پیام خراسان

آخرين مطالب

کشت بهاره شمال شرق کشور در انتظار تخصیص کود شیمیایی اقتصادي

کشت بهاره شمال شرق کشور در انتظار تخصیص کود شیمیایی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بجنورد- خراسان شمالی با داشتن 70 هزار هکتار اراضی زیرکشت بهاره، قطب مهم تولید محصولات این فصل در شمال شرق کشور است اما، کشاورزان این خطه هم اکنون با کمبود کودهای فسفاته و پتاسه مواجه هستند که این امر موجب گلایه‌مندی آنها شده است.

عمده کشت بهاره در این استان مربوط به محصولات پیاز، گوجه فرنگی، انواع سبزی و صیفی، پنبه، ذرت و چغندرقند است که با توجه به شرایط آب و هوایی و مناطق مختلف استان همه ساله از فروردین ماه کشت های بهاره‌ آغاز می شود، اما برخی از زارعان هنوز نتوانسته‌اند سهمیه کودی خود را دریافت کنند و هم اینک معطل این نهاده کشاورزی برای کشت و کار هستند این در حالی است که در پایان اسفند و فروردین امسال تاکنون چند نوبت بارش موثر نیز داشته ایم.
از 261 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان 147 هزار هکتار دیم و 114 هزار آن آبی است.
در حالی زارعان این استان هم اینک از کمبود برخی از نهاده های کودی از جمله کود فسفاته و پتاسه گلایه مند هستند که این دو نوع کود مهم و پایه در بخش کشاورزی در سال گذشته از افزایش قیمت برخوردار بود که کشاورزان به ناچار از آن استفاده نکردند و امسال که قیمت این اقلام 50 درصد کاهش یافت از سوی این قشر استقبال شد اما هم اینک تعلل در تحویل این قشر را بعضا سرگردان کرده است.
آنان روز چهارشنبه به ایرنا گفتند که توزیع دیرهنگام و بعد از موعد این نهاده ها مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد می کند.
یکی از کشاورزان بخش گرمخان از کمبود کود های فسفاته و پتاسه انتقاد کرد و گفت: با توجه به اینکه هم اینک فصل کشت بهاره فرا رسیده است و برای تغذیه اراضی به انواع کود نیاز است اما پس از مراجعه به مراکز نتوانستیم کود مورد نیاز را تهیه کنیم.
بهزاد رمضانی خواستار توجه بیشتر مسوولان مربوط در این حوزه شد و افزود: از مسوولان مربوط می خواهیم که بیشتر نظارت داشته باشند تا نهاده های کشاورزی به دست تولید کننده های واقعی برای افزایش راندمان تولید برسد.
یکی از کشاورزان شهرستان مانه و سملقان نیز گفت: در سال گذشته قیمت کودهای فسفاته و پتاسه از افزایش زیادی برخوردار بود که حتی نتوانستیم اراضی زراعی و باغی خود را کود پاشی کنیم که به نوعی خاک هم اینک از عنصر این عناصر فقیر نیز شده است که در مراجعه برای تحویل کود خود داری شده است.
محمد علی کریمی افزود: با توجه به اینکه قیمت دو نوع کود پتاسه و فسفاته نسبت به سال گذشته کاهش یافته است از سوی کشاورزان استقبال خوبی می شود اما متاسفانه کمیاب شده است.
وی اظهار داشت: با وجود آغاز فصل کاشت تاکنون کشاورزان سهمیه کود و سم بهاره را دریافت نکرده اند، کشاورزان باید کودهای هر فصلی را متناسب با شرایط جوی استفاده کنند حال آنکه جهاد کشاورزی در ارایه به موقع کود بهاره به کشاورزان تعلل می کند.
وی گفت: کشاورزان انتظار دارند در اسرع وقت نسبت به تهیه و توزیع کود، سم و بذر مورد نیاز در بین آنان اقدام کند. تاخیر در ارایه این خدمات خسارات جبران ناپذیری را به آنان وارد خواهد کرد.
وی با توجه به افزایش هزینه های تولید در بخش کشاورزی گفت: تولید کننده ها در سال های اخیر با افزایش قیمت در مراحل کاشت، داشت و برداشت مواجه شده اند که حتی بعضا در برخی از سال ها هیچ درآمدی عایداشان نشد.
وی افزود: دولت در راستای حمایت از تولید کننده برای برخی از نهاده ها از جمله انواع کود و سم یارانه برای این قشر متحمل می شود اما متاسفانه بعضا برخی از سودجویان مانع رسیدن آن به دست کشاورزان حقیقی می شوند.
کشاورزان این استان خواستار ارایه خدمات به موقع در راستای افزایش راندمان بخش کشاورزی شدند. 

