پیام خراسان

آخرين مطالب

ماکارونی کالای کمیاب در بازار مقالات

ماکارونی کالای کمیاب در بازار
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- بعد از اعلام قیمت جدید گندم به صنایع آردبر و حذف یارانه آرد بخش صنف و صنعت نگرانی‌هایی بابت افزایش چند برابری قیمت ماکارونی وکیک و کلوچه به وجود آمد. آرد بخش صنف و صنعت که تا یکی دو هفته گذشته با قیمت 5800 تومان به دست صنف و صنعت می‌رسید، امروز با حذف یارانه به کیلویی 16هزار تومان رسیده است.

بررسی میدانی خبرنگار ایسنا نشان می‌دهد که پس از اعلام رسمی افزایش قیمت آرد صنف و صنعت ماکارونی که جای برنج را برای طبقات پایین‌تر جامعه پر کرده بود در بازار تبدیل به محصولی کمیاب و دست‌نیافتنی و همچنین گران شده است. در بازار مصلی هم خبری از فروش عمده ماکارونی نبوده و قفسه‌های مغازه انباشته از برنج و دیگر کالاها بود. از فروشنده‌ها علت کمبود و گرانی ماکارونی را جویا می‌شویم. یکی از فروشندگان عنوان می‌کند: ماکارونی تمام کرده‌ایم و معلوم نیست چه زمانی بار جدید در بازار تزریق شود.

پس از مراجعه به چند فروشگاه و جستجوی بی‌نتیجه برای خرید ماکارونی وارد مغازه‌ای می‌شویم که چندین بسته ماکارونی در قفسه‌هایش دیده می‌شود؛ فروشنده می‌گوید: ماکارونی را به صورت عمده نمی‌فروشد و تنها به صورت بسته‌ای و تکی آن را به فروش می‌رساند. وقتی دلیل این امر را جویا شدیم، بیان می‌کند: دیگر کسی در بازار ماکارونی را به صورت عمده به فروش نمی‌رساند، زیرا آرد گران شده است، حتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز ماکارونی کمیاب است.

وی ادامه می‌دهد: ما نیز به صورت تکی و دانه‌ای ماکارونی را می‌فروشیم. قیمت ماکارونی 700 گرمی که تا دیروز 7500 تومان بود الان به قیمت 14 هزار و 500 تومان رسیده است.


فروشنده دیگری که دل پردردی از وضعیت موجود در بازار دارد، عنوان می‌کند: کاسبی دیگر فایده‌ای ندارد و باید جمع کنیم. بسته‌های ماکارونی که در مغازه موجود است مربوط به خرید قبل است. متاسفانه قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است و همین چند بسته روی دست ما باقی مانده است.

یکی از خرده فروشان در سطح شهر می‌گوید: ماکارونی با قیمت 8600 را گرانتر خریده و در حال حاضر 11 هزار تومان می‌فروشم، من نیز این محصول را گرانتر تهیه کرده و مجبورم با قیمت بالاتر عرضه کنم.

در همین راستا محمد سپانلو، دبیر انجمن صنفی کارخانجات استان‌های خراسان در خصوص افزایش قیمت گندم صنف و صنعت و اثرات آن بر قیمت آرد صنایع اظهار می‌کند: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده توسط دولت قیمت گندم صنف و صنعت از کیلویی 2700 به 12 هزار تومان افزایش پیدا کرده که با توجه به این افزایش قیمت و سایر  پارامترها قیمت آرد نیز تعیین خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: مسلما افزایش قیمت گندم موجب افزایش قیمت آرد و پیامد آن افزایش نرخ محصولات نهایی مانند کیک، کلوچه، ماکارونی، انواع رشته‌ها و... است. باید توجه داشت این قیمت‌ها با توجه به آنالیز محصولات تولیدی و تایید مراجع ذی‌صلاح دولتی تعیین خواهد شد.


دبیر انجمن صنفی کارخانجات آرد استان‌های خراسان با اشاره به پارامترهای تعیین‌کننده قیمت آرد تصریح می‌کند: موارد مختلفی از جمله درجه استحصال آرد، قیمت سبوس، هزینه تولید، ضایعات مربوط به بوجاری گندم و... تعیین‌کننده قیمت آرد بوده که آنالیز پیشنهادی قیمت مذکور به کانون آرد ایران منعکس شده است.

سپانلو تصریح می‌کند: بر اساس آنالیز جدید میانگین قیمت متوسط انواع آرد حدود 18 هزار و 400 تومان برای هر کیلو بوده که سیر قانونی تعیین نرخ آرد از مراجع قانونی در حال انجام است. طی سال جاری علاوه بر افزایش نرخ گندم صنف و صنعت از 2700 تومان به 12 هزار تومان افزایش 57.5 درصد هزینه‌های دستمزد، حمل و نقل، انرژی و... را نیز داشته‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: تا قبل از افزایش قیمت گندم صنف و صنعت قیمت هر کیلو آرد تولیدی برای این بخش کیلویی 5800 تومان بود که با تصویب قیمت نرخ آن جدید به حدود 18 هزار و 400 تومان می‌رسد و به این ترتیب حدودا قیمت آرد صنعتی 3.5 برابر می‌شود. بر اساس خبرهای غیررسمی تنها به نان یارانه تعلق می‌گیرد و بر سایر صنایع آردی یارانه‌ای تعلق نخواهد گرفت.

دبیر انجمن صنفی کارخانجات آرد استان‌های خراسان بیان می‌کند: تفکر ما در بخش خصوصی برداشتن یارانه و آزادسازی صنعت است. تأکید ما بر این است که این کار خیلی زودتر باید انجام می‌شد. در حال حاضر سالانه حدود 12 میلیون تن گندم در کشور مصرف می‌شود. هم‌اکنون دولت گندم را با قیمت 12 هزار تومان خریداری می‌کند و باید آن را با قیمت بسیار ناچیز 650 و 950 تومان به کارخانه‌های آرد بفروشد. این اختلاف قیمت چشمگیر ایجاد فساد، خروج آرد از چرخه تعریف شده و قاچاق آن را در پی دارد و در نتیجه نه‌تنها نان با کیفیت مورد نیاز مصرف کننده تامین نمی‌شود بلکه این موضوع باعث از بین رفتن منابع کشور نیز خواهد شد. از طرفی مشتری باید حق انتخاب داشته باشد ولی به دلیل اعمال دستوری قیمت‌ها امکان تولید کالای کیفی و خوب از تولیدکننده گرفته شده است.

همچنین ناصر شعربافیان، مدیر نظارت جهادکشاورزی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با وضعیت موجود ماکارونی در بازار اظهار می‌کند: علت کمیاب شدن ماکارونی در سطح بازار، این است که کارخانه‌ها منتظر اعلام نرخ جدید تحویل آرد هستند. امیدواریم بعد از عید فطر قیمت نهایی تعیین و وضعیت قیمت ماکارونی مشخص شود.

وی تاکید کرد: مسلما ماکارونی که با قیمت قبل است باید با قیمت قبلی توزیع شود. اگر موردی از تخلف برای ما محرز شود یا مردم آن را گزارش کنند که ماکارونی در انبارها وجود داشته باشد، قابل پیگیری است. در حال حاضر بازرسی‌ها در حال انجام است و مواردی را پیگیری کردیم.

به  طور کلی عدم نظارت‌ صحیح بر بازار عامل بسیاری از گرانی‌ها و بی نظمی‌ها در موضوع قیمت کالاها است و این موجب شده است خیلی از مواد غذایی ‌پیش از ابلاغ قیمت‌های جدید به استقبال گرانی بروند. اجرای دقیق نظارت موجب جلوگیری از سوء استفاده برخی و ایجاد التهاب در بازار خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/453873/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جذب نزدیک به 40 قاضی برای تقویت کادر قضایی آذربایجان غربی

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

کشف بیش از 8 کیلوگرم تریاک در خلیل آباد

زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد افتتاح شد

راه‌اندازی 4 نیروگاه خورشیدی در سال جدید

بهره برداری از زائرسرای «کرامت 2» ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد

42 مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد

بدل‌اندازی 2 مرد به طلافروشان شهر شیروان

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

محکومیت دبستان غیرانتفاعی دخترانه به علت گران فروشی خدمات آموزشی

احیای بیش از 300 کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی

برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه تصمیم‌گیری می‌شود

تصمیم جدید برای بازماندگان از کنکور در شهرستان زیرکوه

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

امضای تفاهم نامه طرح فیبر نوری در بیرجند

راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!

رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد

توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است

افتتاح زائرسرای ویژه مددجویان کمیته امداد در مشهد

کشف 24 فقره سرقت از باغ ویلا‌های جاده مشهد-کلات

فرماندار مشهد:طرح نهضت ملی مسکن از اقدامات خوب دولت سیزدهم است

مسدود شدن راه ارتباطی 50 روستا در بم

تشکیل رنگین کمان در آسمان بردسکن

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

لزوم اقدام به موقع برای ثبت نام کتاب دانش آموزان

عجیب‌ترین مجسمه؛ بزبز قندی محجبه در شهر کتاب؟! | تصویر

میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

پاکسازی محیط زیست در روستای رهنه به مناسبت هفته زمین پاک + تصاویر

جریمه قاچاقچی نوشابه های انرژی خارجی در خواف

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

سنگ تمام مردم خراسان جنوبی برای بازسازی عتبات عالیات

عرضه محصولات خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

تفاهم‌نامه فیبررسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند امضا شد

«سیلاب» بخش‌هایی از «سنگان» را فرا گرفت

آغاز اجرای طرح فیبر نوری در بیرجند

خلیل آباد کمترین واحد صنفی بدون مجوز را دارد

پیشرفت 46 درصدی بوستان 5 هکتاری بانوان طُرق مشهد

استقرار نیرو‌ها و تجهیزات لازم با شروع بارندگی در مشهد

مهلت یک ماهه فرماندار مشهد به مسئولان بینالود

پیکر جانباز شهید «پاسبان» در تربت جام آرام گرفت

هدف دولت سیزدهم کاهش بار ترافیکی در کلانشهر رشت است

23 هکتار زمین به شهر ملک‌آباد الحاق شده است