پیام خراسان

آخرين مطالب

شکوفایی تجارت خارجی خراسان رضوی در گرو تکمیل محور مشهد - دوغارون اقتصادي

شکوفایی تجارت خارجی خراسان رضوی در گرو تکمیل محور مشهد - دوغارون
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - مشهد- شتاب در تکمیل طرح ملی محور نیمه‌تمام مشهد - دوغارون در مرز افغانستان، برای خراسان رضوی تا جایی اهمیت دارد که نبض تجارت خارجی این استان در دستان تصمیم‌گیران کشور برای اتمام این مسیر حیاتی است.

به گزارش ایرنا، زمان آغاز ساخت بزرگراه مشهد- سنگ بست- فریمان- تربت جام- تایباد- دوغارون به دهه 80 بازمی‌گردد و تزریق اعتبارات قطره چکانی دولتها برای اجرای این طرح باعث شده که اتمام ساخت آن مدت زیادی به طول بینجامد.
این محور ارتباطی که به نوعی تسهیل کننده مسیرهای صادراتی و ترانزیتی کالا از خراسان رضوی به کشورهای آسیای میانه از مسیر افغانستان است، به مثابه شریان حیاتی برای تجارت مرزی استان به شمار می رود و شتاب بخشی به تکمیل ساخت آن گامی موثر در تکمیل زیرساختهای اقتصاد این منطقه خواهد بود.
موقعیت راهبردی خراسان رضوی، لزوم توجه به تکمیل زیربناها و زیرساختهای این استان را دوچندان می کند اما خراسان رضوی به دلایل مختلف از وضعیت مطلوب زیرساختهای تجارت محروم مانده است و حتی با حداقل های این بخش فاصله دارد.
استان خراسان رضوی با پنج هزار و 200 کیلومتر راه آسفالته اصلی و فرعی، هفت هزار و 600 کیلومتر راه آسفالته روستایی و هفت هزار و 760 کیلومتر راه غیرآسفالته از نظر طول راهها در جایگاه دوم کشور قرار دارد اما به لحاظ بزرگراه و آزادراه چندان وضعیت مطلوبی ندارد.
خراسان رضوی، ضعیف ترین زیرساختهای جاده ای و ریلی را دارد
رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ایرنا در خصوص اهمیت تکمیل بزرگراه مشهد- سنگ بست- فریمان- تربت جام- تایباد- دوغارون گفت: با وجود اینکه ترانزیت کالا در شرق کشور چه به افغانستان و چه به کشورهای آسیای میانه از مسیر خراسان رضوی می گذرد، اما این استان از منظر داشتن مسیرها و زیرساختهای جاده ای ضعیف ترین شرایط را دارد.
محمدحسین روشنک افزود: کل آزادراه یا بزرگراهی که در خراسان رضوی وجود دارد، همین چند کیلومتر آزادراه مشهد – باغچه است که چندین سال از ساخت آن می گذرد و استان از حیث مسیرهای جاده ای مناسب بزرگراهی و آزادراهی، بسیار بسیار ضعیف بوده و از میانگین کشوری این بخش نیز عقب تر است.
وی بیان کرد: اینکه زیرساخت مناسب جاده ای برای تجارت در خراسان رضوی وجود ندارد، به معنای کافی بودن داشته های موجود نیست.
او ادامه داد: یک روز استان از نعمت راه آهن مشهد – سرخس محروم بود و فکر می کردیم که راه های جاده ای برای مسیرهای تجاری کافی است اما با بهره برداری از این راه آهن نیاز استان به مسیر ریلی بیش از گذشته آشکار شد.
رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و مرزی استان، ایجاد هر مسیر زیرساختی برای توسعه تجارت بسیار مفید است، هرچند هم اینک مسیر جاده ای ترانزیتی از بندرعباس به سمت خواف و تایباد وجود دارد اما این میزان کافی نیست و نیاز به زیرساختهای بهتری وجود دارد.
روشنک، زیرساختهای جاده ای و ریلی خراسان رضوی را ضعیف دانست و گفت: از زمانی که مسیر راه آهن خواف – هرات افتتاح شد، هنوز نتوانسته مورد بهره برداری لازم قرار گیرد، از سوی دیگر مسیر فعلی ترانزیتی به سمت دوغارون پاسخگوی حجم تردد کامیونهای صادراتی و ریلی به سمت افغانستان نیست.
وی با تاکید بر تسریع در اتمام طرح ساخت محور ارتباطی بزرگراه مشهد- سنگ بست- فریمان- تربت جام - تایباد- دوغارون افزود: در صورتی که مسیرهای جاده ای استان به سمت مرز شرایط بهتری پیدا کند، رونق تجارت، افزایش حجم مبادلات و کاهش قیمت تمام شده کالاهای وارداتی یا صادراتی را به دنبال دارد.
جاده‌ای ایمن برای تردد تجار و بازرگانان
