پیام خراسان

آخرين مطالب

راهکارهای مدیریت منابع آب- منطقه شرق؛

شرق ایران در چنبره خشکسالی/ راهکارهایی برای عبور از بحران آب مقالات

شرق ایران در چنبره خشکسالی/ راهکارهایی برای عبور از بحران آب
  بزرگنمايي:

پیام خراسان - موضوع خشکسالی به بحرانی جدی برای شرق کشور تبدیل شده است که در این راستا کارشناسان و مسئولان استان های شرقی راهکارهایی را برای عبور از این بحران پیشنهاد کرده اند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- فاطمه زیراچی: کمبود آب یکی از چالش‌های بزرگ قرن حاضر است که در آینده یکی از مشکلات بشریت به حساب خواهد آمد.
پدیده خشکسالی باعث کاهش سریع جریان‌های سطحی، افت مخازن زیرزمینی، فرسایش آبی و بادی و خاکی، تغییر کیفیت منابع آب‌وخاک و افزایش بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی و نشست زمین می‌شود.
بخش عمده منابع آب مصرفی کشور از طریق آب‌های زیر زمینی تأمین می‌شود و این آب‌ها از منابع آبی تجدید پذیرند اما زمان زیادی برای تجدید آنها نیاز است و برداشت از این منابع موجب شده میزان آب‌های زیرزمینی رو به کاهش باشد.
منابع آبی محدود و محدودتر می‌شود و بنابر بررسی‌های انجام شده، استان‌های شرق در معرض بیشترین تنش آبی در کشور قرار دارند که برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از منابع آبی حائز اهمیت است
بحران آب به نظر سال به سال با تغییرات اقلیمی از یک سو و بی‌تدبیری مدیران از سوی دیگر، ابعاد گسترده‌تری به خود گرفته است و اکنون باید با صرفه‌جویی در مصرف آب برای تأمین منابع پایدار آبی نیز تدبیر کرد.
در این گزارش به وضعیت تنش آبی و نحوه مدیریت منابع آب در استان‌های شرق کشور می‌پردازیم.

پیام خراسان


خراسان شمالی: ضرورت تغییر الگوی کشت
منابع آبی خراسان شمالی در وضعیت خوبی قرار ندارد و عدم برنامه‌ریزی صحیح برای مقابله با این بحران، می‌تواند در آینده‌ای بسیار نزدیک این استان را با مشکلات عدیده‌ای مواجه سازد.
وقوع خشکسالی‌های پی در پی و کاهش بارندگی ضرورت تغییر الگوی کشت را گوشزد می‌کند؛ از همین رو سید عقیل مرتضوی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی اسفند ماه سال گذشته خبر از محدود شدن کشت برنج در استان داد.
وی افزود: با توجه به خشکسالی شدید حادث شده و محدودیت بارش‌ها و منابع آبی، باید سطح کشت برنج در اراضی استان به میزان 50 درصد کاهش یابد.
مرتضوی گفت: در سطح استان حدود 40 روستا اقدام به کشت برنج می‌کنند که 2 روستای آن در شهرستان بجنورد و باقی آن‌ها در سطح شهرستان مانه و سملقان قرار دارند.
محمد عفتی، سرپرست امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز اسفند ماه سال گذشته در جمع خبرنگاران اظهار کرده بود: با تغییر اقلیم، خشکسالی و کمبود بارش باران و نبود باران مؤثر مواجه هستیم که نیاز است الگوی کشت در استان را بازنگری و به سمت کشت گیاهان دارویی حرکت کنیم.
محمد جواد تشکری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گفت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها در سال‌های اخیر به کشاورزان توصیه می‌شود کشت پاییزه و انتظاری را مورد توجه قرار دهند.

