پیام خراسان

آخرين مطالب

برگزیدگان دومین جایزه ملی داستان حماسی معرفی شدند فرهنگي

برگزیدگان دومین جایزه ملی داستان حماسی معرفی شدند
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- در مراسم اختتامیه دومین جایزه ملی داستان حماسی که شامگاه گذشته، 26 اردیبهشت‌ ماه، در آرامگاه فردوسی مشهد برگزار شد، علیرضا محمودی ایران‌مهر با داستان «گذر از رودخانه بهشت»، مرتضی فرجی با داستان «آب‌های گرمسیری» و سودابه حیدری با داستان «الندشت» به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم بخش داستان نیمه‌بلند را کسب کردند. در بخش رمان نیز محمد مهدوی با رمان «چاه سرخ» و حسین شمس‌آبادی با رمان «داغ سرخ» به ترتیب رتبه‌های اول و دوم را کسب کردند. محمدرضا آریانفر با رمان «موندو» و مینا سعادت‌پور با رمان «وزغی که هیچکس نبود» نیز به صورت مشترک حائز رتبه سوم شدند.

محمدرضا شرفی خبوشان، دبیر علمی دومین جایزه ملی داستان حماسی، در این مراسم اظهار کرد: روایت همچون نخ تسبیحی است که مهره‌های جواهرنشان و گران‌قیمت جاودانگی، ایمان به غیب، سلحشوری، پهلوانی، قهرمانی، دین‌باوری، مهر و دوستی نسبت به مردم، بوم، سرزمین، امید به آینده، پیروزی بر شر و تباهی را گرد هم می‌آورد و از آن زینتی می‌سازد که برازنده فرهنگ و تمدنی است که توانسته طی طریق آدمی را از دوران طفولیت تاریخی خود تا دوران خردمندی و تعالی در هیات انسانی دیوستیز، خداباور و مومن به رستگاری و فلاح در آیینه هنر حماسی به نمایش درآورد.  
 
وی ادامه داد: اینک رشد و شکوفایی و بالندگی داستان حماسی در شمایلی امروزی و در متن ادبیات انقلاب اسلامی به عینه قابل مشاهده و رصد کردن است چراکه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و جریانات پس از آن مفهوم و هویتی حماسی را به ذهن متبادر می‌کند و ماهیتی شرستیز، خداباور، قهرمان‌ساز، مردمی، میهنی و آینده‌نگر دارد.  
 
دبیر علمی دومین جایزه ملی داستان حماسی خاطرنشان کرد: خرسندیم که برگزاری، ایجاد و تداوم جایزه ملی داستان حماسی با درک چنین ماهیتی از جریان انقلاب اسلامی توانسته شکوفایی هرچه بیشتر ادبیات انقلاب اسلامی به طور عام و جریان ادبیات داستانی پس از انقلاب را به طور خاص زمینه‌سازی کند.  
 
شرفی خبوشان بیان کرد: دبیر علمی و هیات داوران دومین جایزه ملی داستان حماسی ضمن نکوداشت و یادکرد مرحوم سعید تشکری که مساعی و دانش و دلسوزی‌های او توانست برگزاری جایزه داستان حماسی را به چنین سطحی از موفقیت برساند، مواردی را در خصوص آثار ارسالی به دومین جایزه ملی داستان حماسی قابل ذکر می‌داند.  

رشد کمی در کنار رشد کیفی لازمه امید در آینده داستان حماسی

برگزیدگان دومین جایزه ملی داستان حماسی معرفی شدند


وی افزود: ارسال 250 اثر ارسالی شامل 99 رمان و 151 داستان نیمه‌بلند و کوتاه به دبیرخانه دومین جایزه ملی داستان حماسی نشان‌دهنده سطح کمی قابل توجه و امیدوارکننده‌ای است که این امید و خرسندی وقتی بیشتر می‌شود که بگوییم این رشد کمی همراه و توامان با رشد کیفی است؛ چنانکه کیفیت بیشتر آثار شگفتی و تحسین هیات داوران را برانگیخته است. حضور بسیاری از صاحب‌قلمان شناخته‌ شده و نویسندگان حرفه‌ای داستان و رمان در کنار نوقلمان و نویسندگان جوان نیز نشان‌دهنده دامنه و اعتبار جایزه میان اهالی ادبیات داستانی است.    
 
شرفی خبوشان تصریح کرد: همراهی نویسندگانی از قریب به اتفاق همه استان‌های کشور و به یک نسبت تقریبا مساوی از میان مردان و زنان نویسنده، دامنه و اعتبار این جایزه را بیشتر نشان می‌دهد. با توجه به تعداد زیاد و حجم بالای آثار رسیده لازم شد آن‌ها در مراحل مختلفی بررسی و قضاوت شود. بدیهی است که در مرحله اول آثاری که از نظر فنی کاستی‌هایی داشته‌ و یا اثر سنجیده‌ای بوده‌اند اما با موضوع جایزه قرابتی نداشته و یا ارتباط کمی داشته‌اند، به دور دوم داوری راه پیدا نکرده‌اند. در دور دوم نیز داوران با وجود افزودن حق انتخاب نفرات دوم وسوم به جایزه توسط هیات اجرایی به دلیل بالا بودن سطح کیفی اغلب آثار رسیده، مجبور به سخت‌گیری و اعمال ظرایف و دقایق بیشتری در امر قضاوت خود شدند تا از میان بسیاری از آثاری که بی‌شک در حد و اندازه اثری برگزیده بودند، دست به انتخاب بزنند.     

بینش و برداشت‌های متعدد نسبت به موضوع جشنواره  

دبیر علمی جایزه ملی داستان حماسی تصریح کرد: به دلیل بالا بودن سطح فنی و قابل ستایش بیشتر آثار داوران مجبور شدند این سخت‌گیری را بیشتر متوجه ارتباط آثار با موضوع جایزه کنند. بنابراین انتخاب خود را میان داستان‌های خوب و شایسته که در سطحی پایاپای از جهت فنی بودند، متوجه داستان‌هایی کردند که بیشترین ارتباط را با موضوع جایزه داشته‌اند.  

وی گفت: بر این اساس اگر اثر شاخصی از نویسنده‌ای مطرح و صاحب‌قلمی شناخته‌ شده به جمع برگزیدگان راه پیدا نکرده، دلیل اصلی‌اش درصد ارتباط با موضوع جایزه بوده است. میان 250 اثر ارسال شده، بینش و برداشت‌های متعددی نسبت به موضوع جشنواره به چشم می‌آید. نوع برداشت از رخداد داستان و نحوه پرداخت آن است که باعث شده نسبت یک اثر به موضوع حماسه دور یا نزدیک شود. همچنین در میان آثار رسیده، بازآفرینی‌ها و بازنویس‌هایی از داستان‌های حماسی به چشم می‌خورد که این‌ها اقتباس و یا بازنویسی‌هایی از داستان‌های شاهنامه است که نشان‌دهنده برداشت خاص نویسندگان اینگونه آثار از منظور برگزارکنندگان جایزه است.

برگزیدگان دومین جایزه ملی داستان حماسی معرفی شدند

داستان حماسی می‌تواند خونی تازه در رگ‌های ادبیات داستانی معاصر ما بدواند 

شرفی خبوشان اظهار کرد: بر این اساس می‌توان به برگزارکنندگان پیشنهاد داد در دوره‌های آتی جایزه بخش‌های ویژه‌ای شامل بازآفرینی و بازنویسی امروزین داستان‌های حماسی متون گذشته اضافه کنند. این پیشنهاد شامل اضافه‌ کردن بخش کودک و نوجوان در جایزه ملی داستان حماسی و همچنین بخش خاص برای نویسندگان کم سن و سال نیز می‌شود چراکه در میان آثار ارسالی داستان کودک و نوجوان و همچنین آثاری از نویسندگان رده‌های سنی بین 12 تا 16 سال نیز به چشم می‌خورد.  

دبیر علمی دومین جایزه ملی داستان حماسی بیان کرد: همه این موارد نشان‌دهنده استقبال نویسندگان کشورمان از جایزه ملی داستان حماسی است. این نویسندگان چه مرد باشند و چه زن، چه آنانی باشند که صاحب‌قلم هستند و چه آنانی که به تازگی در مسیر نوشتن گام نهاده‌اند، در اینکه موضوع و محتوای حماسه رکن مهمی از ادبیات داستانی ماست، یک‌صدا هستند و با این استقبال و ارائه این شمار از آثار در طول برگزاری این جایزه نشان دادند که داستان حماسی می‌تواند خونی تازه در رگ‌های ادبیات داستانی معاصر ما بدواند و حیاتی نیرومند و پرنشاط و زندگی‌ساز به آن بخشد.  

برگزیدگان دومین جایزه ملی داستان حماسی معرفی شدند

جایزه داستان حماسی قدمی مهم در ماندگاری جریان انقلاب اسلامی در طول تاریخ خواهد بود

وی ادامه داد: امیدواریم برگزاری این جایزه کارا و پرفایده و ضروری که به همت و مساعی و نگاه دانشی مدیران و متولیان حوزه هنری خراسان رضوی و کمک و مساعدت دیگر نهادها و همچنین همراهی و همفکری اهالی دانشگاه و صاحب‌نظران و نویسندگان کشور شکل گرفته، ادامه پیدا کند و با درک ضرورت و اهمیت آن در تاثیرگذاری اجتماعی و به خصوص هنر حماسی از سوی متولیان فرهنگی کشور قدر دانسته شود و رفعت یابد.  
 
