پیام خراسان

آخرين مطالب

رویای آب در سرزمین هزاران چشمه مقالات

رویای آب در سرزمین هزاران چشمه
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - بجنورد- روزهایی که خراسان شمالی به سرزمین هزاران چشمه معروف بود به خاطره می پیوندد و خشکسالی در این دیار به قدری ملموس است که به عقیده کارشناسان 84 درصد این خطه با این بحران رونده مواجه است.

مردمان خراسان شمالی تب داغ تابستان را با خنکای چشمه ها و رودخانه ها از سر می گذراندند اما اکنون که چشمه ها و رودهای این دیار رویای آب می بینند و چشمانشان خشک شده و خشکسالی رمق مردم را بریده است؛ دلخوش به سخاوت آسمان و رحمت پروردگارند و امسال هم خشکسالی بر تن رنجور مردمان سرزمین این خطه تازیانه میزند.
کاهش نزولات آسمانی این استان را با بحران جدی خشکسالی مواجه کرده و این پدیده چنان شدت گرفته است که بعضی از مناطق روستایی با کمبود آب آشامیدنی و خشک شدن زمین های کشاورزی مواجه شده اند و برای آب آشامیدنی خانوار و حتی دام هایشان وابسته به تانکرها شده اند و اکنون تنها منبع تامین آب در برخی روستاها تانکراست.
با نگاهی به آمارها می توان دریافت که متوسط بارش دراز مدت این استان 267 میلیمتر است که حجمی معادل هفت میلیارد و 591 میلیون متر مکعب می شود و از کل حجم بارش دریافتی، 86 درصد معادل 6 میلیارد و 529 میلیون متر مکعب آن به دلیل تبخیر و تعریق از دسترس خارج شده و تنها یک میلیارد و 62 میلیون متر مکعب آب تجدید شونده را می توان در اختیار گرفت که برابر استانداردهای مصوب شورای عالی 75 درصد آن باید مورد استفاده قرار گیرد.
به گفته کارشناسان؛ افت منابع آب در دشت‌های خراسان شمالی بیش از 50 سانتی متر برآورده شده بطوری که هشت دشت استان ممنونه و ممنونه بحرانی است و سه دشت آزاد نیز ظرفیت های لازم را برای برداشت آب ندارند و هم اینک 50 درصد کشتزارهای آبی و باغی استان با تنش آبی مواجه است که این وضعیت به علت کاهش بارندگی ها ایجاد شده و خشک شدن منابع آب و استمرار خشکسالی ها موجب شده تا 300 روستا با تنش آبی مواجه باشند.

پیام خراسان


کاهش 22درصدی بارندگی ها
رییس گروه تحقیقات و توسعه کاربردهای هواشناسی خراسان شمالی با بیان آمارهایی از میزان بارندگی در این استان می گوید: به استناد اطلاعات ایستگاه های هواشناسی از اول فروردین تا 16 اردیبهشت ماه سالجاری متوسط بارش استان 48.3 میلیمتر بود که بیشتر از 38.1 میلیمتر مدت مشابه سال قبل است.
علی رضا گلرخ می گوید: اما متوسط بارش ها در دوره آماری ده ساله 62 میلیمتر است که نشان می دهد با وجود افزایش بارش در این دو ماه باز هم بارش ها از میانگین دوره آماری استان کمتر است و در مجموع نسبت به دوره بلند مدت 22.2 درصد کاهش داریم و استان هم چنان با کمبود بارش ها مواجه است.
در عین حال معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی نیز می گوید: بر اساس شاخص ﺑﺎرش اﺳﺘﺎﻧﺪارد یک ساله، بیش از 84 درصد از پهنه استان به میزان 28 هزار کیلومتر مربع درگیر خشکسالی و تحت تاثیر این پدیده شده است.
مهدی کمالی می افزاید: بر اساس شاخص اس. پی. آی (ﺷﺎﺧﺺ ﺑﺎرش اﺳﺘﺎﻧﺪارد شده) در بازه یک ساله تا پایان فروردین ماه امسال، 22.7 درصد از گستره استان درگیر خشکسالی بسیار شدید، 28.5 درصد تحت تاثیر خشکسالی شدید، 21.4 درصد خشکسالی متوسط و 11.5 درصد خشکسالی خفیف است.
معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی در باره میزان بارندگی در سال آبی جاری نیز می گوید: هم چنین در سال آبی جاری در بازه زمانی اول مهر پارسال تا 18 اردیبهشت ماه جاری 154.7 میلیمتر بارندگی در استان ثبت شده است که این رقم نسبت به بلند مدت 27.8 درصد کاهش دارد.

