پیام خراسان

آخرين مطالب

تعاون و اعتماد حلقه مفقوده دانشگاه و صنعت علمي

تعاون و اعتماد حلقه مفقوده دانشگاه و صنعت
  بزرگنمايي:

پیام خراسان- محمدجواد سلجوقی در خصوص حل مشکلات جامعه از طریق فعالیت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد: مشکلات اساسی جوامعی که حتی در سطح علمی بالایی قرار دارند، صرفا با علم رفع نشده بلکه برای حل مشکلات به دانش نیاز است زیرا دانش جنبه کاربردی علم است که با مهارت و فناوری موجب تحقق تولید و اشتغال خواهد شد. به همین دلیل بر فعالیت‌های دانش‌بنیان برای حل مشکلات جامعه تاکید می‌شود. بنابراین هیچ تولیدی موجب رفاه نمی‌شود و هیچ اشتغالی پایدار نخواهد بود مگر اینکه دانش‌بنیان باشد.

وی افزود: امروز در دانشگاه‌ها گسترش مرزهای علمی به جای گسترش مرزهای دانش همچنان امری رایج است؛ این در حالی است که جنبه کاربردی علم از اهمیت بیشتری برخوردار است. دانش بسیاری از مشکلات را حل می‌کند. حال اگر علم به دانش تبدیل نشود، مشکلی هم از جامعه حل نخواهد شد و این موضوع عدم پیشرفت و ترقی را به دنبال خواهد داشت.

سلجوقی یاد آورشد: خوشبختانه در ایران شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی ایجاد شده اما امسال به واسطه شعار سال انتظار می‌رود که این مجموعه‌ها شتاب ویژه‌ای به خود گیرد. حرکت صحیح شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند یک مدیریت صحیح در سه سطح سیاست‌گذاری‌های کلان، سیاست‌گذاری‌های خرد و مهمترین بخش مدیریت دانش یا دانش‌بنیان کردن تولید است. دانش‌بنیان کردن هر مجموعه‌ای مستلزم فرهنگ‌سازی است که این فرهنگ باید در رفتار و منش کارکنان هر مجموعه‌ای که چنین هدفی دارد نیز مشاهده شود.

وی با تاکید بر اهمیت نیروی انسانی در مجموعه‌های دانش‌بنیان افزود: مهمترین عامل دانش‌بنیان بودن انسان است. عوامل تولید در تعریف سنتی شامل زمین، کار و سرمایه بود که در آن تعریف منظور از کار عامل انسانی و انسان‌محور بودن است. در واقع در تولید سنتی ارزش را انسان ایجاد کرده است اما دانش تراوش ذهنی و عملی انسان است که باید به سرمایه فکری تبدیل شود. برای تولید دانش‌بنیان در کنار این سرمایه فکری به ساختار و اجتماع نیز نیاز است.

سلجوقی ادامه داد: برای پیاده‌سازی هر ایده، فکر و روش ساختار مناسب نیاز است. در حقیقت ساختار می‌تواند فرایند تبدیل فکر به ایده و محصول را تسهیل کند؛ البته ممکن است هر مجموعه‌ای ساختارهایی نیز داشته باشد که بعضا این ساختارها نیازمند بازنگری است.  

وی در خصوص معنای بهره‌وری خاطرنشان کرد: بهره‌وری یعنی تولید هوشمندانه و عقلائی و بهترین راه استفاده از منابع. این موضوع نیز جز با دانش‌بنیان بودن محقق نخواهد شد.

سلجوقی با اشاره به شعار سال و اهمیت یافتن دوچندان شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: نقشه راه در سال 1401 برای ما مشخص‌تر است. قطعا دانش‌بنیان بودن تولیدات‌مان را به بهره‌وری خواهد رساند. برای دست یافتن به چنین تولیدی که همراه با اندیشه باشد، لازم است ما به منابع در اختیارمان به ویژه منابع تجدیدناپذیر توجه کنیم زیرا این منابع باید به دست نسل‌های آینده هم برسد.

علم فاقد مهارت دانشجویان موجب بیکاری آن‌ها شده است

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی با ارائه تحلیل در خصوص آسیب‌شناسی خروجی دانشگاه‌ها عنوان کرد: علم‌آموزی صرف و بی‌مهارتی دانشجویان موجب شکل‌گیری بیشترین تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار شده است. در حال حاضر کشور ما در پنجره طلایی جمعیت قرار دارد و بیشتر جمعیت کشور در سن اشتغال قرار دارد که این مزیت بزرگی به حساب می‌آید ولی به دلیل فقدان مهارت افراد جویای کار بیکاری گسترش یافته و همین موضوع مصیبت بزرگی برای کشور ایجاد کرده است.  

وی افزود: این در حالی است که دانشگاه‌های کشور از نظر آموزش، اعضای هیات علمی، تنوع رشته‌ها، تعداد مقالات و تولید علم در سطح جهان در جایگاه خوبی قرار دارد. کشور ما در تولید علم در سطح بالایی قرار دارد اما این علم تبدیل به دانش نشده چراکه دانشگاه‌ها دانش ضمنی را به خوبی منتقل می‌کنند اما این دانش کاربردی نشده است. هم‌اکنون 80 درصد دانش در اختیار ما ضمنی و تنها 20 درصد آن صریح است. این شرایط می‌طلبد در افزایش دانش صریح کوشا باشیم.

