پیام خراسان

آخرين مطالب

ظرفیت بالقوه تولید انرژی از 300 روز آفتابی خراسان جنوبی اقتصادي

ظرفیت بالقوه تولید انرژی از 300 روز آفتابی خراسان جنوبی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- انرژی خورشیدی منبع انرژی تجدیدپذیر و منحصر به‌فرد در جهان و منبع اصلی تمامی انرژی‌های موجود در زمین است که می‌توان آن را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به اشکال دیگر انرژی نیز تبدیل کرد.

تولید انرژی‌های نو یا پاک در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی در ایران داشته است، خراسان جنوبی نیز یکی از استان‌های با قابلیت بالا در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ویژه انرژی خورشیدی محسوب می‌شود.

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر از تاکیدات مقام معظم رهبری است و ایشان در سخنرانی‌های متعدد از سال 1385 تاکنون بارها بر این مهم تاکید کرده‌اند.

حضرت آیت‌ الله خامنه‌ای فروردین سال 1393 در دیدار مدیران ارشد وزارت نیرو فرمودند: استفاده از انرژی‌های خورشیدی باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد چون هم سلامت را به همراه دارد و هم یک تحول در فناوری است.

همچنین ایشان در روز درختکاری (12 اسفند) 1400 با تاکید بر لزوم توسعه انرژی‌های پاک گفتند: توسعه انرژی‌های غیرفسیلی مانند انرژی هسته‌ای که استفاده از آن در دنیا روزافزون است و کشورهای منطقه ما نیز در حال حرکت به سمت آن هستند و نیز انرژی‌های بادی و خورشیدی، باید جدی گرفته شود.

استان خراسان جنوبی یکی از مناطقی است که با داشتن بیش از 300 روز آفتابی از 365 روز سال شرایط مطلوبی برای استفاده از انرژی‌های نو به‌ویژه انرژی خورشیدی دارد. ساعات آفتابی در خراسان جنوبی به‌طور متوسط به سه هزار و 200 ساعت در سال و بیشتر نیز می‌رسد که در برخی شهرستان‌ها از جمله طبس مقدار تابش 481 کالری بر سانتیمتر مربع در هر روز است.

با توجه به موقعیت جغرافیای خراسان جنوبی و پراکندگی شهری و روستایی، استفاده از انرژی خورشیدی باید مورد توجه قرار گیرد همچنین قرارگیری این استان در دالان بادی شرق کشور امکان سرمایه‌گذاری برای تولید برق از انرژی باد را فراهم کرده است. 

از طرفی خراسان جنوبی به عنوان یک استان مرزی 331 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد، کشوری که بیش از 70 درصد برق مورد نیازش را از کشورهای همجوار وارد می‌کند. در نتیجه خراسان جنوبی با استفاده بهینه از انرژی‌های پایدار خورشیدی و بادی، می‌تواند به یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید برق تبدیل شود و علاوه بر تامین نیاز استان و استان‌های همجوار، بخشی از انرژی را به کشورهای همسایه صادر کند.

سال گذشته همزمان با چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی عملیات اجرایی احداث یک نیروگاه خورشیدی در شهرستان خوسف با حضور استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان آغاز شد.

بنابر اعلام مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با افتتاح و بهره‌برداری این نیروگاه و فاز نخست نیروگاه بادی درح، مجموع ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی و بادی این استان به 35 مگاوات خواهد رسید.

ظرفیت تولید انرژی از 300 روز آفتابی خراسان جنوبی

مهدی دادگر با اشاره به ظرفیت بالای خراسان جنوبی در انرژی‌های نو افزود: در حال حاضر سه نیروگاه بزرگ خورشیدی با ظرفیت تولید 18 مگاوات در استان فعال است.

فعالیت 487 نیروگاه برق خورشیدی در خراسان جنوبی

آنطور که مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی آمار داد، 487 نیروگاه بزرگ و کوچک خورشیدی در این استان با مجموع ظرفیت 23.1 مگاوات در مدار تولید انرژی قرار دارد.

علیرضا پوزشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر سه نیروگاه بزرگ خورشیدی با مجموع ظرفیت 18 مگاوات و 484 نیروگاه کوچک مقیاس با مجموع ظرفیت 5.1 مگاوات در حال بهره‌برداری هستند.

وی بیان کرد: انرژی تولید شده از نیروگاه‌های خورشیدی می‌تواند در فصل تابستان که کمبود تولید در بخش نیروگاه برق‌آبی محسوس است، به تولید برق استان و کشور کمک کند.

