پیام خراسان

آخرين مطالب

زاکانی در مراسم افتتاحیه «هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه» تاکید کرد؛

لزوم شناخت قابلیت‌ها و تسهیل سازوکار صادرات صنعت گل و گیاه/ امیدواریم این نمایشگاه گامی در جهت تسریع و بهبود فرآیند عرضه شود شهرداری تهران

لزوم شناخت قابلیت‌ها و تسهیل سازوکار صادرات صنعت گل و گیاه/ امیدواریم این نمایشگاه گامی در جهت تسریع و بهبود فرآیند عرضه شود
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - شهردار تهران در مراسم افتتاح هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه، تجهیزات پارکی و صنایع وابسته گفت: طبق آمار سال 97 ایران هفدهمین کشور تولیدکننده گل و گیاه دنیا است اما در بخش صادرات صد و هفتمین کشور هستیم و این نشان می‌دهد که راه درازی در پیش داریم و باید قابلیت‌ها را بشناسیم و انتقال این قابلیت‌ها را تسهیل کنیم چرا که گلوگاه‌های جدی در این زمینه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار شهر ، علیرضا زاکانی در مراسم افتتاح هجدهمین نمایشگاه بین المللی گل و گیاه، تجهیزات پارکی و صنایع وابسته- شنبه 17 اردیبهشت 1401- ضمن تشکر از زحمات 15 هزار تولید کننده در این نمایشگاه و حضور نمایندگان و سفرای کشورهای مختلف که با فراهم کردن زمینه صادرات قوام بخش مسیر صنعت گل و گیاه هستند، اظهار کرد: از آقای مختاری باید تشکر کنم که ظرفیت 46 هزار هکتار بافت پیرامونی و 13 هزار فضای سبز داخل شهر تهران را برای ما رقم زدند. 
شهردار تهران افزود: ناظر به حوزه گل و گیاه از نظر زیبایی شناسی و ایجاد رضایتمندی در دهنده و گیرنده گل، قدمت تاریخی بلندی برای ایرانیان وجود دارد و شاخه دست داریوش در تخت جمشید حکایت از یک فرهنگ 2500 ساله دارد که توجه به زیبایی و ایجاد آرامش بخشی را مدنظر قرار داده است‌.
وی ادامه داد: توجه به اقلیم و این فرهنگ و 4 فصل بودن کشور و وجود بیش از 8 هزار گونه گیاهی و 15 هزار مجموعه مولد در ایران حائز اهمیت است؛ طبق آمار سال 97 ایران هفدهمین کشور تولیدکننده گل و گیاه دنیا است اما در بخش صادرات صد و هفتمین کشور هستیم و این نشان می‌دهد که راه درازی در پیش داریم و باید قابلیت ها را بشناسیم و انتقال این قابلیت ها را تسهیل کنیم چرا که گلوگاه های جدی در این زمینه وجود دارد.
زاکانی اضافه کرد: هلند 7 میلیارد دلار در سال از این صنعت دریافت می کند؛ نرم جهانی سرانه مصرف گل 100 شاخه است اما در اروپا این عدد 200 شاخه گل و در ایران بسیار کمتر است؛ برای بهبود این وضعیت در سطوح مختلف شهرداری می تواند کمک حال تولید کنندگان و صادر کنندگان باشد؛ سطح اول گذر از کاشت سنتی به شرایطی است که با علم و دانش ظرفیت های بهتری برای کشور رقم بزند البته باید محدودیت ها را نیز در نظر بگیریم، مثلا اگر محدودیت آب که مشکلی جهانی است مورد توجه قرار نگیرد این گلوگاه به‌ تنهایی این صنعت را زمین‌گیر می کند.
شهردار تهران بیان کرد: موضوع بعدی موضوع کیفیت گل ها است که می توند گل ما را قابل رقابت کند، هر چند برخی گلها به صورت ژنتیکی اختصاص به ما دارند اما توجه به کیفیت می تواند داشته ما را به عنوان ظرفیت بهتر برای دیگران فراهم کند؛ مسأله بعدی بحث فرهنگ سازی است که می‌تواند در داخل کشور سرانه را بالا ببرد؛ شناساندن و فرهنگ سازی برای سایر کشورها نیز بسیار مهم است تا ایران به عنوان پایه اصلی صنعت گل مورد توجه قرار گیرد؛ برخی کشورها گل های ما را به نام خودشان بسته بندی می کنند. 
وی عنوان کرد: ذائقه ها در بخش گل و گیاه متفاوت از گذشته است؛ بنابراین توجه به بسته بندی و حمل و نقل می تواند شرایطی ایجاد کند که‌ سرانه پایین مصرف گل را ارتقا داد و فاصله میان تولید و صادرات را کم کرد.
زاکانی یادآور شد: علاوه بر این بخش گیاهان دارویی و پایه قرارگرفتن این گیاهان برای 25 درصد از تولیدات دارویی گیاهی در جهان نیاز به توجه ویژه دارد تا ما در این بخش حرف جدی و اساسی داشته باشیم و بازار بزرگی از کار، تلاش، کوشش و تولید را برای کشور رقم بزنیم.
شهردار تهران با بیان اینکه با صنعتی مواجهیم که نیازمند توسعه، کار، تلاش و دگرگونی بر پایه دانش و شناخت و شناساندن آن در داخل و خارج از کشور است، ادامه داد: امیدواریم این نمایشگاه مقدمه و گامی باشد برای اینکه سرعت گذشته خود را بیشتر کنیم و داشته هایمان را فراتر از امروز و دیروز در اختیار مخاطبان داخلی و خارجی قرار دهیم؛ از نظر حس زیبایی شناختی انسان، توجه به گل به عنوان یک زیبایی و قداست مورد توجه قرار می گیرد. 
زاکانی در ادامه در پاسخ به موارد مطرح شده یکی از تولیدکنندگان حاضر در مراسم درباره رانت و قاچاق در صنعت گل و گیاه افزود: موضوع قاچاق زخمی بر پیکر جامعه است که در آن عناصر سودجو به دنبال حجم‌ بالا و با کیفیتی از منابع هستند؛ آنچه که شالوده نظرات شما است را در دولت مطرح می کنم؛ دولت این اهتمام را دارد که ریشه قاچاق را بخشکاند و مبارزه با آن نیازمند یک عزم و همت بالا است؛ بنده این آمادگی را دارم و آمادگی دولت نیز وجود دارد تا بلای خانمان سوز قاچاق در بخش گل و گیاه نیز ریشه کن شود.
در پایان این مراسم هجدهمین نمایشگاه گل و گیاه، تجهیزات پارکی و صنایع وابسته افتتاح شد و شهردار تهران از بخش‌های مختلف این نمایشگاه بازدید به عمل آورد.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/453918/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزایش بیش از 5 درصدی شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی

تقدیر از نانوای حافظ قرآن کریم در اسفراین

کسب مقام نخست مسابقات کوراش بانوان قهرمانی کشور

توصیه دامپزشکی گناباد در خصوص واکسیناسیون آنتروتوکسمی دام سبک

خونگیری از 7 هزار راس دام برای تشخیص بیماری مشترک بروسلوز (تب مالت) در تربت حیدریه

چهره‌ای که 4 بار به استقلال گل زده، همه‌کاره شمس آذر است!

هزینه13 میلیارد ریالی مرمت آثار تاریخی تربت‌حیدریه

ایمن سازی 220 هزار راس دام در تربت حیدریه علیه بیماری شاربن

برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی در تایباد

تجمع طلاب حوزه علمیه رضویه گرگان در دفاع از عملیات تنبیهی وعده صادق

کشف یک قبضه سلاح غیرمجاز در چناران شهر

آغاز برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری جشن‌های دهه کرامت سال 1403 از مشهد مقدس

رفع تصرف اراضی دولتی شهرستان طرقبه و شاندیز به ارزش 200 میلیون تومان

مشهد تابستان سختی را پیش رو دارد، کمبود 6 هزار لیتر بر ثانیه آب

کنگره ملی ابن حسام خوسفی و آیت‌الله تهامی در خراسان جنوبی برگزار می‌شود

برگزاری کنگره ابن حسام و آیت الله تهامی

فرهنگ کرامت انسانی به مخاطب منتقل شود

تظاهرات مردمی در حمایت از عملیات وعده صادق، فردا در بیرجند

مردمی سازی در خراسان شمالی باید به جایگاه اصلی خود دست یابد

قتل جوان 40 ساله به دست بادیگاردها

کاهش بار ترافیکی میدان آزادی با تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره)/ شمال تهران نیاز به کمربندی دارد

برگزاری اولین دوره مسابقات فوتشال در کلات

جمعی از پیشکسوتان و پیرغلامان حسینی در خراسان رضوی تجلیل شدند

هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران

قتل جوان 40 ساله به دست بادیگاردها | آدم‌ربایی و قتل در مشهد

یک جان باخته و 6 مصدوم در حادثه رانندگی مشهد تربت حیدریه

سیزده هزار فرصت شغلی پارسال در خراسان شمالی ایجاد شد

انتقال مفهوم کرامت به مردم ضروری است

دستگاه‌ها نقش خود را در تحقق شعار سال تعریف کنند

هزینه سفر حج بسیار سنگین است / مشکلات حج با تدبیر رفع شود

مجموعه آثار 15 جلدی همایش جهانی بقیع رونمایی شد

اعزام 11 کاروان حج تمتع از خراسان جنوبی

بازگشت 7 واحد راکد در تربت حیدریه به چرخه تولید

نشست ادواری شهرداران کلان شهرها و مراکز استان ها در مشهد+ عکس

افزایش حمل بار توسط ناوگان جاده‌ای آذربایجان‌شرقی

مقام نخست خراسان شمالی در مسابقات کوراش قهرمانی بانوان کشور

منطقه زیبای پامنار خوزستان

یگان تکاوری 123 هنگ مرزی درمیان ناجی بیمار کهنسال

پیش‌بینی بارندگی در برخی مناطق خراسان جنوبی

قتل مادر در تهران؛ دستگیری در مشهد!

کشف 7000 لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

بارندگی‌های اخیر، خشکسالی خراسان جنوبی را جبران نمی‌کند

مسئولان برای رفع مشکلات سفر حج تدبیری بیاندیشند

مسئولان برای رفع مشکلات سفر حج تدبیری بیندیشند

​​​​​​​«همایش جهانی بقیع؛ مدفن امامان و اصحاب» برگزار شد

بدهی 31 هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری مشهد

نیروی زمینی ارتش مشغول انسداد نوار مرزی ایران و افغانستان است

برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد

دستگیری 23 سارق و مالخر در چناران

بیش از 2 هزار اثر تاریخی در خراسان رضوی ثبت ملی شد