پیام خراسان

آخرين مطالب

شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند پل ارتباطی دانشگاه‌ها باشند گفتگو

شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند پل ارتباطی دانشگاه‌ها باشند
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- دکتر محمد علی کیانی در گفت‌وگویی در خصوص نقش دانشگاه‌ها برای تحقق شعار سال اظهار کرد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری شعار امسال را تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نامگذاری کردند، پایه اصلی تولید و دانش‌بنیان باید مبنای علمی داشته باشد. با توجه به رویکردی که در سطح دانشگاه‌ها بر این مبنا حاکم است، فعالیت‌های خوبی در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان که مربوط به حوزه مدیریت و اثرگذاری دانشگاه‌ فردوسی مشهد، وزارت علوم و وزارت بهداشت است، شاهد هستیم.   

وی با بیان اینکه در پارک علم و فناوری خراسان که مجموعه بسیار بزرگی است و شرکت‌های دانش‌بنیان در آن مشغول به کار است، خاطرنشان کرد: می‌توان با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید و رفع نیازها در حوزه تجهیزات، تولیدات دارو و دانشگاه به دستاوردهای خوبی دست پیدا کرد. در نتجه اعمال چنین سیاستی شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند تاثیر تحریم‌ها را در تولیدات داخلی کاهش دهند. بنابراین تا جایی که امکان دارد باید وابستگی خود را نسبت به کشورهای دیگر کاهش دهیم.  

کیانی اظهار کرد: یکی از وظایف دانشگاه علوم پزشکی مشهد طراحی برنامه‌های متناسب با شرایط مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان است که باید مورد حمایت قرار گیرد. اگر تولیدات ما بر اساس مشاهدات و تجربیات علمی باشد، قطعا می‌تواند کیفیت بالایی داشته باشد و این کیفیت بالا باعث ایجاد برندسازی و تجاری‌سازی می‌شود و می‌تواند توسعه صادرات و مزایای دیگر را نیز به همراه داشته باشد.  

وی گفت: بنابراین شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز دارند توسط دولت حمایت شوند. ما تلاش کردیم تا جایی که امکان دارد این شرکت‌ها را مورد حمایت قرار دهیم. اقداماتی که در زمینه دانش‌بنیان انجام می‌دهیم، استفاده از مهندسی معکوس است؛ یعنی وسیله‌ای را بازمهندسی می‌کنیم و مشابه آن را می‌سازیم تا نیاز به واردات نداشته باشیم. از طرف دیگر این تجهیزات با طراحی شده صرفه اقتصادی نیز خواهد داشت. سیاست کلی این است که شرکت‌های دانش‌بنیان از این طریق احیا شود.  

مافیا در صنایع مختلف مانند دارو وجود دارد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: یکی از مسائل بسیار مهم در تحقیقات مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جامعه‌محوری و جامعه‌نگری است که باید بر این موضوع تمرکز کنیم و به مسائل جامعه بیشتر توجه داشته باشیم و بدانیم که نیاز جامعه چیست و باید با کدام مسیرها همسو شویم. بنابراین باید در این زمینه آموزش و پژوهش را به کار گیریم تا بتوانیم مشکلات جامعه را شناسایی کنیم.  

وی تصریح کرد: متاسفانه مساله مافیا در صنایع مختلف مانند دارو وجود دارد. باید بدانیم که چگونه قرار است این مشکل را برطرف کنیم. مجموعه دولت مصمم است که تسهیلاتی برای این منظور ایجاد کند؛ البته نباید از کیفیت محصولات تولید داخل نیز غافل شد. با توجه به رویکرد و نگرشی که در سطح کلان کشور شکل گرفته، امیدواریم این موضوع به شکل مناسب و به گونه‌ای مدیریت شود که حتما به موضوع تولید داخل و افزایش کیفیت آن کمک شده و برای مردم مشکلی ایجاد نشود.  