پیام خراسان


ذخیره دو هزار و 200 تن کود پتاسه و فساته
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: هم اینک یکهزار و 200 تن کود پتاسه و یکهزار تن کود فسفاته در انبارهای استان برای کشت بهاره وجود دارد که کشاورزان نگران تامین آن نباشند.
محسن نظام دوست در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان موجودی این دو کود مهم و اساسی برای کشت بهاره این استان کافی است و کشاورزان طبق لیستی سازمان جهاد کشاورزی به کارگزاری های سطح استان مراجعه کنند.
وی اظهار داشت: کارگزاری ها موظف هستند بر اساس حواله مدیریت های جهاد کشاورزی که برای کشاورز صادر شده است کود مورد نیاز را در اختیار انان قرار دهد.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: قیمت کودهای فسفاته و پتاسه در سال جاری بین 40 تا 45 درصد کاهش یافته است که خرید این نوع کودها در کشت های بهاره 10 برابر شد.
نظام دوست اظهار داشت: از کشاورزان می خواهیم که از این دو کود مهم و پایه در کشت و کار با هدف افزایش تولید و بهره وری و تامین امنیت غذایی استفاده کنند. 
وی گفت: در فروردین سال گذشته کشاورزان این استان 31 تن کود فسفاته در سطح اراضی استفاده کرده بودند که با کاهش قیمت این نوع کود امسال 310 تن کود خریداری کردند.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: همچنین کشاورزان در این بازه زمانی 21 تن کود پتاسه خریداری کرده بودند که امسال بیش از 190 تن تهیه کرده اند.
وی افزود: در 2 سال اخیر قیمت کود پتاسه و فسفاته بالا رفته بود که این امر باعث کاهش مصرف این دو کود مهم و پایه در سطح اراضی استان شد که در راستای حمایت از قشر تولید کننده برای امسال قیمت ها کاهش یافته است.
وی اظهار داشت: کیسه 50 کیلویی کود پتاسیم که در دو سال اخیر با قیمت 544 هزار تومان به فروش می رسید در سال جاری با قیمت 299 هزار تومان از طریق شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.
نظام دوست افزود: همچنین کود فسفاته هم از 423 هزار تومان به 250 هزار تومان کاهش قیمت داشته است.
وی گفت: افزایش قیمت این دو کود اساسی و پایه باعث کاهش مصرف آن در سطح اراضی شده بود اما هم اینک با کاهش قیمت خرید از سوی کشاورزان استقبال می شود.
وی افزود: کشاورزی این استان در سرانه کودهای شیمیایی پر مصرف نیست و در حقیقت بهره برداران این خطه نسبت به میانگین کشور کمتر انواع کود استفاده می‌کنند.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: سه هزار , 800 تن کود اوره برای کشت بهاره بین کشاورزان این استان توزیع شد و هم اینک نیز بیش ازیک تا پایان فروردین وزیع خواهد شد .
وی افزود: علاوه بر موجودی در انبارها سهمیه کود اوره در مجتمع پتروشیمی خراسان نیز وجود دارد که کشاورزان در این خصوص هیچ دغدغه ای نداشته باشند.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: بیشترین کود توزیع شده در بین کشاورزان کود اوره بوده است.
به طور میانگین در آمار پنج ساله این استان سالانه حدود 30 هزار تن انواع کود در اراضی کشاورزی استفاده کرده است که شامل 70 درصد سهمیه ابلاغی از سوی مراکز مربوطه است.
خاک کشاورزی خراسان شمالی از پتاسیم خالی است
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی نیز گفته بود که خاک کشاورزی این استان از پتاسیم خالی است که هم اکنون می‌طلبد بهره‌برداران این نوع کود را جایگزین کنند تا به خاک برگردد.
محمدجواد تشکری اظهار داشت: هم اکنون زمان فصل کود سرک است کشاورزان باید برای تقویت و تغذیه خاک از کود پتاس و سایر کودها استفاده کنند.
وی با بیان اینکه کود پتاس به اندازه کود اوره از اهمیت برخوردار است افزود: کود پتاس به افزایش دانه، کاه و کلش بسیار کمک می کند کشاورزان در ازای مصرف یک کیسه کود پتاس یک تن تنها کاه بیشتر برداشت می کنند.