پیام خراسان


خراسان جنوبی: گیاهان دارویی بهترین کشت برای اقلیم خراسان جنوبی
نام استان‌های کویری چون خراسان جنوبی با آب و خشکسالی گره خورده است و کمبود منابع آبی در استان‌های کویری و به ویژه خراسان جنوبی هر روز زخمی عمیق‌تر بر جای می‌گذارد، زخمی که راه درمان آن از منظر کارشناسان اصلاح الگوی کشت و آبخیزداری است.
عباس خاشعی، دانشیار پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه بیرجند و دکترای علوم و مهندسی آب در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: 70 درصد آب مصرفی ما در بخش کشاورزی هزینه می‌شود و از این جهت مدیریت آب این بخش یک ضرورت است.
وی با اشاره به اینکه در مورد مدیریت آب در بخش کشاورزی دو نگاه مدیریت مزرعه‌ای و مدیریت حوزه‌ای (یک حوزه آبی) وجود دارد، بیان‌کرد: سیستم‌های نوین آبیاری در مقیاس مزرعه‌ای در افزایش بهره‌وری آب مؤثر است ولی در مقیاس حوزه‌ای چندان مطلوب نیست.
عضو هیئت مدیره انجمن آبیاری و زهکشی ایران درباره چرایی مؤثر نبودن سیستم‌های نوین آبیاری در مقیاس حوزه‌ای گفت: علت این است که موقع استفاده از سیستم آبیاری نوین سطح زیر کشت را افزایش می‌دهیم و با این افزایش سطح زیر کشت مقدار مصرف آب کاهش پیدا نمی‌کند.
خاشعی تأکید کرد: بی توجهی در این موارد است که باعث شده علی رغم افزایش استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری با کسری آب مخازن رو به رو باشیم.
وی درباره نقش الگوی کشت در کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی اظهار کرد: تعیین الگوی کشت موضوعی بسیار مهم و البته پیچیده است و به شرایط مختلف اقلیمی، اجتماعی، اقتصادی و … برمی‌گردد.

پیام خراسان


وی بیان داشت: توجه به کشت گیاهان کم آب بر و مقاوم به خشکی برای خراسان جنوبی یک اولویت است که در مورد محصولات استراتژیک خراسان جنوبی چون زرشک و زعفران و عناب وجود دارد ولی باید به این نکته نیز توجه داشت که درختی چون درخت عناب در تابستان رشد می‌کنند و اینگونه درختان به صورت طبیعی نیاز به آب دارند.
عضو هیئت مدیره انجمن آبیاری و زهکشی ایران یادآور شد: به نظر من از نگاه کارشناسی برای اقلیم خراسان‌جنوبی بهترین و مطلوب‌ترین کشت، کشت گیاهان دارویی است چرا که در مدت زمان کوتاه بازدهی مطلوبی نیز می‌دهند.
وی گفت: ما بیشتر گیاهان دارویی را در اسفند کشت کرده و در اردیبهشت یا خرداد برداشت می‌کنیم که با اقلیم استان ما نیز بسیار تطابق دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به شرایط خشکسالی در استان بیان کرد: سازه‌های آبخیزداری می‌تواند نجات گر استان در شرایط خشکسالی و مدیریت روان آب‌ها باشد.
علیرضا نصرآبادی با بیان اینکه بارندگی در استان به شکل رگباری است و به جای نفوذ آب در خاک شاهد رواناب‌ها هستیم، بیان داشت: اجرای سازه‌های آبخیزداری و مدیریت روان آب موجب می‌شود تا حجم بیشتری از آب به سفره‌های زیر زمینی نفوذ کند.
وی با اشاره به اینکه هر هکتار اجرای عملیات آبخیزداری 530 متر مکعب استحصال آب در هر سال دارد، بیان داشت: سازه‌های آبخیزداری از فرسایش 9 تن خاک در هکتار جلوگیری می‌کنند و و کنترل رسوب را به میزان 6 تن در هکتار مدیریت می‌کند.
به گفته وی همچنین اجرای هر هکتار آبخیزداری در بحث دامداری باعث افزایش 120 کیلوگرم علوفه در هکتار می‌شود.
وی تصریح کرد: در سازه‌ها به دلیل اینکه از لوله‌های تخلیه استفاده می‌شود آب کم کم تخلیه شده و بهره برداران انسانی و اکوسیستم طبیعی از آن بهره مند می‌شوند.

پیام خراسان


کرمان: احیای قنوات تنها راه نجات کرمان
در استان کرمان قنات‌های جوپار و اکبرآباد بم و بروات ثبت جهانی شده‌اند، در دیوارهای برخی از قنات‌های شهر بم کتیبه‌هایی از دوران هخامنشی کشف شده است و این نشان می‌دهد مردم کرمان از هزاران سال قبل راه تأمین آب در کویر را یافته بودند.
اما هم اکنون در سال 1401 مسئولان استان کرمان برای تأمین آب استان با چالش‌های عمده‌ای مواجه هستند که راه‌حلی هم برای آنها ندارند این در حالیست که احیای قنات‌ها به عنوان بهترین راه حل مشکل آب در مقابل چشم آنها قرار دارد اما اعتقادی به استفاده از این روش وجود ندارد.
اکثر قنات‌های استان به دلیل عدم رسیدگی، لایروبی، برداشت بیش از حد آب از چاه‌ها و استفاده نا درست از آب‌های موجود در حال تخریب هستند این در حالیست که بسیار هستند روستاهایی در دل کویر که هنوز هم با وجود یک قنات نفس می‌کشند.
عضو هیئت مدیره مرکز قنات‌های کرمان در گفتگو با خبرنگار خبرنگار مهر اظهار داشت: قنات رمز حیات در استان کرمان است و بسیاری از روستاها و مراکز جمعیتی استان کرمان با استفاده از آب قنات‌ها به وجود آماده‌اند و آباد شده‌اند.
محمد برشان افزود: انتظار ما این است که قدم‌های عملی برای احیای قنات‌ها و سرمایه گذاری در این بخش صرف شود زیرا با هزینه‌های بسیار کمتر از طرح‌های پر هزینه می‌توان قنات را در کرمان احیا و مشکلات بسیاری را در زمینه‌های مختلف رفع کرد.
وی عنوان کرد: قنات در استان کرمان فراموش شده و مورد غفلت جدی قرار گرفته است باید این آثار ارزشمند از گذشتگان را احیا و در این زمینه سرمایه گذاری کرد.
برشان افزود: هزار و 935 قنات در مناطق مختلف استان کرمان به خصوص مناطق کویر وجود دارد اما سوال این است که مدیریت مصرف و نگهداری و احیای این قنات‌ها به خوبی انجام می‌شود؟

پیام خراسان


وی ادامه داد: قنات تنها راه نجات استان کرمان است هر چند که کمبود بارندگی روی قنات‌ها نیز اثر گذاشته است اما هنوز هم راهکار اصلی کمبود آب در کرمان همین سازه‌های تاریخی هستند.
وی خواستار احیای این قنوات و توجه به سازه‌های آبی استان کرمان شد و گفت: قنات‌های گوهر ریز جوپار، قاسم آباد و اکبرآباد بم و بروات ثبت جهانی شده‌اند و بخش قابل توجهی از کشاورزی این مناطق به وجود همین قنات‌ها وابسته است.
برشان گفت: این قنات‌ها هیچ ضرری برای طبیعت ندارند بلکه همخوان‌ترین روش تأمین آب در طبیعت کرمان محسوب می‌شوند کرمان در واقع هفتمین استان کشور از نظر تعداد قنات و سومین استان از نظر میزان بهره برداری از این سازه‌ها محسوب می‌شود.
وی افزود: هنوز هم در بسیاری از روستاهای کشور همین قنات‌ها عامل زندگی و آبادانی، تأمین آب شرب و کشاورزی هستند اما هیچ سرمایه گذاری برای احیای آنها نمی‌شود و آبی که به دست ما می‌رسد دسترنج تلاش گذشتگان ماست.
وی تاکید کرد که باید از حفر چاه‌های عمیق جلوگیری کرد کرمان ظرفیت این حجم برداشت از سفره‌های آب زیر زمینی را ندارد.
سمنان: جلوگیری از هدر رفت آب و توسعه آبیاری نوین
استان سمنان یکی از خشک‌ترین سال‌های خود را سپری می‌کند و به گفته کارشناسان اگر هم بر فرض بارش‌ها نسبت به سال‌های قبل بیشتر شود هنوز تا جبران مافات فاصله بسیاری وجود دارد
این روزها با کاهش بیش از 40 درصدی بارندگی در سال زراعی جاری نسبت به سال قبل از آن، که البته خود آن هم باز از سال قبل تر بیش از 35 درصد کاهش داشت، مسئولان به فکر تأمین منابع آبی جدید هستند و یکی از مهمترین آنها نیز در بلند مدت، انتقال آب محسوب می‌شود اما تا آن زمان که این طرح مناقشه برانگیز اجرا شود مردم باید چه کنند؟
سید محمد رضا هاشمی استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر بیان اینکه در استان با کمبود شدید آب و بارندگی مواجه هستیم، ابراز کرد: در بحث تأمین آب نباید از روستاها غافل شویم و جهاد کشاورزی نیز ضرورت دارد با اولویت روستاهای دارای تنش آبی، قنوات را احیا کنند.
وی با بیان اینکه ضرورت دارد تا تمامی پروژه‌های نیمه تمام در حوزه آب و آب رسانی در استان با تسریع در روند اجرایی در اسرع وقت به پایان برسد، افزود: نگرانی‌هایی در خصوص فرونشست زمین وجود دارد که نیاز است تدبیرهای لازم صورت گرفته و مدیریت مطلوب انجام شود از سوی دیگر می‌بایست از ظرفیت‌های موجود در استان شامل بسیج، ادارات و دستگاه‌های اجرایی و دهیاری‌ها و… استفاده کرد.

پیام خراسان


وی با بیان اینکه بسیج سازندگی می‌تواند در پروژه‌های مرتبط با اصلاح شبکه ورود مؤثر داشته باشد زیرا نشان داده که با عزم جهادی کارهای بزرگی را صورت داده است، ابراز کرد: اعزام گروه‌های جهادی در طول ایام نوروز با محوریت امور عمرانی، بهداشتی و به خصوص آب رسانی از جمله مهمترین اقداماتی بود که در استان شکل گرفته است.
استاندار سمنان همچنین با بیان اینکه در آبرسانی به مناطق دارای کم آبی، تمام امکانات استان و همچنین ظرفیت بخش خصوصی به کار گرفته شود، بیان کرد: اصلاح شبکه آب رسانی و جلوگیری از هدر رفت آب به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.
هاشمی در ادامه با اشاره به اینکه در بحث مدیریت فضای سبز، شهرداری‌ها نباید از آب شرب استفاده کنند و شهرداری‌هایی که در این خصوص اقدام نکردند نسبت به جداسازی آب اهتمام ورزند، تاکید کرد: نگهداری فضای سبز دستگاه‌های اجرایی استان از محل آب شرب ممنوع بوده و نیاز است در این حوزه نظارت‌ها به صورت جدی وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه شناسایی انشعابات غیرمجاز در روستاها با همراهی دهیاری‌ها در دستور کار قرار گیرد، افزود: از ظرفیت بسیج سازندگی برای توجه به مناطق محروم در خصوص تأمین آب استفاده مناسب صورت گیرد.
مدیر آب‌وخاک جهاد کشاورزی استان سمنان هم در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه آبیاری نوین به مثابه یک راهکار مد نظر است، گفت: در سال گذشته سه هزار هکتار آبیاری تحت فشار با هدف کاهش هدر رفت آبیاری کشاورزی و باغات در استان اجرا شده است از سوی دیگر چهار هزار هکتار دیگر نیز در برنامه جهاد وجود دارد که امیدواریم بتوانیم با همراهی کشاورزان این کار را عملی کنیم.

پیام خراسان


سیستان‌وبلوچستان: حفر چاه‌های آب ژرف
متأسفانه شرایط خشکسالی در سیستان و بلوچستان بسیار پیچیده‌تر از دیگر نقاط کشور است زیرا در جنوب استان هم با وجود بارندگی‌های نسبتاً بیشتر و نزدیکی به دریای عمان وضعیت منابع آبی مطلوب نیست و مردم این منطقه با وجود دریای چابهار همچنان با مشکل جدی کمبود آب مواجه هستند.
خشک شدن دریاچه هامون سالهاست که به یک معضل مهم زیست محیطی برای منطقه و شاید دنیا تبدیل شده و متأسفانه این روزها شرایط زندگی در سیستان و بلوچستان به دلیل تبعات ناشی از این خشکسالی بسیار سخت‌تر از گذشته شده و مردمان این منطقه با معضلاتی همچون آلودگی هوا، بیماری‌های قلبی و ریوی، بیکاری، مهاجرت و حاشیه نشینی رو به رو هستند.
همچنین طبق آخرین آمار در حال حاضر حدود 81 درصد مردم روستایی منطقه بلوچستان به صورت سقایی آبرسانی می‌شوند و هر روز با سهمیه 15 لیتری آب روزگار سپری می‌کنند و مردم آب را به صورت غیربهداشتی در آب انبارهای منازل خود ذخیره می‌کنند.
کاهش میزان بارش‌ها و همچنین قطع شدن آب ورودی رودخانه هیرمند از سمت افغانستان مشکل بی آب مردم سیستان و بلوچستان را تشدید کرده است. طبق اعلام وزارت نیرو میزان بارندگی سیستان و بلوچستان نسبت به متوسط بلندمدت (52 سال)، 91 درصد کاهش داشته است.
حسین مدرس خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان در تاریخ 25 فروردین ماه سال جاری اظهار داشت: معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور اعلام کرد که دکل‌های حفاری چاه‌های جدید آب ژرف طی سه ماه آینده به استان ارسال می‌شود.