مجری طرح کاهش تلفات و انرژی‌های نو شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: سال 1400 تعداد 33 نیروگاه کوچک مقیاس به ظرفیت 727 کیلووات به شبکه سراسری متصل شده است.

وی تصریح کرد: انرژی تولیدی نیروگاه‌های کوچک مقیاس از ابتدای امسال 6 هزار و 382 مگاوات ساعت بوده و درآمد حاصل از این میزان انرژی که بالغ بر 14 میلیارد تومان است به مالکان این نیروگاه‌ها پرداخت شده است.

آمادگی شرکت برق برای خرید تضمینی 20 ساله برق

پوزشی گفت: شرکت توزیع نیروی برق استان به نیابت از سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتبا) آمادگی انعقاد قرارداد 20 ساله خرید تضمینی برق برای مشترکانی را دارد که علاقه‌مند به نصب این نیروگاه‌ها هستند.

وی انرژی تولید شده توسط نیروگاه‌های کوچک مقیاس از ابتدای اجرای طرح را 20 هزار مگاوات ساعت اعلام کرد و افزود: مجموع ارزش انرژی تولید شده توسط این نیروگاه‌ها معادل 33 میلیارد تومان است.

این در شرایطی است که به گفته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، وزارت نیرو برای افزایش تولید برق تا 35 هزار مگاوات برنامه‌ریزی کرده و این برنامه برای اجرا در دستور کار است.

مصطفی نخعی افزود: سال گذشته وزیر نیرو در زمان رای اعتماد وعده‌هایی به نمایندگان عضو کمیسیون انرژِی درخصوص افزایش تولید برق تا 30 هزار مگاوات داد که طبق گفته وزیر نیرو این برنامه دنبال می‌شود.

وی گفت: 15 هزار مگاوات تولید برق حرارتی با مدیریت و نظارت مجموعه وزارت نیرو، 10 هزار مگاوات توسط صنایع و 10 هزار مگاوات توسط تجدیدپذیرها برنامه‌ریزی شده است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نیرو در تلاش است تا واحدهای نیمه‌تمام هرچه زودتر وارد مدار تولید شود، به عنوان مثال با تکمیل واحدهای نیمه‌تمام در حوزه تجدیدپذیرها تا تابستان امسال 500 مگاوات به ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر کشور افزوده خواهد شد.

وی افزود: خراسان جنوبی دارای ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر آفتاب یا باد است و اقداماتی در این خصوص از گذشته شروع شده که بخشی به نتیجه رسیده و خیلی‌ موارد هم متوقف شده است.

نخعی اظهار داشت: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به احداث نیروگاه خورشیدی در نهبندان با سرمایه‌گذاری شستا اشاره کرد که متوقف شده بود و با پیگیری‌های یک سال اخیر کار دوباره به جریان افتاده و به‌زودی احداث این واحد عملیاتی خواهد شد.

وی گفت: خراسان جنوبی در یکی از بهترین دالان‌های بادی در ایران و حتی دنیا قرار دارد به‌ویژه مناطق مرزی مانند دُرح سربیشه و نهبندان که در مسیر بادهای 120 روزه سیستان بوده، ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای احداث نیروگاه بادی محسوب می‌شوند.

ظرفیت تولید انرژی از 300 روز آفتابی خراسان جنوبی

صادرات برق به افغانستان مستلزم ایجاد توازن بین تولید و مصرف

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از چالش‌های بزرگ افغانستان که برای این کشور مانند همه کشورهای دیگر اهمیت دارد، انرژی است و این کشور چون منابع نفتی و گازی حداقل تاکنون نداشته در حوزه انرژی واردکننده است و طبیعتا همواره به انرژی نیاز دارد.

وی افزود: درخصوص کشور همسایه ما افغانستان، ایران در زمینه تامین فرآورده‌های نفتی نسبتا خوب عمل کرده و برای تامین برق نیز مذاکراتی انجام شده و فعالیت‌هایی توسط دولت در این خصوص انجام شده است اما کافی نیست.

نخعی اظهار داشت: سال 1399 به همراه تیمی از وزارت نیرو از جمله مدیرعامل توانیر سفری به افغانستان داشتیم که مذاکراتی درخصوص صادرات برق به این کشور انجام شد اما بخشی به دلیل مسائل آمریکا محقق نشد.

وی گفت: از طرفی در ایران چون در زیرساخت‌ها به‌خصوص تولید برق در سال‌های گذشته تلاش آنچنانی انجام نشده با کسری برق مواجه شدیم و تولید برق نسبت به مصرف مقداری عقب‌تر بود که در پیک مصرف سال گذشته 13 هزار مگاوات ناترازی برق داشتیم.

نماینده شهرستان‌های مرزی نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی افزود: کشور افغانستان به انرژی به‌خصوص برق نیاز دارد که می‌توان از این فرصت به‌درستی استفاده کرد مشروط به اینکه یک موازنه مثبت در کشور ایجاد شود.

وی تصریح کرد: ایجاد موازنه مثبت برق مستلزم این است که هم کاهش مصرف داشته باشیم یا حداقل افزایش نباشد و هم طرح‌های بهینه‌سازی را با قدرت دنبال کنیم که آن هم مستلزم افزایش تولید یعنی سرمایه‌گذاری جدید برای تولید است.

نخعی گفت: کمیسیون انرژی از سال گذشته با جدیت ورود کرد و طرحی تحت عنوان مانع‌زدایی از صنعت برق را کلید زدیم و تمرکز ما این است بتوانیم با مفاد قانونی که پیش‌بینی شده دولت را برای ورود قوی‌تر و بهتر در حوزه بهینه‌سازی مصرف و تولید برق مکلف کنیم.

وی بیان کرد: تجدیدپذیرها رکن اصلی تمامی تصمیم‌گیری‌ها بوده و در قانون بودجه 1400 و 1401 تقویت ‌بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه شد.

حمایت از تجدیدپذیرها در قانون بودجه 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: امسال درصد قابل توجهی از عوارض برق را به تجدیدپذیرها اختصاص داده‌ایم و در تبصره 14 قانون بودجه 1401 در بخش مصارف یکی از محورهایی که خیلی خوب دیده شده، حمایت از تجدیدپذیرها است.

وی اظهار داشت: در مورد طرح مانع‌زدایی از صنعت برق هم تجدیدپذیرها را به‌صورت ویژه دیده‌ایم به عنوان مثال وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف کرده‌ایم 10 هزار مگاوات برق از طریق صنایع پرمصرف تولید شود یعنی این صنایع را تشویق و تکلیف کند تا به سمت تولید برق بروند.

نخعی گفت: از این میزان قرار شد 9 هزار مگاوات برق حرارتی و حداقل هزار مگاوات برق تجدیدپذیر تولید شود که می‌تواند به توسعه تجدیدپذیرها در کشور کمک کند.

با توجه به اینکه انرژی از بنیادی‌ و راهبردی‌ترین بخش‌های اقتصادی یک کشور است از طرفی با توجه به ظرفیت‌های منحصر به‌فرد خراسان جنوبی در زمینه انرژی‌ پاک، کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی بیرجند امسال برای نخستین بار تشکیل شد.

رییس این کمیسیون گفت: با توجه به ظرفیت‌های خدادادی متعدد در استان خراسان جنوبی از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر، ضرورت دارد این موضوع مهم ابتدا در استان معرفی و جایگاه آن تبیین شود و پس از آن با هم‌افزایی بخش دولتی و خصوصی برای ترویج و توسعه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری اقدامات لازم صورت گیرد.

سینا سرحدی افزود: این موضوع با توجه به حمایت اتاق بازرگانی بیرجند و ظرفیت قانونی اتاق‌های بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی و علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران، در دستور کار اتاق قرار گرفته است و پس از طی فرآیندهای قانونی کمیسیون تخصصی نیز تشکیل شد.

ظرفیت تولید انرژی از 300 روز آفتابی خراسان جنوبی

چشم‌انداز روشن توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در خراسان جنوبی

وی گفت: در حال حاضر و با توجه به حمایت و هدایت‌های دولت و برنامه‌های استاندار خراسان جنوبی پیش‌بینی می‌شود توسعه در این بخش که جزو زیرساخت‌های اصلی است، افق روشنی را پیش رو داشته باشد.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند اظهار داشت: توسعه در تمامی بخش‌ها، حتما به توسعه در حوزه تولید انرژی نیاز دارد و باید برای تامین این زیرساخت از الان سیاستگذاری و برنامه‌ریزی شود تا در آینده با چالش مواجه نشویم.

وی تصریح کرد: همچنین استان خراسان جنوبی از رهاورد توسعه انرژی در کوتاه‌مدت می‌تواند به رشد شاخص‌های اقتصادی دست یابد و مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند بومی و غیربومی باشد.

پرواضح است با افزایش جمعیت و رشد صنایع، تقاضا برای انرژی افزایش می‌یابد همچنین مردم و مسوولان بیش از پیش نسبت به اثرات زیست محیطی سوخت‌های فسیلی آگاه می‌شوند.

برآیند این دو روند در سال‌های اخیر باعث شده که مسوولان کشور بیش از پیش به انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ویژه انرژی خورشیدی و باد توجه کنند، زیرا با توجه به این وضعیت هر قدمی که به سوی تولید انرژی‌های تجدیدپذیر برداریم، اقتصاد کشور را مقاوم‌تر کرده‌ایم.

طرح تولید برق خورشیدی برای عشایر همچنین مددجویان زیرپوشش کمیته امداد نیز تجربه موفقی بوده که با همکاری شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی در سال‌های اخیر عملیاتی شده است.

بنابر اعلام کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی 200 پنل خورشیدی پنج کیلوواتی برای خانواده‌های مددجوی روستایی زیر پوشش کمیته امداد در این استان راه‌اندازی و بهره‌برداری شده است.

طرح تولید برق خورشیدی با هدف ایجاد اشتغال و خودکفایی برای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) که هیچ منبع درآمد یا توان اشتغال ندارند، اجرا شده است.

هر پنل خورشیدی قادر به تولید پنج کیلووات برق در ساعت است و در این طرح پس از نصب پنل و ورود انرژی برق تولیدی به مدار، میانگین بین یک میلیون و 800 هزار تومان تا سه میلیون و 500 هزار تومان برای هر خانوار درآمد دارد.

همچنین با اجرای فاز نخست طرح توزیع سامانه‌های خورشیدی قابل حمل در خراسان جنوبی یک هزار و 200 خانوار عشایری از مزایای این سامانه‌ها و برق خورشیدی بهره‌مند شدند.

پنل‌های خورشیدی علاوه‌ بر بهبود رفاه عشایر نقش مهمی در حفظ محیط‌ زیست دارد و عشایر از این پنل‌های خورشیدی می‌توانند برای شارژ وسایل برقی کم‌مصرف همچنین برای روشنایی متناسب با توان تولیدی دستگاه استفاده کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/453701/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علی. چ در مشهد دستگیر شد/ پاتوق شیما راز تبهکاری هایشان را لو داد

بارش باران سیل آسا جاده روستای بقرایی به حاجی آباد را تخریب کرد + فیلم

آبگیری 3 میلیون 950هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس

بازگشایی مسیر روستای خدا آفرید_ بشرویه

نخستین کاروان حج عمره استان سمنان اعزام شد

جواب شهر راز را در زمان خودش می‌دهیم/تمرکزمان روی صعود به لیگ برتر است

حریق منزل مسکونی در شهرک شهید رجایی مشهد

حمایت ویژه مدیریت شهری از تشکل‌های مردم‌نهاد

برپایی 1064 شعبه اخذ رای در مشهد و کلات برای دور دوم انتخابات

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

خبرهایی از حج، نمایشگاه کتاب و اختلاف‌ مجریان تلویزیون

دور دوم انتخابات مجلس در هشت حوزه انتخابیه کشور تمام الکترونیک خواهد بود

آمادگی شمشیربازان خراسانی برای حضور در لیگ برتر

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

سیلی که آرزوهای دانش آموزان را با خود برد

کشف 72 هزار نخ سیگار قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

اعتبار 6 همتی برای توسعه زیرساخت‌های ورزش خراسان رضوی با تحقق مولدسازی

هشدار نارنجی؛ رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

علت انتقال 6 نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

رگبار شدید باران از فردا شروع می شود

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

بازگشت 6 مرزبان خراسان جنوبی به کشور

سیلاب ورودی شهر صفائیه رفسنجان مهار شد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

شهرداری کلنگ به دست؛ این بار نوبت یکی از قدیمی‌ترین بناهای هنری تهران است

تغییر مسیر پرواز تهران-زاهدان-مشهد

تغییر مسیر پرواز مسیر تهران زاهدان مشهد بعلت شرایط نامساعد جوی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

پرداخت تسهیلات به 534 طرح تولید و کارآفرینی خراسان جنوبی

آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود

ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی