پیام خراسان

آخرين مطالب

از غریبگی دانش‌آموزان با محیط کلاس تا تنبلی‌هایی که مفرط شده‌اند علمي

از غریبگی دانش‌آموزان با محیط کلاس تا تنبلی‌هایی که مفرط شده‌اند
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- آموزش حضوری چند وقتی است آغاز شده و معلمان هنوز هم در یک سردرگمی به سر می برند؛ یک سردرگمی که ناشی از عادت نداشتن های کودکان به کلاس درس است و هنوز انگار پس از یک ماه التیام نیافته است. خلق و خوی نامناسب و آشفته دانش آموزان و همچنین دوری بی وقف دانش آموزان از کلاس درس مانع آمورزش های درست و دقیق معلمان شده است.

 مشکلات آموزش مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا، نه تنها متفاوت از مشکلات آموزش حضوری است؛ بلکه، به دلیل عدم آمادگی خانواده‌ها برای مواجهه با این مشکلات، گستردگی بیشتری نیز نسبت به آموزش‌های مجازی پیش از این دارند. با درنظر گرفتن این مشکلات، می توان جهت فراهم کردن زیرساخت‌های آموزش مجازی و پایه ریزی بستر فرهنگی برای پذیرش آن اقدام کرد به طوری که در آموزش‌های مجازی بعد از دوران پاندمی نیز مفید واقع شود.

عادت به فضای آموزشی ندارند 

محمدی، یکی از معلمان ابتدایی با اشاره به حضوری شدن کلاس‌ها و عادت نداشتن بچه‌ها، گفت: دانش‌آموزان انگار از دیدن کلاس و معلم واهمه داشته و عادت به دیدن کلاس و فضای کلاسی ندارند و این کار  را برای معلمان سخت کرده است.

این معلم کلاس دوم دبستان گفت: این مدت دور بودن از محیط مدرسه، دانش آموزان را  بدعاددت کرده است؛ آنان فکر می‌کنند تمام درس همین فضای مجازی است و حالا این شرایط وضع را برای ما سخت‌تر کرده و وقتی به فضای مجازی عادت کنند دیگر نمی‌توان آنان را در چارچوب کلاس نگه داشت.

وی در مورد عقب‌ماندگی‌های تحصیلی گفت و ادامه داد: تنبلی و تن پروری بچه‌ها در محیط خانه و عدم نظارت‌های حضوری و درگیر بودن والدین به کار بیرون از خانه باعث شده تا کودکان اکنون پنجره‌ای در ذهن خود برای آموزش حضوری نداشته باشند.


دوستی ندارند و به آموزرش حضوری عادت ندارند 

محمدی با بیان اینکه بچه‌ها در دوست یابی دچار مشکل شده اند چراکه دائما در خانه تنها بوده اند، ادامه داد: برخی کودکان از نظر درسی گاهی حتی نمی‌توانند به راحتی بخوانند؛ انگار هیچ چیز یاد ندارند و کلاس را گنگ و بی‌معنا می ‌دانند.

وی بیان کرد: در کلاس‌های آنلاین حتی وقت رسیدن به مسائلی از جمله نظارت‌ها را نداشتیم و برای نظارت و رسیدن صد در درصدی بچه‌ها به محتوای درسی مجالی نداشتیم، اما اکنون دانش‌آموز با دنیایی از عجایب که دو سال از آن دور بوده مواجه شده است.

این معلم ابتدایی اظهار کرد: حضور سر کلاس در مقاطعی نیز به گونه‌ای نبود که بخواهیم کودک به صورت کامل در کلاس حضور داشته باشد و این کار ما را سخت می‌کرد چراکه همزمان باید مجازی و حضوری را دنبال می‌کردیم و رسیدن به سطحی از توجه و نظارت را غیرممکن می‌ساخت.

محمدی ادامه داد: اکنون که مدارس بازگشایی شده نیز فرصت لازم برای بازسازی آنچه در آموزش در ذهن کودکان تحریب شده نداریم و عملا کودک دچار یک سرخوردگی و بی نظمی در فرآیند آموزش خود شده است.

عادت‌های تنبل مابانه و دوری از دور از نظارت‌های مادرانه

قلاسی، یکی دیگر از معلمان نیز می‌گوید: مشکل بزرگ کودکان ابتدایی این است که یک دفعه وارد محیط حضوری کلاس شده و انگار با معلم دوست نیستند و در فرآیند دوست‌یابی نیز دچار مشکل شده‌اند؛ چراکه در محیط مجازی دوستان خود را به گونه‌ای دیگر شناخته و اکنون جور دیگری می‌بینند.

وی افزود: دانش آموز ابتدایی تا زمانی که دوستی صمیمی در کلاس نداشته باشد رغبت چندانی به آموزش نخواهد داشت و این چالش بزرگی است؛ مشکل دیگر این بود که برخی از والدین به جای کودکان خود امتحان می‌دادند و در واقع نمره‌ها واقعی نبود.

این معلم بیان کرد: ما از نظم تدریس خود دور ماندیم و روزهایی را تجربه کردیم که شاید هیچ گاه فکرش را هم نمی‌کردیم؛ مجبور بودیم در زمان‌های خاص از کلاس مجازی استفاده کنیم که برای والدین راحت‌تر و به صرفه‌تر باشد و از طرفی کنترل کلاس در دست ما نبود.

وی افزود: بچه‌ها آنقدر از مدرسه دور مانده‌اند که حتی نمی‌دانند زنگ تفریح چیست؛ دوست یابی چیست؛ احترام به معلم چیست؛ دانش‌آموزان فعلی با دانش آموزان قبل از دوران کرونا کاملا متفاوت هستند؛ اکنون جایگاه معلمی خود را در کلاس گم کرده‌ام چراکه هیچ نظم و ترتیبی در کلاس پیدا نمی‌کنم.

بداخلاقی دانش آموزان چاشنی این روزهای کلاس شده 

قلاسی ادامه داد: روخوانی کودکان بسیار ضعیف است و دانش‌آموز دچار سردرگمی شده؛ بازگشت به مدرسه دور از نظارت‌های مادرانه برای کودکان سخت بوده و آنان را با مشکل درسی مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه کودکان در دوران کرونا به‌شدت تنبل شده‌اند و اضافه وزن پیدا کرده‌اند، افزود: حتی نوشتن تکالیف سر کلاس هم برای این کودکان تنبل سخت شده و گاهی حتی نمی‌تواند مداد را برای مدت ده دقیقه در دست بگیرد.

وی می‌گوید: رفتار کودکان نسبت به گذشته تغییر کرده و بداخلاقی کودکان چاشنی این روزهای کلاس شده؛ بنابراین نیاز داریم از نظر پرورشی روی آنها کار کنیم؛ پیگیری این اختلالات یکی از مهم‌ترین اقدامات مشاوره‌ای در این سال‌ها باید باشد.

از  غریبگی دانش‌آموزان با محیط کلاس تا تنبلی‌هایی که مفرط شده‌اند

کپی‌ کردن‌های درسی در اینترنت 

محمودی، یک معلم دیگر بیرجندی است که با اشاره به اینکه کپی کردن در فضای مجازی از آسیب‌های مهم این روزهای دانش‌آموزان است، گفت: اکنون منابع‌ دانش آموزان اینترنت است و مجالی برای معلم نمی‌گذارند؛ امری که در زمان آموزش مجازی بین تمام دانش آموزان مشترک بوده و جواب‌های مشابه اینترنتی که همین باعث می‌شود به معلم توجه کافی نداشته باشند.

وی بیان کرد: دانش‌آموزان نباید با همین ترتیب به کلاس‌های بالاتر روند؛ این وضعیت را بدتر می‌کند؛ از طرفی مردودی در آموزش و پرورش نشانه ضعف معلم و مدرسه است و عملا دانش آموزی که اجازه رفتن به مقطع بالاتر را ندارد مردود نمی‌شود!.

صبوری با بیان اینکه البته با همه اقداماتی که ما انجام می‌دهیم اگر بچه‌ها تلاش‌شان را مضاعف نکنند تا پایان تحصیلاتشان با چالش بی‌سوادی مواجه خواهند بود، بیان کرد: چالش دیده شدن در فضای مجازی نباید در ذهن کودکان بماند؛ به هر روی برای دیده شدن وضعیت درسی دانش‌آموزان باید از این وضعیت خارج شویم تا بتوانیم به رهیافت درستی برسیم.

برای رسیدن به وضعیت مطلوب آموزشی پس از کرونا لازم است برای معلمان و دانش آموزان این شرایط عادی سازی شود؛ اما این عادی سازی شاید ماه‌ها طول بکشد. آنجه از نظر معلم حائز اهمیت است ثبات این شرایط و آموزش حضوری است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/453913/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران 74 بار از ما بزرگ‌تر و جمعیتش 9 برابر ما است

چهارشنبه بازار بجنورد، از قدیم تا امروز

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

برق در دولت آباد وصل شد

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی