پیام خراسان

آخرين مطالب

تربت‌حیدریه، پایتخت ابریشم ایران/ پروانه‌های بومی گرفتار در پیله‌های غیربومی مقالات

تربت‌حیدریه، پایتخت ابریشم ایران/ پروانه‌های بومی گرفتار در پیله‌های غیربومی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان-  20 استان کشور در زمینه صنعت نوغان‌داری فعالیت دارند که از آن میان استان گیلان، قطب تولید پیله‌ تر ابریشم است و استان خراسان رضوی علاوه بر برخورداری از رتبه دوم تولید پیله تر، با تولید 85 درصد نخ ابریشم کشور، پایتخت ابریشم کشی ایران به شمار می‌آید.

بخش بایگ به مرکزیت شهر بایگ، واقع در 20 کیلومتری شمال‌غربی تربت حیدریه، با هشت روستا به نام‌های گشن، سرخ‌آباد، رود معجن، رزک، فدیهه، حصار، خورشبر و بسک، یکی از اصلی‌ترین مناطق رونق نوغانداری و تولید ابریشم در استان خراسان رضوی است.

 45 روز کافی است تا تخم‌های کوچک و سیاه رنگ نوغان ثمر داده و به پیله‌های ارزشمند ابریشم تبدیل شده و به عنوان فعالیت اقتصادی جانبی در کنار کشاورزی و باغداری در فصل بهار، رونق بخش سفره هزاران خانواده بایگی شوند.

حاصل تولید پیله کرم ابریشم در نهایت منجر به تکمیل زنجیره هنری به نام ابریشم بافی است که جزو صنایع دستی این خطه محسوب می‌شود.

بافت رشته‌های ابریشم از الیاف حاصل از پیله ابریشم، در ایران سابقه‌ای طولانی دارد و به قولی قدمت آن در بین مردم روستانشین این سرزمین به ماقبل تاریخ باز می‌گردد.

ثبت ملی نخستین روستا و شهر ابریشم‌کشی ایران در تربت حیدریه 

روستای بسک از توابع بخش بایگ تربت حیدریه، با سه هزار و 400 نفر جمعیت، در کنار جاذبه های طبیعی و تاریخی خود، حرفه ابریشم‌کشی را به عنوان شغل آباء و اجدادی مردم این خطه حفظ کرده و اهالی این روستا با طبعی لطیف و ذوقی سرشار در کنار همه زیبایی های طبیعت خداداد منطقه و جاذبه‌های گردشگری روستای خود، به هنر ابریشم بافی نیز مشغولند.

در مرداد سال 1397 هجری شمسی و با حضور جمعی از مسوولان کشوری و محلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، از سند ثبت ملی روستای بسک به عنوان تنها روستای ملی صنایع دستی خراسان رضوی در رشته ابریشم‌کشی رونمایی شد و مدیرکل وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در اظهاراتی گفت: این استان بیش از سه هزار روستا دارد که از آن میان تنها "بسک" تربت حیدریه، عنوان روستای ملی صنایع دستی در رشته ابریشم‌کشی را به نام خود ثبت کرده‌ است.

ابوالفضل مکرمی‌فر، این اقدام را مقدمه‌ای برای ثبت جهانی این روستای ابریشمین خواند و افزود: به زودی بسک به عنوان روستای جهانی در حوزه ابریشم‌کشی معرفی خواهد شد که این اقدام می تواند مانع ورود بی‌رویه نخ ابریشم خارجی به کشور شده و بر قرار گرفتن حرفه ابریشم کشی در ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور سازمان تأمین اجتماعی، تاثیر بگذارد.

وی گفت: ایجاد خانه صنایع دستی ابریشم در روستا، راه اندازی کارگاه متمرکز فرآوری، تولید و آموزش از مرحله استحصال نخ تا بافت پارچه ابریشم شامل نوغان‌داری، پیله‌کشی، سفیدگری، رنگرزی، ریسندگی، بافت پارچه و زری‌بافی، ایجاد زیرساخت‌های خدماتی و رفاهی و گردشگری در روستای بسک برای جذب گردشگر، برطرف کردن مشکل بیمه هنرمندان و ایجاد موزه ابریشم در منطقه بایگ از پیشنهادها و برنامه‌های این اداره کل در این بخش است.