پیام خراسان


وی افزود: در دیدار با معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به موضوع آب به‌عنوان مهمترین اولویت در سیستان و بلوچستان تأکید داشتم و با اشاره به حفر سه حلقه چاه آب ژرف در منطقه سیستان، خواستار استقرار آب‌شیرین‌کن در محل این چاه‌ها شدم.
مدرس خیابانی ادامه داد: تاکنون چاه آب ژرف شماره 4 در منطقه «گشت» سراوان یک‌هزار متر حفاری داشته است و برای تأمین بخشی از آب مورد نیاز بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی استان نیاز به حفر چاه‌های ژرف دیگر داریم.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: معاون علمی و فناوری رئیس جمهور هم در این نشست به پارک علم و فناوری استان مأموریت داد در زمینه مسئله آب در استان اهتمام بورزد، همچنین در رابطه با درخواست حفر چاه‌های ژرف جدید اعلام کرد دکل‌های حفاری چاه‌های جدید آب ژرف طی سه ماه آینده به استان ارسال می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین در این جلسه در خصوص برنامه زمان‌بندی استقرار آب‌شیرین‌کن در محل چاه‌های ژرف شماره یک، دو و سه توافق شد. معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در حاشیه این نشست طی تماس تلفنی با وزیر نیرو، در خصوص تأمین منابع مالی حفر هفت حلقه چاه ژرف دیگر در سیستان و بلوچستان گفت‌وگو کرد و از پیگیری این معاونت برای اجرایی شدن این موضوع خبر داد.
گلستان: ضرورت مدیریت مصرف و رعایت الگوی کشت
«کم آبی» روایت امسال و سال گذشته گلستان نیست بلکه حدود یک دهه است که این استان سبز شمالی با پدیده تغییر اقلیم دست به گریبان بوده و کاهش نزولات آسمانی، افزایش دما، تغییر نوع بارش‌ها و افزایش میزان تبخیر را شاهد هستیم که این امر بحران کم آبی را تشدید می‌کند.
در سال گذشته جیره بندی و قطع آب شرب در بیشتر شهرها و روستاهای استان اتفاق افتاد که البته شدت آن به فراخور هر شهر و منطقه متغیر بود.
هرچند همگان بر موضوع کمبود آب اذعان دارند ولی انتظار می‌رود که مدیران صرفاً به بیان مباحث کلیشه‌ای مانند «کمبود بارش» و «افزایش مصرف» و غیره اکتفا نکرده بلکه راهکارهای عملی و البته بهره‌مندی از فناوری‌های بروز را برای کاهش اثرات کم آبی در دستور کار قرار دهند.
یک کارشناس منابع آب در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: قبل از هر چیز گلستانی‌ها باید بپذیرند که این استان دیگر سرزمین معتدل و پربارش دهه‌های قبل نبوده و از بارش‌های طولانی و مؤثر خبری نیست.

پیام خراسان


صادق مهدوی افزود: در حال حاضر تنها منبع تأمین کننده ذخیره آب شرب در گلستان منابع آب زیرسطحی بوده و با وجود آنکه چندین سد شرب در حال احداث است اما تا زمان بهره برداری و اتصال این سازه‌های آبی به شبکه آب شرب زمان زیادی نیاز است.
وی ادامه داد: توجه به مقوله شیرین سازی آب دریای خزر با رعایت الزامات و استفاده از منابع آب لب شور ساحلی و یا منابع عمیق یکی از راهکارهایی است که باید به طور جدی به آن پرداخته شود که البته مطالعات آن آغاز شده اما سرعت اجرای آن قابل قبول نیست.
مهدوی گفت: در بخش کشاورزی هم باید با تغییر الگوی کشت، استفاده از فناوری‌های نوین، توسعه سیستم آبیاری نوین، اثرات کم آبی را کاهش داد که البته در این بخش علیرغم استقبال کشاورزان حمایت‌های جدی از آن‌ها انجام نمی‌شود.
وی عنوان کرد: با وجود تأکیدات مسئولان مبنی بر پرهیز از کشت محصولات پر آب طلب مانند شالی و چغندرقند، شاهد کم اعتنایی کشاورزان به این موضوع هستیم که البته نباید نقش جذابیت‌های مالی و منافع اقتصادی حاصل از کشت شالی را در این اقدام کشاورزان کم اهمیت دانست.
یزد: انتقال آب تنها راه نجات یزد از بحران بی‌آبی
یزد از زمان پیدایش، منطقه‌ای کم آب و کم باران بوده است اما از دو دهه گذشته، بحران یزد به شکلی جدی آغاز شده و به‌رغم تلاش‌های جدی و گاه نیم‌بند مسئولان حل نشد زیرا اولاً دیگر خبری از منابع داخلی آب در این استان نبود که حال مردم یا مسئولان بخواهند آن را مدیریت کنند.
آنچه در این استان از منابع آب باقی مانده، چاه‌های عمیق و نیمه عمیقی است که شور و لب شور است و به هیچ وجه مناسب شرب نیست.
منابع آبی موجود یزد شاید بتواند بخشی از کشاورزی و صنعت را نجات دهد اما به طور قطع، دیگر مناسب شرب نیست به نحوی که حتی مخلوط کردن آن با آب استاندارد قابل شرب، کیفیت آب قابل شرب را نیز به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.
آنچه طی این سال‌ها یزد بی‌آب را نجات داده، خط آب انتقالی است که از کوهرنگ به یزد انتقال داده شده اما به این خط انتقال نیز دیگر امیدی نیست زیرا اولاً حق آبه تعیین شده به دلایل مختلف از جمله بارش‌های کم به یزد اختصاص داده نمی‌شود ثانیاً، این خط در ایام مختلف سال به ویژه تابستان‌ها مورد تعرض قرار می‌گیرد به عنوان نمونه در نیمه تیرماه سال گذشته، حمله به خط انتقال و قطع کردن آب انتقالی، باعث قطعی آب در بسیاری از مناطق یزد به مدت 16 ساعت شد.

پیام خراسان


از این‌رو مسئولان امر از آنجا که از منابع داخلی استان نا امید بودند و هیچ راهکار دیگری برای حل بحران آب نداشتند، به فکر انتقال آب از راه‌های دیگر افتادند. خط دوم انتقال آب از مدت‌ها پیش در حال احداث است اما بودجه‌های کم و هزینه‌ها گزاف، سبب شده زور دولت به تکمیل این پروژه نرسد.
استاندار یزد در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه برای تکمیل خط دوم انتقال آب به یزد به 24 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اظهار داشت: خط سوم انتقال نیز برای یزد ضروری است زیرا حتی خط دوم نیز نمی‌تواند مشکل جدی از استان یزد حل کند و حتی با وجود آن نمی‌توان به پایداری منابع آب در یزد امیدوار بود بنابراین تکمیل خط سوم نیز ضروری است.
مهران فاطمی یادآور شد: برای تکمیل خط سوم نیز به 80 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است بنابراین برای تکمیل این دو خط به اعتباری بالغ بر 104 هزار میلیارد تومان نیاز است و بدیهی است که تأمین این اعتبار از عهده دولت خارج است.
وی تصریح کرد: با این وجود عزم ما جزم است که مشکل آب استان یزد را در دولت سیزدهم حل کنیم و راهکارهایی نیز برای این موضوع داریم که بخشی از آن در سفر هیئت دولت به استان یزد مطرح شد.
استاندار یزد ادامه داد: اگر آب انتقالی یزدی‌ها قطع شود، تنها 24 ساعت آب شرب ذخیره برای استان وجود دارد و در نهایت آب شرب بی کیفیت و نامناسب با سختی بالا وارد شبکه شرب می‌شود و این به معنای نابودی یزد در آینده‌ای نه چندان دور است.
وی با بیان اینکه پیشنهاد ما، واگذاری یک معدن به استان برای تأمین هزینه‌های خطوط انتقال آب به استان یزد است، افزود: با پیگیری‌ها و موافقیت دولت در صورت نهایی شدن یک معدن بزرگ استان در یک فضای رقابتی در قالب مزایده به شرکتی واگذار می‌شود که تا سه سال این پروژه را اجرا و تمام هزینه‌های آن را پرداخت کند.
فاطمی با اشاره به اینکه برای اجرای خط دوم انتقال آب به استان یزد با سهمیه 140 میلیون مترمکعب آب شیرین به 14 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، بیان کرد: تأمین این اعتبار را از منابع مختلف از جمله فروش زمین‌های مازاد دولت پیگیری کردیم ضمن اینکه با دستور معاون اول رئیس جمهور قرار شد 1,500 میلیارد تومان آن از صنایع دریافت و در مقابل هزینه‌های مالیاتی آنها محاسبه شود.
استاندار یزد تصریح کرد: این امر معامله دو سر بردی است و بعد از تصویب دولت اجرا خواهد شد و به نظر می‌رسد می‌تواند اقدامی مؤثر برای حل بحران آب استان یزد باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/454582/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود

نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت

توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری

فعالیت برخط سامانه اجاره بها در مشهد

حمل ریلی شمش از فولاد پاسارگاد به بلغارستان برای نخستین بار در راه آهن فارس

ساخت و افتتاح 27 مدرسه طی 6 ماه در منطقه تبادکان مشهد

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

فیلم| تنور رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سرد شد!

اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در 6 سینمای مشهد از فردا 5 اردیبهشت 1403

چهارمین قطار مسافربری قم به مشهد راه‌اندازی شد

تعزیرات خراسان شمالی به هفت‌هزار و 145 پرونده رسیدگی کرد

رکود ساخت‌و‌ساز در خراسان شمالی

امامزاده‌ای که زیارتش مانند زیارت سیدالشهدا (ع) است

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

رونمایی از کتاب «به توان هایتک» در دانشگاه فردوسی مشهد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

هشدار باران شدید در 21 استان کشور

2 هزار و 300 قطعه زمین در خراسان جنوبی آماده واگذاری است

شناسایی و دستگیری سارقان قطعات خودرو در مشهد

2300 قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است

هشدار سیل صادر شد ؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد

هشدار سیل صادر شد؛ وضعیت بارش این 21 استان تا پنجشنبه 6 اردیبهشت

دیدار 64 نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی

حدود 2 هزار زائر از آذربایجان‌غربی به حج تمتع مشرف می‌شوند

راز فرار رونالدو از سفر به آمریکا چیست؟

راز لبخند سردار حاجی‌زاده در نماز عید فطر فاش شد + فیلم

کشف محموله تریاک در پوشش بار هندوانه در قم

6 هزار عدد قرص از یک تعمیرگاه خودرو در مشهد کشف شد

کشف 3 تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن

بیشترین قاچاق سوخت در حوزه کشاورزی صورت می‌گیرد

گیتی آذرپی درگذشت

استقبال از کتاب جدید ظریف/ وزیر خارجه سابق ایران: امیدوارم این کتاب گامی هر چند کوچک به سوی درک بهتر سیاست خارجی و بهبود جایگاه ایران در جهان باشد

نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

ثبت نام 1618 نفر در آزمون نوزدهمین دوره اعطای مدرک تحصیلی به حافظان قرآن کریم

هشدار شدید باران در 21 استان

هشدار باران شدید در 21 استان

سارق 200 دستگاه موبایل‌ در مشهد دستگیر شد

حمله نخست‌وزیر استرالیا به ایلان ماسک: او یک «میلیاردر متکبر» است

پذیرایی نجم‌الدین شریعتی از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی

معدوم سازی بیش از یک تن مواد غذایی فاسد در شهرستان فیروزه

یک کشته در برخورد تریلر با پراید در جاده نیشابور -فریمان

متهم به 200 فقره موبایل قاپی در مشهد دستگیر شد

رئیسی اسرائیل را تهدید کرد؛ اگر بار دیگر دست از پا خطا کنید معلوم نیست دیگر چیزی از شما باقی بماند!

رقابت 1618 حافظ خراسانی در آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی

20 هزار حافظ قرآن در خراسان رضوی

پویش مشهد مهربان مشارکتی مردمی برای احیای زندگی آسیب‌دیدگان

راه‌اندازی چهارمین قطار مسافربری قم ـ مشهد

سکه و طلا ارزان‌تر شد