تشکری با بیان اینکه با اضافه کردن کود پتاس دست کم 30 تا 40 درصد دانه اضافه خواهد شد اظهار داشت: کود پتاس گیاهان را به نسبت به سرما و گرما مقاوم می کند، برگ و شاخه ها را ضخیم تر خواهد کرد به ازای برداشت هر پنج تن گندم نیاز به 200 کیلوگرم پتاس برداشت می شود که خاک نمی تواند این میزان را تامین کند.
وی با بیان اینکه کشاورزان دارای اراضی آبی باید به موقع از کود های پتاس و سایر کودها استفاده کنند اظهار داشت: در اراضی دیم نیز کشاورزان باید همزمان با کشت دانه کوددهی نیز داشته باشند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: حتی باغ داران نیز باید برای تغذیه گیاهی از کود پتاس استفاده کنند که درختان نیز نسبت به خشکی و سرما مقاوم خواهند شد.
تشکری با بیان اینکه با تغذیه درست و به موقع اراضی عملکرد در واحد سطح دو برابر خواهد شد اظهار داشت: دو برابر شدن عملکرد در حالی است که تنها 20 درصد به هزینه های تولید افزوده خواهد شد.
به گزارش ایرنا پتاسیم یکی از 17 عنصر ضروری برای رشد و تولیدمثل در گیاهان است. این عنصر مانند نیتروژن (N) و فسفر (P) جزئی از مواد مغذی‌ اصلی (ماکرو) است.
پتاسیم در گیاهان در تمامی فرآیندهایی که برای حفظ رشد و تولیدمثل گیاه انجام می‌شود، پتاسیم نقش اساسی دارد. کمبود پتاسیم در گیاه موجب کاهش مقاومت گیاه به خشکی، غرق‌آبی و دماهای بالا و پایین می‌شود.
همچنین کمبود پتاسیم موجب کاهش مقاومت گیاه در مقابل آفت‌ها و عوامل بیماری‌زا می‌شود، به‌دلیل اینکه پتاسیم سلامت کلی اندام‌های در حال رشد را بهبود می‌بخشد و از گیاه در مقابل بیماری‌ها محافظت می‌کند، این عنصر به‌عنوان ماده مغذی که کیفیت را حفظ می‌کند شناخته می‌شود. پتاسیم، کیفیت عواملی چون اندازه، شکل، رنگ و قدرت دانه و بذر را تحت تأثیر قرار می‌دهد، همچنین این ماده کیفیت الیاف پنبه را بهبود می‌بخشد. پتاسیم موجب افزایش برداشت محصول می‌شود.
سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی 400 هزار هکتار است، کل اراضی استان 2 میلیون و 800 هزار هکتار است که اکنون 13 درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و 87 درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.
44 درصد جمعیت 863 هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.
حدود 82 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.
برچسب‌ها
بجنورد کود پتاسه نیتروژن فسفر سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ایرنا کشاورزی خراسان شمالی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/453254/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علی. چ در مشهد دستگیر شد/ پاتوق شیما راز تبهکاری هایشان را لو داد

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

آبگیری 3 میلیون 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

بازگشایی مسیر روستای خدا آفرید_ بشرویه

نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

حریق منزل مسکونی در شهرک شهید رجایی مشهد

حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد

برپایی 1064 شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

خبرهایی از حج، نمایشگاه کتاب و اختلاف‌ مجریان تلویزیون

دور دوم انتخابات مجلس در هشت حوزه انتخابیه کشور تمام الکترونیک خواهد بود

آمادگی شمشیربازان خراسانی برای حضور در لیگ برتر

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

سیلی که آرزوهای دانش آموزان را با خود برد

کشف 72 هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

اعتبار 6 همتی برای توسعه زیرساخت‌های ورزش خراسان رضوی با تحقق مولدسازی

هشدار نارنجی؛ رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

علت انتقال 6 نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

بازگشت 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی