پیام خراسان

آخرين مطالب

یک کارشناس حمل‌ونقل عمومی در گفت‌وگو با شهر؛

راهکار کاهش آلودگی هوا اخذ تصمیمات صحیح مدیریتی است نه صرفا توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی/آمار دقیقی از سهم منابع آلاینده وجود ندارد شهرداری تهران

راهکار کاهش آلودگی هوا اخذ تصمیمات صحیح مدیریتی است نه صرفا توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی/آمار دقیقی از سهم منابع آلاینده وجود ندارد
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - یک کارشناس حمل‌ونقل عمومی با تأکید بر اینکه پایش و اندازه گیری دقیق و مستمر، یک اقدام زیربنایی در حوزه آلودگی هوا است، افزود: آمار دقیقی از آلودگی هوا و آلاینده‌ها وجود ندارد به همین علت، تحلیل و تصمیم گیری‌های صحیحی انجام نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار شهر ، ابتدایی‌ترین راهکاری که برای کاهش آلودگی هوا به ذهن همه ما خطور می‌کند، افزایش و توسعه ناوگان حمل نقل عمومی است تا شهروندان تمایل کمتری به استفاده از خودروی شخصی داشته باشند. الزام معاینه فنی، استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی، جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی و انژکتوری با موتورسیکلت‌های کاربراتوری و استفاده از دوچرخه و اسکوتر برقی از جمله دیگر راهکارهای کاهش آلودگی هوا است. اما یک کارشناس حمل و نقل عمومی معتقد است که باتوجه به شرایط موجود اقتصادی و محدودیت منابع مالی، می‌توان با اتخاذ تصمیمات مدیریتی صحیح به کاهش آلودگی هوای کلانشهری نظیر تهران کمک کرد. در همین راستا این کارشناس حمل و نقل عمومی در زمینه کاهش آلودگی هوا به مدیریت شهری پیشنهاداتی ارائه کرد که در ادامه خواهید خواند.
مهدی حسن زاده در گفت‌وگو با شهر ، با بیان اینکه تأمین منابع مالی یک عامل مهم برای کاهش آلودگی هوا بشمار می‌رود، عنوان کرد: ابتدایی‌ترین راهکار، توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی است. اما به نظر می‌رسد که همه محدودیت‌ها، محدودیت منابع مالی نیست.
این کارشناس حمل و نقل، پایش و اندازه گیری دقیق و مستمر را یک اقدام زیربنایی در حوزه آلودگی هوا اعلام کرد و افزود: هنوز که هنوز است آمار دقیقی از آلودگی هوا و آلاینده‌ها وجود ندارد به همین علت، تحلیل و تصمیم گیری‌های صحیحی انجام نمی‌شود.
حسن زاده در ادامه عنوان کرد: 19 فرودین 1401، شاخص آلودگی هوا طی ساعاتی به بیش از عدد 400 رسید که هر سازمان مرتبط، شاخص و علت‌هایی مختلف را اعلام کرد. نباید شاخص آلودگی هوا را با حدس و گمان اندازه گیری کرد. گفته می‌شود اگر بتوان چیزی را دقیق اندازه گیری کرد می‌توان مدیریت صحیحی در اجرای آن داشت.
وی ضمن اشاره به تاریخ انتشار آخرین سیاهه انتشار، گفت: آلاینده‌های متحرک سهم 70 درصدی در آلودگی هوا دارند؛ سهمPM2.5 در این آمار زیاد نیست اما اثرگذاری بالایی در آلودگی هوا دارد. آخرین آمار سیاهه انتشار مربوط به پنج سال گذشته است؛ درحالی‌که هر سال سهم منابع نسبت به تغییر شرایط خودروها، صنایع و ... تغییر می‌کند.
کارشناسان حمل و نقل، آمار دقیقی از میزان آلاینده‌ها ندارند
حسن زاده در ادامه بیان کرد: ما به عنوان کارشناس حوزه حمل و نقل، اطلاعات دقیق و درستی از میزان آلاینده‌ها نداریم و به همین علت تحلیل‌های درستی صورت نمی‌گیرد. نتیجه این تحلیل‌های حدسی، عدم اتخاذ تصمیم‌های صحیح است. اگر فرض شود که آخرین اطلاعات منتشر شده، اطلاعات صحیحی است و به طور مثال سهم قابل توجهی از آلاینده‌ها مربوط به وسایل نقلیه سنگین می‌شود، حل این مشکل لزوماً نیاز به منابع مالی و بودجه زیادی ندارد. راهکار این معضل اتخاذ یک تصمیم مدیریتی برای تردد کامیون‌ها و کامیونت‌ها است.
این کارشناس حمل و نقل یکی از راهکارهای کاهش تولید آلاینده ها را الزام کامیون‌ها به استفاده از فیلتر جاذب دوده عنوان کرد و افزود: همچنین اگر سهم موتورسیکلت‌ها در تولید آلاینده‌ها 10 درصد باشد، شهرداری نیازی به بودجه زیادی برای کاهش سهم آلاینده‌های موتورسیکلت ندارد. برای مثال باید قانونی مصوب شود که براساس آن مالکان موتورسیکلت‌های فرسوده از سه یا 6 ماه دیگر حق تردد در محدوده طرح ترافیک را نداشته باشند و ورود آن‌ها مشروط به دریافت معاینه فنی و رفع نقص فنی آلایندگی باشد.
حسن زاده در ادامه اضافه کرد: همچنین دولت می‌تواند تسهیلاتی را برای موتورسیکلت‌ها درنظر بگیرد تا بانک‌ها برای خرید موتورسیکلت برقی به مالکان وام پرداخت کنند.
ضرورت ارتقاء شهرداری تهران در حوزه تصمیمات مدیریتی
وی با تأکید براینکه عمده اقدامات در زمینه کاهش آلودگی هوا، تصمیمات مدیریتی است، گفت: شهرداری باید این ساز و کارها را به یکدیگر وصل کند و خودش را در حوزه تصمیمات ارتقاء دهد. تنها راهکار کاهش آلودگی هوا، افزایش ناوگان اتوبوسرانی و مترو نیست بلکه باید تصمیم گیری‌های مدیریتی صحیحی اتخاذ شود. خلاء تصمیمات مدیریتی در حوزه آلودگی هوا حس می‌شود.
این کارشناس ضمن اشاره به ذهنیتی مبنی بر اینکه وسایل نقلیه شخصی آلودگی بالایی ندارند، گفت: به باور ما کارشناسان، این ذهنیت اشتباه است اما باتوجه به نبود اطلاعات و آمار دقیق، برای نفی این موضوع نمی‌توانیم به داده‌های آماری‌ چندسال گذشته استناد کنیم. به نظر می‌رسد که خودروهای شخصی هم سهم قابل توجهی در تولید آلاینده‌ها دارند.
به گفته حسن زاده؛ پس از اینکه اطلاعات صحیحی از سهم هر آلاینده و منابع تولیدی آن به‌دست آمد، باید شروع به تصمیم گیری کرد.
وی با بیان اینکه چندسال گذشته ورود خودروهای برقی و هیبریدی به طرح ترافیک رایگان اعلام شد، افزود: این اقدام یک تصمیم مدیریتی خلاقانه و خوب بود چرا که سبب شد در یک بازه یک تا دوسال، شهروندان خودروهای برقی بخرند.چرا این تصمیم مدیریتی حذف شد؟ مگر هدف جهانی افزایش خودروهای برقی و هیبریدی به جای خودروهای بنزینی و گازوئیلی نیست؟ 
این کارشناس با بیان اینکه حمل و نقل پاک در سراسرجهان، درحال ایفای یک نقش کامل است و سهم 5 تا 20 درصدی در جابجایی روزانه شهروندان دارد، گفت: طی چند دهه گذشته هزاران میلیارد تومان هزینه مترو تهران شده اما سهم آن در جابجایی مسافران فقط 5 درصد است؛ اتوبوسرانی نیز سهم 4 درصدی در جابجایی دارد. این درحالی‌ست که سهم خودروهای شخصی در جابجایی‌های روزانه بیش از 70 درصد برآورد شده است. حتما که ضرورت دارد ناوگان مترو و اتوبوس به طور مستمر توسعه یابد اما به موازات آن اتخاذ راهکارهای مدیریتی مناسب و همچنین ترویج حمل‌ و نقل پاک نیز ضرورت دارد.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/453759/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صفحه نخست روزنامه خراسان جنوبی - شنبه 8 اردیبهشت

امداد رسانی به افراد گرفتار در سیلاب مناطق عشایری سرایان

9 مصدوم درپی تصادف 2 پراید در جاده کلات مشهد

خسارت بارش تگرگ به 2 روستای ششتمد خراسان رضوی

نصب 20 دوربین پلاک‌خوان برای اولین‌بار در شهرستان زابل

لزوم افزایش فرهنگ‌سازی جهت تفکیک زباله از مبدا

شگفتی‌آفرینی ژاپن در ماه: ماه‌نشین «اسلیم» برای سومین بار از سرمای مرگبار ماه جان به در برد

بلینکن بار دیگر به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند

نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات

امداد رسانی به افراد گرفتار در سیلاب سرایان

آنتونی بلینکن بار دیگر به تل‌آویو سفر می‌کند

سرکشی سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران ایلام از جانبازان سرافراز

(تصاویر) احیای سنت گلاب گیری حرم رضوی در باغ دولت‌آباد یزد

چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟

«کولبری» نه شغل است و نه شریف/ مردم از ناچاری بار بر دوش می‌گیرند

داورزن خراسان رضوی هزار و 700 نفر شتر دارد

20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد

254 معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند

خراسان رضوی بیش از 9 هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد

سه هزار قطعه زمین در بخش احمدآباد مشهد به نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

مردم خراسان رضوی سال گذشته 136 میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند

بسته‌های ویژه مادران باردار به 825 هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

ویدئوی دیگری از باران‌های رگباری امروز بیرجند

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد از مردم؛ اوضاع خراب است!

فیلم | جاده شهداد - نهبندان مسدود است

ببینید | درخواست فوری شهردار حاجی‌آباد پس از وقوع سیل؛ اوضاع خراب است!

بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله

اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها ضرورت دارد

(ویدئو) زورخانه پهلوان رستم؛ بنایی کهن در تاریخ شهر مشهد

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

حذف تکراری پرسپولیس مقابل گربه سیاه در اراک/ پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

پنجه آلومینیوم بر صورت قرمزها / پرسپولیس دو بار بازی برده را از دست داد

کشف بیش از 20 هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون

ضرورت اختصاص پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پایدار دهیاری‌ها

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی

علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟

67 درصد از زوجین جوان مشهدی باور دارند که همسرشان باید ذهن آن‌ها را بخواند

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید

نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است

خون شریک 2 + فیلم

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

آزمون دوباره از 135 کنکوری جامانده «زیرکوه»!

امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب