پیام خراسان

آخرين مطالب

بارش‌های رگباری مشهد و داستان قدیمی آب‌افتادگی در شهر مقالات

بارش‌های رگباری مشهد و داستان قدیمی آب‌افتادگی در شهر
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- در 2 هفته اخیر هواشناسی خراسان رضوی چندین بار برای بارندگی، هشدارهای زرد و نارنجی صادر کرده است و در این مدت شاهد وقوع بارش‌های رگباری در جای جای استان و مشهد بوده ایم که در برخی شهرستانهای استان به جاری شدن سیلاب انجامیده است.

در کلانشهر مشهد نیز از ابتدای اردیبهشت ماه بیش از 36 میلیمتر بارندگی ثبت شده است که این رقم نسبت به بارش در مدت مشابه پارسال، که تنها 15 میلیمتر بوده است، بیش از 2 برابر شده است.

این بارشها به ویژه در حالت رگباری منجر به ایجاد آبگرفتگی‌هایی در سطح شهر شده است که البته مدیران شهری به جای واژه "آبگرفتگی"  از اصطلاح "آب‌افتادگی" استفاده می کنند و معتقدند شدت آب افتادگی بسیار کمتر از آبگرفتگی است.

گلایه‌های مردمی

در بارشهای اخیر مشهد تقریبا در تمام مناطق شهری موضوع تجمع آب مشهود بود و حتی کلیپ‌های مختلفی از آب افتادگی در مناطق مختلف شهر، اعم از محلات برخوردار تا کم برخوردار در فضای مجازی منتشر شد که بیشترین میزان آب افتادگی ها مربوط به مناطق کم برخورداری بود که از حداقل زیرساخت‌های شهری محروم بودند.

یکی از ساکنان شهرک شهید رجایی مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با شروع بارشها محله ما مانند بستر یک رودخانه می‌شود و گل و لای همراه با رواناب در تمام کوچه های آن جاری می‌شود.

جعفر احمدی اضافه کرد: منزل برخی از همسایگان ما نیز که در مسیر رواناب قرار داشت، در پی بارشهای اخیر دچار آبگرفتگی شد که با سطل آب را از خانه‌هایشان خالی می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: این مشکل همیشگی ساکنان این منطقه در زمان بارندگی است و بارها نیز به وضعیت اعتراض کرده ایم اما نمی‌دانیم شهرداری کی قرار است فکری به حال اوضاع این منطقه بکند.

یکی از ساکنان بلوار توس مشهد نیز اظهار داشت: با آغاز هر بارندگی، تمام خیابان‌های این منطقه دچار آبگرفتگی شده و تردد سواره و پیاده در این منطقه سخت می‌شود.

حسین محمدی افزود: در بارش‌های اخیر نیز تجمع آب در خیابانها به حدی بود که به سمت خانه‌های اهالی روانه شده بود و بسیاری از پارکینگ خانه ها و طبقات پایین منازل مالامال آب شده بود.

وی از مدیران شهری خواست تا برای رفع مشکل ساکنان این منطقه به خصوص معضل آبگرفتگی اقدامی بکنند تا با هر بارشی زندگی‌ مردم دچار دچار مشکل نشود.

یکی دیگر از شهروندان مشهدی که در منطقه الهیه مشهد سکونت دارد نیز گفت: بعد از گذشت حدود یک ربع از بارش باران در مناطق نوساز شهری مانند مجیدیه، الهیه و محمدی و سر چهارراه‌ها دیگر امکان توقف خودرو و یا عبور شهروندان وجود ندارد.

حامد میرسپاسی افزود: در بارش های اخیر حجم آب جاری شده در چهارراه ها به اندازه ای زیاد بود که به هیچ وجه حتی با خودرو امکان عبور میسر نبود و در صورت باز بودن شیشه خودرو، حجم فراوانی آب ناشی از عبور دیگر خودروها وارد ماشین می‌شد.

وی با بیان اینکه حتی پس از پایان بارندگی نیز تا حدود یک ساعت سیلاب باران در خیابان ها جاری و سرگردان بود، گفت: هفته گذشته همسر من که به صورت پیاده در حال طی مسیر به سوی منزل بود برای مدت نیم ساعت ناچار در محلی توقف کرده بود تا وضعیت خیابانها برای تردد به حالت عادی برگردد.

شناسایی 350 نقطه مستعد آب‌افتادگی در مشهد

از ویژگی‌های بارش های رگباری این است که در مدت زمان کوتاه و با شدت بالا رخ می‌دهند و همین امر منجر به وقوع آب افتادگی در سطح شهر می‌شود.

معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 350 نقطه مستعد آب‌افتادگی در مشهد شناسایی شده است که اقدامات لازم برای رفع مشکلات این مناطق انجام شده و در حال حاضر این نقاط به 135 نقطه کاهش یافته است.

علی نجفی افزود: این نقاط عمدتا مربوط به مناطق حاشیه شهر است که ساخت و سازها در آن مناطق غیرمجاز، غیراصولی و بدون دریافت پروانه صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: البته در هر شرایطی وظیفه شهرداری کمک به شهروندان است، لذا در مواقع بارندگی با استقرار نیروها و تجهیزات سعی می‌شود در کمترین زمان ممکن آب‌افتادگی‌ها برطرف شود.

هیچ شبکه و کانالی پاسخگوی حجم بارشهای رگباری نیست

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد افزود: مشکلات ناشی از حجم بارندگی به بازه زمانی وقوع بارشها مرتبط است، یعنی 20 میلیمتر بارش در بازه 30 ساعته هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند اما بارش رگباری نظیر بارش چند روز قبل در مشهد که 15 میلیمتر باران در 20 دقیقه بارید، شبکه جمع‌آوری آبهای سطحی را با مشکل مواجه کرد.

نجفی ادامه داد: هیچ شبکه و کانالی ظرفیت هدایت این حجم از بارش را ندارد و وقوع آب‌افتادگی در بارشهای رگباری طبیعی است.

وی با اشاره به تمهیدات شهرداری برای جلوگیری از وقوع آب‌افتادگی در سطح شهر در پی هشدارهای هواشناسی، اظهار کرد: با صدور هشدارهای هواشناسی، تجهیزات و خودروهای جمع‌آوری آبهای سطحی در سطح شهر مستقر می‌شوند و نیروهای خدمات شهری نیز به حالت آماده‌باش درمی‌آیند.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد افزود: جلسات بحران نیز به صورت مستمر برگزار و تمهیدات لازم اندیشیده می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین لایروبی کانالها و مسیل‌ها به صورت مستمر انجام می‌شود.

نجفی افزود: در پی بارشهای 19 اردیبهشت ماه در مشهد 60 مورد تجمع آب در مناطق مختلف شهر، با به کارگیری بیش از 4 هزار نفر از نیروهای خدمات شهری برطرف شد.

وی گفت: کانال های جمع آوری آبهای سطحی در شهر مشهد ظرفیت مشخصی دارند و زمانی که میزان بارش در مدت زمان کوتاهی از حجم مشخصی بالاتر باشد، به دلیل کندی خروج آب از این کانالها، آب افتادگی در سطح شهر ایجاد می شود که در مدت زمان کوتاهی با کاهش حجم بارش ها این رواناب‌ها و آب افتادگی‌ها مرتفع می شود.

هیچ شهری برای بدترین حالت ممکن کانال نمی‌سازد

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد نیز اظهار کرد: برای طراحی و ساخت کانال‌ها، میزان بارندگی در چند سال گذشته را بررسی و بر اساس آن اقدام به ساخت کانال می‌شود.

محسن رهنمایی افزود: هزینه ساخت هر متر کانال بیش از یک میلیون تومان است و با توجه به هزینه‌بر بودن ساخت کانال، هیچ شهری برای بدترین حالت ممکن کانال نمی‌سازد.

وی اضافه کرد: سخت‌ترین باران چند روز گذشته، 16 میلی‌متر در بازه زمانی 2 ساعته بود که رقم بسیار زیادی است و هیچ شهری در دنیا برای هضم این میزان آب، کانال ندارد، به همین علت در برخی از مناطق شهر مشهد آب‌گرفتگی ایجاد شد که پس از دقایقی این آب فروکش کرد.

مدیرکل هماهنگی و نظارت برخدمات شهری شهرداری مشهد ادامه داد: اتاق بحران شهرداری مشهد هیچ‌گاه در فصل بهار تعطیل نبوده است و تمام فعالیت ها بر اساس پیش‌بینی هواشناسی صورت می گیرد.

قابل کتمان نیست که با توجه به ساخت و سازهای غیرمجاز انجام شده، وقوع آبگرفتگی پس از هر بارش رگباری در شهر زندگی شهروندان را برای ساعاتی مختل می‌کند و دستگاه‌های متولی باید برای رفاه حال شهروندان، تمهیدات لازم را برای کاهش مشکلات ناشی از آن بیندیشند و بدانند که هرگونه هزینه کردن برای افزایش رفاه زائران و مجاوران بارگاه امام رضا (ع) در حکم سرمایه‌گذاری است.
کلانشهر مشهد بیش از 3.5 میلیون نفر جمعیت دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/454176/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایتی از شمشاد‌های جنگل‌های هیرکانی از زبان شهروند خبرنگار

ارسال 2200 تخته پتو از هلال‌احمر خراسان‌جنوبی به مناطق سیل‌زده سیستا‌ن‌وبلوچستان

ارسال 2200 تخته پتو به مناطق سیل‌ زده سیستا‌ن‌ و بلوچستان

آغاز مسابقات کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی، انتخابیه کشوری در قاینات

استقلال جان به‌لب، به‌صدر برگشت؛ فرار از 10دقیقه انتخاری / پنالتی جنجالی این‌بار به نفع آبی‌ها / بهترین خط دفاع در 2دقیقه دود شد!

طرح آرامش در نیشابور اجرا شد

خزعلی: بیمه زنان خانه‌دار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد

افزایش دمای هوا در خراسان رضوی تا دوشنبه

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در جوین خراسان رضوی برگزار شد

دستگیری متهم به سرقت وسایل منزل و لوازم داخل خودرو در نیشابور

حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) مشهد مهار شد

5 واحد صنفی متخلف در مشهد پلمب شد

راهپیمایی مردم نیشابور، سبزوار، بردسکن و درود

واکنش قطر به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه عضویت فلسطین: روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه است

دستور مهم سردار سلامی به نیرو‌های سپاه

برخورد شدید 3 دستگاه پراید در جاده قدیم نیشابور

راهپیمایی حمایتی مردم گرمه از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم شهر تیتکانلو در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم فاروج در حمایت از رزمندگان سپاه اسلام

5 مصدوم در واژگونی پراید در شرق سبزوار

5 مصدوم در حادثه واژگونی خودروی پراید در شرق سبزوار

پلمب 5 واحد متخلف صنفی در مشهد

اطفاء حریق انبار لوازم الکتریکی در بزرگراه پیامبر اعظم(ص) با نجات یک مصدوم(31 فروردین 1403)

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

راهپیمایی مردم جاجرم در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

دستور سردار سلامی به نیروهای سپاه برای امدادرسانی به سیل زندگان

ببینید | شعرخوانی آرزو سبزوار قهفرخی شرکت‌کنندهٔ برنامه سرزمین شعر در شب هشتم رقابت سرزمین شعر

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

برگزاری اولین جشنواره گل و گلاب بردسکن

واژگونی خودرو در شرق سبزوار پنج مصدوم داشت

پلمب پنج واحد صنفی متخلف در مشهد

عملیات "وعده صادق" نمایش قدرت نظامی ایران بود

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

بزرگداشت روز سعدی در رادیو صبا

دستور سرلشکر سلامی به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان

آیت‌الله علم‌الهدی: سپاه در عملیات وعده صادق استکبار را ذلیل کرد

واژگونی پراید در محور سبزوار - نیشابور منجر به مصدومیت 5 نفر شد

دستور مهم سردار سلامی به نیروهای سپاه

راهپیمایی حمایت از اقدام تنبیهی سپاه در خراسان جنوبی

هوا تا 2 روز دیگر آرام است

حمایت نمازگزاران اهل سنت شهر اسدیه شهرستان دارالتقریب درمیان از عملیات تنبیهی وعده صادق

حمایت اهل سنت اسدیه از عملیات تنبیهی وعده صادق

راهپیمایی مردم بجنورد در حمایت از اقدام موشکی و مقتدرانه سپاه + فیلم

نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی

عملیات «وعده صادق» بسیار گسترده و اعجاب انگیز بود

نباید با بانوان در معابر برخورد شود

عملیات وعده صادق اقدامی مشروع، دفاعی و حکیمانه بود

راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس

رژیم صهیونیستی پشتوانه تمامی فتنه‌ها است