پیام خراسان

آخرين مطالب

گریز نیروهای متخصص تهدید خاموش اقتصاد گردشگری خراسان رضوی مقالات

گریز نیروهای متخصص تهدید خاموش اقتصاد گردشگری خراسان رضوی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- صنعت پرسود گردشگری به عنوان یکی از سه صنعت پردرآمد در جهان، سودآور، ارزآور و مورد توجه همه کشورهاست. صنعتی که سودآوری آن بسیاری از کشورها را به تکاپو برای جذب گردشگر بیشتر واداشته است که البته شیوع کرونا و محدودیت‌های ناگزیر ناشی از آن، به این صنعت و بخش های مرتبط آن همچون همه حوزه‌ها و عرصه‌های فعالیتی بشر، خسارات و لطمات فراوانی وارد کرده است.

اهمیت این صنعت در رشد اقتصادی موجب شده برخی کشورهای فاقد جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی نیز با ایجاد جاذبه‌های دست ساز و مصنوعی، اقدام به جلب و جذب گردشگر و فراهم ساختن زمینه‌های تفریحی متنوع، با هدف افزایش مدت ماندگاری مسافران کنند و از این راه عایدات بی حد صنعت گردشگری از جمله اشتغال، توسعه، ارتقای سطح زندگی مردم بومی و کمک به رشد اقتصادی را نصیب کشور خود نمایند.

ایران، که از نظر برخورداری از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری رتبه دهم جهان را دارد و استان خراسان رضوی نیز تا قبل از شیوع ویروس کرونا، با میزبانی سالانه بیش از 30 میلیون زائر و گردشگر داخلی و خارجی در زمینه‌های زیارتی، طبیعی، ورزشی، تاریخی، فرهنگی و غذایی دارای ظرفیت‌ها و جاذبه‌های متعدد و غیرقابل انکاری بود، که همچنان این ظرفیتها را داراست.

براساس آمارها در شرایط عادی حدود 10 درصد گردش مالی دنیا مربوط به صنعت گردشگری است که سهم ایران از این بخش فقط یک درصد و شاید کمتر باشد و عقب‌ماندگی از قطار ارزآور گردشگری به ویژه در شهرهای گردشگرپذیری چون مشهد، تا قبل از شیوع کرونا نیز از ضرورتهای حوزه گردشگری بود، که باید موانع آن مورد بررسی و حل و رفع قرار می گرفت.

وجود بارگاه منور رضوی به عنوان قبله دلها و گل سرسبد جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری در مشهد شناخته می‌شود، که جذب مسلمانان و شیعیان جهان به این قبله موجب تحول شگرف در عرصه گردشگری این کلانشهر است و به تبع همین جاذبه‌ها بیش از نیمی از ظرفیتهای اقامتی کشور در کلانشهر مشهد مستقر است که به واسطه همین شرایط خاص، قابل تصور است که خسارات ناشی از توقف و محدودیت سفر تا چه میزان می تواند به اقتصاد گردشگری مشهد آسیب بزند.

استان خراسان رضوی تا پیش از شیوع ویروس کرونا به رغم میزبانی سالانه از افزون بر 30 میلیون گردشگر داخلی و سه میلیون گردشگر خارجی، که بیش از دوسوم گردشگران ورودی به کشور هستند، و با داشتن جاذبه‌های استثنایی در زمینه‌های گردشگری زیارت، فرهنگی، طبیعی و گردشگری حلال و حیات وحش و امثال آن، هنوز برای سوار شدن به قطار سودآور گردشگری و کسب عایدات اقتصادی که مستحق آن است، با چالش‌های فراوانی رو به روست، که بخشی از آن متعلق به امروز هم نیست و حل و برطرف کردن آنها ضروری است.

در میان همه چالش ها، موانع، آسیبها و کمبودهای گذشته و امروز حوزه گردشگری در خراسان رضوی، کمبود و تحدید نیروی انسانی متخصص در حوزه گردشگری از جمله مراکز اقامتی، دفاتر خدمات مسافرتی و غیره بسیار پررنگ و قابل تامل است.

تاثیر نیروی انسانی در صنعت گردشگری

آموزش نقش پررنگی در تامین صنایع ایفا می‌کند و صنعت گردشگری نیز از این اصل جدا نیست؛ تاثیر نیروی انسانی در صنعت گردشگری و خدمت به گردشگر بسیار زیاد است؛ اگرچه صنعت گردشگری با برگزاری دوره های آموزشی، به خوبی به سمت و سوی تربیت نیروی انسانی پیش رفت و در کنار نیروهای مجرب، با ارائه آموزش اقدام به افزایش آمار نیروی انسانی توانمند در این عرصه نمود اما کرونا و شیوع آن که موجب تعطیلی واحدهای اقامتی و مشاغل مرتبط با صنعت گردشگری شد، نشان داد زور معاش و ضرورت تامین معیشت بیشتر است به همین دلیل هزاران نیروی آموزش دیده در طول 2 سال شیوع بیماری به دنبال مشاغل دیگری رفتند و این ریزش نیروی متخصص امروزه به تهدیدی خاموش برای صنعت گردشگری بدل شده است.

در صنعت گردشگری ارتباط انسانی مهمترین نقش را ایفا می‌کند و راهنمایی، مشکل‌گشایی و ارائه خدمات مطلوب با حضور نیروهای انسانی آموزش دیده، با تجربه، علاقه مند به کار و در نهایت متخصص در این حوزه میسر می‌شود؛ اینجاست که نقش نیروی انسانی در صنعت گردشگری نمایان می‌شود.

از همین رو می‌توان گفت نیروی انسانی تاثیر بسیار زیادی در رونق صنعت گردشگری و بخش های مختلف از جمله رزرواسیون، تورگردانی، اقامت، گردش، زیارت و غیره دارد و سرمایه پنهانی در این عرصه دارد، زیرا اثرگذاری و نقش آفرینی مفید یک نیروی انسانی در عرصه گردشگری حداقل به هفت سال زمان نیاز دارد.

چنانچه فرد فعال و شاغل در این عرصه آموزش لازم را ندیده باشد و تجربه، توانایی، مهارت و اطلاعات دقیق و مناسب را برای ارائه به گردشگران نداشته باشد موجب بروز برخی مشکلات در صنعت گردشگری همچون آسیب به صنعت گردشگری و ایجاد تصویری غلط از فرهنگ کشور در ذهن گردشگران خواهد شد.‌

کمبود نیروی متخصص، چالش مراکز اقامتی خراسان رضوی

خراسان رضوی با برخورداری از 2 هزار و 700 واحد تاسیسات گردشگری شامل هتل، متل و مهانپذیر، مراکز اقامتی خودپذیرایی شامل هتل آپارتمان، زایرسرا و خانه مسافر، اقامتگاه‌های بومگردی و اقامتگاه‌های سنتی، مراکز تفریحی و سرگرمی گردشگری، مراکز گردشگری سلامت، محیط‌ها و پارک‌های طبیعت گردی، واحدهای پذیرایی بین راهی، سفره خانه‌های سنتی، مناطق نمونه گردشگری، دهکده‌های سلامت و دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی مقام نخست کشور را در این این زمینه دارد.

گفته می شود 70 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حوزه گردشگری این استان اشتغال داشته‌اند که متاثر از شرایط کرونایی بیش از نیمی از آنها از شغل خود کناره‌گیری کرده و به سمت سایر مشاغل برای تامین معاش خود و خانواده رفته‌اند.

رییس هیات‌ مدیره جامعه حرفه‌ای هتل‌داران خراسان رضوی گفت: اکنون کمبود نیروی متخصص یکی از چالش های اصلی مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری این استان است.

امیر سزاواربا اشاره به اینکه تا قبل از تعطیلات نوروزی برای تامین و به کارگیری نیروهای ماهر و متخصص با مشکل جدی مواجه بودیم، ادامه داد: علت اصلی این وضعیت که البته همچنان ادامه دارد، این است که در دوران شیوع کرونا و تعطیلی واحدهای اقامتی و تاسیسات گردشگری، این بخش بسیاری از کارکنان آموزش دیده، شاغل و دارای تجربه خود را از دست داد.

وی ادامه داد: این نیروها به دلیل شرایط پیش آمده و با هدف تامین معاش وارد حوزه‌های کاری دیگری شدند و با وجود رفع محدودیتها و فعالیت دوباره واحدهای اقامتی و تاسیسات گردشگری، بسیاری از آنها به حوزه تخصصی کار خود، یعنی تاسیسات گردشگری بازنگشته‌اند.

رییس هیات‌ مدیره جامعه حرفه‌ای هتل‌داران خراسان رضوی گفت: واحدهای اقامتی و تاسیسات گردشگری از این وضعیت متضرر شده‌اند و هم اکنون شاهد کمبود نیروی متخصص و باتجربه‌ در این بخش هستیم.

وی با تاکید بر اهمیت تجربه، آموزش و تخصص افراد شاغل در عرصه گردشگری بخصوص صنعت هتلداری و حوزه اقامت افزود: هم اکنون تمامی تاسیسات گردشگری در بخشهای مختلف اقامتی، دفاتر خدمات مسافرتی و واحدهای پذیرایی در حال تامین نیرو هستند.

سزاوار ادامه داد: تا قبل از شیوع کرونا بیش از 11 هزار نفر، شامل 9 هزار نفر به صورت مستقیم و 2 هزار نفر به صورت غیرمستقیم، در حوزه هتلداری خراسان رضوی شاغل بودند که تاکنون بیش از 6 هزار نفر آنها به کار خود بازگشته‌اند.

نیروی انسانی، چشم اسفندیار گردشگری

نیروی انسانی متخصص و دارای مهارتهای چندوجهی مهمترین سرمایه پنهان و البته حیاتی هر سازمان، مجموعه و دستگاهی است؛ سرمایه‌هایی که برای توانمند شدن آنها علاوه بر مهارتهای فردی و ذاتی در فرد، هزینه‌های بالایی در ایام اشتغال آنان صورت گرفته است و باید برای ماندگاری این نیروها تلاش کرد.

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: نیروی انسانی در حوزه گردشگری، که یک حوزه کاملا انسان محور، اجتماع محور و رویدادمحور است، حرف اول را می‌زند و این جایگاه تا آنجاست که اگر انسان را از  چرخه و فرایند گردشگری حذف کنیم، عملا شاهد جریانی به نام گردشگری هم نخواهیم بود.

احمد دیناری ادامه داد: در کسب و کارهای گردشگری و نیز سازمانهای مرتبط با حوزه گردشگری نیز به واسطه انسان محور و اجتماع محور بودن این حوزه، نیروی انسانی نقش مهم و بنیادینی دارد، ضمن اینکه در این بین مهارتهای اجتماعی و ارتباطی اولویت اول برای نیروی انسانی محسوب می‌شود.

معاون اداره کل گردشگری خراسان رضوی اظهار کرد: این بدان معناست که فراتر از تحصیلات نیروی انسانی و مهارتهای تخصصی در این حوزه، این مهارتهای اجتماعی، ارتباطی و مهارتهای نرم هستند که در این صنعت انسان محور که مبنایش بر اساس ارتباطات موثر است دارای اولویت بسیار بالایی است.

وی ادامه داد: بنابراین در این حوزه، نیروی انسانی ماهر که در وهله اول بر روی مهارتهای اجتماعی و ارتباطی خود کار کرده و در وهله دوم در مهارتهای تخصصی خود از جمله  مارکتینگ،  امور مالی،  آشنایی با رسانه‌ها ، کامپیوتر و زبانهای خارجی و در اولویت سوم تحصیلات مرتبط داشته باشد ، دارای ارزش بالا و منحصربفردی است.

دیناری اظهار کرد: به این ترتیب یک نیروی انسانی خوب در حوزه گردشگری نیرویی است که ترکیبی از این سه بخش را باهم داشته باشد به این معنا که علاوه بر اینکه فرد تحصیلکرده‌ای است ، دارای مهارتهای تخصصی خوب هم باشد به این شکل نیروی موثر در حوزه گردشگری خواهد بود.