پشت‌بند این اقدام و به فاصله یک سال، در مرداد سال 98 نیز شهر "بایگ" تربت‌حیدریه از سوی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به عنوان نخستین شهر ملی ابریشم‌کشی در ایران انتخاب و معرفی شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت‌حیدریه و زاوه در خصوص اقداماتی که از سال 1397 به این سو در بایگ و روستای بسک انجام شده و نیز کارهایی که باید صورت می‌گرفت و هنوز بر روی زمین مانده است، به خبرنگار ایرنا گفت: اکنون نزدیک به 2 هزار و 400 هنرمند بالقوه در حرفه ابریشم‌کشی در این منطقه وجود دارند که از مجموع هزار و 200 کارگاه ابریشم‌کشی سنتی در بایگ، به علت کمبود مواد اولیه فعالیت این کارگاه‌ها به حدود 400 واحد کاهش یافته است که هنرمندان شاغل در این رشته، آن هم به صورت فصلی تنها 800 نفر هستند که در صورت تامین مواد اولیه مورد نیاز، که هزار و 800 تن در سال است، 800 کارگاه دیگر نیز فعالیت مجدد خود را از سرخواهند گرفت.

علی محمدی افزود: البته رویکرد جدید رفتن به سمت تکمیل زنجیره تولید تا مصرف بعد از تولید نخ و به عبارت بهتر احیای تولیدات وابسته به ابریشم نظیر فرت‌بافی، نواربافی و زری‌بافی است و اکنون نیز 20 نفر هنرمند در این زمینه مشغول فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: در همین راستا خانه صنایع دستی ابریشم در مجاورت شرکت تعاونی ابریشم‌کشان بایگ نیز راه‌اندازی و تجهیز شده است که در آن کلیه مراحل تولید، شامل آموزش صنایع دستی مرتبط با ابریشم از جمله ابریشم‌کشی، ابریشم‌بافی، رنگرزی و فرآوری ابریشم و زری بافی توسط استادان برجسته این حوزه در جریان است.

وی افزود: در نوروز امسال نیز، با توجه به شرایط عمومی کشور مجددا شاهد حضور گردشگران و برپایی جشنواره‌های مختلف در منطقه بودیم که این می‌تواند خبر از رونق مجدد حرفه ابریشم کشی و هنر صنعت ابریشم بافی در این خطه بدهد.

تصمیم با کیست، تهران یا تربت‌ حیدریه؟ مساله این است

بنا نیست گناه بی‌توجهی چند ده ساله به پیله وران شهرستان تربت‌ حیدریه را به گردن مسوولان محلی، مدیران استانی و یا تصمیم‌سازان کشوری بیندازیم؛  اما یک واقعیت تلخ تاریخی که بسیاری از فعالان حرفه‌ها و مشاغل اقوام و طوایف ایرانی را تا امروز آزار داده و می‌دهد این است که متاسفانه محور اصلی تصمیم‌سازی در کشور همواره از پایتخت آغاز شده و به تهران نیز ختم می‌شود. گویی که مدیران غیربومی همیشه و در همه جا بهتر از مدیران بومی و محلی با مشکلات آشنا هستند و بهتر نیز می توانند تصمیم گرفته و به ارایه راهکار بپردازند.

این همان مشکلی است که جمعی از پیله‌وران بایگ تربت‌حیدریه از آن گلایه دارند و می‌گویند هرگاه مشکلات خود را نزد مدیران محلی مطرح می کنند، آنها نیز حق را به ما داده و می گویند که "این بخشنامه از تهران صادر شده‌است و ما نیز قدرت اظهار نظری نداریم".

فعالیت نوغان‌داران و پیله‌وران بایگ، غالبا از 20 فروردین هر سال آغاز شده و به طور معمول حدود سه ماه طول می کشد و بر این اساس این قشر زحمتکش، بقیه ایام سال را باید به دنبال شغل‌های کاذب بوده و یا با کمک واسطه‌ها خود را با پیله خارجی وارداتی مشغول نگه دارند.

یک دست اندرکار ابریشم‌کشی در شهر بایگ به خبرنگار ایرنا گفت: تمام مشکل ما از زمانی آغاز شد که دلالان از غفلت مسوولان و دست‌اندرکاران این حوزه سوء‌استفاده کرده و پیله های نامرغوب و ارزان خارجی را وارد منطقه کردند.

حسین پاکزاد بایگی افزود: پیله‌های خارجی هرچند کیفیت نمونه داخلی را ندارند، اما چون ارزان هستند و از سوی دیگر خوراک اولیه را نیز در طول سال فراهم می‌کردند، لذا پیله‌کاران به تدریج به این سمت کشیده‌ شدند.

وی گفت: البته مشکل زمانی بیشتر شد که دلالان حتی نخ ابریشم نامرغوب را نیز از چین وارد کردند که در واقع این اقدام تیر خلاصی به شقیقه صنعت ابریشم کشی بایگ بود.

مسوول یک کارگاه ابریشم کشی در بایگ به خبرنگار ایرنا گفت: از هر پنج کیلوگرم پیله به طور متوسط 2 کیلوگرم نخ به دست می‌آید که بر فرض اینکه کارگاه‌ها هر روز فعال باشند، در روز باید 800 کیلوگرم نخ تولید شود، اما در عمل این طور نیست زیرا کارگاه ها در ماه شاید 10 تا 20 روز بیشتر فعال نباشند.

علی محمدزاده بایگی افزود: هر کارگر باید از ساعت سه صبح کارش را آغاز کند که معمولا فعالیت تا ساعت 12 ظهر ادامه می‌یابد، که اکنون وقت کار پیله وری است و فعالان این حوزه اگر خیلی تلاش کنند، شاید سالانه تنها چیزی نزدیک به 80 میلیون ریال دستشان را بگیرد.

وی در خصوص نحوه پرداخت دستمزد کارگران ابریشم‌کشی، گفت: مزد کارگر روزی نیست بلکه معمولا بابت یک قلم پیله، که معادل پنج کیلوگرم است، به طور متوسط روزی 700 هزار ریال به آنان پرداخت می‌شود که رقم چندانی نیست، به ویژه اینکه کار با دستگاه ابریشم‌کشی "سرطان‌زا" نیز هست.

بایگی فزود: اگر کارگاهی بخواهد با پیله ایرانی کار کند، از 20 فروردین که خرید تخم نوغان آغاز می‌شود تا زمان بهره‌برداری از پیله سه ماه بیشتر فرصت ندارد و در طول سال اگر واسطه‌ها پیله خارجی وارد کنند، کارگاه ها می توانند فعالیت داشته باشند وگرنه مدت کار آنان در مجموع به 6 ماه هم نخواهد رسید.

وی گفت: مشکل دیگر ما آن است که مسوولان محلی قدرت چندانی در تغییر وضعیت موجود ندارند زیرا تصمیمات دیکته شده عمدتا در مرکز استان و یا تهران گرفته شده‌است.                                                          

40 درصد تصمیم‌سازی‌ها به عهده مدیران بومی است

مدیرعامل شرکت تعاونی ابریشم‌کشان بخش بایگ تربت‌حیدریه نیز گفت: بخش مهمی از عقب ماندگی‌های این حوزه ناشی از بی‌مهری و نیازمند عزم جدی است و بر این اساس باید کارگروه‌های تخصصی با همکاری دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه تشکیل شده و برای این حوزه برنامه ریزی کنند.

علیرضا وثوقی‌نژاد افزود: هر چند دیدگاه‌های خود را به منظور بهبود وضعیت موجود به مقام‌های بالادستی ارایه می‌کنیم، اما در نهایت نظر آنها برای ما حجت تلقی می‌شود و به عبارتی نقش ما در تصمیم‌سازی‌های کلان کشور تنها حدود 40 درصد است و حال آنکه با توجه به شناخت بهتر و بیشتر ما از منطقه، این رقم کافی نیست.

وی به تشریح بخشی از اقدامات انجام شده این شرکت تعاونی برای کمک به فعالان نوغانداری منطقه پرداخت و گفت: بر اساس قراردادی با وزارت جهاد کشاورزی ظرف 2 سال متوالی اقدام به واردات تخم نوغان به تعداد 10 هزار و 44 جعبه و توزیع آن در بین نوغاندارن کشور کردیم.

وثوقی‌نژاد با بیان اینکه اکنون به طور میانگین 300 کارگاه در بایگ فعالیت دارند، افزود: این کارگاه ها در روز 600 کیلوگرم نخ ابریشم خام تولید می‌کنند که متوسط درآمد سالانه هر کارگر از این محل 240 میلیون ریال است.

وی در خصوص ارایه راهکار برای رفع مشکلات پیله‌وران گفت: مهمترین راهکارها جلوگیری از ورود بی‌رویه نخ ابریشم، واردات پیله به جای نخ ابریشم برای تامین مواد اولیه کارگاه‌ها و افزایش حقوق ورودی ابریشم خام نتابیده با تعرفه 26 درصدی از حوزه جهاد کشاورزی است.

وثوقی‌نژاد افزود: در راستای اصلاح ارزش حقوق گمرکی نخ ابریشم خام نتابیده، باید مبنای ارزش گذاری گمرک برای واردات به قیمت روز یا نیمایی محاسبه باشد و وزارت صمت یا صنایع نساجی و پوشاک از طریق گمرک ایران آن را پیگیری کند و علاوه بر آن احیای تولید تخم نوغان داخلی در تربت‌حیدریه، اختصاص دادن واردات تخم نوغان وارداتی به تشکل‌های تعاون روستایی و خرید تضمینی نخ ابریشم داخلی توسط مرکز ملی فرش ایران، از دیگر پیشنهادهای ما برای رفع مشکلات پیله‌وران است.

مدیرعامل ابریشم‌کشان بخش بایگ تربت‌حیدریه در ادامه به نقش دولت اشاره و اظهار کرد: حمایت از صنعت نوغانداری و هنر صنعت ابریشم، حمایت از تعاونی‌های تولید این بخش، ارایه تسهیلات کم‌بهره به تشکل‌های تعاون روستایی، حمایت ارزی برای واردات تخم نوغان وارداتی و قرار دادن تخم نوغان در شمار کالاهای گروه یک کالایی از دیگر پیشنهادهای ما برای اقتصادی کردن این حوزه است.

احیای مرکز تولید تخم نوغان کشور به مرکزیت تربت‌حیدریه بزودی

مدیر مرکز توسعه نوغانداری خراسان رضوی نیز گفت: یکی از مشکلات کنونی این بخش، واردات تخم نوغان بی کیفیت است زیرا  بهترین تخم نوغان، آن است که سازگار با شرایط آب و هوایی ایران، تولید شود.

عظیم نصیری افزود: از 85 سال پیش اداره کل نوغانداری کل خطه خراسان در تربت‌ حیدریه مستقر شده و این شهرستان در آن روزگار به تنهایی 75 درصد ابریشم ایران را تولید می‌کرده است.

وی گفت: در سال 1395 به دلیل شیوع بیماری "پبرین" سازمان دامپزشکی برای قطع کردن زنجیره شیوع بیماری، دستور به تعطیلی کارگاه‌های ابریشم کشی در تربت‌حیدریه و مازندران داد.

نصیری با بیان اینکه اکنون این سازمان مجوز فعالیت مجدد کارگاهها را صادر کرده است، افزود: از آنجا که به دلیل تعطیلی پنج ساله، تجهیزات کارگاهی ما باید بازسازی و روزآمد شود، در سفر اخیر نماینده عالی دولت به تربت‌ حیدریه، طرح پژوهشی مشترک خود با دانشگاه تربت‌حیدریه را ارایه کردیم.

وی اظهار کرد: بر این اساس برای بازگشایی مجدد مرکز تولید تخم نوغان نیازمند 25 میلیارد ریال اعتبار هستیم که البته موافقت اصولی آن دریافت شده‌ و از سال آینده این مرکز به تولید تخم نوغان خواهد پرداخت.

مدیر مرکز توسعه نوغانداری خراسان رضوی گفت: یکی از دیگر اقدامات ما تفریخ تخم نوغان است که توسط شرکت تعاونی نوغان گستر تربت‌ حیدریه در حال انجام است و توصیه می‌شود نوغانداران نسبت به خرید لارو یک روزه اقدام کنند زیرا این می‌تواند در کاهش دوره پرورش اثرگذار باشد.

نصیری افزود: توزیع 18 هزار جعبه تخم نوغان از ابتدای فروردین امسال در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی آغاز شده است که تا پایان اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

وی گفت: از این میزان تخم نوغان توزیع شده، 15 هزار جعبه تخم نوغان وارداتی است و امسال جعبه‌های توزیع شده از 2 گونه ایرانی و چینی تهیه شده و هر جعبه به قیمت 150 هزار ریال در اختیار نوغان‌داران قرار می‌گیرد.

مدیر مرکز توسعه نوغان‌داری خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به کاهش میزان بارندگی، نوغان‌داران باید هرچه سریعتر تخم نوغان مورد نیاز خود را خریداری کنند.

نصیری گفت: این استان بعد از گیلان دومین تولید کننده عمده پیله ابریشم در کشور است و بیش از 70 درصد پیله‌های تولیدی کشور نیز در کارگاه‌های ابریشم کشی شهر "بایگ" و روستای "بسک" تربت‌حیدریه به نخ ابریشم تبدیل می‌شود.

شهرستان 225 هزار نفری تربت‌حیدریه در 150 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/453161/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی در قاینات آغاز شد

صدور 25500 کارت معاینه فنی ویژه وسایل نقلیه سنگین در خراسان جنوبی

هویت رژیم جعلی صهیونیست به جهان نشان داده شده است

هنر پنالتی زدن: راز پیروزی حیرت‌انگیز رئال در اتحاد

کیفیت هوای مشهد ناسالم شد

جنگل‌زدایی وسیع با جاده‌سازی‌های غیرقانونی

نجات بانوی طبیعت گرد مصدوم در ارتفاعات روستایی تربت حیدریه

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه

پیشگیری از قاچاق کالا‌های سلامت محور و عملیات هوایی برای نجات بیمار در نیشابور

ثبت تصاویر پلنگ ایرانی این بار در شهرستان رودبار

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

آغاز مسابقات قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

کسب مهارت 20 هزار و 720 نفر در خراسان شمالی

آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از 400 نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری

پیش بینی وزش باد در خراسان رضوی

زلزله «روداب» سبزوار خسارتی نداشت

219 انشعاب غیر مجاز آب در خواف شناسایی شد

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

آغاز از سرگیری آسفالت محلات بجنورد

گزارش ارزیابی زمین لرزه شهر روداب سبزوار و روستاهای تابعه و شهرستان ششتمد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

استخراج 2 امتیازی سپاهان از معدن زغال‌سنگ

31 میلیارد تومان، سهم دانشگاه بزرگمهر از اعتبارات سفر‌های رئیس جمهور به خراسان جنوبی

رقابت 1205 نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی

وزش باد در خراسان رضوی شدت می گیرد

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز جمعه 31 فروردین + جدول فیلم و قیمت بلیت

وقوع زلزله در سبزوار

شناسایی بیش از 200 انشعاب غیر مجاز آب در خواف

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

کاشت درخت در دل بیابان‌های روستای همت آباد توسط همیار طبیعت + فیلم

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در این شهر

زمین لرزه 4 و دو دهم ریشتری در روداب

اولین گزارش از زلزله بامداد امروز در سبزوار

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

144 متخلف زیست محیطی دستگیر شدند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند / دامغان هم لرزید

نا سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ 31 فروردین

زلزله 4.2 ریشتری «روداب» سبزوار را لرزاند

زلزله 4/2 در «روداب» خراسان رضوی

دو مدال طلای جهانی بر گردن دانشجوی مخترع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

زلزله 4.2 ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

دو مدال طلا جهانی، دستاورد دانشجوی مخترع علوم پزشکی بیرجند