شرفی خبوشان خاطرنشان کرد: من تشکر ویژه خود را نثار هیات داوران نیز می‌کنم که با قضاوت درست، دقیق و تلاش خود حاصلی مورد اطمینان و اعتماد رقم زدند. از آقایان داوود امیریان، ساسان و علی‌اصغر عزتی پاک، داوران این دوره از جایزه داستان حماسی، تشکر می‌کنم و در پایان می‌گویم که فردوسی این سازه نیست؛ آنچه فردوسی و حماسه را در ذهن متبادر می‌کند، کلام و متن است.  
 
دبیر علمی دومین جایزه ملی داستان حماسی تصریح کرد: انقلاب اسلامی، تاریخ بعد از انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس به مدد کلمه و روایت ماندگار خواهد شد. آنچه که ما را در تاریخی ماندگار خواهد کرد، روایت است و جایزه داستان حماسی قدمی مهم در ماندگاری جریان انقلاب اسلامی در طول تاریخ خواهد بود. آن را جدی بگیریم و ارج و قدر بدانیم و برای ادامه‌اش تلاش کنیم.   

این مراسم که با حضور حمیدرضا جعفریان، معاون سینمایی و سعید لشگری، معاون راهبری استان‌های حوزه هنری کشور، میثم مرادی بیناباج، مدیر شبکه یک سیما، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، معاون زیارت استانداری خراسان رضوی، محمد حسین‌زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، مجید عسکری، مدیر حوزه هنری خراسان رضوی و جواد موسوی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی برگزار شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/454482/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ساخت و ساز غیرمجاز در زیارت گرگان پس از 20 سال متوقف شد

اعزام بیش 83 هزار زائر در حج 1403

انتصاب جدید در سازمان صدا و سیما

جزئیات کشف 90 خاور زباله و لاشه حیوان از خانه مرد تنها

اجرای آبیاری قطره‌ای زیرسطحی در تاکستان‌های شیروان

اولین دادگاه برخط در دادگاه بخش قلعه نو در سال 1403 برگزار شد

میزبانی دانشگاه آزاد بجنورد از داوطلبان آزمون سراسری در سه گروه آزمایشی اصلی

دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین آغاز شد

آتش سوزی بزرگ انبار گوگرد در مشهد

واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در مشهد اجرا می‌شود

دستگیری قاتل فراری پس از 5 روز در بردسکن

40 درصد معادن نیشابور فعال است

مهدی فضائلی این دستخط رهبری را برای اولین بار منتشر کرد /عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز...

عکس| غزلی از رهبر انقلاب که در آستانه عملیات وعده صادق خواندند برای نخستین بار منتشر شد

انتشار برای نخستین بار| سروده رهبر انقلاب و روایت ایشان از «وعده صادق»

2 هزار مادر باردار تحت پوشش برنامه تغذیه سالم دانشگاه علوم پزشکی مشهد

هوای کلانشهر مشهد در شرایط سالم قرار دارد

درگیری شدید زن رسمی و زن صیغه‌ای در کلانتری | شوهرم دیپلمه بود، من او را آقای دکتر کردم!

سیل و طوفان این‌بار چین را هدف گرفت

ذخیره غیر اصولی آب به خاطر ترس از خشکسالی

کادر فنی تیم‌های ملی کوراش آقایان و بانوان ایران معرفی شد

انتشارات علمی و فرهنگی چگونه از عرش به فرش رسید؟

کتاب «فقه و حکمرانی قاعده لا ضرر و لاضرار» روانه بازار نشر شد

اقتباس بهترین راه ارتباط کودکان با سینما

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد

تنش آبی در 40 شهر خراسان رضوی

ابلاغ سند توسعه دانش‌بنیان به دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی

بارش‌های کشور در سال گذشته چطور بود؟/ پاسخ احد وظیفه

اهدای 165 میلیارد ریال لوازم ضروری به نیازمندان خراسان‌جنوبی

تنفس هوای سالم در همه مناطق مشهد

برخورد 3 تریلی و یک سواری حادثه آفرید

طراحی چهره شهید محمد منتطر قائم در یکی از مدارس طبس

راز ظهور قدرت ایران در نظم نوین جهانی

اعزام زائران حج تمتع از 24 اردیبهشت

تشدید نظارت‌ها بر بازار ادامه دارد

نوزدهمین دوره مسابقات قرآنی مرحله استانی در اسفراین برگزار شد

سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ سه شنبه 4 اردیبهشت

تکمیل طرح‌های زیرساختی به توسعه شهرستان سبزوار منجر می‌شود

برنامه سینماهای تهران، مشهد و شیراز امروز سه‌شنبه 4 اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی

آتش سوزی بزرگ انبار گوگرد در شهرستان مشهد مقدس

پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

کتابفروشی که خبر تعطیلی اش را شیرین کرد

گفتگو درباره کتاب «بازآرایی نهاد دین در برابر نهاد دولت»

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

8 مصدوم در تصادف دو خودرو با شتر در محور طبس

برخورد با شتر 8 مصدوم برجای گذاشت