پیام خراسان


کسری مخزن آبخوان ها
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در مورد کسری آبخوان های استان و زنگ خطر بی آبی و بحران آب هشدار می دهد و می گوید: میزان کل کسری مخزن آبخوان های استان طی 25 ساله اخیر معادل یک میلیارد و 969 میلیون متر مکعب بوده است که به طور متوسط رقم 70 میلیون متر مکعب کسری مخزن در هر سال را نشان می دهد.
مهندس وحید واسطه می افزاید: 88.4 درصد آب استان در بخش کشاورزی، 9.5 درصد در بخش شرب و حدود 2.1 درصد در بخش صنعت مصرف می شود و از دیگر سو 45 درصد مصارف استان از منابع آب سطحی و 55 درصد آن از منابع آب زیر زمینی تامین می شود.
واسطه با بیان اینکه در حال حاضر سرانه آب هر فرد در استان به زیر یکهزار و 500 متر مکعب در سال رسیده است می گوید: که این در حالی است که حد تنش آبی یکهزار و 750 متر مکعب به ازای هر فرد در سال می باشد که نشان دهنده تنش آبی در خراسان شمالی است.
وی می گوید: اینک یکی از مهم ترین تنگناهای ساختاری توسعه استان، کاهش فزاینده کمیت و کیفیت منابع آب و تداوم خشکسالی ها است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی می افزاید: علی رغم بارندگی های بوقوع پیوسته در روزهای اخیر تنها 1.5 درصد حجم ذخیره سدها آبگیری شده و همچنان موضوع مدیریت مصرف آب و رعایت الگوهای مصرف باید مد نظر قرار گیرد و با توجه به اینکه مصارف بیش از منابع آب تجدید شونده است با بحران آب مواجهیم.

پیام خراسان


آب ارزشمند را هدر ندهیم
به گفته کارشناسان آب و فاضلاب منابع تامین آب استان شامل، سدها، چاه ها، چشمه ها و قنات ها و آب های جاری است و بر این اساس سال قبل بیش از 64 میلیون و 350 متر مکعب آب شرب استحصال و در بین مشترکان توزیع شدکه نسبت به مدت مشابه قبل از آن 10 درصد رشد یافت.
در عین حال گفته می شود تابستان پارسال بدترین سال آب در 52 سال گذشته بود و امسال نیز وضعیت بدتر از سال قبل خواهد شد زیرا چشمه ها و چاه های آب در حال خشک شدن است و باید برای تامین آب به فکر چاه های آهکی بود و این در حالی است که آب بسیاری از روستاهای خراسان شمالی از چاه دستی و چشمه تامین می شد و با خشک شدن آن ها لازم است برای تامین آب پایدار به فکر حفر چاه بود.
همه این موارد در کنار هم که جمع می شود نشان می دهد هم اینک به تنش دچار هستیم و اگر این تنش استمرار داشته باشد به علت نبود بارش ها به بحران می رسیم در حالی که دستمان از منابع آبی زیرزمینی و چاه های آب با کیفیت نیز کوتاه است.
آبرسانی سیار به 93 روستا
سرپرست شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در مورد وضعیت بحرانی آب خراسان شمالی می گوید: 11 شهر این استان دارای تنش و منابع آب آن ها در معرض خطر و ممکن است بخشی از آب خود را از دست دهند.
به گفته رضا نعیمی کاهش بارش ها در سال آبی قبل که کاهش 45 درصدی میزان آبگیری سدها و افت 55 سانتی متری سطح آب در منابع زیر زمینی استان خراسان شمالی را نیز به همراه داشت، 238 روستای این استان را با تنش آبی مواجه کرد.
نعیمی می افزاید: پیش بینی می شود که با فرارسیدن فصل گرما تنش آبی نیز در روستاهای استان افزایش یابد
به گفته وی 837 روستای دارای سکنه در خراسان شمالی وجود دارد که تقریبا 96 درصد آن ها با جمعیت 350 هزار نفر تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب استان هستندو هم اکنون 93 روستاآبرسانی سیار می شوند
نعیمی با تشریح تاثیر کاهش بارندگی بر میزان ذخایر آبی می افزاید: کاهش بارندگی ها علاوه بر این که کاهش ذخیره مخازن شهرها را درپی دارد آن ها را با خطر مواجه می کند.
وی خاطرنشان می کند:آب شرب 3 شهرستان بجنورد اسفراین و شیروان از سد تامین می شود و پیش بینی شده تابستان امسال مشکلی برای تامین آب نداشته باشیم با این حال اگر هم چنان کاهش بارندگی ها تدوام داشته باشد ممکن است این شهرها هم با مشکل مواجه شوند.
وی منابع تامین آب استان را376 حلقه چاه، 178 دهنه چشمه، 11 قنات و 3 سد بیان می کند و می گوید: کاهش بارش ها و نزولات جوی منجر به کاهش ذخایر آب های زیرزمینی کاهش آبدهی قنوات و چشمه ها نیز می شود و هر چه منابع آب، قنات ها، چشمه ها و چاه ها به سدهای استان نزدیک باشند با کاهش آبدهی بیشتری مواجهند مگر این که باران ببارد.

پیام خراسان


فشار بر شبکه آب با مصرف غیر شرب
سرپرست شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی با بیان این که در سال های خشکسالی برداشت آب شرب به ویژه در روستاها نیز بیشتر است می افزاید: با کاهش و خشک شدن آب رودها و چشمه ها روستاییان از شبکه آبرسانی برای آبیاری دام و زمین استفاده می کنند و همین امر فشار برروی شبکه آب را بیشتر می کند.
وی میزان تولید آب شرب استان را 83 میلیون متر مکعب در سال بیان کرده و خاطرنشان می کند: استاندار سرانه مصرف آب در شهرها 170 لیتر و در روستاها 140 لیتر به ازای هر نفر در روز برآورد شده اما این سرانه در شهرهای استان ما 225 و در روستاها حتی بیشتر از شهرها و 230 لیتر است و اضافه برداشت از شبکه آبرسانی به خصوص روستاها را می تواند با قطعی آب مواجه کند و مشترکان روستایی باید دقت بیشتری در مصرف آب داشته باشند تا با قطعی مواجه نشوند.
وی تاکید می کند: با توجه به خشکسالی های اخیر و افت آبدهی منابع آب شرب استان انتظار می رود هم استانی ها در مصرف آب صرفه جویی جدی داشته باشند و با بکار گیری راهکارهای مختلف مانند استفاده از تجهیزات و شیرآلات کاهنده و کاهش زمان مصارفی مانند استحمام، ابیاری نکردن باغچه ها در ساعات گرم روز و شستشو نکردن وسایلی مانند خوردو و فرش درمنزل در مصرف آب صرفه جویی داشته باشند و مصرف آب را مدیریت کنند تا تابستان با قطع آب مواجه نشویم.
شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی بیش از 200 هزار مشترک آب در شهرها، 121 هزار مشترک آب در روستاها و 60 هزار مشترک فاضلاب دارد.
این استان شمالشرق ایران دارای 863 هزار نفر جمعیت است که 44درصد آن ها در روستاها زندگی می کنند.
براساس گزارش ها هم اینک ساکنان مناطق مختلف خراسان شمالی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند که آبرسانی با تانکر به روستاها از جمله اقدامات دولت برای رفع تنش آبی در برخی روستاها است.
خراسان شمالی در منطقه خشک و نیمه خشک ایران قرار گرفته که علاوه بر این موضوع در دهه های اخیر وقوع پدیده تغییر اقلیم یکی از عوامل تاثیر گذار بر منابع آب استان بوده است.
بر اساس آخرین آماربرداری ها از منابع آب در حدود 988 میلیون متر مکعب از منابع آب مورد مصرف قرار می گیرد.
این استان دارای 2 شبکه رودخانه ای است، رودخانه اترک و سرشاخه های متعدد آن در ناحیه شمالی استان که بخش اعظم استان را در بر می گیرد و بخش جنوبی استان که جزو حوضه آبریزی کویر مرکزی محسوب می شود از شبکه رودخانه ای و جریان آبی محدود برخوردار است.
در این بخش رود کال شور و سر شاخه های محدود که مهم ترین مربوط به شهرستان اسفراین می باشد جریان دارد.
رژیم رودخانه های استان برفی - بارانی است به این معنی که بخشی از جریان پایه آنها به خصوص در طول فصل بهار از ذوب برف تامین می شود و بخش عمده ای از جریان رودخانه ها مربوط به چشمه ها می باشد که در سطح حوضه به ویژه در ارتفاعات و دامنه ها وجود داشته و موجب بالا رفتن ضریب جریان می شود مقایسه حجم آب عبوری در طی بازه های تعیین شده بیانگر کاهش آورد رودخانه ها به صورت متوسط 15 درصد در هر دوره می باشد که این تغییرت الگوی بارشی از برف به باران، گرم شدن استان، افزایش مصرف، کاهش تدریجی آبدهی چشمه ها ناشی از افت سطح آب های زیر زمینی در سرشاخه رودخانه ها است.
برچسب‌ها
بجنورد تغییرات اقلیمی صرفه جویی در مصرف آب آب و فاضلاب خراسان شمالی

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/454530/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سارق دریچه‌های فاضلاب در معابر مشهد دستگیر شد

استاندار خراسان جنوبی:شهرداران برای خلق منابع جدید تلاش‌کنند

کرامت مردم هنگام مراجعه به دستگاه‌ها باید حفظ شود

فاز چهارم انتقال آب به خراسان جنوبی مهرماه آغاز می‌شود

همدلی مثال زدنی بین دولت و مجموعه قضایی در خراسان جنوبی

سنجش مهارت بیش از 30 هزار نفر در استان خراسان شمالی انجام شد

امسال 100 هزار مترمربع پروژه بهداشتی و درمانی در خراسان شمالی افتتاح می‌شود

انقلاب اسلامی احیاگر حقوق زن/ فعالیت 1200 قاضی زن در ایران

افتتاح نخستین سایت پرنده‌شناسی در مشهد

دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای تسهیل دریافت وام ازدواج و فرزندآوری

بهره برداری فاز یک و دو تصفیه خانه پرکندآباد در آینده نزدیک

ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد/ ضرورت مرمت و بهسازی مناطق قدیمی مشهد

صعود آسان بهمن و آتین و حذف گروه مالی فیروزه و همراه اول؛ مرحله یک چهارم نهایی برندکاپ

ژاوی: رئال مادرید دو بار بهترین تیم دنیا را حذف کرده و این شانسی نیست

اجرای طرح غربالگری بیماری‌های قلبی نوزادان در بیمارستان شهیدان مبینی سبزوار

کلانشهر مشهد؛ الگوی نوآوری در مدیریت شهری

پیگیری ویژه حمله مسلحانه به منازل جنگل‌بانان در مجلس

اولویت‌ پروژه‌های شهری، آسایش و رفاه روزانه مردم باشد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

مهار 7.5 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی

تشکیل کانون وکلا در خراسان جنوبی

«محمد جعفر عبدالهی» رییس کل دادگستری خراسان جنوبی شد

دومین مرکز انتقال خون بجنورد افتتاح می‌شود

برپایی نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی

بررسی 1800 پرونده در آزمایشگاه پزشکی قانونی خراسان شمالی

مزارع کلزا در خراسان شمالی

مازندرانی ها 16 هزار بار به اورژانس مزاحمی زنگ زدند

ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد

اختراع جدید دانشمندان؛ ماده عجیبی که با دریافت ضربه، سخت‌تر می‌شود

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

رتبه سوم خراسان جنوبی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

رقابت 14 هزار و 900 داوطلب خراسان جنوبی در نوبت اول کنکور سراسری

بیش از 650 هزار نفر در خراسان شمالی تحت پوشش بیمه سلامت هستند

نمایشگاه اطلاع رسانی هفته سلامت در خراسان‌شمالی افتتاح شد

قم از امروز بارانی می‌شود

آتش سوزی جنگل های سکوتپه ساری خاموش شد

قیمت انواع روغن گیاهی در میادین تره بار

یادواره سردار شهید سیدمحمدحجازی در فریمان

کشف بیش از 5 کیلو گرم تریاک در شهرستان کاشمر

بهترین کود برای افزایش بار خیار

قهرمانی خراسان رضوی در مسابقات کوراش مردان کشور

معرفی نفرات و گروه‌های برتر جشنواره ملی آسمان هشتم در میناب