سلجوقی ادامه داد: نحوه ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه و شیوه‌های آموزش یکی از مشکلات کنونی است زیرا دانشجوی حاضر در دانشگاه از جامعه جدا می‌شود؛ این در حالی است که با بررسی نیازهای جامعه توسط دانشجو، عضو هیات علمی و... او می‌تواند به صورت مستقیم وارد بازار کار شود. علم ما باید با تجربه همراه باشد. از همین رو ضروری است مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها به عنوان یک اصل مد نظر قرار گیرد و این مهم هم محقق نمی‌شود مگر اینکه دانشگاه‌های ما با جامعه ارتباط مستحکم‌تری برقرار کنند.

وی در خصوص تاثیر نهادهای سیاست‌گذار و اجرایی در مدیریت دانش تاکید کرد: در حال حاضر ظرفیتی جهت مدیریت دانش در کشور ایجاد نشده که فارغ‌التحصیل دانشگاهی بتواند دانش ضمنی را به دانش صریح تبدیل کند. در شرکت‌های دانش‌بنیان باید مدیریت اذهان و مستندات وجود داشته باشد. بیشترین ارزش شرکت‌های دانش‌بنیان غیرمشهود است زیرا سرمایه آن فکری است؛ بنابراین اگر دانشگاه‌ها بتوانند مهارت‌آموزی و دستگاه‌های اجرایی مدیریت دانش را اعمال کنند، بسیاری از مشکلات اشتغال نیز حل خواهد شد.

استفاده از تجربه بشری آری، تقلید کورکورانه نه

سلجوقی با تاکید بر ضرورت بهره‌مندی از تجربیات بشری مسیر حل مشکلات جامعه تصریح کرد: ما به دلیل آرمان‌ها و ایده‌های مخصوص به خود باید الگوهای خاص خود را هم داشته باشیم اما این به معنای اختراع دوباره همه چیز و شروع از ابتدا نیست. زمانی که سخن از مدیریت در میان است، یعنی در چنین مدیریتی باید از تجربیات بشری استفاده شود. ما نباید الگوهای سایر جوامع را کورکورانه تقلید کنیم بلکه باید از مزیت‌های آن‌ استفاده و روش خود را جهت بهره‌وری اصلاح کنیم.

تعاون و اعتماد حلقه مفقوده دانشگاه و صنعت 

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی در خصوص اعتماد صنعت به دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: باید بدانیم سرمایه اجتماعی نسبت به سرمایه اقتصادی و سایر سرمایه‌ها در اولویت قرار دارد. برخی کشورها از جمله چین و ژاپن که از نظر منابع طبیعی ثروتمند نیستند، بر سرمایه‌های اجتماعی خود تاکید کرده و متکی بر ظرفیت‌های فکری و منابع انسانی هستند. در حال حاضر این دو  کشور قطب‌های قدرتمند اقتصادی دنیا هستند. حال می‌توان از عملکرد آن‌ها الگوبرداری کرد اما این نمایانگر صحیح بودن تمام روش‌های آنان نیست.

وی افزود: با افزایش اعتماد و تعاون دانشگاه و صنعت می‌توان به اهداف خود رسید. هم‌اکنون در بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ دنیا پروژه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی متکی بر نیازهای بازار تعریف می‌شود؛ یعنی اگر بازار تقاضایی نداشته باشد، پروژه‌ای هم انجام نمی‌شود. در حال حاضر تقریبا چنین ارتباطی در کشور ما وجود ندارد.

سلجوقی درباره روش‌های اشتباه و قدیمی آموزش علم در کشور نیز گفت: ما آموزش را منحصر به مقاطع یعنی کاردانی، کارشناسی و... می‌دانیم؛ در حالی که آموزش‌ها می‌تواند در مدتی کوتاه‌تر منجر به دریافت گواهی و ورود سریعتر افراد به بازار کار شود. در شرایط کنونی دانشگاه‌های ما ظرفیت برگزاری چنین دوره‌هایی را دارد.

دانشگاه باید مرجع نظارت بر فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان باشد

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی تاکید کرد: دانشگاه باید مرجع نظارت بر فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان باشد. اگر بتوانیم اعتماد و تعاون را بین این دو ایجاد کنیم، به همراه آن بسیاری از مشکلات حل و به بسیاری از اهداف نیز دست خواهیم یافت.

سلجوقی در خصوص بار معنایی اعتماد اظهار کرد: افزایش همکاری نمایانگر اعتماد دو طرفه است. زمانی که در جامعه‌ای دریافت وام و تسهیلات بانکی مستلزم طی کردن تضمینات زیاد است، یعنی آن جامعه با مشکل اعتماد روبه‌رو است. اعتماد مردم را نباید خدشه‌دار کرد. برای این منظور نباید تصمیماتی اتخاذ کرد که موجب سلب اعتماد مردم نسبت به ما شود. اگر اعتماد در جامعه افزایش پیدا نکند، همکاری و تعاون هم شکل نخواهد گرفت. البته بی‌اعتمادی یک موضوع نسبی است اما با روش‌هایی ساده از جمله اصلاح ساختار و فرایندها می‌توان اعتماد را افزایش داد.

اعتماد با اطمینان تفاوت دارد

سرپرست دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان رضوی تصریح کرد: اختلاف میان انتظارات و عملکرد موجب بی‌اعتمادی می‌شود؛ بنابراین باید عملکرد مسئولان فراتر از انتظار باشد. البته می‌توان انتظارات مردم را نیز کنترل کرد تا بین این دو تناسب ایجاد شود. اعتماد و اطمینان دو واژه غیرمنفک است؛ اعتماد یعنی می‌توان به کسی تکیه کرد اما اطمینان یعنی قابلیت تکیه‌گاه بودن که ممکن است در برخی مشاهده شود. در مجموع برای افزایش اعتماد باید اطمینان را ارتقا داد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhorasan.ir/Fa/News/454802/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آسمانی شدن مادر شهید علی محمدی مقدم در بشرویه

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 30 فروردین 1403+ جدول

خوابیدن به پاکسازی مغز از ضایعات متابولیک کمک می‌کند

هفته هجدهم لیگ برتر هندبال مردان؛ میزبانی مسی‌ها از نفت و گاز در کرمان

اصلاح 328 کیلومتر خطوط انتقال شبکه توزیع آب در خراسان شمالی

بیش از 44 هزار کنتور برق در خراسان رضوی هوشمند شد

سلاح معروف ایرانی این بار معادلات آفریقا را تغییر می‌دهد

صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - پنجشنبه 30 فروردین

چرا قبور مطهر بقیع تخریب شدند؟

آرسنال و حذف شدن از لیگ قهرمانان اروپا توسط بایرن مونیخ برای پنجمین بار

قتل مادر در اثر بدگویی‌های پدر معتاد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

50 میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان مشهد اختصاص یافت

دبیرخانه شهرهای زیارتی ایران با محوریت مشهد مقدس ایجاد شد

نصب 13 هزار کنتور هوشمند برق در خراسان رضوی

قلع و قمع درختان معضل این روز‌های جنگل‌های روستای پای طوف جلیل + فیلم

اختصاص 50 میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان قطع نخاعی مشهد

رشد 10 درصدی حمل بار و کالا در جاده‌های استان قزوین

اجرای مانور لحظه صفر نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال احمر بردسکن در حوادث جاده‌ای

بردسکن میزبان سیزدهمین همایش ورزش‌های پهلوان زورخانه‌ای

نقص سیستم آب پاش منجر به اتفاقی در رژه روز ارتش مشهد شد

ذخیره‌سازی 140 هزار متر مکعب آب باران در پروژه‌های آبخیزداری قوچان

ماجرای ماشین آب‌پاش در رژه روز ارتش مشهد چه بود؟

معرفی پوشش ایرانی-اسلامی به خارج از مرز‌های ایران

رژه اقتدار نیرو‌های مسلح خراسان جنوبی در روز ارتش

شورای فعالان تربیتی در خراسان شمالی تشکیل شود

نماینده بسکتبال خراسان شمالی حریف خود را شکست داد

مزیت مهم سرمایه گذاری در گناباد، امنیت زیاد است

سرلشکر سلامی: تجهیزات نوین ارتش حاصل خلاقیت‌های این نهاد است

اولین جلسه ستاد مردمی اربعین حسینی ویژه اتباع

تکمیل طرح رانش محور ماربره به صالح آباد در گرو تخصیص اعتبار

اتفاق عجیب در رژه روز ارتش مشهد / فراجا عذرخواهی کرد + فیلم

معرفی اعضای جدید انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد

نمایندگان صدای واحد اولویت های عمرانی خراسان رضوی باشند

مشکل تجمع وانت بار‌ها در ابتدای جاده رشت - فومن

چهار سال پس از خطای پیکفورد روی فن دایک؛ داور جنجالی بار دیگر قاضی دربی مرسی‌ساید

کشف میلیاردی کالای قاچاق توسط مرزبانان هنگ مرزی تایباد

احداث مجتمع فرهنگی، رفاهی در محور راور_دیهوک

برگزاری پنجمین اجلاسیه نماز دانش آموزی در بیرجند

دختران خراسان شمالی فاتح مسابقات کوراش قهرمانی کشور

روزنامه عربستانی : منطقه تاب تحمل تنش‌های بیشتر را ندارد/ ایران این بار منتظر نخواهد ماند

فعالیت 254 آزمایشگاه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

علت حادثه امروز مراسم رژه ارتش در مشهد چیست؟

75 درصد از حجم مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است

آمادگی یگان‌های نظامی و انتظامی در خراسان شمالی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان شمالی از گلایه مندی کشاورزان استان از افزایش قیمت کودهای شیمیایی در آغاز سالجاری خبر داد

افزایش 37 درصدی احداث، بهسازی و روکش آسفالت راه های فرعی و روستایی خراسان شمالی