پیام خراسان

آخرين مطالب

خشکسالی، کهنه‌زخمی بر پیکر خطه کویری خراسان رضوی مقالات

خشکسالی، کهنه‌زخمی بر پیکر خطه کویری خراسان رضوی
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- طبق اعلام کارشناسان، کشور ما اکنون در حال سپری کردن یک دوره 30 ساله خشکسالی است که این پدیده در سال گذشته شدیدتر از سالهای قبل بوده ،به طوری که در بسیاری از استانهای کشور از جمله خراسان رضوی، خشکسالی پارسال در نیم قرن اخیر بی‌سابقه عنوان شده است.

این شرایط با تغییرات جوی و تغییر الگوی بارش در کشور حادتر می‌شود، و با توجه به اینکه سفره‌های آب زیرزمینی با بارشهای ملایم و بارش برف تغذیه می‌شود، بارشهای رگباری، بدون کمترین نقش آفرینی در تغذیه سفره ها و آبخوانها، تنها توهم ترسالی ایجاد می‌کند. 

طبق اعلام وزارت نیرو، با سپری شدن 234 روز از سال آبی 1400- 1401، تا 24 اردیبهشت‌ماه میزان کل حجم آب در مخازن سدهای کشور به حدود 27.12 میلیارد مترمکعب رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته 8 درصد کاهش نشان می‌دهد.

حجم آب ذخیره در پشت سدهای خراسان رضوی نیز تا این مقطع از سال آبی جاری به 29 درصد رسیده است و هم اینک از 37 دشت استان، وضعیت 34 دشت بحرانی است و موثرترین راه برون رفت از بحران کم‌آبی مدیریت صحیح در بخشهای تولید، توزیع و مصرف است.

خشکسالی، کهنه‌زخمی بر پیکر خطه کویری خراسان رضوی

تنها یک‌سوم مخازن سدهای خراسان رضوی آب دارد

خراسان رضوی دارای 32 سد در حال بهره‌برداری در شهرستانهای تربت‌حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت‌جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان است که کمتر از یک سوم حجم این سدها هم‌اینک آب دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت ذخیره آب در سدهای استان، اظهار داشت: از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 1400) تاکنون حدود 148 میلیون متر مکعب آب وارد سدهای استان شده است.

علیرضا طاهری افزود: هم‌اینک 21 درصد از حجم دریاچه سدهای استان آب دارد و حال آنکه این میزان در مدت مشابه پارسال 41 درصد بوده است.

وی اضافه کرد: طبق الگوی کلی مصرف آب در استان، 82.9 درصد آب تولیدی استان در بخش کشاورزی، 12.3 درصد در بخش شرب، 3.3 درصد در بخش خدمات و 1.5 درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: امسال هیچ تخصیص جدیدی به بخش آب شرب مشهد داده نشده و در 2 ماه گذشته با شرکت آبفای مشهد در بحث تخصیص جدید آب از دشت‌های ممنوعه غرب این شهر جلسات زیادی برگزار شده است.

طاهری افزود: باید با همین ظرفیت فعلی منابع تامین کننده آب شرب مشهد، دوره‌های اوج مصرف به ویژه فصل تابستان را مدیریت کرد و حفر چاه جدید نیز در دستور کار نیست، همچنین در سال جاری اجازه برداشت آب جدید از دشت‌های ممنوعه خراسان رضوی داده نمی شود.

وی با اشاره به بارندگی های اخیر نیز گفت: میزان بارندگی در استان طی سال آبی جاری یعنی از مهر 1400 تا کنون نسبت به مدت مشابه پارسال 33 درصد افزایش داشته است، اما نسبت به میانگین 40 ساله، که 173.8 میلی متر بوده است، با کاهش 23 درصدی مواجه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی اضافه کرد: در سال آبی جاری تا کنون 133.7 میلی متر بارندگی در استان ثبت شده که این رقم طی سال گذشته 100.5 میلیمتر بوده است.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف آب در استان در بخش‌های مختلف، افزود: شفاف سازی فعالیت‌ها و اطلاع رسانی به مردم یکی از مهمترین سیاست های این شرکت است و برای گذر از بحران آب باید همه مردم از بخشی از منافعشان بگذرند و در این زمینه همکاری کنند.

خشکسالی، کهنه‌زخمی بر پیکر خطه کویری خراسان رضوی

27 شهر خراسان رضوی در وضعیت قرمز و نارنجی

هم اکنون شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی به یک میلیون و 265 هزار مشترک آب و 222 هزار مشترک فاضلاب در شهرها و روستاهای این استان، به جز مشهد، خدمت‌رسانی می‌کند.

طبق اعلام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی، ١6 شهر در استان در تابستان سال جاری از لحاظ تامین آب در شرایط قرمز قرار دارند و میزان مصرف آب در استان از تولید آن بیشتر است.

سیدابراهیم علوی افزود: ١١ شهر استان در وضعیت نارنجی و سربه سری از نظر تولید و مصرف آب قرار دارند.

وی ادامه داد: خراسان رضوی دارای اقلیمی خشک و بیابانی است و در سال آبی جاری تنها 145 میلی متر بارندگی داشته است، که این رقم نسبت به دوره بلندمدت بیش از 20 درصد کاهش دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی اضافه کرد: مهمترین منبع تامین آب شرب شهرها و روستاهای خراسان رضوی هزار و 333 حلقه چاه است و این استان هزار و 460 لیتر بر ثانیه کسری منابع آب دارد.

خشکسالی، کهنه‌زخمی بر پیکر خطه کویری خراسان رضوی

992 روستا درگیر بحران کم‌آبی

مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آبفا در خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 992 روستای استان امسال با بحران کم‌آبی مواجه هستند، 386 روستا در وضعیت قرمز، 300 روستا در وضعیت نارنجی و 306 روستا در شرایط زرد قرار دارند.

رضا یاقوتی‌نیا افزود: سال گذشته 570 روستا و 30 شهر استان درگیر چالش آب شرب بودند.

وی اضافه کرد: رفع مشکل تامین آب شرب 601 هزار نفر جمعیت روستایی استان با حفر87 حلقه چاه عمیق و دستی، تجهیز 87 حلقه، احیای 45 چاه قدیمی، ساخت 27 هزار متر مکعب مخزن ذخیره، اجرای 425 کیلومتر خط انتقال و 695 کیلومتر شبکه توزیع با اعتبار 618 میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آبفای خراسان رضوی گفت: هم اینک ٩٠٠ روستا در استان به صورت تانکری آبرسانی می شوند.

یاقوتی‌نیا با اشاره به مشارکت افراد خیر در آبرسانی به 50 روستای استان با هزینه 200 میلیارد ریال، افزود: 114 روستای دیگر استان هم امسال به همت خیران با سرمایه گذاری 114 میلیارد ریال  از آب شرب پایدار برخودار می شوند.

خشکسالی، کهنه‌زخمی بر پیکر خطه کویری خراسان رضوی

باغ ویلاها تهدیدی برای منابع آب شرب 

ساخت و ساز باغ‌ویلاها در اطراف شهرها همواره تهدیدی برای طبیعت بوده است، و بدتر آنکه مالکان این باغ‌ویلاها اغلب برای برخورداری از آب، اقدام به حفر چاه‌های غیرمجاز و یا استفاده از انشعابات غیرمجاز می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی، ساخت سازهای مجاز و غیرمجاز باغ‌ویلاها در شهرستان های اطراف مشهد را یک تهدید جدی برای منابع آب بیان و خاطرنشان کرد: سازندگان باغ‌ویلاها با نصب انشعاب غیرمجاز، باعث کمبود آب شرب در شهرها و روستاهای این شهرستان ها شده اند.

علوی افزود: با ورود شهروندان مشهد و صاحبان باغ‌ویلاها در روزهای تعطیل به شهرستان های ییلاقی زیر پوشش آبفای خراسان رضوی، مصرف آب به شکل فزاینده ای افزایش می یابد به گونه‌ای که مشترکان ساکن در این مناطق دچار مشکل کمبود آب می شوند.

وی اضافه کرد: سرانه مصرف آب به ازای هر نفر در استان 183 لیتر در شبانه روز است که این میزان در شهر ییلاقی طرقبه، به دلیل توسعه باغ‌ویلاها و گرفتن انشعابات غیرمجاز به 500 لیتر رسیده است و این شهر را در وضعیت قرمز تامین آب قرار داده است.

علوی خاطرنشان کرد: هر چند موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز و باغ‌ویلاها از حدود یک سال قبل در استان در حال پیگیری است ولی همه دستگاه ها باید جدی تر و محکم تر وارد میدان شوند تا جلو این معضل گرفته شود.

خشکسالی، کهنه‌زخمی بر پیکر خطه کویری خراسان رضوی

راهکارهای گذر از کم آبی 

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی، برای گذر از شرایط تنش آبی پروژه هایی در بخش مدیریت تولید توسط شرکت در دست اجراست و در بخش مدیریت مصرف نیز مشارکت مشترکان ضروری است.

علوی افزود: به ازای هر نفر در استان در شبانه روز 120 لیتر آب تولید می شود، ولی میزان مصرف در شهرها 173 و روستاها 199 لیتر در شبانه‌روز است، که بخشی از مصارف آب شرب روستایی برای دام و کشاورزی استفاده می شود که منجر به کسری آب در سایر روستاها می شود.

وی گفت: بارش‌های رگباری نظیر بارندگی‌های سال جاری، نقشی در تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی ندارد و تنها با بارش برف در زمان و شرایط مناسب، امکان تغذیه سفره های آب زیرزمینی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: برای گذر از تابستان 1401، حفر و تجهیز چاه در 31 شهر، اجرای خطوط و اصلاح شبکه در 46 شهر، ساخت مخزن ذخیره آب در 25 شهر و بازسازی ایستگاه های پمپاژ در 6 شهر در دستور کار قرار گرفته است.

علوی اضافه کرد: مدیریت تولید تا سقف سرانه استاندارد وظیفه شرکت آبفا  و رعایت سرانه مصرف بر عهده مشترکان است، بنابراین رعایت الگو و پرهیز از مصرف آب در سایر بخش ها به گذر از اوج مصرف در تابستان سال جاری کمک خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: در استان ٩٨ شهر با یک میلیون و ٩٠٠ هزار نفر جمعیت و ٢ هزار و ٢54 روستا زیر پوشش خدمات این شرکت هستند و طول شبکه آبرسانی استان ٣٠ هزار کیلومتر است.

علوی، میزان هدررفت آب در استان را ٣١ درصد بیان کرد و افزود: ٢٠ درصد از هدررفت در شبکه توزیع و تا قبل از شمارشگر آب اتفاق می افتد و ١١ درصد هدررفت ها نیز بعد از شمارشگر و شامل انشعابات غیرمجاز است.

شکی نیست که مصرف آب باید با اقدامات مختلف و فرهنگسازی، کاهش یابد تا خطه خشک خراسان بتواند بدون مشکل از اوج مصرف تابستانی گذر کند، اما در درازمدت نیز باید پروژه‌های موثری برای مدیریت تولید و توزیع آب توسط مسوولان امر برنامه‌ریزی و عملیاتی شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/454478/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روند دمای هوا در خراسان جنوبی افزایشی است

1600 کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی لایروبی شد

دسترسی به اینترنت فوق پرسرعت در خراسان رضوی

تاثیر مناظرات صداوسیما در مشارکت مردم در انتخابات

توقیف کامیون حامل 17 هزار لیتر سوخت قاچاق در سرایان

کشف 7 هزار لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو2024

انهدام باند سارقان در بیرجند

هوا رو به گرمی می‌رود

بازگشایی و لایروبی بیش از 1600 کیلومتر از محور‌های خراسان جنوبی

دستگیری 144 متخلف زیست محیطی در خراسان جنوبی

تجهیز40 هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی به سامانه‌ نوین آبیاری

خراسان جنوبی، در جایگاه دوم انتشار اخبار مراکز صدا و سیما

پاکسازی و لایروبی 1600کیلومتر از محورهای خراسان جنوبی

زنگ سلامت در مدارس خراسان شمالی نواخته شد

گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران/ آدم ربا به 10 میلیارد نرسید

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

فوت گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

مهار آتش سوزی یک مهمانپذیر در مشهد

بهره‌مندی 2 میلیون خانوار خراسان رضوی از اینترنت فوق پرسرعت

نکات مهم در انتخاب و رزرو مسجد در مشهد

توقیف تریلی حامل بیش از 500 کیلوگرم شیشه و هروئین در مرز تایباد

ورود سامانه بارشی به خراسان رضوی/دمای هوا تا اواسط هفته در استان روند افزایشی دارد

اهدای اعضای بانوی بجنوردی به چهار بیمار نیازمند

استاندار خراسان رضوی از دسترسی به اینترنت فوق پرسرعت در این استان خبر داد

پیدا شدن جسد گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

جشنواره ورزش‌های بومی و محلی جام منتطران در مشهد

خط کشی 300 کیلومتر از راههای تایباد

تربت جام و تایباد بیشترین افراد فاقد مدارک هویتی در خراسان رضوی

برپایی 2 اردوی جهادی بهداشتی و درمانی در مناطق محروم مشهد

قیمت انواع روغن بکر گیاهی در میادین و بازارهای میوه و تره بار

650 فقره انشعاب غیر مجاز در شهرستان طرقبه - شاندیز قطع شد

سراشیبی طلاق در خراسان شمالی با زبان آمار

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

معرفی برگزیدگان کشتی قهرمانی نونهالان خراسان جنوبی

برتری خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

کمک هزینه 118 میلیاردی برای بیماران صعب‌العلاج خراسان جنوبی

زائران حج عمره حتما این وسایل را همراهشان ببرند | هزینه خدمات درمانی برای حجاج چقدر است؟

برداشت غیرمجاز سالانه 30 میلیون متر مکعب آب در خراسان‌شمالی

جهش حوزه بهداشت و درمان خراسان شمالی در دولت سیزدهم

تکمیل بیمارستان عطار نیشابور نیازمند 1600 میلیارد ریال اعتبار است

(تصاویر) مسابقات فوتشال در کلات

خدمت حدود 8 هزار جهادگر در ماه رمضان به مردم خراسان رضوی

فوت گردشگر ناپدید شده در جنگل‌های ساری