای پیام
-
يکشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱:۳۱
-
۴۵ بازديد
-
ایسنا - فرهنگی - خراسان رضوی
-
پیام خراسان
لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/452573/