مسیر ترانزیتی کنونی به سمت دوغارون دوخطه است اما بزرگراه مشهد- سنگ بست- فریمان و تربت جام، تایباد- دوغارون، محوری دوبانده یا چهارخطه است که مسیر رفت و برگشت کامیونها و خودروها را در دو مسیر جداگانه فراهم می‌کند، این موضوع باعث کاهش تصادفات جاده ای و تامین مسیر ایمن برای رانندگان خواهد بود.
فرماندار تایباد به عنوان یک مسوول محلی با تاکید بر لزوم تسریع در بهره برداری از این محور گفت: مرز دوغارون واقع در این شهرستان، که مسیر ورودی به افغانستان به شمار می رود، گذرگاهی است که بخش عمده ای از صادرات کشور به افغانستان از این مسیر انجام می شود.
مهدی دونده افزود: مطابق با آمارها، سالانه 2 میلیارد دلار کالا از مرز دوغارون صادر می شود و این مرز از امن ترین گذرگاه های مرزی برای تجارت با کشورهای آسیای میانه و کشور دوست و همسایه، "افغانستان"، به شمار می رود.
وی بیان کرد: با توجه به شرایط مرزی شهرستان تایباد و وجود منطقه دوغارون، توجه به اولویتهای زیرساختی این شهرستان و تکمیل پروژه های مربوط به محورهای ارتباطی در آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.
فرماندار تایباد گفت: روزانه بین 600 تا 800 دستگاه کامیون در جاده دوخطه، که از استانهای خراسان رضوی، جنوبی به سمت خواف و سپس تایباد و دوغارون منتهی شده است، تردد می‌کنند، بنابراین اولویت اصلاح ساختاری در این محور و سایر محورهای ارتباطی این شهرستان بر کسی پوشیده نیست.
وی خاطرنشان کرد: 80 درصد ترددها در محورهای "تایباد به تربت‌جام"، "تایباد به خواف"، "تایباد به باخرز" و "تایباد به مشهد" مربوط به خودروهای سنگین است، لذا ایمن سازی جاده ها برای تسهیل در تجارت خارجی در این شهرستان از اولویتهای استان است.
دونده اظهار داشت: خوشبختانه در سفر اخیر هیات دولت به خراسان رضوی توجه ویژه ای به تخصیص اعتبارات برای تکمیل طرحهای نیمه تمام شد که به تناسب آن اعتباری به تکمیل پروژه های نیمه تمام مربوط به محورهای ارتباطی هر شهرستان از جمله تایباد نیز اختصاص یافت.
پیشرفت 65 درصدی در مدت 20 سال
یکی از دلایل اصلی در طولانی شدن اجرای طرح بزرگراه مشهد- سنگ بست- فریمان- تربت جام- تایباد- دوغارون، ناکافی بودن اعتبارات با توجه به حجم عملیات اجرایی آن بود که البته نباید افزایش هزینه های اجرای این طرح با توجه به رشد قیمتها در سالهای اخیر را از نظر دور داشت.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بزرگراه مشهد- سنگ بست- فریمان- تربت جام- تایباد- دوغارون 225 کیلومتر طول دارد که از این میزان تاکنون 159 کیلومتر ساخته و بهره برداری شده است.
محمد ذاکری افزود: هم اینک 34 کیلومتر از این مسیر در حال ساخت است و هنوز مناقصه برای ساخت 32 کیلومتر باقیمانده طرح برگزار نشده که در مجموع پیشرفت اجرایی این طرح 65 درصد است.
وی در پاسخ به این سوال که میزان اعتبار هزینه شده برای ساخت این بزرگراه تاکنون چقدر بوده است، گفت: اعتبار هزینه شده با توجه به افزایش قیمتها باید به روزرسانی شود، اما برای اتمام ساخت این بزرگراه به قیمت امروز هزار میلیارد تومان نیاز است.
این مسوول در اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، بزرگراه مشهد- سنگ بست- فریمان- تربت جام- تایباد- دوغارون را یک طرح ملی دانست و افزود: اعتبارات این طرح به طور مستقیم از سوی دولت تامین می شود و طولانی شدن اجرای آن نیز به دلیل عدم تناسب اعتبار ابلاغی با حجم کاری بوده، که باید برای این پروژه انجام می شده است.
ذاکری بیان کرد: امسال 50 میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت برای ساخت بزرگراه مشهد- سنگ بست- فریمان- تربت جام- تایباد- دوغارون اختصاص یافته است که در صورت تخصیص کل این اعتبار پیشرفت اجرایی حدود پنج درصد خواهد بود.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: با بهره برداری از این بزرگراه، مسیر از مشهد به سمت دوغارون کوتاه نمی شود، بلکه با توجه به چهارخطه بودن بزرگراه، مسیر برای ترددها، به ویژه ترددهای ترانزیتی و صادراتی ایمن خواهد شد.
برچسب‌ها
تایباد افغانستان سرخس وزارت راه و شهرسازی آسیای میانه دولت

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/454255/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بوچیاکاران خراسان رضوی سکوهای قهرمانی کشوری را فتح کردند

تعطیلی برخی نانوایی‌ها در مشهد به دلیل کمبود آرد نیست

ضرورت پاسخگویی به ابهامات و سوالات مردم از سوی کارشناسان اقتصادی

معرفی مقاصد گردشگری، لطف یا خیانت؟

تصمیمات مدیریتی، عامل قعرنشینی شهرخودرو در لیگ برتر

2 اثر صنایع دستی رازوجرگلان خراسان شمالی مُهر اصالت ملی دریافت کرد

کشت خربزه و هندوانه در تایباد آغاز شد

توقف خط ریلی مشهد - چابهار در ایستگاه گناباد

پایتخت میزبان جشنواره گل و گلاب

گیاهان خوراکی، هدیه بهاری طبیعت به خراسان شمالی

تهران‌نما؛ بازارتجریش

ثبت 24 ساعت بدون فوتی کرونایی در خراسان شمالی؛ بستری 18 بیمار جدید

رفع معضلات حاشیه سبزوار از برنامه های محوری شورای شهر است

اقناع‌سازی افکار عمومی در طرح اصلاح اقتصادی دولت از مصادیق جهاد تبیین است

نیاز 60 میلیاردی خراسان شمالی برای اصلاح 15 نقطه پر حادثه جاده‌ای

کارشناسان ابهامات اقتصادی مردم را برطرف کنند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصفهان: کاهش زمان رسیدگی در مراجع حل اختلاف یکی از مهمترین برنامه هاست

استاندار خراسان رضوی:سرایش شاهنامه با هدف دفاع از هویت ملی نشانه هوشمندی فردوسی است

کاهش نرخ بیکاری 5.3 درصدی اولویت خراسان رضوی است

23 تن کالای احتکاری در باخرز کشف شد

آیین بزرگداشت روز فردوسی در مشهد آغاز شد

راه‌اندازی 450 شعبه همیاری شوراهای حل اختلاف در خراسان رضوی

کارخانه‌های خراسان رضوی از بابت آرد هیچ کمبودی ندارند

خسارت تگرگ به کشاورزان خوشاب خراسان رضوی به 1400 میلیارد ریال افزایش یافت

56 کیلوگرم زعفران تقلبی در بیرجند کشف شد

ساماندهی فعالیت باراندازها و چرخ‌دستی‌های بازار تهران در سال جاری

هوای خراسان رضوی گرم می‌شود

کالاهای اساسی در قفسه‌ فروشگاه‌ها/ بازار خراسان‌جنوبی آرام است

1400 میلیارد تومان برای پایداری آب شرب خراسان شمالی نیاز است

احتکار خانگی کالاهای اساسی در خراسان شمالی همچنان ادامه دارد

اینفوگرافیک/ آمارهای باورنکردنی از کشف اقلام احتکارشده طی روزهای اخیر

جزئیات جدید از قتل دختر 3 ساله در مشهد/ ویدئو

فحاشی و بی آبرویی در فضای مجازی به زن جوان تفریح مرد طبسی بود

تاثیر آزادسازی پادگان ارتش بر 900 هکتار زمین پیرامونی آن در مشهد

جامعهخانواده رفع کمبود شیرخشک رژیمی؛ علت کمبود چه بود؟

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان: ضمن حمایت از تولید و اشتغال موظف به اجرای قانون کار هستیم

کمک معیشتی ماه اول به حساب همه مشمولان قبلی که متقاضی تجدیدنظر در دهک‌بندی فعلی هستند، واریز شود/ وزارت رفاه ظرف یک ماه درخواستها را بررسی و اعلام نظر نماید

سیل و تگرگ بیش از 165 میلیارد ریال به کشاورزی شیروان خسارت زد

افزایش 10 درجه‌ای دمای هوا در خراسان شمالی

نام‌گذاری یک معبر در منطقه 13 به نام شهید "محمد کریمی سرشت "

رفع مشکل آبگرفتگی انهار خیابان ولیعصر (عج)

کاهش حوادث برق‌گرفتگی در دستور کار توانیر است

انتصابات جدید در شهرداری منطقه 2

رتبه نخست منطقه 15 در تجمیع پلاک‌های بافت فرسوده پایتخت

فرماندار مشهد:مردم تخلف نانواییها را به وسیله سامانه 124 گزارش دهند

بسته‌های تشویقی نوسازی فضاهای شهری طراحی می‌شود

تقاضا برای خرید ارز در بازار مشهد افزایش یافت

طنین زنگ زبان و ادبیات فارسی در مدارس مشهد

معاون دادستان کل کشور:مبارزه با بنیانهای مالی قاچاقچیان مواد مخدر تقویت می‌شود

تشکیل کارگروه ویژه ارتقاءایمنی بازار بزرگ در دادستانی تهران