اگر تولیدات علمی باشد، نگرانی بابت فروش نخواهیم داشت
کیانی در خصوص ایجاد ترغیب در مردم برای حمایت از تولیدات داخلی بیان کرد: اگر نظارت خوبی در زمینه تولیدات داخل و محصولات وجود داشته باشد، قطعا مردم نیز به تولیدات اعتماد می‌کنند و به سمت حمایت از آن می‌روند. در مواردی که نظارت نباشد و کالای بی‌کیفیت تولید شود، این موضوع بی‌اعتمادی را به همراه دارد. باید نظارت‌های کیفی و سخت‌گیرانه باشد تا اعتماد و خودباوری محقق شود. بنابراین یکی از مأموریت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند اعتمادسازی هم باشد.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: رسانه‌ها نیز می‌توانند در این زمینه نقش موثری داشته و با حمایت از محصولات ایرانی مردم را تشویق کنند تا از تولیدات داخلی حمایت کنند و از این طریق باعث رونق اقتصاد کشور شوند. نظارت، حمایت و اعتماد مهم‌ترین مساله‌ای است که در کنار هم به نتیجه می‌رسد و باعث رونق اقتصادی و تولید مناسب نیز می‌شود.

وی گفت: موضوعات تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین از جمله موارد بسیار ضروری است که بسیار هوشمندانه به عنوان شعار سال انتخاب شد. با توجه به شرایط خاصی که به دلیل تحریم بر کشور ما حاکم است، تولید تجهیزات و دارو از موارد بسیار مهم عرصه سلامت کشور به حساب می‌آید.  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: باید توجه داشت تجهیزات وابسته به ارز است و به دلیل اینکه هر از گاهی تغییراتی در سیاست‌های کلی دولت به وجود می‌آید، طبیعتا بایستی به سمت تولیدات داخلی حرکت کنیم. این تجهیزات بسیار پیشرفته است و واردات آن همیشه با مشکلاتی مواجه می‌شود اما با توجه به ظرفیتی که شرکت‌های دانش‌بنیان دارند، امکان تولید آن در کشور دور از ذهن نیست.  

وی اضافه کرد: با شیوع کرونا دانشگاه‌ها برخی از نیازمندی‌های خود را با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان برآورده ساختند. به عنوان نمونه دستگاه‌های مکانیکی مربوط به حمایت تنفسی از بیماران توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در مشهد با قیمت‌های بسیار پایین ساخته شد که توانست بسیار موثر هم باشد.

کیانی با اشاره به مسائل مربوط به ارز دارو عنوان کرد: از همین رو انتظار می‌رود شرکت‌های دانش‌بنیان در تهیه مواد اولیه دارو و فناوری‌های آن بتوانند اقدامات شاخصی انجام دهند. ما در ابتدای سال جاری جلسه‌ای با آیت‌الله مروی، تولیت آستان قدس رضوی، برگزار کردیم که یکی از مسائلی که در آن جلسه مطرح شد، ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه دارو بود که بسیار توانمندی خوبی است و می‌توان با تجمیع این توانمندی‌ها با ظرفیت‌های آستان قدس مانند مجموعه‌ سرم‌سازی ثامن اقدامات مشترک و رو به جلویی انجام داد.  

شرکت‌های دانش‌بنیان نقش موثری در تامین تجهیزات آزمایشگاهی دارند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: خروجی این جلسه این بود که با توجه به ظرفیت یاد شده و همچنین با استفاده از توان اساتید دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برنامه‌های مشترکی را در قالب فعالیت‌های دانش‌بنیان‌ تعریف و دنبال کنیم تا از این طریق تولید دارو و تجهیزات مرتبط با درمان با تکیه به توانمندی‌های موجود در استان پیش رود.  

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکنون اقدامات ارزشمندی برای خودکفایی و البته تولید محصولات باکیفیت داشته‌اند، اظهار کرد: یک نمونه از این اقدامات تولید کیت آزمایشگاهی تشخیص بیماری کرونا براساس بزاق دهان بود که بر پایه نیاز جامعه در شرکت‌های دانش‌بنیان تولید و مورد استفاده آزمایشگاه‌های دانشگاه قرار گرفت. در حال حاضر در کشورهای دیگر برای تشخیص بیماری کرونا از این تکنیک استفاده می‌شود.

کیانی با بیان اینکه این کیت‌ها برای کودکان بسیار مناسب است، گفت: کیت‌های تشخیص حلق و بینی به دلیل سختی‌های نمونه‌گیری برای کودکان با دشواری‌هایی همراه بود اما این کیت‌ها که مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفته، با اندکی از بزاق فرد امکان تشخیص بیماری را فراهم کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: کیت آزمایشگاهی بر پایه بزاق چندین ماه در نوبت دریافت مجوز و ارزیابی علمی بوده است؛ از همین رو نمی‌توان منتظر اقدامات زودبازده از طرف این شرکت‌ها بود اما با توجه به ظرفیت‌های موجود در شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه داروسازی و سرم‌سازی، تجهیزات مصرفی بهداشتی و امکانات آزمایشگاهی می‌توان اقدامات خوبی انجام داد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/453494/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سارق دریچه‌های فاضلاب در معابر مشهد دستگیر شد

استاندار خراسان جنوبی:شهرداران برای خلق منابع جدید تلاش‌کنند

کرامت مردم هنگام مراجعه به دستگاه‌ها باید حفظ شود

فاز چهارم انتقال آب به خراسان جنوبی مهرماه آغاز می‌شود

همدلی مثال زدنی بین دولت و مجموعه قضایی در خراسان جنوبی

سنجش مهارت بیش از 30 هزار نفر در استان خراسان شمالی انجام شد

امسال 100 هزار مترمربع پروژه بهداشتی و درمانی در خراسان شمالی افتتاح می‌شود

انقلاب اسلامی احیاگر حقوق زن/ فعالیت 1200 قاضی زن در ایران

افتتاح نخستین سایت پرنده‌شناسی در مشهد

دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای تسهیل دریافت وام ازدواج و فرزندآوری

بهره برداری فاز یک و دو تصفیه خانه پرکندآباد در آینده نزدیک

ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد/ ضرورت مرمت و بهسازی مناطق قدیمی مشهد

صعود آسان بهمن و آتین و حذف گروه مالی فیروزه و همراه اول؛ مرحله یک چهارم نهایی برندکاپ

ژاوی: رئال مادرید دو بار بهترین تیم دنیا را حذف کرده و این شانسی نیست

اجرای طرح غربالگری بیماری‌های قلبی نوزادان در بیمارستان شهیدان مبینی سبزوار

کلانشهر مشهد؛ الگوی نوآوری در مدیریت شهری

پیگیری ویژه حمله مسلحانه به منازل جنگل‌بانان در مجلس

اولویت‌ پروژه‌های شهری، آسایش و رفاه روزانه مردم باشد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

مهار 7.5 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی

تشکیل کانون وکلا در خراسان جنوبی

«محمد جعفر عبدالهی» رییس کل دادگستری خراسان جنوبی شد

دومین مرکز انتقال خون بجنورد افتتاح می‌شود

برپایی نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی

بررسی 1800 پرونده در آزمایشگاه پزشکی قانونی خراسان شمالی

مزارع کلزا در خراسان شمالی

مازندرانی ها 16 هزار بار به اورژانس مزاحمی زنگ زدند

ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد

اختراع جدید دانشمندان؛ ماده عجیبی که با دریافت ضربه، سخت‌تر می‌شود

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

رتبه سوم خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور سراسری

بیش از 650 هزار نفر در خراسان شمالی تحت پوشش بیمه سلامت هستند

نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی افتتاح شد

قم از امروز بارانی می‌شود

آتش سوزی جنگل های سکوتپه ساری خاموش شد

قیمت انواع روغن گیاهی در میادین تره بار

یادواره سردار شهید سیدمحمدحجازی در فریمان

کشف بیش از 5 کیلو گرم تریاک در شهرستان کاشمر

بهترین کود برای افزایش بار خیار

قهرمانی خراسان رضوی در مسابقات کوراش مردان کشور

معرفی نفرات و گروه‌های برتر جشنواره ملی آسمان هشتم در میناب