وی تصریح کرد: بحث امروز این است که در حال حاضر هم بخش دولتی و هم در بخش خصوصی کمتر نیروهای انسانی را داریم که ترکیبی از این سه فاکتور را با هم داشته باشند در عین حال و چنین وضعیتی شیوع کرونا و فرار نیروهای شاغل در این حوزه به دلیل تعطیلی مراکز زخم کاری را بر پیکره سرمایه‌های انسانی وارد کرده است.

7 سال زمان برای تربیت نیروی متخصص

دیناری با بیان اینکه بزرگان حوزه موفقیت اعتقاد دارند برای بدل شدن یک فرد به نیروی کار بلد و با تجربه در حوزه‌ای مانند حوزه گردشگری حداقل 10 هزار ساعت کاری مهارت آموزی نیاز است، ادامه داد: این تعداد ساعت آموزش شامل فارغ تحصیلان رشته‌های مرتبط هم می‌شود به این معنا که کار در محیط واقعی را باید در کارنامه خود داشته باشند.

وی افزود: این 10هزار ساعت آموزش معادل 7 سال است یعنی اگر نیرویی بین 7 تا 10 سال فارغ از مدرک تحصیلی که دارد مهارت آموزی در محیط واقعی کار را داشته باشد در یک حوزه گردشگری خاص به دانش و مهارت عمیق در آن حوزه می‌رسد و می‌تواند فرد موثر ، تاثیرگذار و یک سر و گردن بالاتر از بقیه باشد.

وی تاکید کرد: صرف داشتن تجربه هم به معنای کاربلدی نیست باید در کنار تجربه فرد به دانش عمیق در حوزه برسد و هنر تلفیق دانش و تجربه را باهم برای ارائه توانمندی خود داشته باشد.

این مسوول اظهار کرد: نیروی انسانی یکی از هفت عنصر آمیخته در بازاریابی گردشگری است به این معنا که از طریق نیروی انسانی آموزش دیده خوب ،خبره و کار بلد، سازمانهای گردشگری می‌توانند ارتباط موثری با مخاطبان، ارباب رجوع ، مراجعان و در اصل گردشگران برقرار کنند و اگر این فاکتور نباشد مفهوم این است که سازمانها دچار خلاء می‌شوند و بهره‌وری در آنها کاهش می‌یابد.

وی تاکید کرد: تاثر مثبت نیروی انسانی آموزش دیده و متخصص در معنای کامل آن به هیچ وقت قابل شکست در هیچ رقابتی نیست .

ضرورت جبران افت نیروی انسانی متخصص

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز با بیان اینکه جبران افت حضور نیروهای متخصص و باتجربه در حوزه گردشگری ضرورت دارد، ادامه داد: شیوع کرونا و تبعات ناشی از آن و خسارتهای سنگین وارده و در کنار همه اینها مبهم بودن زمان بازگشایی دوباره فعالیتها و واحدها عامل رکود سنگینی در حوزه گردشگری جهان، ایران و خراسان رضوی شد.

یوسف بیدخوری افزود: یکی از این خسارات که درصد زیادی ازآن به هیچ وجه قابل جبران نیست گریز نیروهای انسانی به سایر مشاغل است چرا که با توجه به آموزشها و تجربه کاری در این عرصه،ارزشمندی نیروی انسانی بسیار زیاد است .

وی اظهار کرد: در ایام بازگشایی واحدهای اقامتی و تاسیسات گردشگری بکارگیری خوبی در نیروهای انسانی انجام شد اما هنوز با وضعیت قبل فاصله داریم .

وی بابیان اینکه سعی شد افت تعداد نیروهای انسانی استاندارد و آموزش دیده در واحدهای گردشگری سعی شدبا جایگزینی نیروهای با تجربه رفع شود، ادامه داد:امیداوریم جذب نیروهای جدید وآموزش دیده جبران کسری نیرو را در تاسیسات گردشگری داشته باشد.

معاون گردشگری خراسان رضوی گفت: جایگزینی افراد جدید و بدون تجربه بجای نیروهای باتجربه و توانمند قطعا و حتما در حوزه گردشگری اثرات منفی به‌همراه دارد.

بیدخوری گفت:از کل 35هزار نفر شاغلان تاسیسات گردشگری خراسان  رضوی تعداد 19 هزار نفر ترک شغل کرده‌اند که حداکثر سه،چهارم این شمار به کار بازگشته‌اند.

به‌هرترتیب نیروی انسانی به عنوان سرمایه‌های ارزشمند در حوزه‌های تخصصی و صنایع حساس همچون گردشگری اثر واهمیت بالایی دارند که نباید از آن غافل شد.

رشد و توسعه صنعت و اقتصاد گرشگری در ارتباط تنگاتنگ و بی‌تکرار حضور و فعالیت نیروهای انسانی متخصص، با تجربه، توانمند، آموزش دیده و البته تحصیلکرده است که باید به آن توجه شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/453489/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرصت مجدد جاماندگان کنکور در خراسان جنوبی

سیلاب در زیرکوه خسارات جانی نداشت

یک‌هزار و 500 واحد مسکونی ویژه محرومان مشهد در حال ساخت است

109 کلاس درس جدید نیاز مهرماه شهرستان بیرجند

امضای تفاهم‌نامه اجرای طرح فیبر نوری در شهر بیرجند

اعزام زائران اصفهانی حج تمتع از سوم خرداد به سرزمین وحی

برگزاری جشنواره تیتر دانشجویی کشور در مشهد

انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد

سهم بخش‌های مختلف حمل و نقل در ترانزیت کالا و جابه‌جایی مسافر و بار

ویزیت رایگان 74 سالمند ساکن در سرای سالمندان تربت حیدریه

برگزاری آزمون سراسری کنکور در شهرستان بردسکن

افزایش 47 درصدی صادرات و ترانزیت گمرک سرخس در فروردین

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

آغاز لایروبی 2 کیلومتر از کانال درجه یک شبکه آبیاری و زهکشی سرخس

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

اخبار کوتاه خراسان رضوی / 6 اردیبهشت

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان ها

ماجرای غرق شدن پسر بچه 7 ساله در اردوی ازمیغان تا بهشت

سد شکسته شده در خراسان جنوبی نداریم/ سلامت سد‌ها در برابر سیل

25 اردیبهشت امسال آخرین مهلت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

احیای 308 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

روستای رقه میزبان بارش رحمت الهی شد + فیلم

سدهای خراسان‌جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند

فوت جوان 21ساله بر اثر واژگونی رانا در محور بجستان به روستای مزار

ارز حج 1403 تأمین شد

صدور ویزای زائران حج تمتع در حال پیگیری است

نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه | عصبانیت آقازاده از انتشار اعترافات!

اگر حیوانات جنگل زندگی اشرافی داشتند! (عکس)

نظارت و بازرسی مستمر از مراکز دارویی درمانی و مایه کوبی دامپزشکی شهرستان تربت حیدریه

هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم

هشدار شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز در خصوص بیماری بابزیوز در دام‌ها

سیل موجب انسداد ١٠ راه روستایی در شهرستان بم شد

تشدید نظارت برفعالیت مشاوران معاملات املاک در مشهد

فعال بودن40 درصد معادن نیشابور

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

شهرداری مشهد 4 نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند

برآورد یک میلیاردتومانی برای ساخت بیمارستان ٣٢٠ تختخوابی شهید کلاهدوز قوچان

اجرای 100درصدی مرحله اول طرح تکمیلی فلج اطفال در نیشابور

مناظرات دور دوم انتخابات مجلس در مشهد کلید خورد

درحال ساختن بودن1500 واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد

ضرورت جهادتبیین در موضوعات اقتصادی/تعیین مشوق‌های ویژه برای استان

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ساخت 1500 واحد مسکن محرومین در حاشیه شهر مشهد

سفر جاده‌ای به خراسان رضوی 17 درصد افزایش یافت

ساخت 10 تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود